Vizuál

Rófusz Ferenc: „Ma Európában a klasszikus kultúra és a keresztény üzenet is érdektelenné válik”

2019.06.16. 09:50
Ajánlom
Negyven év várakozás után elkészült Rófusz Ferenc festményfilmje, Az utolsó vacsora. Leonardo da Vinci világhírű freskója tizenegyperces animációs filmben elevenedik meg, szerdától Kecskeméten, a KAFF versenyprogramjában látható.

A film egyszerre hívja fel a figyelmet a milánói Santa Maria delle Grazie kolostor refektóriumában lévő freskó visszafordíthatatlanul romló állapotára, miközben szimbolikusan a mai Európa látleleteként is működik.

Ma Európában a klasszikus kultúra és a keresztény üzenet is érdektelenné válik. Ennek a látlelete is a film.”

Rófusz Ferenc

A Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth-díjas magyar rajzfilmrendező. Elsőként készített „háttér-animációs” filmet; számos egyedi és sorozatfilm, díjakkal megbecsült rendezője, több tucat animációs reklámfilm alkotója. A nevéhez fűződik az első magyarországi Oscar-díj, melyet az általa rendezett háromperces A légy című film 1981-ben kapott a legjobb animációs rövidfilm kategóriában.

- olvasható a Rófusz Ferenccel megjelent interjúban a Médiatanács blogján. Az Oscar-díjas animációs filmrendező ötven éve kezdte meg pályafutását a Pannónia Filmstúdióban, Az utolsó vacsora megfilmesítését 1978 óta tervezi. Filmtervét annak idején politikai okokból utasították el - Rófusz Ferenc máig őrzi az elutasító vélemények megsárgult papírjait, az indigóval legépelt szinopszist és a megfestett képeket -, most mégis úgy gondolja, hogy érdemes volt ennyi időt várni, bár az eredeti storyboardon és a Bibliából átvett monológon semmit nem változtattak.

„Tulajdonképpen örülök neki, hogy 1978-ban a Művészeti Tanács elutasította a fimtervem. Ha akkor készítem el, egy igen gyenge alkotás született volna. Az eltelt negyven év a hihetetlenül kiszélesedő technikai lehetőségeken túl, mint alkotót is érettebbé tett, és azt gondolom, ez meglátszik a végeredményen.

Pedig a forgatókönyvet lényegében változtatás nélkül adtuk be.”

168_UV-153733.jpg

jelenet Rófusz Ferenc: Az utolsó vacsora c. filmjéből (Fotó/Forrás: Rófuszfilm Kft.)

A 10 perces alkotás vegyes technikával készült: 2D és 3D animációval, valamint élőszereplővel. Az élőfilmes részt Rudolf Péterrel vették fel green box-technikával.

RofuszFerenc029201-1-153733.jpg

Rófusz Ferenc (Fotó/Forrás: Sárosi Zoltán)

„Alapvetően itt is kézzel rajzoltuk a képeket egyesével, csak papír helyett most digitális táblára. Ezzel az eszközzel viszont egy-egy kép sok egymásra helyezett rétegből áll össze, van olyan jelenet, ahol több tucat „layer” alkotja meg azt a látványt, ami a filmen megjelenik. Ezen kívül van a filmben egy élőszereplős, Rudolf Péterrel forgatott jelenet is, amit 1978-ban nem tudom, hogyan készítettünk volna el.

A legnehezebb munkafázis nem is a figurák vagy a helyszín, hanem a festmény rossz állapotára utaló repedések, hibák megrajzolása volt.

Mégis ragaszkodtunk hozzá, mert az üzenet szempontjából meghatározó eleme a filmnek.”

Rófusz Ferenc külön kiemelte a film hangzásvilágát, és Pacsay Attila zeneszerző filmzenéjét, amely még összetettebb hatást eredményezett. Egy pályázat eredményeként különlegesen ritka lehetőség adódott arra, hogy a filmzene felvétele során élő zenekar működhetett közre.

„Vannak jelenetek, amik teljesen új értelmet nyernek a zenének köszönhetően. És legalább ilyen fontos Madácsi Imre hangmérnök munkája is, akinek a tolmácsolásában ismerjük meg a kép lepergése utáni eseményeket:

szinte hangjátékként éljük meg a keresztre feszítést, majd az utána következő feltámadást és az édenkerti hangulatot.

Az új élet a képen, a falon, a filmvásznon túl, a nézőben kell, hogy megszülessen, ez a film üzenete: Leonardo da Vinci alkotása, az emberi mulandóságot jelképező kép ugyan elveszhet, eltűnhet, de a megváltás és a szeretet üzenete az egész emberiség számára közös és örök.”

RofuszFerenc-Azutolsovacsora-164314.jpg

jelenet Rófusz Ferenc: Az utolsó vacsora c. filmjéből (Fotó/Forrás: Rófuszfilm Kft.)

A film nemzetközi forgalmazásával kapcsolatban Rófusz Ferenc annak örülne a legjobban, ha Milánóban, az eredeti helyszínen, egy nagy kivetítőn, többféle szinkront biztosító fejhallgatókkal, vetítenék. „Szerintem tíz perc alatt jól felkészítené a látogatókat a mű befogadására.”

Az Utolsó Vacsora - The Last Supper - Trailer from Utolso Vacsora on Vimeo.

Az utolsó vacsora
rendező: Rófusz Ferenc
író: Rófusz Ferenc
forgatókönyvíró: Békési Sándor, Rófusz Ferenc
dramaturg: Békési Sándor
storyboard: Békési Sándor, Rófusz Ferenc
operatőr: Polecsák Lajos, Kapitány Iván
zeneszerző: Pacsay Attila

A teljes interjú a Médiatanács blogján olvasható.

Fejléckép: jelenet Rófusz Ferenc: Az utolsó vacsora c. filmjéből (Fotó: Rófuszfilm Kft.)

Rófusz Ferenc és Andrasev Nadja új filmjei a KAFF-on mutatkoznak be

Kapcsolódó

Rófusz Ferenc és Andrasev Nadja új filmjei a KAFF-on mutatkoznak be

Ismét az animációé a főszerep Kecskeméten, ahol június 19. és 23. között rendezik meg a legnagyobb és legrégebbi hazai animációs fesztivált, a 14. Kecskeméti Animációs Filmfesztivált.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Ők az évad legjobbjai a kritikusok szerint

A Színházi Kritikusok Céhe idén 40. alkalommal ismeri el az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeit. A díjátadót szeptember 22-én tartják a Katonában.
Tánc

Novák Ferenc "Tata": Egyszer csak rájöttünk, hogy a Táncszínház nem a miénk

Elkészült a Nemzeti Táncszínház épülete, aztán kiderült, hogy nem is az övék. „Megalázó volt” – mondta az ügyről Novák Ferenc „Tata” Kossuth-díjas koreográfus.
Színház

Ilyen volt a Sztalkert csoport új Vízkeresztje - Galéria

A Shakespeare Fesztiválon mutatták be a Sztalkert Csoport második önálló produkcióját, a Vízkereszt, de amúgy mindegy című előadást, amely legközelebb a Szentendrei Teátrum FRISS programsorozatában, majd Zsámbékon vendégeskedik.
Vizuál

14 érdekesség Rembrandt épp restaurálás alatt álló Éjjeli őrjáratáról

A Rijks Múzeum július elején megkezdte a festmény nyílt színi restaurálását. A projektet online és a helyszínen is nyomon követhetik az érdeklődők. Ennek apropóján összegyűjtöttünk néhány izgalmas tényt a képről.
Klasszikus

Hiphopra gyúrja a zongorát, és kavicsot dob a klasszikus zene állóvizébe

Chloe Flower az idei Grammy-gálán tűnt fel, most pedig leszerződtette a Sony. Nem, nem klasszikus zenész a szó szoros értelmében, de a hiphopban is előny lehet, ha egy zongoraművész a Juilliard Schoolban tanult.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál galéria

14 érdekesség Rembrandt épp restaurálás alatt álló Éjjeli őrjáratáról

A Rijks Múzeum július elején megkezdte a festmény nyílt színi restaurálását. A projektet online és a helyszínen is nyomon követhetik az érdeklődők. Ennek apropóján összegyűjtöttünk néhány izgalmas tényt a képről.
Vizuál galéria

Strucctojással alapított gyűjteményt a magyar világutazó

A keleti tárgyak magyar gyűjtői mind más céllal utaztak távoli tájakra, ahonnan eleinte saját kedvükre hoztak haza érdekességeket. Hopp Ferenc sem állt meg a tárgyaknál, villája kertjét is ritka növényekkel népesítette be.
Vizuál uránia

Újonnan felfedezett NASA-archívokkal jön az Apollo 11

Egyetlen alkalommal, eredeti nyelven vetíti az Uránia a Holdra szállás 50-ik évfordulója alkalmából készült új dokumentumfilmet. Az Apollo 11 expedíció küldetéséről szóló Todd Douglas Miller-film, a NASA filmarchívumának újonnan felfedezett filmjeiből és hanganyagából válogat.
Vizuál ajánló

Colostokból és kalászból készült ruhák

Király Tamás (1952-2013) alkotásaihoz a legolcsóbb anyagokat használta fel, a ruhákat, illetve ezek elemeit is gyakran újrahasznosította. A divattervező több mint három évtizedes pályafutását mutatja be az a retrospektív kiállítás, amely Out of the box címmel látható a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeumban.
Vizuál Film

Az újjászületett Meseautóval jön a III. Budapesti Klasszikus Film Maraton

A film és a zene közös történetére fókuszáló fesztiválon magyar és európai filmarchívumok restaurált filmritkaságai láthatók, a némafilmes korszak női rendezőinek alkotásaitól kezdve, Dziga Vertov klasszikusán át a rendszerváltás filmjeiig.