Vizuál

Saját agyműtétjéről készített fotósorozatot a Capa-nagydíj nyertese

2020.10.23. 10:30
Ajánlom
„Nem tudtam, mi történik velem. Megijedtem, tanulmányoztam, mostanra elfogadtam” – írta Neogrády-Kiss Barnabás fotós.

CapaGrandPrizeHungary2020_BarnabasNeogrady-Kiss02-162748.jpg

Kettős kötés (Fotó/Forrás: Neogrády-Kiss Barnabás)

A Capa-nagydíjat minden évben olyan, a fotográfia bármely ágában dolgozó alkotó kaphatja, aki szakmailag megalapozott múlttal rendelkezik és korábban kiemelkedő tehetségről tett tanúbizonyságot. A Capa Központ az ösztöndíjak és a díj odaítélésével is hangsúlyozni szeretné elkötelezettségét a társadalmat gazdagító kreatív művek elkészülése mellett. Az ösztöndíjak és a díj az alkotók további fejlődését és jövőbeni kísérletezésének előmozdítását szolgálja.

A Capa-nagydíj 2020 nyertese Neogrády-Kiss Barnabás. Kettős kötés című munkájában személyes élményét, kamaszkori agydaganat-műtétje miatt aszimmetrikussá vált látását dolgozza fel. 

A díjhoz kapcsolódó kiállítás november 29-ig tekinthető meg a Capa Központ – Project Roomban. 

A Capa Központ 2014-ben alapította meg a Robert Capa Magyar Fotográfiai Nagydíjat, melynek 2019-es zsűrije tavaly októberben három ösztöndíjast választott ki a beérkezett pályaművek alkotói közül, ők hárman egy – koronavírus-járvánnyal nehezített – éven keresztül dolgoztak tovább az itt bemutatott munkáikon.

Halász Dániel Sosem voltál itt című sorozatában a folyamatosan növekvő városok árnyékában elnéptelenedő kistelepülések sorsát vizsgálta Magyarország legkisebb falvait járva. Szalay Krisztina pedig Made in China című anyagában a hírhedt budapesti kínai piac Kőbányai úti zárt világába kalauzol el bennünket.

Neogrády-Kiss Barnabás Kettős kötés című munkájában személyes élményét, kamaszkori agydaganatműtétje miatt aszimmetrikussá vált látását dolgozza fel. A Capa-nagydíj 2020-as zsűrije e munkák és az ösztöndíjasok nyilvános prezentációja alapján ötödik alkalommal ítélte oda a kiállítás megnyitásának napján a hárommillió forintos díjazással járó Capa-nagydíjat.

Neogrády-Kiss Barnabás: Kettős kötés

Látásom leírhatatlan, megjeleníthetetlen. Csak az tudja, érti, aki átéli. Amire mutatok, az feleződik, ha a felére nézek, akkor az feleződik, ha a felének a felére nézek, akkor az feleződik, ha a felének a felének a felére nézek, akkor meg az feleződik. Megpróbáltam tanulmányként felfogni a fotózást, de rá kellett döbbenjek, ezt a sorozatot nem a látásom illusztrációjaként szeretném bemutatni. Egy kicsit mélyebbre akartam menni, hogy ez mivel is jár, milyen gondolatok, kapcsolódások jönnek létre a fejemben. Megpróbáltam leegyszerűsíteni ezt az egészen komplex dolgot: a képek közötti kommunikációt, mint mikor egy jelenetből kiszűrjük azokat a dolgokat, amik számunkra érdekesek, és abból viszünk tovább gondolatokat. Élmények, észlelések, értelmezések, félgondolatok, fél képek, a fejben összeálló egészek. Te a kerek „O” alakú neonzöld úszógumit látod, én a „C” alakú fél neonzöld úszógumit. E kettőt továbbgondolva teljesen máshová lyukadunk ki, én egy „C” betűhöz, te egy „O” betűhöz, te az UFO-hoz, én meg egy bumeránghoz.

CapaGrandPrizeHungary2020_BarnabasNeogrady-Kiss01-162750.jpg

Kettős kötés (Fotó/Forrás: Neogrády-Kiss Barnabás)

Kocsiban ülök az anyósülésen.
A sofőr:
– Akkor te mit látsz ebből a plakátból?
– Milyen plakátból?
Az én világomban az a plakát akkor nem létezett. Ezáltal az jutott eszembe, hogy minden, amit nem látunk, ugyanúgy hozzátesz az életünkhöz.

Érdekel bárkit is, hogy mi lehet a hegy mögött, a kéz mögött, a víz alatt, a hátunk mögött?

Egyszerre látni mindent, ami előttem van, az már csak egy emlék. Így a tér, amit látok, csak a fejemben egy-egy időeltolódással, mozaikként összerakott kép. Képekben emlékezik mindenki? Egészként emlékezem? A második műtét után fekszem anyumék franciaágyán és nézem a tévét. Megy a film, benne egy jelenet, ahol két szereplő sétál és beszélget, snitt, és csak egy emberarcot látok közelről, figyel, de azt hallom, hogy mond valamit, mesél. Mi az isten ez a film, pont azt mutatják, aki nem beszél? Miért beszél, ha nincs a képen? Fáradtan az ajtófélfára néztem, az jobbra volt a tévétől, és akkor a bal perifériában észleltem, hogy a filmben két ember beszélget, majd visszanéztem a filmre, és megint csak egy embert láttam. Mi a fasz?

Nem tudtam, mi történik velem. Megijedtem, tanulmányoztam, mostanra elfogadtam.

(forrás: Capa Központ)

CapaGrandPrizeHungary2020_BarnabasNeogrady-Kiss03-162747.jpg

Capa Nagydíj (Fotó/Forrás: Neogrády-Kiss Barnabás)

Neogrády-Kiss Barnabás

2012 és 2015 között elvégezte a fotográfia alapképzést a Kaposvári Egyetem Rippl-Rónai Művészeti Karán, majd 2017-ben mesterdiplomát kapott a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem fotográfia szakán. 2014-ben egy csoportos kiállítás keretében elnyerte a pozsonyi kortárs fotográfiai OFF_Festival ON_AWARD fődíját. 2015-ben a Capa Központban megrendezett Budapest Portfolio Review-n The Most Talented Young Artist díjban részesült. 2013 óta tagja a Fiatalok Fotóművészeti Stúdiójának, 2016 óta a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesületnek. 2014-ben és 2018-ban a Faur Zsófi Galériában, 2019-ben a Lollipop Factoryban volt egyéni kiállítása. 2020-ben elnyerte a Robert Capa Magyar Fotográfiai Nagydíjat.

2010 óta foglalkozik fotográfiai workshopokkal, táborokkal, 2017 óta oktat felnőtteket művészeti iskolában. Könyvei számos photobook fesztiválon (London, Berlin, Stockholm, Bécs) jártak. 

2008-as, második agyműtétje után újból kellett tanulnia az alapfunkciókat: beszéd, járás, kézmozgás, látás. Önreflexív munkáiban testi és lelki adottságait, saját betegségét, agyműtéteit és az azokkal kapcsolatos személyes traumáját vizsgálja változatos nézőpontokból és jeleníti meg a fotográfia eszközével.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

„Vissza a pénzt a kultúrába!” – Duda Éva és Fodor Tamás felolvasta a FESZ követeléseit a Civil Sugárúton

Az 1848-as forradalom évfordulója alkalmából Civil Sugárút néven, civil szervezetek részvételével tartottak eseménysorozatot a Hősök tere és az Andrássy út között március 14-én és 15-én. Itt hangzott el a Független Előadó-művészeti Szövetség kiáltványa.
Plusz

„Nem karriert, sokkal inkább magamat próbáltam építeni” – interjú Menyhárt Jenővel, az Európa Kiadó énekes-gitárosával

„Az én fejemben is többször megfordult, hogy disszidáljak. Egyszer ténylegesen közel kerültem ahhoz, hogy meg is tegyem” – meséli az Európa Kiadó énekes-gitárosa, Menyhárt Jenő. Interjú.
Színház

Harmadszor mutatta be a Szegedi Nemzeti Színház az anatevkai tejesember történetét

Király Levente és Gregor József után ezúttal Borovics Tamás bújt Tevje bőrébe a Hegedűs a háztetőn című musical szegedi előadásában. A zenés produkció márciusban három, áprilisban további két alkalommal látható a Nagyszínházban.  
Vizuál

Petőfi 200 – Vetítéssorozat indul a Toldi Moziban

Március 23. és június 8. között klasszikus filmek és szakértői beszélgetések segítségével idézhetjük meg a kétszáz éve született költő alakját, emlékezetét.
Színház

Egri Márta és Péter Kata szerepelnek a Gólem Színház új bemutatójában

Borgula András Szorítsd meg a kezem címmel Marianna D. Birnbaum önéletrajzi írásaiból rendez színdarabot: egy nő találkozik a kómában fekvő anyjával. De vajon tényleg találkoznak?

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Magyar gyökerű amerikai színészekre fókuszál a Csokonai Hollywood-sorozatának következő estje

Március 23-án ötödik alkalommal rendeznek Hollywood-estet a XV. kerületben, ahol ezúttal magyar felmenőkkel rendelkező, köztük Oscar-díjas amerikai színészekről lesz szó.
Vizuál ajánló

Pillants be a Budapest Bábszínház kulisszái mögé! – új kiállítás nyílik a Deák17 Galériában

Budapest egyesítésének 150. évfordulója alkalmából rendez közös kiállítást a Deák17 Galéria és a Budapest Bábszínház. A MINDEN BÁB! című tárlat legfőbb ambíciója, hogy bevezesse a látogatókat a színház kulisszái mögé.
Vizuál magazin

„Megszerettem menet közben az életet” – Interjú Ujj Zsuzsival

„Az a vihar, ami bennem tombolt hosszú évekig, elült” – mondja Ujj Zsuzsi fotós, performer, a Csókolom zenekar énekese, dalszerzője, akivel a Fidelio új, Dalok nyomában című sorozata kapcsán ültünk le beszélgetni, kikérdezve őt a zenekar legtöbbet feldolgozott szerzeményéről, a Dunántúli slágerről.
Vizuál ajánló

Az Őrségi Fazekasság múltja, jelene és jövője elevenedik meg a Pesti Vigadóban

A Tiszta forrásból című tárlat április 2-ig látogatható még. Márciusban két alkalommal is részt vehetünk kurátori tárlatvezetésen.
Vizuál hír

Nemes Márton képviseli hazánkat a 2024-es Velencei Biennálén

A Ludwig Múzeum 2024-ben Nemes Márton festőművész Techno Zen című kiállítását mutatja be a Velencei Képzőművészeti Biennálén.