Vizuál

Szabadság, idő, csend és fény olasz szemmel

2016.04.22. 14:55
Ajánlom
Matteo Massagrande a kortárs olasz festészet nemzetközi szinten is kiemelkedő alkotója. Legújabb képei május 1-jétől július középéig tekinthetők meg a KOGART Kiállítások Tihanyban.

A festészetben csak akkor jön el a rombolás ideje, ha már létrehoztunk valamit. Ti olyan falakat akartok lebontani, amelyek még nincsenek. Ahhoz, hogy leomoljanak, előbb fel kell húznotok őket.

 Ezzel a néhány szóval kezdi minden évben a tanítást Matteo Massagrande a Kalocsától néhány kilométerre fekvő hajósi művésztelepen, ahová évtizedek óta azért járnak a világ számos pontjáról a fiatal és idősebb, amatőr és professzionális festők, hogy tehetségüktől, művészi múltjuktól függetlenül néhány héten át a Maestro egyedülálló módszerei alapján fejlesszék tudásukat.

Míg a tanulni vágyók Hajóson, addig a kiállításokat szívesen látogató közönség Tihanyban találkozhat az olasz festő művészetével: május első napjától két és fél hónapon keresztül Massagrande címmel - a művész legújabb munkáiból - rendez kiállítást a KOGART Kiállítások Tihany.

Massagrande 2

Massagrande 2

Matteo Massagrande Padovában született, és azóta is ebben a városban él, bár több mint két évtizede a nyarakat a Kalocsa közelében fekvő Hajóson tölti, ahonnan felesége származik. Munkáiban így az itáliai művészet évszázados tradíciója összekapcsolódik a magyar táj, a magyar emberek szeretetével, festészetünk tiszteletével.Gyermekkorától tudatosan készült a festői pályára, s míg kortársai szórakoztak vagy csapatokba verődve töltötték szabad idejüket, ő inkább múzeumokba, képtárakba járt, vagy áhítattal nézte a templomokban évszázadok alatt felhalmozódott ezernyi mesterművet. Olykor annyira belefeledkezett a művészet kincseinek tanulmányozásába, hogy észre sem vette, mikor beesteledett, és rázárták a templom ajtaját.

Munkáival arra törekszik, hogy megakadályozza a múlt megsemmisülését, de nem azért, hogy dokumentálja az ábrázolt dolgokat, hanem hogy mi is felfedezzük a letűnt korok épületeiben, mindennapi eszközeiben rejlő szépséget, harmóniát és hogy képei segítségével gondolatokat, érzelmeket hívjon elő belőlünk. Képeinek titokzatos világa gyermekkori élményekből, művészettörténeti előképekből és véletlenül szerzett tapasztalatokból egyaránt táplálkozik.

Az utóbbi években festészetének – így a mostani kiállításnak is - a különféle enteriőrök, belső udvarok és tájképek kombinálásával alakított kompozíciók a legfontosabb témái. A képeken megjelenő, mozdulatlan épületbelsőben az otthagyott tárgyak, a néma falak és a kopott, töredezett kőpadló is az időtlenséget árasztja, a gondosan megszerkesztett terekbe pedig olyan, a színeket felragyogtató vagy az éles körvonalakat elmosó, minden irányból áramló fény érkezik, amely szintén ellentmond a természet törvényeinek. A tér és fény sajátos együtthatása új jelentésárnyalatokkal gazdagítja a kompozíciót.

Massagrande 1

Massagrande 1

Az enteriőrök lezárásaként a képek hátterébe Massagrande behozza a külső természetet: az „élettelen”, időtlenségbe merevedett előtérrel szemben a fák leveleit kellemes nyári szellő rezegteti, vagy éppen eső áztatja, az ég pedig hol kéken ragyog a vakító nyári napfényben, hol felhők borítják. Az épített tér állandóságával szemben ott áll az örökké változó természet, az időtlenséggel szemben a pillanatnyi változás megannyi lehetőségét magában hordozó idő.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Tánc

Cáfolja a megszűnésről szóló hírt az Experidance

A társulat ma adott ki sajtónyilatkozatot, melyben „egyértelműen és határozottan visszautasítják” azt a hírt, mely szerint feloszlanának.
Vizuál

Róbert bácsi – jótevő vagy csaló?

A nagylelkű adakozót mindenki csak így ismerte Budapesten: Róbert bácsi. A városhoz tartozó egyik jellegzetes figura volt ő. Hogy ki is ő valójában, az már a kortársaknak is komoly fejtörést okozott, sőt rendőrségi nyomozás is volt az ügyben..
Színház

Mercedes Benz premier az Esterházy-családdal

Április 13-án magyarországi ősbemutató keretében mutatta be a Vörösmarty Színház Esterházy Péter utolsó drámáját, a Mercedes Benzet Szikora János rendezésében. A történelmi revüt az Esterházy-család tagjai mellett Presser Gábor zeneszerző is megtekintette.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál tűz

Kimentették a Notre-Dame festményeit

Az utolsó festményeket, 15 darab 17. századi képet is átszállították pénteken a tűzvész pusztította párizsi Notre-Dame-ból a Louvre múzeumába, miután a műkincseket és ereklyéket már az elmúlt napokban kimenekítették a katedrálisból.
Vizuál morphoto

KÉP-regény: A Notre-Dame lángjai

Ezt az egészet igazándiból sosem akartam megírni, de most olyan helyzetet teremtett az élet, hogy egyszerűen muszáj! 1992 nyarát Párizsban hédereltem végig egy cimbimmel, és ez megváltoztatta az egész életemet. Előtte ugyanis szerelmes voltam, utána meg már nem. Miközben állítólag Párizs a szerelmesek városa. Hát, nekem sikerült ezt is inverzben lehozni!
Vizuál Cannes 2019

A nagy visszatérők fesztiváljának ígérkezik Cannes

Jim Jarmusch zombifilmjével nyílik a 72. cannes-i fesztivál május 14-én. Visszatér és versenybe száll az Arany Pálmáért Pedro Almodóvar, Ken Loach, Xavier Dolan, Terrence Malick és a Dardenne fivérek is, a zsűri elnöke Alejandro González Inárritu lesz.
Vizuál fényképTár

Róbert bácsi – jótevő vagy csaló?

A nagylelkű adakozót mindenki csak így ismerte Budapesten: Róbert bácsi. A városhoz tartozó egyik jellegzetes figura volt ő. Hogy ki is ő valójában, az már a kortársaknak is komoly fejtörést okozott, sőt rendőrségi nyomozás is volt az ügyben..
Vizuál interjú

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel.