Vizuál

Sejtelmek

2016.10.31. 10:01
Ajánlom
A filmvászon olyan sztárjai, mint Dexter Fletcher, Mike Myers, Simon Pegg vagy a fiatalabb színészgenerációból Margot Robbie sokak számára ismerősek. Az operavilág egyik csillagának, Edita Gruberovának szintén több millió rajongója van világszerte. De vajon mi a közös ezekben a népszerű művészekben?

Az elmúlt év során került nyilvánosságra, hogy az Opera új logisztikai és művészeti központtal bővül, amelynek helyszíne a 2009-ben bezárt Északi Járműjavító lesz, és az Eiffel Műhelyház nevet fogja viselni. Ezekben a napokban pedig már javában zajlanak az átépítést megelőző bontási folyamatok, hogy a csarnok 2017 késő tavaszán készen álljon arra, hogy a nagyközönség előtt is megnyissa kapuit. A különböző műhelyek és látogatócentrum mellett létrejön egy kisszínház is, amely Bánffy Miklós, az Operaház egykori legendás intendánsának nevét viseli majd. Itt lép fel jövő nyáron a bel canto királynője, Edita Gruberová is Donizetti egyik operája, a Roberto Deveraux koncertszerű előadásán.

A47A0888 (1)

A47A0888 (1) (Fotó/Forrás: Opera Magazin)

2016 májusában azonban ez a hatalmas tér egészen más képet mutatott, lehetővé téve azt, hogy néhány napra vasúti pályaudvarrá változtassák át Vaughn Stein Terminal című disztopikus thrillerének kedvéért. A film tónusához illően a forgatás minden nap késő délután kezdődött és hajnalig tartott. Az utolsó estére az Opera néhány munkatársával együtt kilátogattam, és egy cseppet sem modern, de működő vasútállomás látványa bontakozott ki a szemünk előtt. Danny Gulliver line producer mesélte el nekünk, hogy a helyszínvadászok rengeteg olyan létesítményt vizsgáltak meg, amely stílusában és hangulatában is megfelel a forgatókönyvet is jegyző rendezőnek és alkalmasak az általa felvázolt jelenetek megvalósítására. Több javaslatot is tettek, és a brit stáb végül Budapest mellett döntött, mert elmondásuk szerint az Egyesült Királyságban sosem találtak volna ekkora méretű, használaton kívüli komplexumot.

A47A0737 (1)

A47A0737 (1) (Fotó/Forrás: Opera Magazin)

Amikor Molly Hassell producer körbevezetett minket, megmutatta, hogyan alakították át a csarnok egyes részeit. Volt itt metrómegálló, hirdetőoszlopok málló plakátokkal, a digitális korszak előtti menetrendi tájékoztatók, telefonkészülékek a nyolcvanas évekből, valamint egy várótermi kávézó, amelynek külső részét egy régi iroda üvegfalai adták. A belső teret a Műhelyház egyik egészen más pontján rendezték be. „Elképesztő, mekkora ez az épület! Olyan jeleneteket is le tudtunk itt forgatni, amik nem is ezen a pályaudvaron játszódnak” – mondta, és szavai nyomán az objektum egy távoli részén egy annak rendje-módja szerint felépített gyóntatószék sejlett fel előttünk.

Ahol nemsokára korszerű díszletraktárak és elegáns öltözők lesznek, ott tapintható volt a feszültség a füstben és porban gomolygó forgatás során: a bérgyilkost alakító Dexter Fletcher és a rejtélyes hordár, Mike Myers között izzott a levegő, de a kávézóban felszolgáló Margot Robbie (aki A Wall Street farkasa című Scorsese-filmmel robbant be a köztudatba) sem az, akinek elsőre látszik.

87 AR 0406 (1)

87 AR 0406 (1) (Fotó/Forrás: Matt Petit)

A szünetekben a színészek hétköznapi emberekké alakultak vissza, és mivel a készülő produkciót még titoktartás övezte, rendhagyó módon inkább ők kérdeztek minket a Műhelyház titkairól, de főleg azon ámultak el, hogy hogyan lesz itt operajátszás közel egy év múlva.

Mike Myerst (Wayne világa, 54, Austin Powers-filmek, Becstelen Brigantyk) a sminkmesterek öregedő, megtörtnek látszó vasúti alkalmazottá varázsolták, szinte árnyalak volt a félhomályban, szemében rettegés villant, amikor kést szegeztek neki. Aztán egy „Cut!” kiáltás a rendezőtől, és Myers arcán újra a tőle megszokott huncut mosoly ragyogott. Míg a kameraállások átrendezése tartott, azt tudakolta, hogyan adnak majd itt elő például egy Pillangókisasszonyt. Nos, sehogy... Az Eiffel Műhelyház ugyanis nem a nagy produkciók színtere lesz, így megmutattuk neki, hol épül majd fel a Bánffy Kisszínház, a kamaradarabok és a koncertszerű előadások otthona.

Dexter Fletcher, akit a magyar közönség széles körben A ravasz, az agy és két füstölgő puskacső kapcsán ismert meg, az utóbbi években rendezőként is tevékenykedik. 2013-as filmje, a Sunshine on Leith nagy sikert aratott az angolszász világban. „Ezzel az alkotással messzebbre merészkedtem mindattól, amit valaha csináltam – vallotta egy interjúban. – Kihívást akartam, a saját határaimat szerettem volna feszegetni.”

Mike Myers

Mike Myers (Fotó/Forrás: Matt Petit)

Fletcher számára a zene világa sem ismeretlen felesége, a litván származású Dalia Ibelhauptaitė révén, aki prózai színházi produkciói és rövidfilmjei mellett főként operarendezőként ismert. Mozart mellett előszeretettel állítja színpadra 19. századi komponisták műveit, de alkalmanként modernebb opuszokkal is megpróbálkozik, mint Prokofjev A játékos című darabja, a Sweeney Todd-musical vagy az elektronikus operafantázia, az XYZ.

Ibelhauptaitė a moszkvai akadémián tanult, hazáján kívül Európa több országában dolgozott már, tavaly pedig New Yorkban is bemutatkozott. Ugyan huszonöt éve Londonban él, munkáiban nem tagadja meg kelet-európai gyökereit, filozófiájában pedig sokat merít távol-keleti élményeiből. Fontos számára az önreflexió, az aprólékos elemzés. „Meg kell vizsgálni minden részletet, de nem azokat a felszínes dolgokat, amelyekkel gyakorta találkozunk, és azonnal elfelejtünk” – vallja.

Dalia Ibelhauptaitė is itt volt férjével Budapesten, ahol további helyszíneken folytatódtak a Terminal előkészületei. Amikor a végleges verzió a mozikba kerül, a közönség már az új Eiffel Műhelyházat is birtokba veheti, ám az egykori járműjavító sajátságos hangulata nem vész el: a leglátványosabb jelenetek háttereként a filmkockák örökre megőrzik az átépítés előtti, különleges atmoszférát.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Családi vonósok – Kokas Dóra-interjú

Májusban a bécsi Vienna Classic Strings különdíját nyerte el Kokas Dóra, akit a Fesztivál Akadémia több koncertjén is hallhatunk a nyáron. A fiatal csellóművész mindig is a színpadon létezett igazán, és hálás, amiért a családjában mindig jelen volt a zene.
Plusz

A magyar feltaláló, akit Amerikában sztárként ünnepelnek

Galériánkban megmutatjuk, hogy készült a nyolcvanas években az eredetileg a tanítványainak szánt, de végül játékká vált Rubik-kocka. Július 13-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Rubik Ernő Kossuth- és állami díjas építészmérnök, tárgytervező. 
Jazz/World

Budapesten is bemutatják a Miles Davisről szóló friss dokumentumfilmet

Fantasztikus hír, nem csak jazzrajongóknak: augusztus 30-tól műsorára tűzi az Uránia az idén debütált, Birth of the Cool című dokumentumfilmet, amely angol nyelven, magyar felirattal lesz látható a Pannonia Entertainment forgalmazásában.
Könyv

Babits a ritmusdaráló, Móricz a műparaszt

Vámos Miklós e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni.
Vizuál

Colostokból és kalászból készült ruhák

Király Tamás (1952-2013) alkotásaihoz a legolcsóbb anyagokat használta fel, a ruhákat, illetve ezek elemeit is gyakran újrahasznosította. A divattervező több mint három évtizedes pályafutását mutatja be az a retrospektív kiállítás, amely Out of the box címmel látható a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeumban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál galéria

Strucctojással alapított gyűjteményt a magyar világutazó

A keleti tárgyak magyar gyűjtői mind más céllal utaztak távoli tájakra, ahonnan eleinte saját kedvükre hoztak haza érdekességeket. Hopp Ferenc sem állt meg a tárgyaknál, villája kertjét is ritka növényekkel népesítette be.
Vizuál uránia

Újonnan felfedezett NASA-archívokkal jön az Apollo 11

Egyetlen alkalommal, eredeti nyelven vetíti az Uránia a Holdra szállás 50-ik évfordulója alkalmából készült új dokumentumfilmet. Az Apollo 11 expedíció küldetéséről szóló Todd Douglas Miller-film, a NASA filmarchívumának újonnan felfedezett filmjeiből és hanganyagából válogat.
Vizuál ajánló

Colostokból és kalászból készült ruhák

Király Tamás (1952-2013) alkotásaihoz a legolcsóbb anyagokat használta fel, a ruhákat, illetve ezek elemeit is gyakran újrahasznosította. A divattervező több mint három évtizedes pályafutását mutatja be az a retrospektív kiállítás, amely Out of the box címmel látható a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeumban.
Vizuál Film

Az újjászületett Meseautóval jön a III. Budapesti Klasszikus Film Maraton

A film és a zene közös történetére fókuszáló fesztiválon magyar és európai filmarchívumok restaurált filmritkaságai láthatók, a némafilmes korszak női rendezőinek alkotásaitól kezdve, Dziga Vertov klasszikusán át a rendszerváltás filmjeiig.
Vizuál ajánló

Találmányok és felfedezések a Pesti Vigadóban

Tematikus séták szakértőkkel a Pesti Vigadóhoz kötődő technikai vívmányokról a XIX. századtól napjainkig – telefonos operaközvetítés, villanyvilágítás, Bleriot monoplán, Bogányi zongora.