Vizuál

Rófusz Ferenc: „Ma Európában a klasszikus kultúra és a keresztény üzenet is érdektelenné válik”

2019.06.16. 09:50
Ajánlom
Negyven év várakozás után elkészült Rófusz Ferenc festményfilmje, Az utolsó vacsora. Leonardo da Vinci világhírű freskója tizenegyperces animációs filmben elevenedik meg, szerdától Kecskeméten, a KAFF versenyprogramjában látható.

A film egyszerre hívja fel a figyelmet a milánói Santa Maria delle Grazie kolostor refektóriumában lévő freskó visszafordíthatatlanul romló állapotára, miközben szimbolikusan a mai Európa látleleteként is működik.

Ma Európában a klasszikus kultúra és a keresztény üzenet is érdektelenné válik. Ennek a látlelete is a film.”

Rófusz Ferenc

A Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth-díjas magyar rajzfilmrendező. Elsőként készített „háttér-animációs” filmet; számos egyedi és sorozatfilm, díjakkal megbecsült rendezője, több tucat animációs reklámfilm alkotója. A nevéhez fűződik az első magyarországi Oscar-díj, melyet az általa rendezett háromperces A légy című film 1981-ben kapott a legjobb animációs rövidfilm kategóriában.

- olvasható a Rófusz Ferenccel megjelent interjúban a Médiatanács blogján. Az Oscar-díjas animációs filmrendező ötven éve kezdte meg pályafutását a Pannónia Filmstúdióban, Az utolsó vacsora megfilmesítését 1978 óta tervezi. Filmtervét annak idején politikai okokból utasították el - Rófusz Ferenc máig őrzi az elutasító vélemények megsárgult papírjait, az indigóval legépelt szinopszist és a megfestett képeket -, most mégis úgy gondolja, hogy érdemes volt ennyi időt várni, bár az eredeti storyboardon és a Bibliából átvett monológon semmit nem változtattak.

„Tulajdonképpen örülök neki, hogy 1978-ban a Művészeti Tanács elutasította a fimtervem. Ha akkor készítem el, egy igen gyenge alkotás született volna. Az eltelt negyven év a hihetetlenül kiszélesedő technikai lehetőségeken túl, mint alkotót is érettebbé tett, és azt gondolom, ez meglátszik a végeredményen.

Pedig a forgatókönyvet lényegében változtatás nélkül adtuk be.”

168_UV-153733.jpg

jelenet Rófusz Ferenc: Az utolsó vacsora c. filmjéből (Fotó/Forrás: Rófuszfilm Kft.)

A 10 perces alkotás vegyes technikával készült: 2D és 3D animációval, valamint élőszereplővel. Az élőfilmes részt Rudolf Péterrel vették fel green box-technikával.

RofuszFerenc029201-1-153733.jpg

Rófusz Ferenc (Fotó/Forrás: Sárosi Zoltán)

„Alapvetően itt is kézzel rajzoltuk a képeket egyesével, csak papír helyett most digitális táblára. Ezzel az eszközzel viszont egy-egy kép sok egymásra helyezett rétegből áll össze, van olyan jelenet, ahol több tucat „layer” alkotja meg azt a látványt, ami a filmen megjelenik. Ezen kívül van a filmben egy élőszereplős, Rudolf Péterrel forgatott jelenet is, amit 1978-ban nem tudom, hogyan készítettünk volna el.

A legnehezebb munkafázis nem is a figurák vagy a helyszín, hanem a festmény rossz állapotára utaló repedések, hibák megrajzolása volt.

Mégis ragaszkodtunk hozzá, mert az üzenet szempontjából meghatározó eleme a filmnek.”

Rófusz Ferenc külön kiemelte a film hangzásvilágát, és Pacsay Attila zeneszerző filmzenéjét, amely még összetettebb hatást eredményezett. Egy pályázat eredményeként különlegesen ritka lehetőség adódott arra, hogy a filmzene felvétele során élő zenekar működhetett közre.

„Vannak jelenetek, amik teljesen új értelmet nyernek a zenének köszönhetően. És legalább ilyen fontos Madácsi Imre hangmérnök munkája is, akinek a tolmácsolásában ismerjük meg a kép lepergése utáni eseményeket:

szinte hangjátékként éljük meg a keresztre feszítést, majd az utána következő feltámadást és az édenkerti hangulatot.

Az új élet a képen, a falon, a filmvásznon túl, a nézőben kell, hogy megszülessen, ez a film üzenete: Leonardo da Vinci alkotása, az emberi mulandóságot jelképező kép ugyan elveszhet, eltűnhet, de a megváltás és a szeretet üzenete az egész emberiség számára közös és örök.”

RofuszFerenc-Azutolsovacsora-164314.jpg

jelenet Rófusz Ferenc: Az utolsó vacsora c. filmjéből (Fotó/Forrás: Rófuszfilm Kft.)

A film nemzetközi forgalmazásával kapcsolatban Rófusz Ferenc annak örülne a legjobban, ha Milánóban, az eredeti helyszínen, egy nagy kivetítőn, többféle szinkront biztosító fejhallgatókkal, vetítenék. „Szerintem tíz perc alatt jól felkészítené a látogatókat a mű befogadására.”

Az Utolsó Vacsora - The Last Supper - Trailer from Utolso Vacsora on Vimeo.

Az utolsó vacsora
rendező: Rófusz Ferenc
író: Rófusz Ferenc
forgatókönyvíró: Békési Sándor, Rófusz Ferenc
dramaturg: Békési Sándor
storyboard: Békési Sándor, Rófusz Ferenc
operatőr: Polecsák Lajos, Kapitány Iván
zeneszerző: Pacsay Attila

A teljes interjú a Médiatanács blogján olvasható.

Fejléckép: jelenet Rófusz Ferenc: Az utolsó vacsora c. filmjéből (Fotó: Rófuszfilm Kft.)

Rófusz Ferenc és Andrasev Nadja új filmjei a KAFF-on mutatkoznak be

Kapcsolódó

Rófusz Ferenc és Andrasev Nadja új filmjei a KAFF-on mutatkoznak be

Ismét az animációé a főszerep Kecskeméten, ahol június 19. és 23. között rendezik meg a legnagyobb és legrégebbi hazai animációs fesztivált, a 14. Kecskeméti Animációs Filmfesztivált.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Vizuál

Átadták a legjobb magyar filmelőzetesnek járó díjakat

Az idei Arany Blende a zsűri szavazatai szerint A létezés eufóriája-trailerhez került, míg a közönségdíj az Apró mesék előzeteséé lett. Mutatjuk a nyertes videókat!
Vizuál

Akár telefonról is bejárhatóak a Nyitott Műhelyek az idei Budapest Design Weeken

Online cukorvirág-készítés, környezettudatos esőkabát előállítás, vicces kerámiák vagy kézműves cipők műhelytitkai. Az idei Design Hét félig a netre költözött, így a nyitott műhelyekbe akár otthonról is bepillanthatunk! Mutatjuk, hogyan!
Vizuál

Angyallal a vállán – Hajduk Károly a Kult50-ben

Hisz benne Hajduk Károly, hogy a színész, amikor valami igazán lényegit érez meg szerepében, akkortól az a nehezen megmagyarázható „valami” kisangyalként ül a vállán, és játéka minden egyes pillanatában a fülébe sugdos. Hajduk Károly alakítását látva, minden bizonnyal ezt a segítséget is megkapta, amikor az Akik maradtak című, számtalan rangos elismerést begyűjtő film főszerepét forgatta.
Színház

Kiosztották a MOST FESZT díjait

A legjobb monodrámát, stúdiószínházi előadást és a legjobb alakítást ismerte el a zsűri, de a közönségzsűri is osztott ki díjat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál Film

A macsó, aki nőként aratta első sikerét

Jack Lemmon oldalán tipegett be a világhírnévbe, de később is olyan partnerekkel dolgozott, mint Roger Moore. Magyar gyökerei mindig fontosak voltak számára. 2010. szeptember 29-én halt meg  Tony Curtis.
Vizuál ajánló

Idén online követhetjük a 17. Verziót

November 10. és 22. között online nézhető Magyarország egyetlen emberi jogi dokumentumfilm fesztiválja. Az ötven film a legizgalmasabb és legaktuálisabb nemzetközi és hazai témákat hozza el, nyitófilmként pedig a 76 napot, amely a világjárvány epicentrumának korai napjairól ad hiteles tudósítást.
Vizuál Film

Október végén jelképes és szűkített formában megrendezik a cannes-i filmfesztivált

A koronavírus-járvány miatt májusban elhalasztott 73. fesztivált október végén egy, a szokásosnál kisebb és rövidebb formában mégis megrendezik a Croisette-en - jelentették be hétfőn Párizsban a szervezők.
Vizuál gyász

Elhunyt Kátai Mihály György képzőművész

Életének 85. évében, hétfőn elhunyt Kátai Mihály György Munkácsy-díjas festőművész, tűzzománc-készítő, szobrász, keramikus, író - közölte az MTI-vel a művész felesége, Kátainé Szilvay Ingrid.
Vizuál kult50

Angyallal a vállán – Hajduk Károly a Kult50-ben

Hisz benne Hajduk Károly, hogy a színész, amikor valami igazán lényegit érez meg szerepében, akkortól az a nehezen megmagyarázható „valami” kisangyalként ül a vállán, és játéka minden egyes pillanatában a fülébe sugdos. Hajduk Károly alakítását látva, minden bizonnyal ezt a segítséget is megkapta, amikor az Akik maradtak című, számtalan rangos elismerést begyűjtő film főszerepét forgatta.