Vizuál

Ronda és giccses Jeff Koons-szobor került Párizsba

2019.10.05. 11:10
Ajánlom
Két évig tartó huzavona után felavatták pénteken Párizsban Jeff Koons monumentális tulipánszobrát, amelyet a 2015-ös és 2016-os párizsi terrortámadások áldozatainak emlékére készült.

A 12,6 méter magas, 33 tonnás színes acél, bronz és alumínium műalkotás egy kezet ábrázol, amely 11 más-más színű tulipánt tart. A sokak által egyszerűen giccsesnek tartott óriásszobor a Champs-Élysées parkjában, a Petit Palais szépművészeti múzeum és a Concorde tér között kapott helyet. Koons eredetileg az Eiffel-toronnyal szemben akarta felállítani, de a terv nagy tiltakozást váltott ki.

A 64 éves alkotó szerint a kéz a New York-i Szabadság-szoborra és annak fáklyájára utal, a 12. tulipán hiánya pedig azt a veszteséget jelképezi, amelyet terrortámadások okoztak. A virágok a veszteségnek, az újjászületésnek, az emberi szellem vitalitásának, az élet folytatódásának a szimbólumai.

Ezzel nem mindenki értett egyet. Koons bírálói – művészek, filozófusok, mások mellett két egykori kulturális miniszter – viszont

semmiféle összefüggést nem vélnek felfedezni a mészárlások és a tarka virágok között.

GettyImages-1178949089-110429.jpg

Jeff Koons Tulipáncsokor című monumentális szobra Párizsban (Fotó/Forrás: Thierry Chesnot/Getty Images)

A fanyalgók Jeff Koons reklámfogásának tartják a szoborállítást, részint az eredetileg kiszemelt prominens helyszín miatt, részint azért, mert a hárommillió euróra (egymilliárd forint) becsült költségeket nem maga a művész, hanem francia és amerikai magánadományozók fedezték. (Igaz, miután a költségek a gyártás alatt vészesen emelkedtek, a multimilliomos Koons, aki egyébként korunk egyik legdrágább művésze, is beleadott egymillió eurót.)

Anne Hidalgo párizsi főpolgármester ugyanakkor „az amerikai nép szívből jövő ajándékaként, a szabadság és a barátság csodálatos szimbólumaként” méltatta a tarka tulipáncsokrot, és „a párizsi identitás ismertetőjegyének” nevezte a művészeti témában lezajlott heves vitát – írja az MTI.

A terrortámadások áldozataira emlékeztető mű avatásán jelen voltak néhány áldozat hozzátartozói is. Az alkotó Rabbit (Nyúl) című szobra egy májusi New York-i árverésen 91,1 millió dollárt kelt el, ezáltal Jeff Koons a legdrágább élő képzőművésznek számít a világon.

Életfa magasodik a felújított József nádor téren. Önnek tetszik?

Kapcsolódó

Életfa magasodik a felújított József nádor téren. Önnek tetszik?

Átadták a megújult József nádor teret Budapest belvárosában, ahol egy Herendi- és egy Zsolnay-díszkutat is felavattak. Nézze meg galériánkat!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

A két macska az önreflexiót jelenti – Kepes András a Lírástudók vendége

A Két macska voltam berobbant a sikerlisták élére, így nem is volt kérdés, hogy Kepes Andrást is meghívjuk podcastunkba. A 75 éves tévés, újságíró most már szinte csak regényírással foglalkozik, és már a következő könyvét tervezi.
Vizuál

Csontváry ritkán látható, 1901-ben festett szicíliai tájképét is élőben csodálhatjuk a Virág Judit Galériában

A Holdtölte Taorminában című festmény felbukkanása azért számít művészeti szenzációnak, mert a magántulajdonban lévő festményt régóta nem láthatta a szélesebb közönség. „Kevés mű maradt fenn Csontváry után, magángyűjteményben pedig nagyjából húsz darab lehet. Ezek egyike a Holdtölte Taorminában” – mondta el Kelen Anna, a Virág Judit Galéria művészettörténésze.
Plusz

„Jön a szép kikelet” – megjelent a márciusi Fidelio

Részletes programbontásokkal, hírekkel, ajánlókkal és interjúkkal megjelent a 2024. márciusi Fidelio. Az ingyenes magazin megtalálható országszerte, az ismert terjesztési pontokon, és az online verzió is elérhető!
Klasszikus

Kalló Zsolt lesz az Anima Musicae vendégkoncertmestere

Legutóbbi Nádor termi koncertjükön a zseniális Mendelssohn zenéiből válogattak, február 24-én pedig a szintén csodagyerekként emlegetett Mozart remekművei csendülnek fel az Anima Musicae Kamarazenekar és mostani vendégük, Kalló Zsolt koncertjén.
Színház

Találkozni önmagunkkal: ez is egyfajta megváltás – interjú Gáspár Ildikóval a Bűn és bűnhődésről

Március 8-án mutatják be a Bűn és bűnhődést az Örkény István Színházban. Az előadás rendezőjével Dosztojevszkij leghíresebb regénye mellett a női karakterekről, önként vállalt szenvedésről és a színházak társadalmi szerepéről is beszéltünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

Az idei Berlinalén az is kiderült, hogy Martin Scorsese egy két lábon járó filmenciklopédia

A 74. Berlinale a megkezdett mederben folyt tovább: az elmúlt öt napban is maradt a határok és az aktuális társadalmi kérdések feszegetése.
Vizuál hír

„Nem elég gondolni, tenni is kell” – fontos társadalmi ügyekről rendez kiállítást a Radnóti Színház

A társulat célja ráirányítani a figyelmet közös ügyeinkre, közelebb hozva, felnagyítva, kihangosítva azokat. Az előző évadban elindult kampány fotósorozatait Csoszó Gabriella készítette, a figyelemfelkeltő akció idén az újonnan szerződött színészek ügyeivel folytatódott.
Vizuál hír

Ha tavasz, akkor Essentia Artis!

Márciusban nyílik meg az MMA művészeti ösztöndíjasainak programsorozattal kísért kiállítása. A grandiózus összművészeti esemény részleteiről idén a Fidelio különszámából is tájékozódhatnak!
Vizuál ajánló

A koreai papír történetét bemutató kiállítás nyílik a Koreai Kulturális Központban

Koreai handzsi papírból készült alkotások és Csoszon-kori papírrégiségek tárlata nyílik a Koreai Kulturális Központban február 26-án.
Vizuál ajánló

Csontváry ritkán látható, 1901-ben festett szicíliai tájképét is élőben csodálhatjuk a Virág Judit Galériában

A Holdtölte Taorminában című festmény felbukkanása azért számít művészeti szenzációnak, mert a magántulajdonban lévő festményt régóta nem láthatta a szélesebb közönség. „Kevés mű maradt fenn Csontváry után, magángyűjteményben pedig nagyjából húsz darab lehet. Ezek egyike a Holdtölte Taorminában” – mondta el Kelen Anna, a Virág Judit Galéria művészettörténésze.