Vizuál

Szappanbuborékok a viharfelhők felé

2014.08.16. 18:58
Ajánlom
A csütörtöki vihar után péntek délelőtt csendben szárítkozik a Sziget. Elsőként a Sziget művészeti játszóterét keresem fel, irány az ArtZone.

Az ArtZone afféle kreativitásrezervátum, nézelődőrét, alkotóközösségi tisztás. A bejáratnál két külön világ fogad. Szombat Éva rózsaszínes-nippes-fotosoppolt boldogság(túl)adagjára Králl Szabolcs megsárgult-rozsdás, buhera K-Európája felelget. A Krállnak Koós Árpáddal közösen készített reflektorfejű, leszázalékolt retrobotja az el- és kihasznált űrkorszak ócskavasmementójaként tekint bizonytalanul a jövőbe.

Odakint az ArtZone-udvarban csendes csapatok alkotnak. Vásznakra, falakra, papírra, fára és testre is lehet festeni, rajzolni, fújni. Tussal, olajjal, festékszóróval. A Botanika workshopján hippifejdíszeket készíthetnek a virággyerekek, a BETON-nál sütit önthetnek az édesszájúak. Egy drótból szőtt óriásgombán ücsörögve végignézek a zónán: a fából faragott szivárvány árnyékában jógaóra zajlik, a Jurányi standjából Holy Olga szaloncukoraranyba hampergetett giccsszentélye szórja szikráit, a fűben portréképek tucatjai száradnak, kellemes olajfestékszag párolog. A művekre egy rozsdás R2-D2 vigyáz.

Indulok tovább, irány a Múzeumi Negyed. Odafelé bohócarcú olasz utcazenészek csapatát hallgatom, a Coro Corridore con Megafoni épp a Walk Like an Egyiptian-t játssza, elképesztő energiával. Oldalazva, furcsa, hieroglif kézmozdulatokkal érkezem hát meg a Hadtörténeti Múzeum sátrához. A száz éve kitört I. világháborúra emlékező minitárlaton látok katonadobozt, hadsegélyező kártyát, megtudom, hogy az unatkozó honvédek nem ritkán konzervdobozból fabrikáltak kézigránátot, vagy bakancsvasakból buzogányt. Lám, a frontvonalmenti DIY.

Apropó, frontvonal: a Capa Központ sátrában meglőtt milicistává válhatunk fapuskával, fehér inggel, Cerro Murianó-i háttérrel. A Capa Központ standján láthatunk továbbá pár kontaktot is, vagyis belelapozhatunk a fotósok vázlatfüzetébe. Philip Halsman Dalí Atomicus című kompozíciója a művésszel, a Leda Atomica című festménnyel, a csuromvizes, repülő macskával és a székkel, no meg a képmezőbe sétáló asszisztenssel: megunhatatlan. A Mai Manó standján Mai mester műtermi fotói közül állítottak ki pár reprót. A mai szemmel meglehetősen bizarrnak ható képekről jólfésült, mafla, felnőttarcú kölykök, vagy kackiás bajszú urak néznek vissza ránk. Még mindig fotó: a debreceni MODEM sátrában a holland Erwin Olaf honi debütálását előkészítő minitárlat tekinthető meg. Az októberben nyíló kiállításhoz kétségkívül kedvet csinál a pár installált képkocka, amelyek szépen illeszkednek a németalföldi festészeti hagyományba, de megidézik David Lynch, Gregory Crewdson, vagy éppenséggel Misetics Mátyás borús-néma, kirakatvákuum-világát is. A Manic Street Preachers korai dalaira való melegítés gyanánt van szerencsém megtekinteni egy gladiátorpárbajt, s az Aquincumi Múzeum munkatársaitól megtudom azt is, hogy a Russell Crowe által befutott karrier nem volt tulajdonképpen elképzelhetetlen a való életben sem, húsz győztes párviadalt követően tényleg felszabadulhattak a rabszolga-harcosok, csakhogy rá kellett döbbenniük: addigra már jószerivel csakis a küzdőtér maradt számukra.

A Manicsről csak egy fényképnyit most. Az egykori enfant terrible-ből vérprofi előadóművésszé idősödő, visszafogott, érzelmes és zseniális show-t komponáló James Dean Bradfield ajándékozott meg ugyanis az idei Sziget legszebb pillanatával. Képzeljétek el, ahogy kissé pocakosan, meglazított-félrecsúszott nyakkendőben, gyöngyöző halántékkal, átizzadt zakóban, méltósággal mikiegérre kopaszodva, kiáll a nagyszinpad közepére, (a zenésztársai levonulnak), egyszál akusztikus gitárral előadja az Everlasting-ot.

A koncert utáni csendből a Tünet Együttes Közhely című előadása hangzik föl. A virtuális Moszkva teret modellező, ottani pillanatképeket megmozdító, otthagyott snapshotokból mozgásszobrokat emelő, intim és harsány előadás a köztereken látott és onnan soha haza nem vitt tekintetek mögé tekint. Sorsvázlatokat rajzol szavakból, helyzetekből. Tereket szeletel, old és köt. Előítéleteinkkel, szorongásainkkal és félelmeikkel szembesít. Érzelmeink kifejezésére biztat.

A szappanbuburékok vesztésre állnak időközben a felhőkkel szemben, megérkezik a zivatar. Fölöttünk hatalmas medúzák, szivárványszín esernyők áznak, elveri az eső a LED-Tejutat is, a füvet pedig vízfestékpöttyök maszatolják össze. Sáros, fáradt vádlik lépkednek a HÉV-megálló felé. Egy nap véget ért.    

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Ők az idei Junior Prima Díjasok színház- és filmművészet kategóriában

„Senki sem születik egyedülálló művésznek, hanem a családjának, környezetének és nem utolsósorban persze önmaga kitartó, kemény munkájának köszönhetően válhat azzá” – vallja Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója, aki a szeptember 14-i díjátadó ünnepségen hat fiatal művésznek adta át a színház- és filmművészet kategória pénzjutalommal is járó Junior Prima Díját.
Színház

A sudár mosonmagyaróvári naiva – Rujder Vivien portréja

A budapesti Katona József Színház fiatal művésze Junior Prima Díjat vehetett át szeptember 14-én. A Takarékbank Zrt. támogatásával megvalósuló díjátadón Rudolf Péter, a Vígszínház igazgatója méltatta Rujder Vivien tehetségét.
Színház

Ragyogó és huncut angyal – Mentes Júlia Virginia portréja

Zenésszínész-osztályában végzett, de nem zenés színészként gondol magára. Alakításai a szakma nagyjait is meggyőzik, tehetségét szeptember 14-én a Takarékbank Zrt. által támogatott Junior Prima Díjjal ismerték el.
Színház

Szívesen látják el szerepekkel – Gyöngyösi Zoltán portréja

A Vígszínház művészének szakmai szempontból igazán jól indult az évad: másfél hete komoly színészi helyzetben bizonyíthatott, amikor a Szerelmek városa főszerepében lépett színpadra, kiváló teljesítménnyel, szeptember 14-én pedig Junior Prima Díjat vehetett át a Takarékbank Zrt. jóvoltából. Az elismerést Máté Gábor, a Katona József Színház igazgatója adta át.
Színház

Kíváncsian villanó, világos szempár – Rózsa Krisztián portréja

Mohácsi János nem visz színre olyan darabot a Miskolci Nemzeti Színházban, amelyben Rózsa Krisztián ne kapna szerepet – nem véletlenül. A fiatal színművész tehetségét a Takarékbank Zrt. támogatásával Junior Prima Díjjal ismerték el szeptember 14-én.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

18-as karika kerülhet Almodóvar filmjeire

Megjelentek a Médiatanács korhatár-besorolással kapcsolatos ajánlásai, a példák között több filmklasszikust is említ az NMHH – tudatta a HVG.
Vizuál hír

Átadták a magyar származású művészeket díjazó Szervátiusz Jenő-díjat

A kárpát-medencei születésű magyar alkotókat elismerő Szervátiusz Jenő Alapítvány díját idén a kárpátaljai Homoki Gábor festőművész, rajztanár és a moldvai csángó származású Petrás Alina keramikus, népdalénekes vehette át – tudatta az MTI.
Vizuál premier

Ilyen még nem volt – Online közönségtalálkozó Enyedi Ildikóval

Az országos premier napján, szeptember 23-án egy egészen különleges online, élő, streamelt közönségtalálkozón egyszerre hét mozi nézői beszélgethetnek Enyedi Ildikóval új filmje, A feleségem története vetítése után.
Vizuál hír

Elhunyt Olescher Tamás festőművész

A Munkácsy-díjas festőművészt, díszlettervezőt, perforemert hosszan tartó betegség után, szeptember 14-én, életének 67. évében érte a halál – tudatta családja.
Vizuál kritika

Az emberarcú természet pusztulása – Szurcsik József képeiről

Az Időkép című kiállítás egy sokoldalú és termékeny Munkácsy Mihály-díjas képzőművész elmúlt másfél évtizedének munkáiból válogat. A hajdúszoboszlói Kovács Máté Városi Művelődési Ház és Könyvtár Galériájában az eltorzított emberi arcok alakváltozatait különféle modorban megjelenítő vásznak, fa tondók és acélszobrok mellett az újabb, (poszt)apokaliptikus hangulatú festmények világába is betekintést nyerhetünk.