Vizuál

Stand up komikusból festő

2016.10.15. 14:42
Ajánlom
A családjában mindenki matematikus, ő mégis a humorból akart megélni - végül festő lett. Hakan Esmer török képzőművész a nyár folyamán három hónapig a MANK Galéria szentendrei művésztelepén alkotott. Magyarországon készült munkáit először az Art Marketen mutatja be.

A Fekete-tenger mellől származó festő karrierjének kezdeti szakaszát fémjelző zöldes-barnás színvilága az utazásai során folyamatosan újabb színekkel gazdagodik. Amszterdamban és Párizsban készült képein, ahol főleg a kávéházakat és az utcákat festette, a szürke, a barna és a sárga dominált.

„Budapest első pillantásra szürkésnek tűnik, de közelebbről nagyon színes atmoszférája van. Az első, amit itt észrevettem, az a fény játéka volt” – meséli Hakan Esmer. ”Sokkal erősebben és tisztábban érzékelhetőek az kontrasztok itt, mint bárhol, ahol korábban jártam. Ebben a pillanatban úgy érzem, a kék - és annak minden árnyalata - az a szín, amit Magyarországhoz tudok kapcsolni. Nagyon tiszta és világos. Érzelmileg ez hat rám a legerősebben.”

5

5 (Fotó/Forrás: Güler Sanat Galéria)

A kontraszt fontos része a művészetének, csakúgy, mint a ragyogó színek használata. A családjában senki nem foglalkozik művészettel - minden nagybácsija matematikus. Úgy véli, ő a kombinatorikát a festékekkel és technikákkal való kísérletezésben éli ki.

Képein nem valós tájat ábrázol, hanem a létező helyszínek, és azok különböző perspektívái keverednek a művész képzeletével. Festményein nem a figurák a lényegesek, - azok csak a művészi kifejezés apró részei -, hanem a színeken van a hangsúly.

Korábban kávéházak, utcák színes emberforgatagát festette, majd a víz kezdte el foglalkoztatni. Képein szorosan egymás mellé simuló hajók zsúfolódnak a vízen, vagy a meder mélységét is érzékeltetve vízililiomok úsznak a felszínén.

3

3 (Fotó/Forrás: Güler Sanat Galéria)

Szentendrén elkezdett sorozatában meseszerű, színes házak tapadnak egymáshoz feltornyosulva egy hegyre. Munkáiban elsősorban a mozgást, az idő múlását, a változékonyságot akarja megragadni, ahogy az a korábbi műveiben is nyomon követhető. A stabil és időtlen épületek azonban látszólag eltérnek ettől az iránytól.

Ennek egyik oka lehet, hogy Budapest már önmagában is rétegezett, egymás mellett álló, a különböző korszakokból származó épületeken érzékelhető legjobban a város sokszínű történelme. Saját bevallása szerint a budapesti épületek ragadták meg és a város egyes részein látottakat vegyíti ösztönösen.

Esmer különleges, réteges technikával alkot.

Az egymásra felvitt festék és papír rétegek egy részét visszafejti, lekaparja, emiatt festményei apokrifszerűek. A színek, textúrák, minták elfedik egymást, vagy épp kibukkannak egymás alól. A rétegek, az egymásra rakódott részletek az idő múlását is érzékeltetik.

Az egyes elemek és festékrétegek felvitele a vászonra hosszú időt vesz igénybe, így párhuzamosan több festményen is dolgozik. Ez alkalmat ad arra, hogy átgondolja a munkáit. Amikor elkezd dolgozni az egyik rétegen, akkor van ideje gondolkozni a következőkön és apránként eljutni a befejező lépésig.

Hakan Esmer török festő

Hakan Esmer török festő (Fotó/Forrás: Güler Sanat Galéria)

Maga a technika is arra csábítja a nézőt, hogy a festmény értelmezésében is több jelentésréteget keressen. Minden rétegben kínál valamit a nézőnek, egy kis apróságot. „Kedvelem a hiperrealista festményeket, de az nem az én stílusom. Szeretek teret hagyni a közönségnek a saját értelmezésére. A képen az egyik részlet számodra lehet, hogy egy tető, nekem úgy tűnik, hogy a föld és valami egészen más egy harmadik embernek, amire mi ketten sose gondolnánk” – magyarázza.

Esmer kifejezetten szereti hallani, hogy az emberek mit látnak bele a műveibe, hogyan értelmezik azokat. Bátorítja, hogy a közönség az absztrakt részeknél a saját érzéseire, érzelmeire vagy fantáziájára támaszkodjon és ossza is meg az alkotóval az elképzeléseit. Ezeket aztán számos esetben inspirációt, ötleteket, egyfajta iránymutatást adnak a következő munkáihoz.

Az egyik leggyakoribb kérdés ennek kapcsán, amit kap a közönségtől, hogy miért nem mosolyognak a figurái. Amire azt szokta válaszolni, hogy nála a színek mosolyognak, nem az alakok.

Pedig a humor nem áll távol tőle. Az egyetem alatt a helyi televíziónak írt humoros szkeccseket, majd egy híres stand up komikussal dolgozott, aki magával akarta vinni Isztambulba. Ekkor azonban az apja választás elé állította, hogy az egyetem vagy a stand up és ő az előbbi mellett döntött. Ahogy ő fogalmaz, amióta profi szinten abba hagyta a humort, azóta az a mindennapjai része.

Hakan Esmer életrajza

Hakan Esmer 1973-ban született Trabzonban, ahol a Szigetvárt ostromló Szulejmán is. Előbb a trabzoni Karadeniz Műszaki Egyetem Művészeti Oktatási Karán tanult, majd elvégezte az eskisehiri Anadolu Egyetem Képzőművészeti Karán festőművész mesterképzését. Az Anadolu Egyetemen 17 évig oktató művész többek között “Alapfokú művészetoktatás”, “Falfestmény technikák”, illetve “Ólomüveg és festmény” kurzusokat tartott. 2011-ben az egyetemet otthagyva Eskisehirben megalapította saját műtermet. Közel ötven egyéni kiállítást rendeztek már műveiből, melyek Törökország fontos magán és állami gyűjteményeiben is megtalálhatók.

Hakan Esmer a Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. (MANK) meghívására 2016 nyarán szentendrei galériájában alkotott. Az itt készült művekből 2017-ben rendeznek kiállítást a Güler Sanat Művészeti Galéria támogatásával. A művész Magyarországról közép-európai körútra indul. A közeljövőben Horvátországban, Szlovéniában, Ausztriában, Szlovákiában és Csehországban tart kiállítást.

Güler Sanat Művészeti Galéria

Az ankarai székhelyű Güler Sanat modern művészeti galéria művészeti projekteket szervez, nemzeti és nemzetközi művészeti vásárokon vesz részt és a műgyűjtők számára kínál konzultációs lehetőséget. Az Ankara Ümitköy negyedében található Güler Sanat, közel 600 m2-es alapterületen, 2 szinten 3 kiállítási helyiségben mutat be nemzetközi és hazai alkotásokat. A 2011-ben alapított galéria évek óta visszatérő résztvevője az Art Market Budapestnek. 2016-ban Hakam Esmer, Kőnig Frigyes és Orosz István munkáit hozták el a képzőművészeti vásárra. Művészeti vezetők: Kemal Orta és Güler Ercan

Hétvégi művészeti nagybevásárlás

Kapcsolódó

Hétvégi művészeti nagybevásárlás

Kereskedelmi galériák a földszinten, fotográfiák a D épületben, szobrok a parkban – röviden így lehetne útmutatót adni a hétvégi, sorrendben a hatodik Art Markethez.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Ki merne ma Gobbi Hilda szemébe nézni?” – a Nemzet Színészei is megszólaltak Gobbi Hilda végakarata kapcsán

A Nemzet Színésze címmel kitüntetett tizenkét művész írta alá azt a közleményt, amely számon kéri az illetékeseket, amiért a hazai színházi világért oly sokat tevő színművész végakaratát nem telesítették maradéktalanul.
Színház

Kálid Artúr: „Az én apám nem volt az életem része”

A Rózsavölgyi Szalon február 13-án mutatja be Kálid Artúr és Jeney Luca főszereplésével Hárs Anna Mákfagyi című darabját. A Hollósi Frigyes- és Gedeon József Amfiteátrum-díjas színművész a Fideliónak az új szerepéhez való kapcsolódása mellett szabadúszásról, szinkronokról, anyaszínházakról, rádiós műsorvezetésről is beszélt.
Vizuál

„Hihetetlen erő van a fiatal filmesekben” – díjnyertes rendezők a Magyar Filmszemle visszatéréséről

Tizenhárom év szünet után idén ismét visszatér a Magyar Filmszemle. A Fidelio magyar filmrendezőket kérdezett meg arról, miért örömteli, hogy ismét megrendezik a fesztivált. Fekete Ibolya, Hajdu Szabolcs, Kocsis Ágnes, Pálfi György, Sándor Pál, Szász János és Tarr Béla is megosztotta velünk gondolatait.
Színház

Zalán János cáfolja, hogy felnőttszínházzá alakítaná a Kolibrit

„Több cikkben és a petícióban is az jelent meg, hogy felnőtt színházzá alakítanám a Kolibrit. Ez szándékosan elferdített valótlan állítás. Szeretnék megnyugtatni mindenkit, hogy ez nem igaz” – írta a Kolibri Színház újonnan kinevezett igazgatója. Nyílt levelét teljes terjedelmében közöljük.
Színház

Ellinger Edina: „Ahol ennyi kreatív ember van, ott érdemes dolgozni”

Nemrég derült ki, hogy újabb öt évig Ellinger Edina vezetheti a Budapest Bábszínházat. Az igazgatót friss pályázatáról, a pozícióval járó nehézségekről, a tanításról, mértéktartásról és önvizsgálatról, valamint az új kihívásokról kérdeztük.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Magyar filmesek Orbán Viktornak: „A független film Magyarországon nem választás, hanem kényszerpálya”

„A független film nálunk fillérenként összegereblyézett, minimális költségvetésű vállalkozás, amit a hivatásszeretet és a filmcsinálás féktelen vágya hoz létre a rendező, a producer, a színészek és a stáb többnyire ingyenes munkájával, méltatlan feltételek között” – olvasható a nyílt levélben.
Vizuál ajánló

A Teremtéstől az Ígéret földjéig – kortárs bibliaértelmezések a MODEM-ben

Február 8-án nyit az Eredet a debreceni MODEM-ben. A gyűjtemény a 21. századi ember nézőpontjából, kortárs magyar művészek segítségével értelmezi Mózes öt könyvét, azaz az emberiség őstörténetét, mely a zsidóság és kereszténység által meghatározott kultúrák értékrendjének alapja. A kiállítás április 20-ig megtekinthető.
Vizuál hír

Juliette Binoche lesz a 78. Cannes-i Filmfesztivál zsűrielnöke

A világhírű szemle története során mindössze másodszor fordul elő, hogy két egymást követő évben női elnöke lesz a zsűrinek. Juliette Binoche azon kevés színészek egyike, akinek sikerült elhódítania a filmvilág legfontosabb elismeréseit. 
Vizuál ajánló

Áradás – hamarosan a mozikban az év animációs szenzációja

Február 6-án debütál a magyar mozikban Gints Zilbalodis Áradás című animációs filmje, amely az elmúlt évben több tucat elismerést kapott különböző rangos fesztiválokon, és két kategóriában is esélyes Oscar-díjra.
Vizuál hír

A nagyközönség előtt is láthatóvá válik Barcsay Jenő hatvan éve lappangó monumentális szénrajza

Már dolgoznak a Ferenczy Múzeumi Centrum restaurátorai azon a monumentális szénrajzon, amelynek megtalálása a Barcsay 125 jubileumi emlékév egyik szenzációja.