Vizuál

Semmi különös, csak egy mexikói drogkalamajka

2018.03.26. 09:30
Ajánlom
A Gringóban ott van egy remek film ígérete, kár, hogy nem váltja be. Szórakozásnak azonban így sem rossz film.

Az első dolog, ami a Gringóval kapcsolatban elgondolkodtatott, még véletlenül sem maga a film volt, hanem hogy hogyan is érdemes írni róla. Közepes filmekről a legnehezebb írni, a Gringo viszont még a többi tucatfilmhez képest is fejtörést okoz, ha be akarjuk skatulyázni.

Egy tökéletesen átlagos, vígjátékba oltott akció-krimi, ami lényegében semmilyen fronton nem kiemelkedő, és semmilyen téren nem is borzasztó.

A sztori egy tutyimutyi üzletemberről szól, aki, mikor rájön, hogy felesége és főnöke (aki egyben barátja) is kihasználta, igyekszik a kezébe venni az irányítást. Egy mexikói kiküldetés alatt megjátssza, hogy elrabolták, hogy így pénzt csikarhasson ki a cégétől. Igen ám, de közben az amigóknál is van kalamajka, így hősünk a drogmaffia célkeresztjébe kerül. A szereplők ott vágják át a másikat, ahol tudják, lopnak, csalnak, hazudnak, csak hogy elérjék céljukat, ami persze nem más, mint a minél nagyobb dohány.

forrás: Freeman film

forrás: Freeman film (Fotó/Forrás: Gunther Campine)

Már ennyiből is nagyjából belőhetjük, milyen filmről van szó: biztosak lehetünk, hogy lesz benne egy rakás káromkodás, egy tucat félreértés, néhány erőszakos halál, és a mexikói felállásnak nevezett "mindenki mindenkire fegyvert fog"-szituáció is kialakul valamilyen formában. Ezeket a Gringo mind ki is pipálja. A probléma, hogy ezen túl nem is igen törekszik semmire.

a filmnek se íze-se bűze: nem elég agresszív, hogy azzal sokkoljon, nem elég vicces, hogy legalább abban kiemelkedjen, a fordulatok pedig nem haladják meg a vállrántás szintjét, ami a nézői reakciót illeti.

De, ahogy a bevezetőben írtam, nagyon nagy gond sincs a filmmel: unalmasnak nem unalmas, kínosnak pedig egy percig se kínos. Ami azt illeti, ha egy kezdő rendező alacsony költségvetésű kis indie-filmje lenne ismeretlen arcokkal, és talán kicsit több merészséggel, biztos, hogy zajos sikert aratna. A Gringo azonban éppen sztárjaival akarja eladni magát: parádés a szereplőgárdája, a legtöbb színész viszont egyszerűen haknizik – csuklóból letolják a vékonykára írt karakterüket. Egyedül a főszereplő David Oyelowo emelkedik ki, aki szemmel láthatóan lubickol, hogy végre bemutathatja komikus arcát. Sharlto Copley hasonlóan üde színfolt rövid szerepében, de ehhez hozzájárul az is, hogy az ő arca még nincs elkoptatva Hollywoodban.

forrás: Freeman film

forrás: Freeman film

A filmet Nash Edgerton, az egyik főszereplő, Joel Edgerton testvére rendezte. Direktorként nem igazán ismert még a neve, de nem mondhatjuk kezdőnek: egy rakás rövidfilmet, videoklipet és sorozatepizódot rendezett már, kaszkadőrként illusztris filmográfiát épített, és apró szerepekben színészként is összegyűjtött már 44 kreditet az IMDB szerint. Egész estés filmek terén a Gringo az első nagyobb dobása.

Sztárparádéja miatt azonban akarva-akaratlanul máshogy tekintünk a Gringóra: egyszerűen többet várunk el tőle. Kár, hogy nem tudja teljesíteni. Kisebb filmként (értsd: merészebben) biztos sokkal jobban működne, hiszen a potenciál tényleg ott van benne. Így viszont nem több egy kihagyott ziccernél – még ha nem is szórakozunk rajta rosszul.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Üt, mint egy Pintér Béla-i óraszerkezet – kritika a Szutyok stuttgarti bemutatójáról

Pintér Béla színdarabjai között vannak olyanok, amelyek mindeddig „házon belül” maradtak. Másokat színre vittek határon innen és túl, magyarul és idegen nyelven. Bár a Szutyok annak idején talán „csak itt, csak most” jellegű drámaszövegnek tűnhetett, az élet nem ezt igazolta, hanem az ellenkezőjét.
Zenés színház

Alpaslan Ertüngealp zongoraművész-karmester is pályázik az Opera élére

A Magyarországon élő, törökországi görög származású művész a közösségi oldalán osztott meg egy fényképet a Magyar Állami Operaház főigazgatói posztjára beadott pályázatáról.
Jazz/World

Török kori csaták népi dallamokkal – Eredics Benjamin tánczenéjét mutatják be a Bartók Tavaszon

A Müpa 2020-as Zeneműpályázatán az egyik győztes darab Eredics Benjamin Végvárak, vitézek című alkotása volt. A mű most koncertszerű előadásban hangzik el a Bartók Tavaszon.
Vizuál

Elhunyt Ragályi Elemér, Kossuth-díjas operatőr

A 83 esztendős filmes szakember halálának hírét a család közölte a Telexszel.
Könyv

„Senki sem látja magát a mese végén” – Boldizsár Ildikó a Lírástudók vendége

Őt hallgatva úgy tűnhet, mindent tud a mesékről, de azt állítja, mindent a mesékből tanult. Akárhogy is, mindig talál újat az ősi és modern történetekben, munkája nyomán pedig a mese a terápia élvezetes és hasznos kellékévé – lényegévé – vált.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Ingyenesen nézhető filmekkel tiszteleg Ragályi Elemér emléke előtt a FILMIO

Április 2-a estig ingyenesen nézhetünk meg a Nemzeti Filmintézet (NFI) streaming platformján három filmet, amelyet a március 30-án elhunyt operatőr fényképezett.
Vizuál beszámoló

Szelíd mondatok, megsemmisítő ítéletek

Nádas Péter gondolataiba nyerhetünk betekintést Kárpáti György Mór dokumentumfilmjében, amely szemet gyönyörködtető módon tárja elénk az író gombosszegi házát és a környező természet élővilágát.
Vizuál ajánló

Sokáig titokban dolgozott pincéjében a cseh fotográfia rebellis alakja, Jan Saudek

Magyarország legnagyobb fotográfiai eseménye, a Budapest FotóFesztivál a kortárs cseh fotográfia rebellis alakja, Jan Saudek kiállításával nyitja meg rendezvénysorozatát a Műcsarnokban.
Vizuál magazin

KÉP-regény: E-vel kezdtem el

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal egy régi Tankcsapda fotó kapcsán az E-klubbal kapcsolatos személyes élményeiről olvashatunk.
Vizuál ajánló

„Legalább még itt vagyunk” – az it's fine mozgalom kiállítása a Bunker Galériában + KÉPEK

A kiállítás alkotóinak célja, hogy közösséget teremtsenek azokkal, akik a kilátástalanság, a folyamatos rossz hírek és a világbizonytalanság korában úgy érzik, egyedül maradtak apátiájukkal.