Vizuál

Séta a víz felett

2009.10.30. 11:37
Ajánlom
Egy folyón átívelő híd nemcsak a forgalom számára épül és szerepe messze túlmutat azon, hogy két, egymástól különálló, egységet összekössön.

Többek között erről is beszéltek neves építészek az Építészet Hónapja - 2009 fesztivál keretében megrendezett „Vízen járva: gyalogos hidak és vízi inspirációk" című előadássorozaton.

Marc Mimram szerint „egy híd lényege nemcsak az, hogy az ember saját lábán vagy valamilyen járművel eljusson az egyik partról a másikra. A hidak hozzáadott értékekkel is rendelkezhetnek." A francia építész egy New York-i híd tervével bizonyította állítását, amelyben megmutatta, hogy az építmény kiállítóhelységek vagy teraszok hozzáadásával már nemcsak az áthaladó forgalom számára épül, hanem az élet is megjelenik a folyó fölött.
„A híd, olyan, mint egy műtárgy. Nemcsak funkciója kell, hogy legyen, hanem gondolatot vagy kultúrát is kell, hogy képviseljen" mondta Dietmar Feichtinger osztrák származású építész, majd példaként megemlítette a Párizs belvárosában található Simone de Beauvoir felüljárót. Ez a gyalogoshíd első munkáinak egyike, melyben a feladat a Francia Nemzeti Könyvtár nyilvános épületének és a Szajna túloldalán található Bercy park összekötése volt, megteremtve a kapcsolatot kultúra a természet között.

A jelenleg Párizsban dolgozó szabadúszó szerint a gyalogoshidak másik előnye a forgalmi hidakkal ellentétben, hogy képes összhangban lenni környezetével. Amíg egy közúti híd szerkezetének nagyságából adódóan erősen átformálja a tájképet, egy gyalogos átkelő könnyedségével szinte egybeolvad környezetével. Jó példa erre Feichtinger Passerelle elnevezésű munkája a párizsi La Defense negyedben. Ez egy üvegből és acélból készült építmény, amely mind anyagával, mind félköríves pályájával a mellette található irodaházzal tökéletesen harmóniában van.

Gyalogos átjárókra Budapestnek is szüksége lenne. Ennek egyik oka, hogy egy ilyen építményen az emberek távol az autók zajától és bűzétől, biztonságosan közlekedhetnének egyik partról a másikra. Másrészt létrejönne egy tér a Duna közepén, ahol a város lakói nyugodt körülmények között tölthetnék el szabadidejüket, egyszerre gyönyörködve Buda és Pest lenyűgöző panorámájában. Bojár Iván András a Szeretem Budapestet Mozgalom egyik alapítója bemutatta, hogy a kilencvenes évek elejétől milyen variációk születtek Pest és Buda belvárosának gyalogos átkelőhellyel való összekötésére. A művészettörténész szerint fővárosunknak azért is van szüksége egy gyalogoshídra, mert így megvalósulna a közvetlen kapcsolat a két oldal történelmi belvárosa között. Az elmúlt húsz évben számos megoldás született egy a Dunán átívelő gyalogos felüljáró ötletére, máig azonban egyik terv sem valósult meg. Vannak köztük egész merész tervek is, mint például a 2005-ös Szeresd Budapestet! pályázat nyertes munkája is, amelyben a 4D Építész Stúdió egy csőrendszert tervezett a folyó fölé, ahol külön rendszerben biztosítanák a gyalogos és kerékpáros átkelést.

A városvezetés eddig egyetlen gyalogos felüljáró ötletét sem támogatta, szimbólumtelítettségre valamint a hidak ritmusának megbomlására hivatkozva. Az autósok pedig azért ellenzik egy gyalogoshíd megépítését, mert számukra fontosabb lenne elsőként egy újabb közúti híd létrejötte. Bár kétségtelen, hogy valóban kellemes órákat lehetne eltölteni messze a forgalomtól a Duna közepén, úgy látszik, hogy ez még évekig várat magára.

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Vizuál

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Klasszikus

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Vizuál

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Klasszikus

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál csirke

A fotós, aki portréival látni engedi a tyúkok lelkét

Miért eszünk csirkét és mit mond el minden idők legsikeresebb szárnyasa rólunk, emberekről? Ennek járt utána Szalai Dánial, aki Novogen című fotográfiai projektjével high-tech űrlény-csirkék nyomába eredt.
Vizuál cannes

Tarantino nem nyert semmit Cannes-ban

Bong Dzsun Ho dél-koreai rendezőnek egy munkanélküli családról forgatott Élősködők című komikus thrillere érdemelte ki szombat este az Alejandro González Inárritu mexikói rendező vezette zsűritől az Arany Pálmát a 72. cannes-i fesztiválon.
Vizuál kritika

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Vizuál magazin

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Hamvadó ifjúság

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a lángoló BS-re emlékszik vissza.