Vizuál

Sylvia Plachy fotóiból nyílt életmű-kiállítás a Capa Központban

2025.04.08. 14:55
Ajánlom
A magyar származású, New Yorkban élő fotográfus, Sylvia Plachy munkáiból nyílt kiállítás Capa Központban Ajándékok a XX. századból és azon túl címmel. Az augusztus 31-ig látogatható tárlat nemcsak életművének áttekintése, hanem fényképeinek egy részét publikált formában is bemutatja.

André Kertész barátjaként Sylvia Plachy azon kevesek egyike, akik a humanista fotográfia hagyományát a 21. században hitelesen és korszerűen képviselik. „Sosem a tárgy vagy a felület érdekel – mesélte a fotográfus Fideliónak éppen tíz évvel ezelőtt, 2015-ben, a Mai Manó Házban megrendezett kiállítása idején. – Azt keresem, ami alatta bújik meg. A lelket és az érzést, ami Nina Simon hangjában ugyanúgy ott van, mint egy álmos délutánban vagy két combban, amik egymáshoz simulnak.

Nem fejből, hanem szívből fényképezek.

(…) Ez a cigarettafüstös, szomorkás, szeles homályosság innen ered valószínűleg. Kelet-európai. Bennem, velem van születésem óta. A gyerekkoromra emlékeztet. A fotóimmal pedig azt keresem mindig, ami ismerős, ami otthonos. Képeket készítek ugyan, de nekem igazából az a fontos, ami nem látszik” – nyilatkozta lapunknak Sylvia Plachy.

Sylvia Plachy:

Kapcsolódó

Sylvia Plachy: "A rossz szagokhoz jó emlékek fűznek"

Az ellenfény vízesésszerűen lágyítja meg a beállításait, a fátyolos gőztől tejszerűvé lesznek, a kompozíciókban kanyargó füsttől pedig álomképekhez válnak hasonlóvá Sylvia Plachy fotói. A világhírű fotóművész szemben ül velem, a Mai Manó Ház Napfényműterméből halk jazz szivárog felénk, időnként kalapácszaj üti félre az ütemet, körülöttünk egy félig installált kiállítás képei. INTERJÚ

Sylvia Plachy érzékenysége és humanizmusa, mély emberközpontú szemlélete az alappillére minden tevékenységének – olvashatjuk a Capa Központ kiállításának ismertetőjében. Mint írják, Plachy magát is kiteszi a fotózott helyzeteknek, empátiával viszonyul a másikhoz, nem ítélkezik. Nem csak tudósít, annál mélyebbre lát. Nem ad végleges válaszokat, sokkal inkább gondolkodásra késztet. Érezni tanít. Tud és mer szembenézni a bűnössel, az esendővel. Látja a jót, a szépség törékenységét – és ezt fel is tudja mutatni mindannyiunk számára.

A fotográfusnak állandó rovata volt New York-i The Village Voice hetilap és a Metropolis formatervezési és építészeti magazinban, ahol az oldalpárra szerkesztett fotóanyagok hosszabb időszakokon keresztül megjelentek. A mostani kiállításra Sylvia Plachy és Csizek Gabriella kurátor ezekből és az életmű egészéből válogattak.

Sylvia Plachy 1943-ban született, amikor Európa lángokban állt és sokak számára a remény is csak vágy volt csupán. Gyermekkora első éveit ebben a világégésben töltötte, majd az azt követő békés mindennapokat alig tizenhárom évesen egyik pillanatról a másikra megszakította a menekülés az ismeretlenbe. „Sötét volt mögöttünk, és sötétség előttünk" – írta erről az élményéről később az Önarckép hazatérő tehenekkel (Self Portrait with Cows Going Home, 2004) című albumban, amelyért 2004-ben Golden Light-díjat kapott.

1956 decemberében lovaskocsiban, szalma alatt rejtőzve – egy kis bőrönddel és egy játékmackóval menekülve a zöld határon át – érkezett meg Ausztriába. Az akkor és ott átéltek egész életét alapvetően meghatározó élménnyé lettek, amelyek gyermekkorának is véget vetettek. „Tizenhárom éves voltam, amikor elmentünk Magyarországról – osztotta meg Sylvia Plachy korábban a Fidelióval.

Óriási űr maradt bennem.

Hiányzott a táj, a barátaim, a világ, amit épp kezdtem megismerni. Amerikában viszont idegen volt számomra minden. Először nyolc évvel később tértem haza, és igyekeztem képekkel tölteni fel a bennem lévő hiányt, és átlátszó filmen elvinni valamit magammal innen. Sikerült is, de a múltba tekintés, a Kelet-Európa-nosztalgia és a honvágy visszatér azóta is minden könyvemben.”

Megtapasztalta a veszteséget és a „mindent újra kell kezdeni” érzését, azt, amikor a szülői szereteten túl csak a magában hordozott belső képek és az emlékek jelentik a biztonságot. Két átmeneti évet töltöttek ott. Első felvételeit is ekkor, tizenöt évesen készítette egy iskolai kirándulás alkalmával az osztrák Alpokban. Agfa Boksz kameráját édesapjától kapta és ezzel fényképezett le egy fekete kecskét a hófödte, fehér tájban. 1958-ban családjával először New Jersey-be mentek, majd végül New York Queens negyedében telepedtek le.

A középiskolát követően 1961-ben beiratkozott a Pratt Institute művészeti képzésére. Arthur Freed fotográfiai kurzusára járva döntötte el, hogy ezt a szakmát választja, és az ő javaslatára keresi fel a szintén magyar származású André Kertészt. Mély barátság alakult ki kettejük között, ami egészen Kertész haláláig tartott. Sylvia a hatvanas évek közepétől gyakran meglátogatta André Kertészt, sokat beszélgettek életről, fotográfiáról: mintha nagyapjához járt volna az unokája. „Sosem láttam a pillanatot nagyobb intimitással és emberiességgel megtapasztalni és filmen rögzíteni” – mondta tanítványáról és annak képeiről André Kertész.

Sylvia Plachy 1974-től mintegy harminc éven keresztül a The Village Voice, a New York-i kulturális hetilap meghatározó fotográfus munkatársa volt. Az olvasóknak nyolc éven keresztül hetente egyetlen képben mesélt el egy New York-i történetet, szavak nélkül, a város különös krónikásaként az UNGUIDED TOUR (Városnézés szabadon) című rovatában.

1973-ban született meg fia – a most már kétszeres Oscar-díjas Adrien Brody, – aki állandó modellje is lett. „Szinte nem tudtam levenni a szemem róla. Ott volt ez a kis vibráló lény és minden érzelem ott tükröződött az arcán” – mondta Sylvia Plachy egy későbbi interjúban. Fiáról készült képei szerves részei életművének és mind a mai napig egy, abban az esztendőben róla készített képpel kíván minden jót barátainak, ismerőseinek az év végi ünnepekre.

Grandiózusan szabálytalan és szabálytalanul grandiózus – kritika A brutalistáról

Kapcsolódó

Grandiózusan szabálytalan és szabálytalanul grandiózus – kritika A brutalistáról

Adrien Brody felejthetetlen módon formálja meg Brady Corbet új, nagyszabású filmjében a fiktív magyar építészt, Tóth Lászlót, akinek történetén keresztül nemcsak egy 20. századi életút jelenik meg, hanem az amerikai kapitalizmus kritikája is. A brutalista kritika.

Sylvia Plachy életében és képeiben őrzi mindazt, amit a közép-európai gyökerek jelentenek számára. A Magyarországon töltött első tizenhárom évére meghatározó időszakként tekint vissza, gyermekkori barátságait a mai napig ápolja és szülei értékrendje belső iránytűként igazítja el még most is. Mindig vele vannak. 1965-től rendszeresen, szinte zarándokként, időről-időre visszatért Magyarországra. Meglátogatta nagymamáját, felkereste barátait, végigjárta, számontartotta gyerekkorának múltjának helyszíneit. Hivatása, a fotográfia, pedig hídként kötötte össze múltját és jelenét. 

Fényképei rendkívüli módon képesek megérinteni belső képeinket és a lélek mélységébe is utat nyitnak.

Emlékeink, álmaink, képzeletünk kísértetiesen gyönyörű díszletei közé visznek. Ösztönösen készíti képeit, csak saját képalkotási szabályait tartja be, vagy azt sem. Átlépi, ha kell. Bármerre is jár a világban, megérzi, hol van számára A KÉP. És megtalálja. Kitágítja – jelenvalóvá teszi – a pillanatot, nem csak megörökíti azt az egyet, beenged a történetekbe, a sorsot mutatja, a lelket láttatja, bár a perc töredéke áll rendelkezésére.

Sylvia Plachy életmű kiállítása 2025. augusztus 31-ig látogatható a Robert Capa Központban.

Fejléckép: Sylvia Plachy a Robert Capa Központban rendezett kiállításon (fotó/forrás: Capa Központ)

Sylvia Plachy:

Kapcsolódó

Sylvia Plachy: "A rossz szagokhoz jó emlékek fűznek"

Az ellenfény vízesésszerűen lágyítja meg a beállításait, a fátyolos gőztől tejszerűvé lesznek, a kompozíciókban kanyargó füsttől pedig álomképekhez válnak hasonlóvá Sylvia Plachy fotói. A világhírű fotóművész szemben ül velem, a Mai Manó Ház Napfényműterméből halk jazz szivárog felénk, időnként kalapácszaj üti félre az ütemet, körülöttünk egy félig installált kiállítás képei. INTERJÚ

Adrien Brody édesanyja híres fotós, aki most Budapesten állít ki

Adrien Brody édesanyja híres fotós, aki most Budapesten állít ki

Sylvia Plachy magyar származású amerikai fotográfus képeiből Dalok fekete-fehérben címmel nyílik kiállítás a Műcsarnokban. A fotókon olyan híres művészek is feltűnnek, mint Andrej Tarkovszkij és Pedró Almodóvár.

Grandiózusan szabálytalan és szabálytalanul grandiózus – kritika A brutalistáról

Grandiózusan szabálytalan és szabálytalanul grandiózus – kritika A brutalistáról

Adrien Brody felejthetetlen módon formálja meg Brady Corbet új, nagyszabású filmjében a fiktív magyar építészt, Tóth Lászlót, akinek történetén keresztül nemcsak egy 20. századi életút jelenik meg, hanem az amerikai kapitalizmus kritikája is. A brutalista kritika.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Alföldi Róbert: „Ezt ma Magyarországon eléggé pontosan lehet érteni”

Az idei évadban a negyedik előadását rendezi: Varsányi Anna A szent című darabját állítja színpadra a Szegedi Nemzeti Színházban. Az ősbemutatót május 2-án tartják. Alföldi Róberttel az abszurd helyzetekről, az inspiráló műhelymunkáról és a jó szerepekről is beszélgettünk.
Klasszikus

Kiemelkedő versenyeredményeket értek el a Zeneakadémia hallgatói

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerző szakos hallgatói számos díjat nyertek a csehországi Ostravában megrendezett 14. GENERACE Zeneszerzőversenyen.
Színház

15 sor színház: Hegedűs a háztetőn

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a székesfehérvári Vörösmarty Színház nagyszínpadi előadásáról, a Hegedűs a háztetőnről szól. 15 sor színház.
Jazz/World

Esztergályos Máté: „Megmutattuk, hogy lehet békésen működni egymás mellett a jazz-zenei térben”

Április 30-án a Dohnányi Ernő Zenei Központban ünnepli egyéves születésnapját a Szakcsi Rádió. Az évforduló alkalmából Esztergályos Mátéval, a csatorna főszerkesztőjével beszélgettünk az eddig elért eredményekről, visszajelzésekről és arról, hogyan fogadta őket a szakma.
Színház

Nagy Viktor: „Nem érdemes mindig a fősodorral menni”

Nagyszínpadi Sherlock Holmes-előadással, Molnár Ferenc-darabbal, ír feketekomédiával érkezik a Rejtélyek évada a Thália Színházba. Nagy Viktor művészeti vezető a változó nézői igényekről, médiazajról és a nagy teherbírású társulatról is beszélt a Fideliónak. Interjú.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Fliegauf Bence új filmjében egy démon áll bosszút a törvény felett állókon

Fliegauf Bence minden filmtámogatási rendszertől teljesen függetlenül, évek óta dolgozik legújabb filmjén, a jelenleg utómunkálatoknál tartó Jimmy Jaguáron. Az alkotótól merőben szokatlan misztikus bűnügyi történet ősztől látható a mozikban.
Vizuál hír

Az építészi tudásra alapozó tehetség – 13 magyar sikertörténetet Velencei Építészeti Biennálén

A május 10-től látogatható a 19. Velencei Építészeti Biennále, amelynek idei főtémája az intelligencia. A Magyar Pavilon olyan építészként végzett alkotók munkásságát mutatja be, akik az építészeti tudásukat szakmán kívül kamatoztatják és sikereket értek el.
Vizuál hír

Cannes-ban, Európa legígéretesebb producerei közt mutatkozhat be Sümeghy Claudia

A Magasságok és mélységek, illetve a Véletlenül írtam egy könyvet című filmet is jegyző Sümeghy Claudiát mutatja be a European Film Promotion (EFP) a Producers on the Move elnevezésű programján.
Vizuál hír

Világsztár japán építészek mutatták be az Új Nemzeti Galériát az Oszakai Világkiállításon

A Városligetben felépítendő Új Nemzeti Galéria épületének tervezői, a Pritzker-díjas japán építésziroda, a SANAA alapítói mutatták be az új múzeumi épület terveit április 28-án a 2025-ös Oszakai Világkiállítás magyar pavilonjában.
Vizuál ajánló

Szabadság, sebesség, átalakulás – az autózás és a fotográfia összefonódását mutatja be a Mai Manó új kiállítása

Az autók világát állítja középpontba az Americana – Válogatás Pálfi György fotógyűjteményéből című fotókiállítás. Az április 23-án a Magyar Fotográfusok Ház – Mai Manó Házban megnyílt tárlaton számos világhírű művész képe szerepel.