Vizuál

Senki sem menekülhet

2010.08.09. 11:14
Ajánlom
Kovalik Balázzsal a Budapesti Őszi Fesztivál művészeti vezetőjével Eszéki Erzsébet beszélgetett A halál diadaláról.

Kovalik Balázs már első, főiskolás korában vállalt, rendezésével nagy feltűnést keltett, azóta pedig mintegy negyven operabemutató fűződik a nevéhez. A 2006-os Budapesti Tavaszi Fesztiválon hatalmas sikert aratott három Mozart-rendezésével, a Mozart-maratonnal, több kritikus ezt a három produkciót az utóbbi évtizedek legjelentősebb operaelőadásainak nevezte. Eszéki Erzsébettel azonban nem az operáról, hanem Brueghel A halál diadala című festményéről beszélgettek. Az interjúból alább olvasható egy rövid részlet, az izgalmas, teljes képes „mese" megtalálható Eszéki Erzsébet: Így látunk mi című, a Corvina Kiadó gondozásában nemrég megjelent kötetében, amelyben ismert emberek - főként írók, rendezők, színészek - mesélnek egy-egy választott festményről. 

„Brueghel A halál diadala című festményén akkor tűnődtem sokat, amikor Ligeti György Le Grand Macabre című operáját rendeztem Budapesten. Nyilvánvaló, hogy A halál diadala hatott Ligeti Györgyre, az opera Brueghellandban játszódik, és a kép számos motívuma ismétlődik benne. Érdekes a festmény mozgalmassága, a sok elemből összeépülő zagyvalék, ahogy Ligeti posztmodern operájában is különböző zenei foszlányok szövevényéből áll össze a zene és a történet.
Sajnos Brueghel szimbolikus világa ma már kiment a divatból. Az emberek nem szeretnek szimbólumokkal találkozni, mert azokat meg kell fejteni. A színházban is azt tapasztalom, hogy a nézők mesére vágynak, nem pedig olyasmire, amin töprengeniük kell. Pedig jó játék a szimbólumok megfejtése, nem is értem, miért nem szeretnek az emberek játszani. Illetve értem. Nem játéknak tartják ezt, hanem munkának, feladatnak.
Ez a Brueghel-festmény rendkívül mozgalmas, első pillantásra is bőven van mit nézegetni rajta. Emellett temérdek szimbolikus mozzanat, gesztus és figura fedezhető fel benne. (...) Ez a festmény a borzalmassága ellenére azért izgalmas, mert fölfedezhetjük, ahogyan a jelentések egymáshoz kapcsolódnak. A kép a halál diadalát mutatja be, azt, ahogy a csontváz-hadsereg letámadja az emberiséget. Két fél küzdelmét látjuk, amelyben a halál legyőzi az emberiséget. Mindenkit magával ragad, senki nem menekülhet."

Kérdésünk: Milyen nemzetiségű volt Pieter Brueghel?

Ha a helyes választ augusztus 15-ig megjelöli, sorsoláson vesz részt, amelyen egy szerencsés megfejtőnk egy példányt nyer Eszéki Erzsébet legújabb, Így látunk mi című könyvéből.

A kötet kedvezményes áron megrendelhető a Libri webáruházában.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elmezavara miatt nem ítélik el a zongoraművész volt feleségét, aki megölte két gyermeküket

 Egy texasi bíró hétfőn elmezavara miatt nem találta bűnösnek két kislányuk meggyilkolásában Vagyim Holodenko ukrán zongoraművész volt feleségét.
Zenés színház

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.
Klasszikus

Bolhás kutyus vette el a színpadot a hegedűművész Quentin Tarantinótól

A szégyentelen Blöki dörgölőzött, hempergőzött, vakarózott, és a füle botját sem mozdította a zenére. Most ez a szakasza van az évnek.
Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Vizuál

Kiállítják az első bécsi női fényképész századeleji portréit

Művészek, arisztokraták és más hírességek a század elejéről Klimttől Picassóig a Madame d'Ora néven dolgozó Dora Kallmus fotográfiáin a bécsi Leopold múzeumban.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Vizuál Film

Végre többet tudunk az új Freddie Mercury-filmről

„A bandában csak egy hisztériás királynőnek van hely.” Kijött a Queen-film első igazi előzetese, és még többet ígér, mint a teaser.
Vizuál velencei biennálé

Képzelt kamerák a Velencei Biennále magyar pavilonjában

Szegedy-Maszák Zsuzsanna kurátor és Waliczky Tamás újmédiaművész képviselik Magyarországot jövőre a 58. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálén.
Vizuál videó

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.
Vizuál pompeji

Színekkel keltették új életre Pompeii-t és Herculaneum-ot

Nemcsak a színpompás panelek érdekesek, de a helyszínek is, ahol kiállították őket. Az igazgató szerint mindez remek módja a múlt a jelen összekapcsolásának.
Vizuál galéria

Kiállítják az első bécsi női fényképész századeleji portréit

Művészek, arisztokraták és más hírességek a század elejéről Klimttől Picassóig a Madame d'Ora néven dolgozó Dora Kallmus fotográfiáin a bécsi Leopold múzeumban.