Vizuál

Strauss-születésnap a múzeumban

2014.06.26. 08:44
Ajánlom
Az idén százötven éve született Richard Strausst ünneplők sorához csatolakozott az Osztrák Színházi Múzeum legújabb, a zeneszerző teljes életművét bemutató kiállítása. MAGAZIN

A Lobkowitz-palota első emeletén június 12-én nyílt meg az az időszakos tárlat, amelyen Richard Strauss színpadi műveinek, operáinak és balettjeinek előadásai állnak a középpontban. A legnagyobb hangsúlyt a művek közül a Salome, az Elektra, A rózsalovag és Az árnyék nélküli asszony kapták, ezek által a Hugo von Hofmannsthallal és az Alfred Rollerrel való intenzív munkakapcsolatba is bepillantást kaphatunk. Levelek és egyéb feljegyzések, partitúra- és librettóoldalak, jelmeztervek és díszletmakettek, a korai előadók műtermi körülmények között készült fotói, híres előadások kosztümjei, megannyi filmrészlet - félszáznál többet számlál a kiállított anyag.

Az első teremben sötétkékek a falak, rajtuk sárga pöttyök, egy fehér gömbre a Föld távoli képét vetítik. Egy másik világba, a Strauss-univerzumba kerültünk, ahol a hangszórókból a leghíresebb operarészleteket hallhatjuk. Az egyik falon (stílszerűen kotta-) idővonal, a dátumokhoz és a műcímekhez többnyire privát fotókat rendeltek hozzá a kiállítás kurátorai, a képeken a komponista fiatalon, pályája csúcsán, családdal, egyedül, hangszer mellett, de látható itt Richard Strauss egyik karmesteri pálcája is. A másikon két komoly-komor világú operához, a „botrányos siker" Saloméhoz és az Elektrához kapcsolódó idézetek, fotók, reprók, eredeti és facsimile dokumentumok találhatók. Az egyszerű érdeklődőknek és az ínyenceknek is kedveztek a kurátorok a válogatással: számos, a kornak megfelelően műteremben beállított jelmezes fotó az első bemutatók főszereplő énekesnőiről, Max Reinhardt eredeti rendezői példánya Salzburgból, Anna Bahr-Mildenburg színes kövekkel gazdagon díszített, Klütaimnésztra-jelmeze az 1909-es Hofoper-beli előadásból.

Természetesen külön termet kap A rózsalovag, a kiállítótér hangulata az operának megfelelően jóval derűsebb, világosabb. Itt végigböngészhetjük Alfred Roller azóta megkerülhetetlenné vált díszlet- és jelmezterveket tartalmazó könyvének lapjait, kisilabizálhatjuk a zeneszerző dedikálását a zongorakivonaton. Elisabeth Höngen (Octavian) és Wilma Lipp (Sophie) 1946-ból származó jelmezeit az ősbemutató ezüst rózsája egészíti ki, érdekességképp pedig megtekinthetjük Robert Wiene némafilmjét is1926-ból. (A Bécsben és Alsó-Ausztriában forgatott mozi a költségek miatt egyébként csődbe vitte a Pan-Filmet.) Hugo von Hofmannstahl forgatókönyve hat percbe sűríti az operát, bár a vég itt felhőtlenül boldog, mert mindenki megtalálja a párját a záró álarcosbálon. A filmet még ebben az évben levetítették Drezdában a Semperoperben, a premieren a száztagú zenekart Richard Strauss vezényelte. A zenei anyagot fonográflemezen is megjelentették, hogy zenekar híján is teljes legyen a nézői élmény.

A kevéssé ismert színpadi művek is kapnak figyelmet az időrendet követő tárlaton. A Josephs Legende (József-legenda) és a korában igen drágának számító Schlagobers (Tejszín) képanyagát, jelmez- és díszletterveit először láthatja nagyközönség. Az utóbbi büdzséje miatt még az illetékes minisztériumból is érkezett ellenvetés, Richard Straussnak azonban nem számítottak sem a nehéz gazdasági viszonyok, sem a magas munkanélküliségi adatok, őt csak az előadás pazar kiállítása érdekelte. Bár a több mint háromszáz jelmezt aztán magántámogatók segítségével sikerült finanszírozni, a kritikusok nem lelkesedtek a drága édességekért.

A derűt ismét a komor kékség váltja, amint Az árnyék nélküli asszonyhoz jutunk. Az elrendezés nem különbözik az eddigiektől: fotók, Roller-rajzok, egy Kokoschka-távirat facsimiléje mint érdekesség. Végül egy ellentmondásos témához kapunk adalékokat a Strauss és a nemzetiszocialista időszak című teremben - itt kapott helyet A hallgatag asszony Stefan Zweig kézírásos librettója -, zárásképp pedig egy civil és nyilvánosság előtti pillanatokat is megörökítő filmet nézhetünk meg.

A kiállítás 2015. február 9-ig látogatható az Osztrák Színházi Múzeumban (Theatermuseum, Bécs, Lobkowitzplatz 2, nyitva tartás: kedd kivételével minden nap 10 és 18 óra között)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Ők kapták a legmagasabb állami kitüntetéseket 2025-ben

Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc évfordulója alkalmából a művészeti és a tudományos élet legrangosabb elismeréseit, Kossuth- és Széchenyi-díjakat, valamint Magyar Érdemrend kitüntetéseket adott át Sulyok Tamás köztársasági elnök.
Klasszikus

Először rendezik meg a Rolla János Zenei Napokat az Óbudai Társaskörben

A háromnapos eseményt hagyományteremtő céllal rendezi meg az Óbudai Társaskör a 2023-ban elhunyt Kossuth-díjas hegedűművész tiszteletére. A záróestén Kelemen Barnabás, Kokas Katalin és Fenyő László ad kamarakoncertet.
Vizuál

Megszűnik az Indafotó

A szolgáltató közlése szerint március 31-én éjfélkor 13 641 979 fotót törölnek véglegesen. A felhasználók a platform megszűnéséig azonban letölthetik az ott tárolt képeiket.
Zenés színház

Elhunyt Németh József operaénekes

A Liszt-díjas, érdemes művészt március 15-én, életének nyolcvanharmadik évében érte a halál. A Magyar Állami Operaház és a Szegedi Nemzeti Színház is megemlékezett a neves baritonról.
Vizuál

Mártonffy Zoltán: „A nézőszám számomra nem mérvadó mértékegysége a sikernek”

„Engem sosem vonzott, hogy a kamera előtt legyek, engem az fogott meg, ami mögötte van” – fogalmazott Mártonffy Zoltán, a Minden Rendben producere, akivel egyebek közt arról beszélgettünk, miért fogtak bele nagyjátékfilmek gyártásába.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Újra Magyarországon látható a Fejedelmek aranya

Március 15-én lenyűgöző időszaki kiállítás nyílik Budapesten, a Magyar Nemzeti Múzeumban. A 16-17. századi erdélyi pénzérmék mellett ötvösmunkákat, díszfegyvereket is megtekinthetünk.
Vizuál interjú

Mártonffy Zoltán: „A nézőszám számomra nem mérvadó mértékegysége a sikernek”

„Engem sosem vonzott, hogy a kamera előtt legyek, engem az fogott meg, ami mögötte van” – fogalmazott Mártonffy Zoltán, a Minden Rendben producere, akivel egyebek közt arról beszélgettünk, miért fogtak bele nagyjátékfilmek gyártásába.
Vizuál hír

Megszűnik az Indafotó

A szolgáltató közlése szerint március 31-én éjfélkor 13 641 979 fotót törölnek véglegesen. A felhasználók a platform megszűnéséig azonban letölthetik az ott tárolt képeiket.
Vizuál Zöldhullám

KÉP-regény: Hol van már a tavalyi hó?

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a Duna rekord alacsony vízállása kapcsán további aggasztó adatokat oszt meg velünk.
Vizuál videó

Sosem látott filmfelvétel került elő az egykori Nemzeti Színház felrobbantásáról

Pontosan hatvan év telt el azóta, hogy a metró építkezésre hivatkozva lerombolták Budapest ikonikus épületét. Az NFI Filmarchívumban most feldolgozott filmfelvételek segítenek abban, hogy azok is átélhessék az élményt, akik sosem járhattak az épületben.