Van valami ősi, mágikus erő abban, amikor a nagy bölcs sétára indul, az emberek pedig köréje gyűlnek, hogy meghallgassák a meséit, gondolatait, kételyeit és persze legvégső ítéletét. Bizonyára tudja ezt Orsós László Jakab is, ugyanis az ő koncepciója alapján, Kárpáti György Mór rendezésében készült el Saját erdő címmel az a rendhagyó, kísérleti dokumentumfilm, amely során 65 percben korunk egyik legmeghatározóbb magyar írójának, Nádas Péter otthonába és gondolataiba nyerhetünk betekintést.
Kapcsolódó
„Örök kérdés, hogy aki öngyilkosságot követ el, az miért teszi” – interjú Kárpáti György Mórral
Megmagyarázható-e egy öngyilkosság? Milyen krízisei lehetnek egy mai fiatalnak? Ehhez hasonló kérdések állnak Kárpáti György Mór legújabb filmjének, a Jövő nyár középpontjában. A rendezővel a forgatási tapasztalatokról, a Z generáció kihívásairól, a magyar filmesek helyzetéről beszélgettünk.
A film alapját egy többnapos beszélgetés képezi, amelyet Simonyi Balázs és Kalmár Melinda készített a művésszel. A kérdések azonban nem hangzanak el, így tulajdonképpen Nádas Péter óriásmonológját hallhatja a néző. A film kísérleti jellege abból ered, hogy
bár a fókuszban mindvégig az író világa áll, őt magát alig láthatjuk, legfeljebb hátulról, amint sétabotjával komótosan bejárja gombosszegi házának környező részeit.
Helyette egy természetfilmnek is beillő látványvilág tárul elénk: Pálos Gergely szemet gyönyörködtető felvételein keresztül hol madártávlatból, hol már-már zavarba ejtő közelségből szemlélhetjük a gombosszegi erdő élővilágát. Megjelenik természetesen Nádas Péter legendás vadkörtefája, belenézhetünk a rajta tanyázó bagoly világító szemébe, láthatjuk, hogyan kúszik végig egy csiga a kertben ültetett káposzta levelein, hallhatjuk az időnként eleredő eső hangjait, bepillanthatunk az író dolgozószobájába, és többször is átélhetjük, hogyan számolja fel a világosságot az újra és újra leereszkedő éjszaka. Pálos Gergely képei, illetve Laurie Anderson zenéje remekül segítik a nézőt, hogy felvegye, elsajátítsa Nádas kontemplatív, folyton elemző tekintetét, és maga is elmélyedjen a természet harmóniájában.
Az ember hamar úgy érzi magát, mintha egy David Attenborough-filmet látna, legalábbis a felszínen:
Nádas mondatai ugyanis hiába maradnak többnyire szelídek és visszafogottak, a legtöbbször mégiscsak megsemmisítő képet festenek világunkról.
És ez adja a film szinte egyetlen feszültségét. Látni a természet tökéletességét, és közben szembesülni az emberiség tévedéseivel, hibáival, vagy mondjuk ki, tökéletlenségével, olyan élmény, amit legfeljebb nagyjátékfilmekben szoktunk átélni.
Aki rendszeresen követi Nádas Péter megszólalásait, azt bizonyára nem fogja váratlanul érni az író legtöbb gondolata: egyebek közt kapitalizmus és demokrácia kapcsolatáról, háborúról, emlékezésről, Európáról, a természet alkalmazkodóképességéről, ökokatasztrófáról és persze irodalomról elmélkedik. A film legszívszorítóbb pillanata azonban kétségtelenül az, amikor magáról, egész pontosan fiatalkori depressziójáról vall, valamint az öngyilkosság kísértéséről.
Kárpáti György Mór rendező és alkotótársai a lehető legtöbbet hozták ki ebből a rendhagyó portréból,
amelyen keresztül úgy rajzolódik ki Nádas Péter arca, hogy a művész szemébe csak az utolsó másodpercekben nézhetünk bele, miután több mint egy órán keresztül gyötörtek minket azzal, hogy elrejtették előlünk. A Saját erdő a leglátványosabb bizonysága annak, hogy a mindenkori nagy írók sokkal, de sokkal többek annál, mint olyasvalakik, akik szimplán csak történeteket találnak ki. A nagy írók az emberiség lelkiismeretét testesítik meg. Ők azok, akik helyettünk vállalják a szembenézést azokkal a kérdésekkel, amelyekkel mi magunk nem szívesen vetünk számot. Ezért érdemes beülni a moziba erre a különleges dokumentumfilmre. Na meg azért, mert egy órán keresztül Nádas Pétert hallgatni – egészen felemelő ajándék.
Saját erdő
magyar portréfilm, 2023, 65 perc
Rendező: Kárpáti György Mór
Forgalmazó: Cirko Film
Premier: március 30.
Fejléckép: Nádas Péter (Fotó/Forrás: Máté Péter/Jelenkor Kiadó)