A Boijsman Van Beuningen rotterdami művészeti múzeum Oskar Kokoschka - Emberek és állatok című tárlatán összesen 150, múzeumokból és gyűjteményekből származó festményt és grafikát mutatnak be január 19-ig.
Kokoschka Magántulajdon című, 1939-ben készült festménye hatvan éven át egy magángyűjtő falát díszítette - közölte a múzeum. Az osztrák expresszionista festő a képet eredetileg egy holland alapítványnak adta, amely aztán a holland áradások áldozatai javára elárverezte 1953-ban. Kokoschka már 1927-ben Emberek és állatok címmel állította ki festményeit Berlinben, érdekes módon azonban állatos képei máig nem kaptak nagy figyelmet - fejtette ki Beatrice von Bormann, a múzeum kurátora. Hollandiában több mint ötven év után először látható a művész ilyen sok alkotása egy kiállításon.
Oskar Kokoschka (1886-1980) expresszionista stílusával művészek generációit inspirálta, a modern művészet egyik legnagyobb megújítójaként tartják számon. Visszatérő motívumai voltak az állatok - kifejező ecsetvonásokkal és erőteljes színekkel festett macskákat, oroszlánokat, madarakat és szarvasokat. A Mandrill című, egy óriási majmot ábrázoló festményét éjszakánként a londoni állatkertben festette 1926-ban. Kokoschka a vásznon visszaadta az állat szabadságát: vadként, egy színes Édenkertben ábrázolta.
Kokoschka szinte emberi vonásokkal ruházta fel állatait, emberalakjai pedig gyakran hasonlítottak állatokra: így van ez a most kiállításon szereplő Magántulajdon esetében is. A képen egy macskafejű nő látható, aki féltve őrzi halászzsákmányát, két kifogott halat. A háttérben egy idős, a parton sétáló nő látható.
Ez volt az osztrák festő első képe politikai allegóriái sorában. Kokoschka elmondása szerint ezzel az emberek kapzsiságát, illetve az angoloknak a háborús uszítóval, Adolf Hitlerrel szembeni közömbösségét akarta pellengérre állítani.