Vizuál

Shakespeare forogna a sírjában, ha látná

2017.06.02. 11:55
Ajánlom
Számos filmadaptáció olyan szabadon és merészen kezeli Shakespeare eredeti műveit, hogy a szerző valószínűleg rá sem ismerne saját alkotására. Íme az öt legeredetibb újragondolás!

Rómeó + Júlia (1996)

Az ausztrál Baz Luhrmann első nagy szenzációja annak idején alaposan odacsapott a Zeffirelli klasszikus adaptációjához szokott közönségnek. Az excentrikus filmes verziójában a Montague-k és a Capuletek hawaii ingben, széttetoválva, felpimpelt kocsikkal és automata fegyverekkel járnak Verona Beach neonfényes utcáin. Az erős zenei támogatással és ütős klipesztétikával megvalósított feldolgozásban egymást érik az utcai leszámolások és az autós üldözések, a mű mondanivalója mégis megmaradt, ahogy Shakespeare eredeti szövege is – ennek köszönhetően hiába a csicsás háttér, a hipermodern Rómeó és Júlia is ugyanolyan megrázó, mint a XVI. századi.

10 dolog, amit utálok benned (1999)

Ha valaki esetleg nem olvasta A makrancos hölgyet, egyáltalán nem biztos, hogy ráismerne a tragikusan fiatalon elhunyt Heath Ledger első fontosabb filmjében. Az alkotók ugyanis laza tinifilmként gondolták újra Shakespeare eredeti alkotását, és az nagyszerűen működik az ezredforduló gimnazista közegében is. A modernizált verzió készítői a „randizni vagy nem randizni?” kérdésre helyezik a hangsúlyt, azaz az adja a fő konfliktust, hogy a szigorú papa megtiltja szeme fényének, a fiúk körében igen népszerű Biancának, hogy srácokkal találkozgasson – amíg vadóc nővére, Katarina be nem pasizik (azt reméli ugyanis, hogy ez sosem fog megtörténni). A Padua (!) Gimi – és Katarina – azonban még nem látott olyan jóképű és elszánt bajkeverőt, mint Patrick Verona, azaz a húszéves Heath Ledger...

Ran – Káosz (1985)

Akira Kuroszava kései alkotása Shakespeare Lear királyának XVI. századi japán környezetbe ültetett feldolgozása. A japán mester ugyanis jelentőségteljes párhuzamokat fedezett fel az angol Bárd darabjának világa és a XVI. századi Japán viharos történelme között, így a végzetes hibát elkövető „tékozló apa” ezúttal Hidetora nagyúr, aki azzal, hogy felosztja birodalmát három fia közt, árulás, hatalomvágy, bosszú és testvérháború véres sorozatát indítja el. Kuroszava nagyszabású szamurájfilmként fogalmazta újra a Lear királyt, csodálatos színhasználattal, kevés vágással és kameramozgással, statikus, hosszú beállításokkal, közelik nélkül, a tragikus zárlat előtt egy dinamikus monstre csatajelenettel.

Otthonom, Idaho (1991)

Gus Van Sant korai művében Shakespeare IV. Henrikjének egyes motívumait hasznosítja újra, sőt az avoni hattyú eredeti dialógusait is felhasználja. A drogos férfiprosti környezetben játszódó filmben van egy „trónörökös” figura, az egyik főhős, Scott, aki először közös rablásokban és tivornyákban vesz részt egy Bob nevű fickóval (ő egyértelműen Falstaffnak feleltethető meg), majd hátat fordít addigi életének, hogy átvegye apja örökségét. A falstaffi Bobot és tolvajtársait felvonultató jelenetek erősen színpadias szcénák, amelyek egyszerre elemeltek, stilizáltak és távolságtartóak, és a filmben ezenkívül is számos kulturális utalás szerepel, nem beszélve a Super8-as home videó és dokumentumfilmes betétekről vagy épp az életre kelő címlapfotókról. Van Sant alkotása így játékos stíluskavalkáddá varázsolja a shakespeare-i királydrámát.

O – Othello (2001)

Az inkább színészként ismert Tim Blake Nelson (Ó, testvér, merre visz az utad?) feszült tinithrillerként képzelte el a féltékenység drámáját, vagyis az Othellót. A modern környezetet leszámítva (a film egy elit magániskolában játszódik) az O meglehetősen hűségesen követi le az eredeti cselekményt. A címszereplő egy fekete diák, a kosárcsapat sztárja, aki a dékán lányával, a gyönyörű Desivel jár, a kosáredző fia, Hugo azonban – akinek elege lesz Odin, azaz O népszerűségéből és sikereiből – belerondít a paradicsomba, és ármánykodni kezd, hogy megmérgezze a szerelmesek kapcsolatát. Az O esetében tehát csak a háttér változott, a mű ugyanúgy az irigység, a féltékenység, a manipuláció és az emberi gonoszság története maradt, mint Shakespeare-nél.

A Madách Színház június 9. és július 16. között megrendezendő Szerelmünk, Shakespeare fesztiváljának egyik programsorozata, Az én Shakespeare-em folyamán is számos mozgóképes Shakespeare-adaptációval ismerkedhetünk meg, hiszen a neves színészekkel, rendezőkkel és irodalmárokkal zajló beszélgetéseket minden esetben filmvetítés követi.

További részleteket ide kattintva olvashat.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Balogh Tibor válasza Karsai Györgynek

A POSZT Szakmai Tanácsadó Testületének tagja nyílt levélben reagál Karsai György egyetemi tanár, színikritikus hétfőn közzétett írására, amelyben lemond a POSZT Tanácsadó Testületi tagságáról.
Klasszikus

Balázs János ingyenes koncertet ad a Zeneakadémia előtt

Balázs János ad ingyenes zongorakoncertet szombaton a romantikus zeneirodalom legismertebb alkotóinak műveiből a Zeneakadémia előtti téren, ahol erre az estére komponált videóinstallációkat is láthatnak az érdeklődők.
Klasszikus

Magyar zeneművészeket díjazott a Kennedy Center

Marton Éva operaénekes, Kurtág György zeneszerző, valamint Fischer Iván és Fischer Ádám karmesterek kapták idén a Kennedy Center Művészeti Arany Medálját.
Klasszikus

Alexander Pereira távozik a milánói Scalából

Az osztrák szakembernek már 2014-es érkezése is nagy viharokat kavart, távozásában egy meghiúsult szponzori szerződés játszhatott közre. Guiseppe Sala, Milánó polgármestere és a Scala Alapítvány elnöke közölte kedden az operaház felügyelőtanácsának három órás tanácskozását követően, hogy nem hosszabbítják meg az intendáns szerződését. 
Jazz/World

A hazai jazzélet izgalmas arcaival vár a Gödi Jazz Napok

Június 21-én a Syrius Legacy és a Rákfogó együttes koncertjével folytatódik a 2019-es Gödi Jazz Napok.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Egy tucat program, amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján!

Megpróbálunk némi iránymutatást nyújtani a szombat éjszakai hihetetlen mennyiségű programhoz. Listánk szubjektív, mindenkinek ajánljuk a programfüzet vagy a honlap tüzetes vizsgálatát, mert tele van gyöngyszemekkel a kínálat.
Vizuál gyász

Elhunyt Horváth Ádám, a Szomszédok rendezője

Hosszan tartó betegség után szerdán elhunyt Horváth Ádám rendező, a Magyar Televízió volt elnöke - tájékoztatta családja az MTI-t.
Vizuál gyász

Firenze elbúcsúzott Franco Zeffirellitől

Firenzeiek és a világ minden tájáról érkezett turisták ezrei vettek búcsút hétfőn a firenzei Palazzo Vecchióban a város nagy szülöttjétől, a 96 éves korában szombaton elhunyt Franco Zeffirelli filmrendezőtől.
Vizuál hír

Ember Sári nyerte az idei Leopold Bloom Díjat

A fiatal alkotó munkái olyan kérdésekkel foglalkoznak, mint a másság, a modernizmus, a formalizmus, a testünkkel való kapcsolat vagy az etnikai és faji különbözőségek, mindezt komplex módon például néprajzi vagy antropológiai kontextusba helyezve.
Vizuál ajánló

Támogatói jeggyel úszhatjuk meg a sorban állást a Múzeumok Éjszakáján

Országszerte mintegy 400 intézmény várja a közönséget csaknem 2000 programmal június 22-én, a 17. Múzeumok éjszakáján, melynek "fővárosa" Szombathely lesz. Néhány újítást is bevezettek a szervezők.