Vizuál

Sejtelmek

2016.10.31. 10:01
Ajánlom
A filmvászon olyan sztárjai, mint Dexter Fletcher, Mike Myers, Simon Pegg vagy a fiatalabb színészgenerációból Margot Robbie sokak számára ismerősek. Az operavilág egyik csillagának, Edita Gruberovának szintén több millió rajongója van világszerte. De vajon mi a közös ezekben a népszerű művészekben?

Az elmúlt év során került nyilvánosságra, hogy az Opera új logisztikai és művészeti központtal bővül, amelynek helyszíne a 2009-ben bezárt Északi Járműjavító lesz, és az Eiffel Műhelyház nevet fogja viselni. Ezekben a napokban pedig már javában zajlanak az átépítést megelőző bontási folyamatok, hogy a csarnok 2017 késő tavaszán készen álljon arra, hogy a nagyközönség előtt is megnyissa kapuit. A különböző műhelyek és látogatócentrum mellett létrejön egy kisszínház is, amely Bánffy Miklós, az Operaház egykori legendás intendánsának nevét viseli majd. Itt lép fel jövő nyáron a bel canto királynője, Edita Gruberová is Donizetti egyik operája, a Roberto Deveraux koncertszerű előadásán.

A47A0888 (1)

A47A0888 (1) (Fotó/Forrás: Opera Magazin)

2016 májusában azonban ez a hatalmas tér egészen más képet mutatott, lehetővé téve azt, hogy néhány napra vasúti pályaudvarrá változtassák át Vaughn Stein Terminal című disztopikus thrillerének kedvéért. A film tónusához illően a forgatás minden nap késő délután kezdődött és hajnalig tartott. Az utolsó estére az Opera néhány munkatársával együtt kilátogattam, és egy cseppet sem modern, de működő vasútállomás látványa bontakozott ki a szemünk előtt. Danny Gulliver line producer mesélte el nekünk, hogy a helyszínvadászok rengeteg olyan létesítményt vizsgáltak meg, amely stílusában és hangulatában is megfelel a forgatókönyvet is jegyző rendezőnek és alkalmasak az általa felvázolt jelenetek megvalósítására. Több javaslatot is tettek, és a brit stáb végül Budapest mellett döntött, mert elmondásuk szerint az Egyesült Királyságban sosem találtak volna ekkora méretű, használaton kívüli komplexumot.

A47A0737 (1)

A47A0737 (1) (Fotó/Forrás: Opera Magazin)

Amikor Molly Hassell producer körbevezetett minket, megmutatta, hogyan alakították át a csarnok egyes részeit. Volt itt metrómegálló, hirdetőoszlopok málló plakátokkal, a digitális korszak előtti menetrendi tájékoztatók, telefonkészülékek a nyolcvanas évekből, valamint egy várótermi kávézó, amelynek külső részét egy régi iroda üvegfalai adták. A belső teret a Műhelyház egyik egészen más pontján rendezték be. „Elképesztő, mekkora ez az épület! Olyan jeleneteket is le tudtunk itt forgatni, amik nem is ezen a pályaudvaron játszódnak” – mondta, és szavai nyomán az objektum egy távoli részén egy annak rendje-módja szerint felépített gyóntatószék sejlett fel előttünk.

Ahol nemsokára korszerű díszletraktárak és elegáns öltözők lesznek, ott tapintható volt a feszültség a füstben és porban gomolygó forgatás során: a bérgyilkost alakító Dexter Fletcher és a rejtélyes hordár, Mike Myers között izzott a levegő, de a kávézóban felszolgáló Margot Robbie (aki A Wall Street farkasa című Scorsese-filmmel robbant be a köztudatba) sem az, akinek elsőre látszik.

87 AR 0406 (1)

87 AR 0406 (1) (Fotó/Forrás: Matt Petit)

A szünetekben a színészek hétköznapi emberekké alakultak vissza, és mivel a készülő produkciót még titoktartás övezte, rendhagyó módon inkább ők kérdeztek minket a Műhelyház titkairól, de főleg azon ámultak el, hogy hogyan lesz itt operajátszás közel egy év múlva.

Mike Myerst (Wayne világa, 54, Austin Powers-filmek, Becstelen Brigantyk) a sminkmesterek öregedő, megtörtnek látszó vasúti alkalmazottá varázsolták, szinte árnyalak volt a félhomályban, szemében rettegés villant, amikor kést szegeztek neki. Aztán egy „Cut!” kiáltás a rendezőtől, és Myers arcán újra a tőle megszokott huncut mosoly ragyogott. Míg a kameraállások átrendezése tartott, azt tudakolta, hogyan adnak majd itt elő például egy Pillangókisasszonyt. Nos, sehogy... Az Eiffel Műhelyház ugyanis nem a nagy produkciók színtere lesz, így megmutattuk neki, hol épül majd fel a Bánffy Kisszínház, a kamaradarabok és a koncertszerű előadások otthona.

Dexter Fletcher, akit a magyar közönség széles körben A ravasz, az agy és két füstölgő puskacső kapcsán ismert meg, az utóbbi években rendezőként is tevékenykedik. 2013-as filmje, a Sunshine on Leith nagy sikert aratott az angolszász világban. „Ezzel az alkotással messzebbre merészkedtem mindattól, amit valaha csináltam – vallotta egy interjúban. – Kihívást akartam, a saját határaimat szerettem volna feszegetni.”

Mike Myers

Mike Myers (Fotó/Forrás: Matt Petit)

Fletcher számára a zene világa sem ismeretlen felesége, a litván származású Dalia Ibelhauptaitė révén, aki prózai színházi produkciói és rövidfilmjei mellett főként operarendezőként ismert. Mozart mellett előszeretettel állítja színpadra 19. századi komponisták műveit, de alkalmanként modernebb opuszokkal is megpróbálkozik, mint Prokofjev A játékos című darabja, a Sweeney Todd-musical vagy az elektronikus operafantázia, az XYZ.

Ibelhauptaitė a moszkvai akadémián tanult, hazáján kívül Európa több országában dolgozott már, tavaly pedig New Yorkban is bemutatkozott. Ugyan huszonöt éve Londonban él, munkáiban nem tagadja meg kelet-európai gyökereit, filozófiájában pedig sokat merít távol-keleti élményeiből. Fontos számára az önreflexió, az aprólékos elemzés. „Meg kell vizsgálni minden részletet, de nem azokat a felszínes dolgokat, amelyekkel gyakorta találkozunk, és azonnal elfelejtünk” – vallja.

Dalia Ibelhauptaitė is itt volt férjével Budapesten, ahol további helyszíneken folytatódtak a Terminal előkészületei. Amikor a végleges verzió a mozikba kerül, a közönség már az új Eiffel Műhelyházat is birtokba veheti, ám az egykori járműjavító sajátságos hangulata nem vész el: a leglátványosabb jelenetek háttereként a filmkockák örökre megőrzik az átépítés előtti, különleges atmoszférát.

Programkereső

Legnépszerűbb

Fidelio Tours

8 kirándulóhely a Balaton körül, ahová elmehetsz idén nyáron

A hazai turizmus idén késve ébredezik. Miközben a legnépszerűbb célpontokat ellepik a látogatók, érdemes a kevésbé ismert helyszíneket is felkeresni. Összegyűjtöttünk néhány balatoni kirándulóhelyet, hogy legyen miből válogatni.
Plusz

„Legyetek jók, ha egyáltalán tudtok” – Néri Fülöp, a humoros szent

Alakját itthon szobor őrzi, életéből népszerű olasz film készült. A 425 éve elhunyt Néri Szent Fülöp azt vallotta, hogy könnyebb a vidám embert Isten útjára téríteni, mint a szomorút.
Klasszikus

Kocsis Zoltán születésnapján indul a Nemzeti Filharmonikus Zenekar bérleteinek értékesítése

Hét bérletet kínál a következő évadra a Nemzeti Filharmonikus Zenekar, az online értékesítés május 30-án indul.
Vizuál

Elhunyt Jerger Krisztina művészettörténész

Életének 72. évében, kedden hunyt el a varsói Magyar Kulturális Intézet egykori vezetője, aki sokat tett a lengyel-magyar művészeti kapcsolatokért.
Vizuál

Két tonna üvegnegatív: vidéki fényképészműtermek gyűjteménye

A kidobástól megmentett üvegnegatívokon az egyes vidékek népviselete mellett a háború előtti és alatti élet pillanatai villannak fel megmutatva azt is, mit tartottak megörökítésre érdemesnek az életükből az 1910-20-as évek táján.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

Csúnya varázs - Budapesti fényképek az 1930-as években

Az éjszakai fényképezés és a „varázsosítás” összefüggése - erről ír a FényképTár mai részében Tomsics Emőke, a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának történész-muzeológusa.
Vizuál galéria

A festő, akinek lakását és öltözködését is utánozták a bécsiek

Tökéletesen megtestesítette a romantikus művész ideálját tehetségével és fényűző életmódjával, pedig állítólag hihetetlenül félénk volt. Hans Makart művészete a szecesszió előfutára lett, Gustav Klimt rajongott a munkáiért.
Vizuál galéria

Két tonna üvegnegatív: vidéki fényképészműtermek gyűjteménye

A kidobástól megmentett üvegnegatívokon az egyes vidékek népviselete mellett a háború előtti és alatti élet pillanatai villannak fel megmutatva azt is, mit tartottak megörökítésre érdemesnek az életükből az 1910-20-as évek táján.
Vizuál slow life

Ez egy komoly, szinte drámai kiállítás, meglehetősen sötét jövőképekkel

A Lassú élet. Radikális hétköznapok című kiállítás áprilisban nyílt volna a Ludwig Múzeumban. Egy interjúsorozatban a kurátori csapat tagjait kérdezzük az egyelőre csupán a virtuális térben látható csoportos válogatásról. Az ötödik epizódban Csizek Petra beszélt kedvenc műveiről és az önállóbb nézői befogadásról
Vizuál videó

A Lánchíd is szerepel Hans Zimmer legújabb klipjében

Hans Zimmer Oscar-díjas zeneszerző és napjaink egyik legnépszerűbb DJ-je, Alan Walker közös, „Time” című számához a COVID-19 koronavírus miatt kiüresedett városokat megjelenítő videoklipet készítettek. A dal először az Eredet című film betétdala volt, amely most Alan Walker feldolgozásában, közös előadásukban született újjá.