A világhírű művész az installáció elkészítéséhez fémet, csipkét, valamint ékszerészeket használ, utóbbihoz hazai ékszerészek és bronzöntők segítségét kérte.
A kortárs műalkotás a képzőművészet eszközeivel mutatja be államalapítónk fiához intézett intelmeit, egyben megidézi Szent István szellemi örökségét.
Az installáció készítője, Havadtőy Sámuel 1952-ben született Londonban, a ’70-es évek óta világpolgárként él. Egyesült Királyságba kivándorolt magyar szülei éppen az 1956-os forradalom kitörése előtt tértek vissza Magyarországra, így Sámuel is itt nőtt fel. Mivel brit állampolgárságát a szocialista Magyarországon nem vették figyelembe, sokáig felnőttkorában sem térhetett vissza Nyugatra, csak 1971-ben sikerült emigrálnia.
Először Londonban dolgozott egy műtárgykereskedőnél, majd New Yorkba költözött, ahol lakberendezéssel foglalkozó üzletet vezetett. Így ismerkedett meg John Lennonnal és Yoko Onóval. A munkakapcsolat baráti viszonnyá alakult, majd
Lennon halála után Havadtőy Sámuel és Yoko Ono szorosabbra fűzte kapcsolatát. Több mint húsz évig éltek együtt.
Eközben a képzőművész sztárok otthonain és nyaralóin dolgozott, jó viszonyt ápolt többek között Warhollal, Haringgel, George Condóval és Donald Baechlerrel is.
Munkáira jellemző a kézzel vert csipke használata, amely egyben a gyermekkori Magyarország képeit is visszaidézi számára. Nemcsak alkotásaiban elevenedik meg gyerekkorának helyszíne, a ’80-as évek óta rendszeresen látogat vissza, 1992-ben pedig saját galériát is alapított Budapesten, Galéria 56 néven.
Havadtőy műveiből rendszeresen rendeznek kiállításokat világszerte, egyik munkájából még Ferenc pápa is rendelt egy másolatot.
A Szent István-terem és a most készülő installáció augusztus 20-án nyitja meg kapuit, az első napokban pedig az érdeklődők ingyen tekinthetik meg az alkotást.
Fejléckép forrása: Nemzeti Hauszmann Program / Facebook