Vizuál

Szatellit és pillangó

2014.07.09. 06:58
Ajánlom
1947-es megalapítása óta a függetlenséget a legalapvetőbb értéknek tartó fotóügynökség a Magnum Photos. A különféle látásmódú, eltérő technikai felfogású, különböző alkotói érdeklődésű fotográfusok munkáiból a Mai Manóban nyílt kiállítás. Csizek Gabriella kurátorral Capáról, Gandhi temetéséről és a fotókat tartalmazó bőröndről beszélgettünk. INTERJÚ

- Honnan került elő az a titokzatos bőrönd, amelyben a képeket találták?

- Az innsbrucki francia intézet pincéjében találták, és a mai napig nem tudjuk, hogy ki volt az, aki így összeválogatta a fotókat. A budapesti kiállítás különlegessége, hogy a két különböző anyag, a bőröndökben talált fotókból álló Magnum's First és az ügynökség elmúlt hét évtizedében készült képeket tartalmazó Magnum Contact Sheets most van először egyszerre kiállítva. Nagyszabású tárlat lett belőle, egy nap alatt talán nem is lehet végignézni.

- A First, azaz Elsők képei között számos olyan fotó van, amelyet ma már művészfotóként kezelünk. A fotósok is művészként gondolkodtak magukról?

- Nem. Nekünk ma már teljesen természetes, hogy elmegyünk egy sajtófotó-kiállításra, de az ötvenes években ez még nem volt így. Izgalmas időszak volt, amelyben a sajtófotó elkezdett működni egy másik kommunikációs csatornában is, amelyre már sokan művészetként tekintettek. Szeretünk vonalakat húzogatni visszamenőleg a fotótörténetben, de akkoriban ezek a dolgok még nem váltak el olyan élesen. Lehet, hogy valakinek a kedvenc fotója éppen egy sajtófotó volt, és azt rakta ki a kredenc fölé, de nem biztos, hogy úgy nézett rá, mint egy műalkotásra. Capa leghíresebb fotója is haditudósításnak készült. De a fotó és Capa személyes sorsa, valamint a lezárt életmű, és persze nem utolsósorban a fotó üzenete miatt egy idő után műalkotássá vált. Capa már a kezdetekben azt tanácsolta társának, Henri Cartier-Bressonnak, aki egész életében művésznek tartotta magát, hogy hagyjon fel minden ilyen jellegű ambícióval. Ezt mondta: „Ha szürrealista fotósnak könyvelnek el, akkor nem jutsz messzire. Nem fogsz kapni megbízást, olyan leszel, mint egy melegházi növény. Mondd azt, hogy fotóriporter vagy és azután csináld azt, amit szeretsz."

- Van egy egységes stílus vagy arculat, amit a Magnum fotósai képviselnek?

- A Magnum egy különleges példa arra, hogy együtt gondolkodó emberek évtizedeken át tudnak egy közös irányba haladni, miközben végig megtartják a saját stílusukat. Hihetetlen sokszínűség jellemzi őket, a vizuális művészetek történetében szinte egyedülálló, hogy hetven éven keresztül így működjön valami.

- A Kontaktok-kiállításon az is kiderül, hogy még a Magnum fotósainak sem sikerül minden elsőre, hiszen a híres képek kevésbé sikerült változatai is megtekinthetők.

- Nem csak azt láthatjuk, hogy mi történt a megörökített pillanat előtt vagy után, de részesei válhatunk magának a szituációnak is. Másrészt belelátunk a kiválasztás folyamatába is. A fotók mellett olvashatók a fotós vagy a szerkesztő gondolatai is, például a mindenki által ismert, Tienanmen téri kép kapcsán kiderül, hogy a fényképészeket a kínai katonák csak egy távoli szálloda erkélyéről engedték fotózni, egyetlen szögből.

- Ki lehet emelni egyetlen fotót vagy sorozatot a kiállítások anyagából?

- Ha muszáj, akkor Bresson Gandhi temetésén készült sorozatát mondanám. A klasszikus fotóriporteri sorozat összes bravúrját hozza, ráadásul ez a Magnum történetében is kiemelkedő fontosságú, rengeteg helyen publikált sorozat. De a fotóban az a szép, hogy rendkívül személyes műfaj, minden nézőnek mást mond. Nekem Jean Marquis magyarországi fotóinak egyik darabja ilyen. Egy Sztálin-mellszobrot látunk, előtte két-három muskátli, egy színpad és egy népviseletben álldogáló kislány, akinek a ruháját egy nő igazgatja. Ebben a fotóban minden bele van sűrítve, ami abban a korban a magyarországi élet volt. De a személyes kedvencem a Kontaktok egy olyan sorozatában van, amely Oroszországban készült, azon a helyen, ahova az űrben keringő szatellitek lezuhannak. A környékbeli gyerekek összegyűjtik a használható darabokat. A kiválasztott képen a gyerekek és a szatellitdarabok között pillangók szállnak. Van a képben valami meghatározhatatlan szépség. Egyszerre evilági és végtelenül távoli.

Programkereső

Legolvasottabb

Könyv

„Mindennek a magyar irodalom a közepe” – Valuska László a tízéves Margó Fesztiválról

Több mint 60 programmal, könyvbemutatókkal, koncertekkel és irodalmi sétákkal jelentkezik a Margó Irodalmi Fesztivál és Könyvvásár október 14. és 17. között a Várkert Bazárban. A jubileum alkalmából a fesztivál alapítójával, programigazgatójával beszélgettünk.
Könyv

Egy stadionnyi Paradicsom – Nádasdy Ádám az új Dante-fordításról

Egy közös karácsonyi italozás alkalmával jutott Nádasdy Ádám és Térey János arra a megállapításra, hogy Dante Isteni színjátékának Paradicsom részét újra kéne fordítani. Nem azért, mert Babits szövege ne lenne jó, nagyon is szép, a mai olvasóközönség viszont már nehezebben fogadja be. Az új változat elkészült, Nádasdy Ádám, a mű fordítója pedig a 2021-es Budapesti Őszi Fesztivál keretében ismertette a művet a Márai Sándor Kulturális Központban.
Klasszikus

Cziffra György századik születésnapját ünnepli a zenészvilág

Két különleges koncerttel, kiállítással, külföldi programokkal folytatódik a Cziffra György-emlékév, a zongoraművész századik születésnapján Eötvös Péter erre az alkalomra írt műve is elhangzik
Vizuál

Vaszary, Aba-Novák és Munkácsy remekművei a Virág Judit Galéria őszi aukcióján

Vaszary János utolsó itáliai nyarát felidéző festménye, Aba-Novák Vilmos római trattoria ciklusának lenyűgöző darabja, Munkácsy Mihály anya-gyerek kompozíciója és Kádár Béla Amerika-élményének emléket állító műve is kalapács alá kerül a Virág Judit Galéria őszi aukcióján október 17-én a Budapest Kongresszusi Központban.
Vizuál

A rejtélyes Margaret Watkins - Fotóhónap2021

Tükröződő csónak a vízen, személyes tárgyak a fürdőszobában, festői portrék és ipari tájak, kaleidoszkóp-szerű montázsok – mind-mind eredeti nyomatok Margaret Watkins titokzatos fekete dobozából. A Fotóhónap2021 központi tárlata a méltatlan módon elfeledett életműből válogat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

KÉP-regény: Postaládák

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a postaládák mögött megbújó történelemről mesélt.
Vizuál hír

Szintet lépett az HBO a hazai sorozatgyártásban

Az HBO új magyar sorozata, A besúgó világpremierje a Genfi Nemzetközi Filmfesztiválon lesz november 7-én. Szentgyörgyi Bálint, író-rendező, valamint Mátyássy Áron és Miklauzic Bence rendezők nyolcrészes sorozata az első magyar sorozat, amelynek a világpremierje nemzetközi fesztiválon lesz.
Vizuál aukció

Vaszary, Aba-Novák és Munkácsy remekművei a Virág Judit Galéria őszi aukcióján

Vaszary János utolsó itáliai nyarát felidéző festménye, Aba-Novák Vilmos római trattoria ciklusának lenyűgöző darabja, Munkácsy Mihály anya-gyerek kompozíciója és Kádár Béla Amerika-élményének emléket állító műve is kalapács alá kerül a Virág Judit Galéria őszi aukcióján október 17-én a Budapest Kongresszusi Központban.
Vizuál ajánló

A rejtélyes Margaret Watkins - Fotóhónap2021

Tükröződő csónak a vízen, személyes tárgyak a fürdőszobában, festői portrék és ipari tájak, kaleidoszkóp-szerű montázsok – mind-mind eredeti nyomatok Margaret Watkins titokzatos fekete dobozából. A Fotóhónap2021 központi tárlata a méltatlan módon elfeledett életműből válogat.
Vizuál gyász

111 évesen elhunyt a Hófehérke és a hét törpe animátora

Ruthie Tompson, a Disney legendás alkotója négy évtizedet dolgozott a stúdiónál.