Vizuál

Sarkantyu Illés: Mihály

2011.11.13. 14:42
Ajánlom
A Budapesti Francia Intézet kiállításán egy katona életének egyetlen pillanatát rögzítő talált fotó feldolgozásának állomásai láthatók.

A kiállítás címe egy tulajdonnév. Ez egyszerre nagyon személyes és legalább annyira személytelen. Keresztnevükön olykor az ismeretlenek is ismerősek, a néven nevezés rámutató gesztusa időben távoli dolgokat képes a szemünk elé emelni. Egy katona életének egyetlen pillanatát rögzítő talált fotó feldolgozásának állomásai láthatók ezen a kiállításon, ahol a feldolgozás - jobb szó híján - az emlékezet és az emlékezés munkáját helyettesíti. Mégis, hogyan lehet emlékezni valakire, akiről nincs emlékünk? Hogyan lehet ismerős az, akit igazán soha nem ismertünk? És hogyan lehet közel hozni azt az alakot, aki kézzelfoghatóan egyetlen fényérzékeny felületen létezik csupán?

Kilenc fotó a rekonstruálható töredéket, a befogható részleteket, a dokumentumnak álcázott bizonyosságokat élesíti ki. Testet ad a testetlennek és megkísérel elmesélni, történetté kerekíteni egyetlen pillanatot, a véletlen emlékművét. Ezt a térbeli és időbeli kiterjesztést szolgálják a mozgóképek, a tárgyak, a száraz, orvosi szaknyelven megszólaló esetleírás és az elhagyatott katonai tábor fűvel benőtt képei. Bejárni a helyszínt, megélni és újrajátszani egy helyzetet, belebújni valakinek a bőrébe, mintha midezek az archaikus értelemben vett birtokbavétel stációi lennének.

Sarkantyu Illés: Mihály
Budapesti Francia Intézet, Pedrazzini terem - 2011.november 05. - 2011. december 23.
Nyitva tartás: hétfőtől péntekig 10:00-19:00, szombaton 10:00-13:00

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Szokolay Ádám nyerte az idei Bartók Világversenyt

A nemzetközi zsűri a szombati nagyzenekari döntő után hozta meg a végső határozatot. A második díjat Balogh Ádám, a harmadikat pedig Peter Klimo kapta.
Könyv

„Nincs kitől többé megtanulni, hogyan bocsáthatnánk meg egymásnak” – Konrád Györgyre emlékezve

Pályatársakat, kortárs művészeket, barátokat kértünk meg, hogy pár sorban írjanak Konrád Györgyről, Konrád Györgyhöz.
Klasszikus

Online elérhető a Fischer Ivánról és a BFZ-ről készült film

2014-ben egy stáb egy éven keresztül követte a Budapesti Fesztiválzenekart és karmesterüket bepillantást engedve munkájukba.
Tánc

Mi a hosszú élet titka? – Egy 100 éves balettmester válaszolt

Henry Danton korát meghazudtoló szellemi-fizikai állapotban van, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy a mai napig balettot oktat, a tanulók pedig isszák a szavait, lesik a mozdulatait.
Klasszikus

„Hihetetlen gyorsan megvalósult az álmunk”

Egyre klasszabb a parton – évről évre nő a Klassz a pARTon közönsége és koncertjeinek száma. A fesztivál alakulásáról, koncepciójáról és titkairól Érdi Tamás zongoraművésszel és Érdi Mártával beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál

Átadták a hazai szinkronszakma legrangosabb díjait

A közönség és a kuratórium is szavazott, többek között díjat kapott Bobby Ewing magyar hangja és a Csernobil című sorozat szinkronja is.
Vizuál hír

Tizenkettedik a Saul fia a száz legjobb film közül a Guardian szerint

A The Guardian kritikusai a 21. század legjobb filmjeinek listáját állították össze, ebben a százas gyűjtésben azonban csak a 2000 után született alkotásokat vették figyelembe. Nemes Jeles László Tarantinoval, Ang Lee-vel, Iñárritu-val és Almodóvar-ral egy mezőnyben!
Vizuál morphoto

KÉP-regény: Elefánt kaland

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten arról mesél, mit tanult az afrikai szafariján az elefántokról..
Vizuál ajánló

Lesznai Anna élete talákozik Zoób Kati nagymamájával

Péntektől látogatható a Lesznai Anna életművéből és Zoób Kati divattervező száz évvel későbbi, az egykori író, költő és iparművész által is inspirált kollekciójából nyíló tárlat a kecskeméti Katona József Múzeum Cifrapalota kiállítóhelyén.
Vizuál Film

Menekülés az arisztokráciába

Végre ismét megpillanthatjuk a Downton Abbey ismerős sziluettjét, kószálhatunk a tökéletes angol gyepen, és már szélesvásznon csodálhatjuk a tökéletes szereplők tökéletes jelmezeit. Kérdés, hogy ez elég-e? Kérdés, hogy akarunk-e egyáltalán többet?