Vizuál

Rófusz Ferenc: „Ma Európában a klasszikus kultúra és a keresztény üzenet is érdektelenné válik”

2019.06.16. 09:50
Ajánlom
Negyven év várakozás után elkészült Rófusz Ferenc festményfilmje, Az utolsó vacsora. Leonardo da Vinci világhírű freskója tizenegyperces animációs filmben elevenedik meg, szerdától Kecskeméten, a KAFF versenyprogramjában látható.

A film egyszerre hívja fel a figyelmet a milánói Santa Maria delle Grazie kolostor refektóriumában lévő freskó visszafordíthatatlanul romló állapotára, miközben szimbolikusan a mai Európa látleleteként is működik.

Ma Európában a klasszikus kultúra és a keresztény üzenet is érdektelenné válik. Ennek a látlelete is a film.”

Rófusz Ferenc

A Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth-díjas magyar rajzfilmrendező. Elsőként készített „háttér-animációs” filmet; számos egyedi és sorozatfilm, díjakkal megbecsült rendezője, több tucat animációs reklámfilm alkotója. A nevéhez fűződik az első magyarországi Oscar-díj, melyet az általa rendezett háromperces A légy című film 1981-ben kapott a legjobb animációs rövidfilm kategóriában.

- olvasható a Rófusz Ferenccel megjelent interjúban a Médiatanács blogján. Az Oscar-díjas animációs filmrendező ötven éve kezdte meg pályafutását a Pannónia Filmstúdióban, Az utolsó vacsora megfilmesítését 1978 óta tervezi. Filmtervét annak idején politikai okokból utasították el - Rófusz Ferenc máig őrzi az elutasító vélemények megsárgult papírjait, az indigóval legépelt szinopszist és a megfestett képeket -, most mégis úgy gondolja, hogy érdemes volt ennyi időt várni, bár az eredeti storyboardon és a Bibliából átvett monológon semmit nem változtattak.

„Tulajdonképpen örülök neki, hogy 1978-ban a Művészeti Tanács elutasította a fimtervem. Ha akkor készítem el, egy igen gyenge alkotás született volna. Az eltelt negyven év a hihetetlenül kiszélesedő technikai lehetőségeken túl, mint alkotót is érettebbé tett, és azt gondolom, ez meglátszik a végeredményen.

Pedig a forgatókönyvet lényegében változtatás nélkül adtuk be.”

168_UV-153733.jpg

jelenet Rófusz Ferenc: Az utolsó vacsora c. filmjéből (Fotó/Forrás: Rófuszfilm Kft.)

A 10 perces alkotás vegyes technikával készült: 2D és 3D animációval, valamint élőszereplővel. Az élőfilmes részt Rudolf Péterrel vették fel green box-technikával.

RofuszFerenc029201-1-153733.jpg

Rófusz Ferenc (Fotó/Forrás: Sárosi Zoltán)

„Alapvetően itt is kézzel rajzoltuk a képeket egyesével, csak papír helyett most digitális táblára. Ezzel az eszközzel viszont egy-egy kép sok egymásra helyezett rétegből áll össze, van olyan jelenet, ahol több tucat „layer” alkotja meg azt a látványt, ami a filmen megjelenik. Ezen kívül van a filmben egy élőszereplős, Rudolf Péterrel forgatott jelenet is, amit 1978-ban nem tudom, hogyan készítettünk volna el.

A legnehezebb munkafázis nem is a figurák vagy a helyszín, hanem a festmény rossz állapotára utaló repedések, hibák megrajzolása volt.

Mégis ragaszkodtunk hozzá, mert az üzenet szempontjából meghatározó eleme a filmnek.”

Rófusz Ferenc külön kiemelte a film hangzásvilágát, és Pacsay Attila zeneszerző filmzenéjét, amely még összetettebb hatást eredményezett. Egy pályázat eredményeként különlegesen ritka lehetőség adódott arra, hogy a filmzene felvétele során élő zenekar működhetett közre.

„Vannak jelenetek, amik teljesen új értelmet nyernek a zenének köszönhetően. És legalább ilyen fontos Madácsi Imre hangmérnök munkája is, akinek a tolmácsolásában ismerjük meg a kép lepergése utáni eseményeket:

szinte hangjátékként éljük meg a keresztre feszítést, majd az utána következő feltámadást és az édenkerti hangulatot.

Az új élet a képen, a falon, a filmvásznon túl, a nézőben kell, hogy megszülessen, ez a film üzenete: Leonardo da Vinci alkotása, az emberi mulandóságot jelképező kép ugyan elveszhet, eltűnhet, de a megváltás és a szeretet üzenete az egész emberiség számára közös és örök.”

RofuszFerenc-Azutolsovacsora-164314.jpg

jelenet Rófusz Ferenc: Az utolsó vacsora c. filmjéből (Fotó/Forrás: Rófuszfilm Kft.)

A film nemzetközi forgalmazásával kapcsolatban Rófusz Ferenc annak örülne a legjobban, ha Milánóban, az eredeti helyszínen, egy nagy kivetítőn, többféle szinkront biztosító fejhallgatókkal, vetítenék. „Szerintem tíz perc alatt jól felkészítené a látogatókat a mű befogadására.”

Az Utolsó Vacsora - The Last Supper - Trailer from Utolso Vacsora on Vimeo.

Az utolsó vacsora
rendező: Rófusz Ferenc
író: Rófusz Ferenc
forgatókönyvíró: Békési Sándor, Rófusz Ferenc
dramaturg: Békési Sándor
storyboard: Békési Sándor, Rófusz Ferenc
operatőr: Polecsák Lajos, Kapitány Iván
zeneszerző: Pacsay Attila

A teljes interjú a Médiatanács blogján olvasható.

Fejléckép: jelenet Rófusz Ferenc: Az utolsó vacsora c. filmjéből (Fotó: Rófuszfilm Kft.)

Rófusz Ferenc és Andrasev Nadja új filmjei a KAFF-on mutatkoznak be

Kapcsolódó

Rófusz Ferenc és Andrasev Nadja új filmjei a KAFF-on mutatkoznak be

Ismét az animációé a főszerep Kecskeméten, ahol június 19. és 23. között rendezik meg a legnagyobb és legrégebbi hazai animációs fesztivált, a 14. Kecskeméti Animációs Filmfesztivált.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Modigliani napi száz rajzot is készített, de ugyanilyen tempóban meg is semmisítette műveit

1920. január 24-én, alig 36 évesen hunyt el Amedeo Modigliani olasz festő, szobrász. A szegénységben élő művész jellegzetes elnyújtott alakjai ma már csillagászati összegekért kelnek el az árveréseken.
Vizuál

Az első önarckép, amely tükrözte Van Gogh elmeállapotát

Vincent Van Gogh munkásságának vezető szakértői igazolták, hogy az oslói Nemzeti Múzeum gyűjteményében található önarcképet valóban a holland mester festette. A különleges alkotás 1889-ben készült, mikor a művész pszichózisa miatt többször is kezelésre szorult.
Klasszikus

Egy nő nem csupán a gitárját tudja behangolni, hanem akár zenét is írhat

Egyre nyilvánvalóbb, hogy a nők legalább annyira értenek a zenéhez, mint a férfiak. De milyenek a lehetőségeik, és mennyi terük van alkotni? Erről kérdeztük Barna Emília szociológust.
Könyv

A Tüskevár írója volt gazdatiszt, de uszálykísérő, patkányirtó és napszámos is

Bár elsősorban ifjúsági és "állatregényíróként" emlegetik, még utóbbi köteteiben is - csak úgy mellékes könnyedséggel - zseniális emberábrázoló. 1900. január 25-én született Fekete István író.
Jazz/World

Visszakapta az ellopott hegedűjét Lajkó Félix

Sajtónyilvánosság előtt kapta vissza ellopott hegedűjét Lajkó Félix január 23-án, csütörtökön, Újvidéken.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál Film

Claude Lanzmann monumentális Shoah filmje is látható a holokauszt nemzetközi emléknapján

75 éve, 1945. január 27-én szabadította fel a Vörös Hadsereg az auschwitz-birkenaui koncentrációs tábort. A holokauszt nemzetközi emléknapja alkalmából az Izraeli Kulturális Intézet és az Uránia Nemzeti Filmszínház vetítéssorozataiból ajánlunk.
Vizuál BIDF

„Nincs izgalmasabb, mint ott lenni és látni"

Müller Péter Sziámi, a BIDF zsűritagjaként a valóságéhség és a filmezés összefüggéseiről, a dokumentumfilm fontosságáról beszél, a K polgártárs, a Bukjon minden! és Az underground kórház című filmek kapcsán. 
Vizuál vincent van gogh

Az első önarckép, amely tükrözte Van Gogh elmeállapotát

Vincent Van Gogh munkásságának vezető szakértői igazolták, hogy az oslói Nemzeti Múzeum gyűjteményében található önarcképet valóban a holland mester festette. A különleges alkotás 1889-ben készült, mikor a művész pszichózisa miatt többször is kezelésre szorult.
Vizuál buszmegálló

Kortárs festményekkel találkozhat a buszmegállókban

Az irodalom már meghódította a tömegközlekedést a megállókban olvasható novellákkal és a könyvautomatákkal, most a képzőművészeten a sor!
Vizuál gyász

Elhunyt A kockásfülű nyúl alkotója

Televíziós sorozatok, egész estés tévé- és mozifilmek, gyermeknek készülő produkciók egész sora kötődik nevéhez. Generációk nőttek fel az általa készített A kockásfülű nyúl és a Kíváncsi Fáncsi kalandjain. Richly Zsolt rajzfilmrendező 79 éves volt.