Vizuál

Sokkoló és pikáns lemezborítók a Capa Központban

2016.06.15. 14:48
Ajánlom
A lemezborítók gyakran teljes fotótörténeti áttekintést nyújtanak, egyfajta időkapszulaként zárva magukba a zenét és a képet. A Capa Központban nyílt új tárlat számos világhírű fotós 437 munkáját vonultatja fel.

A Total Records - Lemezborítók: fotográfia és zene című kiállítás a tavalyi arles-i fesztiválon mutatkozott be, és  június 15-től október elejéig tekinthető meg Budapesten.

Prince, Lovesexy, Paiseley Park 1-25720, USA, 1988

Prince, Lovesexy, Paiseley Park 1-25720, USA, 1988 (Fotó/Forrás: Jean-Baptiste Mondino)

"Rengeteg fotós a lemezborítók segítségével került be a köztudatba. A művészi munka megjelenése a tasakokon szinte a kezdetektől azt a célt szolgálta, hogy kifejezze a zene hangulatát, vizuálisan párhuzamot állítson vele" - fogalmazott Serge Vincendet, a kiállítás egyik francia kurátora a sajtóbejáráson.

A kiállításon olyan emblematikus vinylborítók láthatók, mint például a Beatles című lemezéé (a ma már kultikus kép készítője Iain MacMillan volt), de szerepelnek Andy Warhol legtöbbször polaroid alapú alkotásai (Paul Anka, Donna Summer, Aretha Franklin, a Velvet Underground lemezéhez), a Pink Floydhoz kapcsolódó Hipgnosis tervezőgrafikusainak munkái, vagy Jeff Koons, Anton Corbijn, Annie Leibovitz, Robert Mapplethorpe, Helmut Newton, Larry Clark képei

The Beatles - Abbey Road

The Beatles - Abbey Road

Andy Warhol egyik emblematikus műve, a Rolling Stones Sticky Fingers című lemezéhez készült borító, amely egy férfi ágyékát ábrázolja, a tárlat Az erotika évei című részében található. A sokkoló és nem egyszer cenzúrázott lemezborítóra példa John Lennon és Yoko Ono Two Virgins című albumán a két művészt meztelenül ábrázoló fotó, amelyet megjelenésekor barna tasakkal takartak le a boltokban. A brit David Bailey szintén a Stones több lemezéhez mellékelte a fotókat, az amerikai Richard Avedon fekete-fehér portréi láthatón a Simon & Garfunkel, Barbra Streisand lemezein.

Rolling Stones: Sticky Fingers

Rolling Stones: Sticky Fingers (Fotó/Forrás: youtube)

A tárlaton szereplő lemezborítókon szinte valamennyi fotográfiai stílus megtalálható, köztük természetesen elsősorban a portré, de igen gyakori például a tájkép is. "A bakelitborítók 30-szor 30 centis négyzetei új távlatokat nyitottak, az ötvenes években sokan úgy gondolták, eljött a pillanat, hogy megmutassák képességeiket. Ez időnként teljes dekadenciához vezetett, de ez csak ritkán fordult elő, a tasakokon látható képekre az a jellemző, hogy szervesen illeszkednek a zene által sugallt életérzésbe" - mondta az MTI kérdésére Serge Vincendet, aki Antoine de Beaupréval és Sam Stourdzéval nemcsak a tárlat kurátora, hanem gyűjtő is, a kiállított lemezek jelentős részének tulajdonosa.

Miles Davis, Tutu, Warner Bros. Records, 1986

Miles Davis, Tutu, Warner Bros. Records, 1986 (Fotó/Forrás: Irving Penn)

A kurátorok nemzetiségével magyarázható, hogy a kiállított borítók között számos francia alkotó munkája szerepel. Közöttük van Jean-Baptiste Mondino, akihez például Björk Debut vagy Prince Lovesexy című lemezének fotói fűződnek, Jean-Paul Goude Grace Jones lemezeit illusztrálta a mozgásra épülő fotókkal, Lucien Clegue pedig hangszerük társaságában örökített meg francia alkotókat. Látható a magyar származású Brassai fotója, amely Rickie Lee Jones Pirates című lemezéhez készült. A kiállítás magyar társkurátora Csizek Gabriella, a Mai Manó Ház művészeti munkatársa.

A tárlat anyaga azt is megmutatja, milyen utóélete lehet egy-egy borítónak. Elvis Presley első, 1956-ban megjelent albumának betűtípusát és színeit használta később a punk egyik alapvetése, a Clash London Calling című 1979-es lemezéhez, Frank Zappa a Beatles Bors őrmesterét figurázta ki We Are Only In It For The Money című albumán, az említett Abbey Road című Beatles-lemez mintájára készült Red Hot Chili Peppers EP borítófotóján pedig utóbbi zenekar tagjai meztelenül kelnek át a híres zebrán, zoknival péniszükön.

Boz Scaggs, Middle Man, Columbia FC 36106, USA, 1980

Boz Scaggs, Middle Man, Columbia FC 36106, USA, 1980 (Fotó/Forrás: Guy Bourdin / A The Guy Bourdin Estate jóvoltából)

Komoly anyag mutatja be a tárlaton a legendás jazzkiadók (Blue Note, ECM, ESP) jellegzetes borítóit, köztük Frank Wolff fekete-fehér képeit, amelyeket a Blue Note számára készített.

"A vizualitás nagyon fontos a gyűjtő számára, a letöltéssel elérhető zene pedig sajnos megöli a borítókat. Olyat mindenesetre nem tapasztaltam, hogy rossz zenéhez jó borító készült volna" - mondta Serge Vincendet.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Átadták a Magyar Filmakadémia Aranyérmeit

A filmszakmai egyesület a magyar kultúra napján adta át a Filmakadémia Aranyérmeket közössége azon tagjainak, akik kiemelkedő tevékenységükkel vagy akár életművükkel szolgálták a hazai mozgóképkultúrát. Márta Istvánt, Mikulás Ferencet és Novák Jánost is kitüntették.
Klasszikus

Visszanézhető a Concerto Budapest Hegedűgálája

Nagy sikert aratott január 18-án a Zeneakadémián a Keller András karmester és neves hegedűművészek közreműködésével tartott koncert, amely tíz napig online is megtekinthető a közvetítés különböző felületein.
Plusz

10 kiváló programot ajánlunk a magyar kultúra napjára

Ingyenes múzeumlátogatás, koncert, néptánc, felolvasás, cirkusz és cimbalomest is lesz a magyar kultúra napján. Tíz eseményt választottunk ki, amire érdemes odafigyelni január 22-én.
Zenés színház

Kortárs opera molnári receptre

Mit tesz egy vezető színész, ha revolverrel üldözik, ráadásul jogosan? A kulisszák mögé visz Molnár Ferenc egyfelvonásosa, az Előjáték Lear királyhoz, amely kortárs operaként éledt újjá Kecskeméten.
Színház

„Semmilyen feljelentésről nincs tudomásom” – Zalán János megszólalt az Index cikke kapcsán

Nyilatkozatot és nyílt levelet küldött Zalán János az Index szerkesztőségének, amelyben a portál január 10-án megjelent cikkére reagál. Ebben arról írtak, hogy a korábban Zalán által vezetett Pesti Magyar Színház ellen büntetőfeljelentést tettek.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Magyar siker: Jancsó Dávid Oscar-esélyes A brutalista vágásáért

Bejelentették az idei, 97. Oscar-díj jelöltjeit. Idén ismét van magyar jelölt: A brutalista című film vágója, Jancsó Dávid is esélyes az aranyszoborra. A legtöbb jelölést Jacques Audiard Emilia Pérez című, spanyol nyelvű musicalje kapta.
Vizuál hír

Fókuszban a nyílt gyakorlatok – bemutatta éves programtervét a Ludwig Múzeum

A kortárs művészet megértéséhez fontos, hogy láthatóvá váljanak az alkotásokat létrehozó helyzetek és kapcsolatok. A Ludwig Múzeum 2025-ös kiállításain bemutatott gyakorlatok túllépnek a hagyományos kereteken, összekapcsolják a művészetet a társadalommal, és új kifejezési formákat, közösségi élményeket teremtenek.
Vizuál kritika

Ön mit tenne, ha hűtlenségen kapná a házastársát?

Szembenézne a problémáival, vagy inkább hívna egy szakembert, aki vállalja, hogy elsimítja a dolgokat? A Volt szerető, nincs szerető című dokumentumfilmben egy hivatásos „szerető-elválasztót” láthatunk munka közben.
Vizuál hír

Átadták a Magyar Filmakadémia Aranyérmeit

A filmszakmai egyesület a magyar kultúra napján adta át a Filmakadémia Aranyérmeket közössége azon tagjainak, akik kiemelkedő tevékenységükkel vagy akár életművükkel szolgálták a hazai mozgóképkultúrát. Márta Istvánt, Mikulás Ferencet és Novák Jánost is kitüntették.
Vizuál hír

Pataki Éva: „Mészáros Márta filmjei univerzálisak”

Mészáros Márta állandó alkotótársa Pataki Éva Balázs Béla-díjas író, forgatókönyvíró. A Fidelio őt kérte meg, hogy reagáljon arra a kivételes hírre, miszerint a francia Coproduction Office Mészáros Márta 14 filmjét, köztük az Örökbefogadást, a Kilenc hónapot és a Napló-trilógiát megvásárolta világforgalmazásra.