Vizuál

Sinkó István: Álompárok

2011.10.13. 07:41
Ajánlom
Sinkó István képzőművész Álompárok című kiállítása október 11-én nyílt meg a Symbol Art Galériában. Aki esetleg gombostű elhagyásával próbálkozott volna aznap este, nem járt volna sikerrel: a megnyitóra érkezetekkel zsúfolva megtelt a kiállítótér. Még egy hétig lehet megnézni festményeket az óbudai helyszínen.

Az álom, mint olyan, egy elég izgalmas téma, ezt meg kell hagyni. Amióta világ a világ, az embereket mindig érdekelte, miről miért és hogyan álmodunk, az Inception című film széleskörű hatásáról nem is beszélve. Ha a művészek alkotófolyamatáról van szó, akkor pláne különleges, hogy milyen szerepet játszik munkájuk során tudatalattijuk esti garázdálkodása. Somhegyi Zoltán művészettörténész Freud munkásságát is emlegette nyitóbeszédében, kiemelve az álmok szerepét a 20. és 21. századi művészetekben. Beszélt a képek (a cím alapján egészen magától értetődő) párokba állításának lehetőségeiről is - a kompozíció és forma alapján egyező, de színhasználatukat tekintve ellentétes párokról - és felhívta a figyelmet a festő művészettörténeti utalásaira, szellemi örökségének a képekben látható megnyilvánulásaira.

A tárlat eredetileg tavasszal nyílt volna Orbán Attila, a Symbol Art Galéria művészeti vezetője felkérésére, de Sinkó István elmondása alapján szerencsére végül októberre került át az időpont. "Így maradt időm arra, hogy ezeket a nagy képeket megfessem. Ez egy új anyag. Az előzménye egy júniusban az Arte Galériában bemutatott, körülbelül húsz darabból álló akvarell sorozat, amiből itt három munka is látható."

A művész az Álompárok tematikájáról is mesélt: "Egy ideje engem már foglalkoztatott ez a téma. Tulajdonképpen a képeknek egy része külön-külön már meg is volt valahol más festményeken, motívumok formájában. Egyes dolgok már valószínűleg ki akartak mászni a vászonra, így ezen a nyáron másfél hónap alatt tíz munkát tudtam megfesteni. Az álom engem nem abban a formában foglalkoztat, hogy lefessem a sajátjaimat. Nagyon líraian azt is mondhatnám, hogy a vászonra megálmodom azokat a dolgokat, amik érdekelnek. Vannak ennek konkrét álom elemei is, de valójában ezek toposzok: a vízről, a viharról, az összeomlásról, a káoszról vagy a fényről mindenki álmodik valamilyen formában a saját tudattalanjából - én is előhívom őket a magaméból."

Sinkó István amellett, hogy képzőművészként dolgozik, tanít a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolában festő szakon, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karon múzeumpedagógiát oktat és vezeti a Paksi Alapfokú Művészeti Iskola képzőművészeti tagozatát. A Művészeti Alap, a MKISZ Grafikus és festő szakosztály és a Magyar Festők Társaságának tagja, a Magyar Festészetért Alapítvány kuratóriumi elnöke. Harmincnégy önálló kiállítása nyílt eddig Magyarországon és külföldön, munkái számos hazai és nemzetközi közgyűjteményben megtalálhatóak. Kritikusként is dolgozik a Műértő, az Élet és Irodalom, az Új Művészet és a Múzeum Café című lapoknál.

Sinkó István: Álompárok
Symbol Art Galéria - 2011. október 11. - 2011. október 18.
Nyitva tartás: hétfőtől péntekig 12:00-19:00

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Törőcsik Mari: „Beszentelik a hamvaimat, aztán a Tiszába szórnak. Az az én folyóm.”

A 85 éves korában elhunyt Törőcsik Mari néhány éve Bérczes Lászlónak „végrendelkezett” a színésznő nevét viselő beszélgetőkönyben.
Színház

„Ez a pillanat a gondolkodásra jó, beszédre nem” – Pályatársai, tisztelői búcsúznak Törőcsik Maritól

Sorra jelennek meg a személyes hangvételű visszaemlékezések a 85 évesen elhunyt Törőcsik Mariról a közösségi médiában, ezek közül gyűjtöttünk össze néhányat.
Színház

Zsótér Sándor Törőcsik Mariról: „Az idegrendszere feltépte a szobát”

Törőcsik Mari „kitüntetett azzal, hogy dolgozott velem” – emlékezett vissza Zsótér Sándor rendező a pénteken elhunyt színésznőre.
Vizuál

Nézze meg Törőcsik Mari három felejthetetlen alakítását

Törőcsik Mari emléke előtt tiszteleg a Nemzeti Filmintézet streaming platformja, a Filmio, ahol szerda éjfélig ingyenesen megtekinthető a pénteken hajnalban elhunyt színművész három meghatározó filmje.
Színház

Egy vidám tekintet, egy izgalmas száj – és a kettő között az évek múlása

Évtizedekig kutatta Törőcsik Mari arcait. Fotózta színpadon és magánéletben egyaránt, közel hetven esztendőn át. Kivételes szakmai kapcsolat és mély barátság fűzte a nemrégiben elhunyt színésznőhöz a Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotóművészt, Keleti Évát, aki személyes történetei és képei segítségével járult hozzá, hogy fölidézhessük Törőcsik Mari különleges alakját.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál Film

Hartung Dávid és Réder György is a legjobb operatőrök között

Hat kategóriában adták át Kovács László-Zsigmond Vilmos Operatőr Verseny díjait szombat este a Pesti Vigadóban. A közönség a Facebookon nézhette élőben a rendezvényt.
Vizuál Film

Catherine Deneuve és Gérard Depardieu új filmjeivel jön a Frankofón Filmnapok

Online rendezik meg a 11. Frankofón Filmnapokat április 22. és május 2. között. A tíz napon át látható válogatásban nyolc olyan játékfilm kapott helyet, amellyel a magyar közönség először találkozhat.
Vizuál Film

Nézze meg Törőcsik Mari három felejthetetlen alakítását

Törőcsik Mari emléke előtt tiszteleg a Nemzeti Filmintézet streaming platformja, a Filmio, ahol szerda éjfélig ingyenesen megtekinthető a pénteken hajnalban elhunyt színművész három meghatározó filmje.
Vizuál uránia

Ámos Imre tragédiájáról és 12 fiú történetéről szóló filmeket vetít ma este az Uránia

Folytatódik az Uránia ingyenes online vetítéssorozata, a Látótérben. Ma este, a Holokauszt magyarországi áldozatainak emléknapja előestéjén Kőbányai János Ámos Imréről készült és Sipos András gyerekkori háborús élményeit feldolgozó alkotásokat vetítenek.
Vizuál aukció

Színek, realizmusok, meglepetések - a Kieselbach Galériában

Tavaszi aukciója előtt a Kieselbach Galéria ismét megrendezi eladással egybekötött kiállítását. A csütörtökön nyíló tárlaton több mint 150 műtárgyat, klasszikus, modern és kortárs alkotást csodálhatunk meg.