A Fekete-tenger mellől származó festő karrierjének kezdeti szakaszát fémjelző zöldes-barnás színvilága az utazásai során folyamatosan újabb színekkel gazdagodik. Amszterdamban és Párizsban készült képein, ahol főleg a kávéházakat és az utcákat festette, a szürke, a barna és a sárga dominált.
„Budapest első pillantásra szürkésnek tűnik, de közelebbről nagyon színes atmoszférája van. Az első, amit itt észrevettem, az a fény játéka volt” – meséli Hakan Esmer. ”Sokkal erősebben és tisztábban érzékelhetőek az kontrasztok itt, mint bárhol, ahol korábban jártam. Ebben a pillanatban úgy érzem, a kék - és annak minden árnyalata - az a szín, amit Magyarországhoz tudok kapcsolni. Nagyon tiszta és világos. Érzelmileg ez hat rám a legerősebben.”
A kontraszt fontos része a művészetének, csakúgy, mint a ragyogó színek használata. A családjában senki nem foglalkozik művészettel - minden nagybácsija matematikus. Úgy véli, ő a kombinatorikát a festékekkel és technikákkal való kísérletezésben éli ki.
Képein nem valós tájat ábrázol, hanem a létező helyszínek, és azok különböző perspektívái keverednek a művész képzeletével. Festményein nem a figurák a lényegesek, - azok csak a művészi kifejezés apró részei -, hanem a színeken van a hangsúly.
Korábban kávéházak, utcák színes emberforgatagát festette, majd a víz kezdte el foglalkoztatni. Képein szorosan egymás mellé simuló hajók zsúfolódnak a vízen, vagy a meder mélységét is érzékeltetve vízililiomok úsznak a felszínén.
Szentendrén elkezdett sorozatában meseszerű, színes házak tapadnak egymáshoz feltornyosulva egy hegyre. Munkáiban elsősorban a mozgást, az idő múlását, a változékonyságot akarja megragadni, ahogy az a korábbi műveiben is nyomon követhető. A stabil és időtlen épületek azonban látszólag eltérnek ettől az iránytól.
Ennek egyik oka lehet, hogy Budapest már önmagában is rétegezett, egymás mellett álló, a különböző korszakokból származó épületeken érzékelhető legjobban a város sokszínű történelme. Saját bevallása szerint a budapesti épületek ragadták meg és a város egyes részein látottakat vegyíti ösztönösen.
Az egymásra felvitt festék és papír rétegek egy részét visszafejti, lekaparja, emiatt festményei apokrifszerűek. A színek, textúrák, minták elfedik egymást, vagy épp kibukkannak egymás alól. A rétegek, az egymásra rakódott részletek az idő múlását is érzékeltetik.
Az egyes elemek és festékrétegek felvitele a vászonra hosszú időt vesz igénybe, így párhuzamosan több festményen is dolgozik. Ez alkalmat ad arra, hogy átgondolja a munkáit. Amikor elkezd dolgozni az egyik rétegen, akkor van ideje gondolkozni a következőkön és apránként eljutni a befejező lépésig.
Maga a technika is arra csábítja a nézőt, hogy a festmény értelmezésében is több jelentésréteget keressen. Minden rétegben kínál valamit a nézőnek, egy kis apróságot. „Kedvelem a hiperrealista festményeket, de az nem az én stílusom. Szeretek teret hagyni a közönségnek a saját értelmezésére. A képen az egyik részlet számodra lehet, hogy egy tető, nekem úgy tűnik, hogy a föld és valami egészen más egy harmadik embernek, amire mi ketten sose gondolnánk” – magyarázza.
Esmer kifejezetten szereti hallani, hogy az emberek mit látnak bele a műveibe, hogyan értelmezik azokat. Bátorítja, hogy a közönség az absztrakt részeknél a saját érzéseire, érzelmeire vagy fantáziájára támaszkodjon és ossza is meg az alkotóval az elképzeléseit. Ezeket aztán számos esetben inspirációt, ötleteket, egyfajta iránymutatást adnak a következő munkáihoz.
Pedig a humor nem áll távol tőle. Az egyetem alatt a helyi televíziónak írt humoros szkeccseket, majd egy híres stand up komikussal dolgozott, aki magával akarta vinni Isztambulba. Ekkor azonban az apja választás elé állította, hogy az egyetem vagy a stand up és ő az előbbi mellett döntött. Ahogy ő fogalmaz, amióta profi szinten abba hagyta a humort, azóta az a mindennapjai része.
Hakan Esmer életrajza
Hakan Esmer 1973-ban született Trabzonban, ahol a Szigetvárt ostromló Szulejmán is. Előbb a trabzoni Karadeniz Műszaki Egyetem Művészeti Oktatási Karán tanult, majd elvégezte az eskisehiri Anadolu Egyetem Képzőművészeti Karán festőművész mesterképzését. Az Anadolu Egyetemen 17 évig oktató művész többek között “Alapfokú művészetoktatás”, “Falfestmény technikák”, illetve “Ólomüveg és festmény” kurzusokat tartott. 2011-ben az egyetemet otthagyva Eskisehirben megalapította saját műtermet. Közel ötven egyéni kiállítást rendeztek már műveiből, melyek Törökország fontos magán és állami gyűjteményeiben is megtalálhatók.
Hakan Esmer a Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. (MANK) meghívására 2016 nyarán szentendrei galériájában alkotott. Az itt készült művekből 2017-ben rendeznek kiállítást a Güler Sanat Művészeti Galéria támogatásával. A művész Magyarországról közép-európai körútra indul. A közeljövőben Horvátországban, Szlovéniában, Ausztriában, Szlovákiában és Csehországban tart kiállítást.
Güler Sanat Művészeti Galéria
Az ankarai székhelyű Güler Sanat modern művészeti galéria művészeti projekteket szervez, nemzeti és nemzetközi művészeti vásárokon vesz részt és a műgyűjtők számára kínál konzultációs lehetőséget. Az Ankara Ümitköy negyedében található Güler Sanat, közel 600 m2-es alapterületen, 2 szinten 3 kiállítási helyiségben mutat be nemzetközi és hazai alkotásokat. A 2011-ben alapított galéria évek óta visszatérő résztvevője az Art Market Budapestnek. 2016-ban Hakam Esmer, Kőnig Frigyes és Orosz István munkáit hozták el a képzőművészeti vásárra. Művészeti vezetők: Kemal Orta és Güler Ercan

Kapcsolódó
Hétvégi művészeti nagybevásárlás
Kereskedelmi galériák a földszinten, fotográfiák a D épületben, szobrok a parkban – röviden így lehetne útmutatót adni a hétvégi, sorrendben a hatodik Art Markethez.