Vizuál

Szatellit és pillangó

2014.07.09. 06:58
Ajánlom
1947-es megalapítása óta a függetlenséget a legalapvetőbb értéknek tartó fotóügynökség a Magnum Photos. A különféle látásmódú, eltérő technikai felfogású, különböző alkotói érdeklődésű fotográfusok munkáiból a Mai Manóban nyílt kiállítás. Csizek Gabriella kurátorral Capáról, Gandhi temetéséről és a fotókat tartalmazó bőröndről beszélgettünk. INTERJÚ

- Honnan került elő az a titokzatos bőrönd, amelyben a képeket találták?

- Az innsbrucki francia intézet pincéjében találták, és a mai napig nem tudjuk, hogy ki volt az, aki így összeválogatta a fotókat. A budapesti kiállítás különlegessége, hogy a két különböző anyag, a bőröndökben talált fotókból álló Magnum's First és az ügynökség elmúlt hét évtizedében készült képeket tartalmazó Magnum Contact Sheets most van először egyszerre kiállítva. Nagyszabású tárlat lett belőle, egy nap alatt talán nem is lehet végignézni.

- A First, azaz Elsők képei között számos olyan fotó van, amelyet ma már művészfotóként kezelünk. A fotósok is művészként gondolkodtak magukról?

- Nem. Nekünk ma már teljesen természetes, hogy elmegyünk egy sajtófotó-kiállításra, de az ötvenes években ez még nem volt így. Izgalmas időszak volt, amelyben a sajtófotó elkezdett működni egy másik kommunikációs csatornában is, amelyre már sokan művészetként tekintettek. Szeretünk vonalakat húzogatni visszamenőleg a fotótörténetben, de akkoriban ezek a dolgok még nem váltak el olyan élesen. Lehet, hogy valakinek a kedvenc fotója éppen egy sajtófotó volt, és azt rakta ki a kredenc fölé, de nem biztos, hogy úgy nézett rá, mint egy műalkotásra. Capa leghíresebb fotója is haditudósításnak készült. De a fotó és Capa személyes sorsa, valamint a lezárt életmű, és persze nem utolsósorban a fotó üzenete miatt egy idő után műalkotássá vált. Capa már a kezdetekben azt tanácsolta társának, Henri Cartier-Bressonnak, aki egész életében művésznek tartotta magát, hogy hagyjon fel minden ilyen jellegű ambícióval. Ezt mondta: „Ha szürrealista fotósnak könyvelnek el, akkor nem jutsz messzire. Nem fogsz kapni megbízást, olyan leszel, mint egy melegházi növény. Mondd azt, hogy fotóriporter vagy és azután csináld azt, amit szeretsz."

- Van egy egységes stílus vagy arculat, amit a Magnum fotósai képviselnek?

- A Magnum egy különleges példa arra, hogy együtt gondolkodó emberek évtizedeken át tudnak egy közös irányba haladni, miközben végig megtartják a saját stílusukat. Hihetetlen sokszínűség jellemzi őket, a vizuális művészetek történetében szinte egyedülálló, hogy hetven éven keresztül így működjön valami.

- A Kontaktok-kiállításon az is kiderül, hogy még a Magnum fotósainak sem sikerül minden elsőre, hiszen a híres képek kevésbé sikerült változatai is megtekinthetők.

- Nem csak azt láthatjuk, hogy mi történt a megörökített pillanat előtt vagy után, de részesei válhatunk magának a szituációnak is. Másrészt belelátunk a kiválasztás folyamatába is. A fotók mellett olvashatók a fotós vagy a szerkesztő gondolatai is, például a mindenki által ismert, Tienanmen téri kép kapcsán kiderül, hogy a fényképészeket a kínai katonák csak egy távoli szálloda erkélyéről engedték fotózni, egyetlen szögből.

- Ki lehet emelni egyetlen fotót vagy sorozatot a kiállítások anyagából?

- Ha muszáj, akkor Bresson Gandhi temetésén készült sorozatát mondanám. A klasszikus fotóriporteri sorozat összes bravúrját hozza, ráadásul ez a Magnum történetében is kiemelkedő fontosságú, rengeteg helyen publikált sorozat. De a fotóban az a szép, hogy rendkívül személyes műfaj, minden nézőnek mást mond. Nekem Jean Marquis magyarországi fotóinak egyik darabja ilyen. Egy Sztálin-mellszobrot látunk, előtte két-három muskátli, egy színpad és egy népviseletben álldogáló kislány, akinek a ruháját egy nő igazgatja. Ebben a fotóban minden bele van sűrítve, ami abban a korban a magyarországi élet volt. De a személyes kedvencem a Kontaktok egy olyan sorozatában van, amely Oroszországban készült, azon a helyen, ahova az űrben keringő szatellitek lezuhannak. A környékbeli gyerekek összegyűjtik a használható darabokat. A kiválasztott képen a gyerekek és a szatellitdarabok között pillangók szállnak. Van a képben valami meghatározhatatlan szépség. Egyszerre evilági és végtelenül távoli.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Szabálytalan utak szabadsága – beszélgetés Pelsőczy Rékával és Vajdai Vilmossal

Pelsőczy Réka és Vajdai Vilmos pályájuk kezdete óta, megszakítás nélkül a Katona József Színház tagjai, akiket rendezőként és színművészként is, egyaránt jegyez a szakma és a nagyközönség. A két művésszel a Katona első évtizede kapcsán beszélgettünk.
Klasszikus

Dekonstruált dalok

Két egymás utáni napon, január 20-án és 21-én is olyan koncertre került sor a BMC Könyvtárában, amely a dal műfajának modern-kortárs utóéletével, feldolgozásaival foglalkozott.
Tánc

Ifjú tehetségek nyertek felvételt a Magyar Táncművészeti Egyetemre

Több mint 90 gyermek és szüleik részvételével zajlott januárban a Magyar Táncművészeti Egyetem felvételije a felsőfokú táncművészképzés előkészítőjére klasszikus balettművész, valamint a moderntánc és színházi tánc szakirányra.
Színház

Menni kéne… – amire februárban beindulunk

Van, ahová a színészek, máshová a rendező, megint máshová az izgalmasnak ígérkező színházi nyelv csalogat be – legyen az dráma, thriller vagy olyan előadás, aminek a műfaja most még nem is tudható biztosan.
Klasszikus

Visszavon egy zeneelméleti könyvet az MMA Kiadó a fordítási hibák miatt

Roger Scruton A zenéről című kötetének fordításáról Tornyai Péter zeneszerző közölt kritikát, az észrevételek hatására a kiadó visszavonja és felülvizsgálja a kötetet.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Velencei Biennále 2024: eddig hat ország jelentette be, kik képviselik nemzetüket a rangos eseményen

Néhány ország már most bejelentette, mely művészek képviselik nemzetüket a 2024-es Velencei Biennálén, amely 60. alkalommal nyílik majd meg 2024. április 20-án. 
Vizuál ajánló

Egy hónap múlva kezdődik a Frankofón Filmnapok

Március 1-12. között huszonhat kortárs, köztük több díjnyertes alkotást láthat a magyar közönség a frankofón filmtermés legjavából.
Vizuál kritika

Háborús filmek terén a helyzet változatlan

Kilenc kategóriában jelölték Oscarra az Erich Maria Remarque regényéből adaptál Nyugaton a helyzet változatlan című filmet.
Vizuál beszámoló

A pesti gangra kizárt hímoroszlán – Megnéztük a Kiscelli Mácsai-kiállítását

Éppen száz éve született Mácsai István, kétszeres Munkácsy-díjas festőművész. Festményeiből, fényképeiből és kisfilmjeiből a Kiscelli Múzeumban nyílt átfogó kiállítás.
Vizuál hír

Cukizmus, Felhő Múzeum és gondoskodás – bemutatta 2023-as programtervét a Ludwig Múzeum

A gondoskodás fogalmát és a megújuló digitális látogatói élményt állítja 2023-as évadának fókuszába a Ludwig Múzeum. A „gondoskodás” ebben az értelmezésben olyan témaköröket foglal magába, mint a szolidaritás, a személyes és a társadalmi felelősség.