Vizuál

Száll a kakas fészkére

2012.10.12. 07:05
Ajánlom
A Design Hét Budapest keretében október 4. és 6. között lezajlott Kiskakas Animációs Filmnapok programja nézett hátra (John Halas és Macskássy Gyula retrospektív), nézett előre (demoscene szubkultúra), szakmázott, szórakoztatott és elhozta a legjobb európai iskolákat is. A Toldi Moziban a párizsi Gobelins l'école de l'image előadásán és vetítésén jártunk. VIDEÓKKAL

A skála a fejekben az aranybánya Shrektől a tökély gyurmafilm Mary and Maxen át az Oscar-díjas A légyig terjedhet. Az animáció széles műfajában tényleg vígan csaponghat a kreatív elme párhuzamos dimenzióktól kezdve a nem létező valóságokig - persze ha a kedves alkotó mögött megfelelő stúdiók, források és képzések állnak. Gondolhatnánk. A autonóm művész versus nyereségorientált piac klasszikus szembenállásában viszont az animáció műfajban is megerősödtek az új média nyújtotta lehetőségek és a netalapú, közösségi forgalmazásban gondolkodó modellek. A Kiskakas egyik fő célja éppen a műfaj-újító munkák bemutatása, a szervezett beszélgetések és viták is kiemelten foglalkoztak az alternatív alkotói formákkal (ilyen például a digitális művészeti alkotásokat tömörítő demoscene).

Animációval foglalkozó szakemberként és művészként tehát miénk lehet a netes világ, de a Dream Works-nél, a Pixarnál vagy a Walt Disney-nél dolgozni sem lehet éppen rossz. A Párizsi Kereskedelmi és Iparkamara által működtetett Gobelins l'école de l'image Európa egyik vezető intézménye, ahol a diákok az alapoktól a (nyilván) legkorszerűbb technológiákig elsajátíthatják a szakmát - és kemény kiképzést kapnak a piac körülményeiről is. A Gobelins-ben 35 éve alakult meg az animáció szak, alapvetően az iparművészetre, a nyomtatott és digitális médiára szakosodott az intézmény. Az animációs oktatást évekig vezető Eric Riewer a Toldi Moziban tartott előadásában megfogalmazta az egyik legalapvetőbb elemét a sikeres diákmunkának: legyen egyszerű és legyen rövid. Ne képzeljük azt, hogy bárki megnézne egy tízperces DVD-t. Riewer most a nemzetközi kapcsolatokért felel, neki köszönhetőek az iskola amerikai és távol-keleti kapcsolatai.

A kicsit amúgy az Up! öreg bácsijának egy fokkal fiatalabb kiadására hasonlító fickó előadóként sem semmi: a hallgatóságának jó része a prezentáció után fejét vesztve iratkozna be a Gobelins-be. A hároméves, szakmai gyakorlatot is magába foglaló karakter animációval és animációs filmkészítéssel foglalkozó képzésre nem lehet viszont bárhogyan bekerülni. A célcsoportba maximum 25 éves, nagyon komoly rajztudással és erős általános művészeti műveltséggel rendelkező fiatalok tartoznak. Az alapozó órákon a diákok többek között perspektívát, anatómiát vagy animáció történetet tanulnak, később pedig jöhet például a storyboard készítés. Egy egész külön óracsoport foglalkozik a profivá válás lépéseivel is, aminek ugyanúgy része lehet egy nyelvi kurzus vagy egy konferencián való részvétel, mint a vezető stúdiók előadásainak meghallgatása.

A diákokat a tanáraik mellett a jövőbeli munkaadók is osztályozzák: hiába nagy művész valaki, ha három percben nem tud elmesélni egy történetet, nem tud csapatban dolgozni vagy nem tud a közönség számára élvezetet nyújtó alkotásokban gondolkodni, a Gobelins nem fogja díjazni a tehetségét. Riewer nem a levegőbe beszél, amikor az ipar feltételeinek megfelelő oktatást népszerűsíti: az előadás során többször is látunk olyan a felvételeken tanuló fiatalokat, akik azóta például már a Pixarnál dolgoznak. A Gobelins berkeiből származik a 2009-ben animációs Oscarra jelölt Octapodi vagy Pierre Coffin is, aki hollywoodi felkérésre készült, a filmtörténetet sárga minyonokkal megajándékozó 2010-es Gru társrendezője.

A francia iskola a Kiskakas számára összeállított Best of vetítésén tényleg nem lehet mondani, hogy hosszúak lettek volna a munkák, a történetek sokféleségétől pedig nevetésből elborzadásba pár másodperces különbségekkel is lazán lehetett váltani. Volt obszcén ősember, álmodozó kisfiú, fejeket evő szörnyeget, vonzó Piroska, majommal harcoló robotturista, nyúl-szerű pop istenség, arctalan metropolisz és sok behatárolhatatlan vizuális agymenés. A három nap során a Gobelins iskola mellett a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem animáció szakának legfrissebb diploma- és vizsgafilmjeit, az orosz School Studio Shar diákjainak munkáit, az izraeli Bezalel Academy válogatását és az ASF (Animation Sans Frontières), négy iskolát összefogó oktatási programjának filmjeit is meg lehetett nézni.

 

Animációban nem vagyunk rosszak. Csak az őszi időszakban három javaslatunk is van, ha az Én kicsi pónimtól eltérő izgalmakra lennének kíváncsiak: október 25. és 28. között Budaörsön rendezik a Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztivált, november 16. és 22. között lesz újra a rövidfilmes Eushorts, november 21-től pedig elindul a Bécsben és Budapesten párhuzamosan futó Anilogue Nemzteközi Animációs Filmfesztivál is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Távozó ügyvezető, elmaradó programok a Fesztiválzenekarnál

Számos jövőre tervezett programot, köztük az idősotthonokba és kisgyermekeknek szervezett koncerteket kénytelen lemondani a Budapest Fesztiválzenekar a kieső TAO-forrás miatt. Leépítés kezdődött meg a háttérstábban.
Klasszikus

Bösendorfer zongorát hallunk Érdi Tamás új Beethoven-lemezén

Mindig, mindenhol a Steinway, most viszont egy olyan lemez jelent meg, amelyen Bösendorfer-zongora szól. De korántsem ez Érdi Tamás felvételének érdeme.
Klasszikus

Ha a rezesek viccelni kezdenek...

... csinálják úgy, mint ez az öt plusz egy fickó. Most, amikor kis hangszórókon hallgatunk zenét, mindennél fontosabb, hogy megismertessük a legkisebbekkel az élő zene izgalmait. A Brass In Five harsány humorral és a hangszereik sokféle hasznosításával végzik ezt a munkát.
Klasszikus

A karmester nem közlekedési rendőr

Kitűnő hegedűsből lett rendkívüli karmester. Takács-Nagy Gábor energiája a színpadon a zenét szolgálja, interjú közben pedig az őszinte beszélgetés záloga. Október elején, egy budapesti zenekari próba és egy mesterkurzus közben kerestük fel az Egyesült Királyságban élő művészt.
Vizuál

Milyen volt Jeney Zoltán kapcsolata a filmmel?

Jeney Zoltánra emlékezik a Magyar Nemzeti Filmalap. Az október végén elhunyt zeneszerzőt talán sokan a Jób lázadása, a Szindbád és a Kincskereső kisködmön filmzenéiért ismerték. Négy alkotása most ingyen elérhető az interneten.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

A művészet ajándék! – karácsonyi kortárs műtárgyvásár az ÚjMűhely Galériában

Különleges karácsonyi vásárral várjuk látogatóinkat november 20-tól december 18-ig az ÚjMűhely Galériában.
Vizuál ajánló

A somlói vár és egy film is építészeti díjat kapott

Kihirdették a DECODE pályázat eredményét a Faur Zsófi Galériában, ahol a pályaművekből rendezett kiállítás is megtekinthető november 20-ig.
Vizuál Film

Ceauşescu önéletrajz, Chuck Norris és a román új hullám remekei a Román Filmhéten

A rendszerváltás 30. évfordulóján a visszatekintésé, az emlékezésé a főszerep a 14. Román Filmhéten. A filmhetet A hegyek szigete nyitja, Corneliu Porumboiu Cannes-i versenyfilmjét premier előtt vetíti az Uránia kedd este.
Vizuál díj

Izraeli ügyvédnőről szóló film nyerte a Verziót 

Átadták a 16. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál díjait szombat este Budapesten, amelyen Rachel Leah Jones és Philippe Bellaiche munkája, Az ügyvéd kapta a legjobb emberi jogi film díját.
Vizuál videó

Megmentők vagy újraalkotók? – Polgárdi Ákos és Seres András a Kult50-ben

Mi időtálló és mi nem? Megvárjuk, hogy ez kiderüljön valamiről, vagy még idő előtt lecseréljük? Látszódnia kell valamin, hogy az kortárs? És hogyan maradhat háttérben egy restaurátor munkája az eredeti műhöz képest? Ezeket a témákat is érintettük Polgárdi Ákos grafikussal és Seres András restaurátorral.