Vizuál

Rózsa Miklós Oscar-díjas filmzeneszerző életéről szóló filmet mutatnak be

2018.09.27. 09:10
Ajánlom
A dokumentumfilmben a válogatott archív anyag mellett színészek elevenítik fel a gazdag életutat, szakértők segítik a nézőt a művek közti eligazodásban. A filmet a Duna televízió mutatja be.

„Ben-Hur egyszer van az ember életében” - mondta Rózsa Miklós, annak ellenére, hogy a hollywoodi szuperprodukciójáért átvett szobrocska már a harmadik Oscar-díja volt. Nem is beszélve a tizenhat további jelölésről. Hegedűszólistaként kezdte zenei pályafutását, majd a reál pályák felé terelgető apai szándék ellenére még a népdalgyűjtéssel is kacérkodott. A filmzenékkel Arthur Honegger ismertette meg. A fiatal Rózsa pedig meglátta ebben a karrierben a lehetőséget.

Rózsa Miklósban pedig Korda Sándor látta meg, és vitte magával, hogy olyan filmekhez írjon zenét, mint Vivien Leigh és Laurence Olivier közös filmje, a Lady Hamiltont (1941), A bagdadi tolvaj, A dzsungel könyve, vagy Billy Wilder film noir-ja, a Kettős kárigény vagy Gyilkos vagyok (Doube Indemnity), majd Kettős élet (A Doube Life), Hitchcocktól az Elbűvölve(Spellbound), illetve a kevéssé ismert A vörös ház (The Red House). Ezt olyan nagy kiállítású filmek, vagyis a kor szuperprodukciói követték, mint a Quo Vadis, az Ivanhoe – Walter Scott regényéből – Julius Caesar – Marlon Brandóval a címszerepben – A kerekasztal lovagjai vagy az előbb említett Ben Hur.

A Babos Tamás rendezte dokumentumfilmben a válogatott archív anyag mellett színészek elevenítik fel a művekben gazdag életutat, szakértők segítik a nézőt a művek közti eligazodásban. A filmzenekirály című film az életút mellett megidézi a harmincas évek végétől a hetvenes évek derekáig ívelő időszak Hollywoodját.

Rózsa Miklós, a Filmzenekirály (r.: Babos Tamás)
Duna World, október 7., vasárnap, 13.50, ismétlés 4.05

Egy magyar volt Hollywood első számú zeneszerzője

Kapcsolódó

Egy magyar volt Hollywood első számú zeneszerzője

Ben-Hur, Elbűvölve, Julius Caesar. Három Oscar-díj, tizenhat jelölés. Az ötvenes években, amikor az amerikai filmgyár ontotta a szuperprodukciókat, Rózsa Miklós volt a producerek első választása.

Mennyit tudsz a filmzenei Oscar-díjról?

Mennyit tudsz a filmzenei Oscar-díjról?

A közelgő Oscar-átadó gála előtt összeállítottunk egy kvízt, amely a legfontosabb filmzenékre kérdez rá. Mennyire vagy otthon ebben a kérdéskörben?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Megértés és tolerancia a középpontban – évadot hirdetett a Fesztiválzenekar

Don Giovanni-minifesztivál, A kékszakállú herceg vára, Wagner, Mahler, Mozart, világhírű énekes szólisták és hegedűművészek sora várja a BFZ közönségét a 2025–26-os évadban.
Klasszikus

15 sor klasszikus: Tenor-Passió

A Fidelio 15 sor címmel futó rovatát azért indítottuk el, hogy szubjektív módon mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás Orosz Balázs énekművész diplomahangversenyéről szól. 15 sor klasszikus zene.
Klasszikus

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Vizuál

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.
Színház

Kazári András: „Még nem találtunk föl a színháznál jobbat”

Kazári András már kamaszként közel került a színházhoz, rajong a szakmájáért a mai napig. Az Újszínház művészét legfrissebb bemutatójuk, A hóhér kötele kapcsán a szerep kihívásairól, egy mesekastélyszerű színházépületről és a TikTok-generációról kérdeztük.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál kritika

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Vizuál magazin

KÉP-regény: A Filmszemle félrelép

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal az újból megrendezett Magyar Filmszemle kapcsán mondja el a véleményét a filmfesztiválokról és a magyar filmgyártásról.
Vizuál ajánló

Színház, képzőművészeti nézőpontból – megnyílt Katkó Tamás kiállítása

Egyszer volt, színház volt… címmel nyílik Katkó Tamás fotóművész kiállítása a Műcsarnokban. A tárlat az alkotó eddigi életművéből válogat: színházi kötődésű, autonóm fotográfiai munkásságát foglalja össze az 1980-as évektől a 2010-es évekig.
Vizuál hír

Tőkés Anna animációs filmje is versenyez Annecyban 

Élsport, ambíció, feszültség, extrém lelki és fizikális terhelés – ezeket a témákat dolgozza fel Tőkés Anna Az utolsó dobás című filmje, amelyet beválogattak a világ egyik legrangosabb animációs szemléje, az Annecy Nemzetközi Animációs Fesztivál diplomafilmes versenyprogramjába.
Vizuál interjú

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.