Vizuál

Szem-fény-vesztés

2018.04.20. 11:31
Ajánlom
Szem-fény- vesztés címmel április 22-től július 1-jéig látható az Orosz István grafikusművész és Polgár Botond szobrászművész alkotásaiból válogatott tárlat a KOGART idén 5. születésnapját ünneplő tihanyi galériájában.

Az emlékezet rekonstrukció: időképek, benyomások, illatok, hangok, színek és tapintások újrarendezése. Egy fiktív világ, amelyet az előre rendelkezésünkre álló darabkákból illesztünk össze – minden egyes visszaemlékezéssel egyre inkább vágyainkhoz igazítva.

Orosz István és Polgár Botond a klasszikus művészeti hagyományban gyökerező előképekre épít, de nem a megszokott struktúrákat követve rendezi azokat szekvenciákba. Ellenkezőleg, új gondolati pályákat kutatva az emlékezet és a képzelet határait feszegetik és a horizontvonalon túlra pillantanak. Orosz István anamorfózisaival és illúzionisztikus tereivel, Polgár Botond pedig az emlékezetben csak töredékesen megmaradt és a képzeletből csak félig előlépett szobraival nem az elképzelhetőt mutatják be, hanem a maguk módján az elképzelhetetlen ábrázolhatóságára tesznek kísérletet.

Orosz István önarckép

Orosz István önarckép (Fotó/Forrás: KOGART)

Orosz István a magyar kortárs grafika meghatározó alakja, aki Albrecht Dürer és M.C.Escher szellemi rokonaként műveli és feszíti töréspontig a grafika médiumának lehetőségeit: illuzionisztikus terei többek optikai bravúroknál. Magára az optikai mechanizmusaira mutat rá a művész, amely leginkább az anamorfózis műfajának Oroszgrafikáin való felélesztésében nyilvánul meg: a rajz síkjában torzítva megjelenő rejtélyt a térbe kiemelve hozza játékba a művész, egyfajta értelmezési háromszöget teremtve a mű kettőssége és a néző között.

Polgár Botond a szó klasszikus értelmében vett szobrász – a sculptura, a faragásmestere. Választott anyagából nem építkezik, hanem elvesz, vagy ha úgy tetszik lefejti a műről a karakteréhez nem szükséges matériát. Polgár munkamódszere közös kulturális emlékeinkből táplálkozva inkább az emlékezet folyamatait követi le: a kőből kibontottalak csak annyira tűnik elő, amennyire fel tudjuk idézni, és már eleve egyfajta felfedezésre váró történettől terhelt. A művész szobrai olyanok, mintha az egykori egész sérült volna, hegeik pedig immár hozzá tartoznak legendájukhoz, felidézve a nemláthatót, az elveszett jelentéssel többé már meg-nem- jeleníthetőt.

Polgár Botond: Lilith

Polgár Botond: Lilith (Fotó/Forrás: KOGART)

Részletek

A több mint 60 alkotást felvonultató tárlat az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatásával valósult meg, és 2018. április 22 és július 1. között látogatható.

A kiállításnak helyet adó galéria 2013 nyarán azzal a céllal nyílt Tihany szívében, hogy a Balatonra érkezők a környék jól ismert és közkedvelt látnivalói mellett egy egész évben látogatható intézményben a Kovács Gábor Művészeti Alapítvány kiállításai által nyújtott élményeket is megismerhessék. Az épületben Borsos Miklós szobrászművész állandó kiállítása mellett klasszikus és kortárs műveket egyaránt felvonultató időszaki kiállítások, tárlatvezetések és egyéb kulturális programok is várják a látogatókat.

További információ a kiállításról itt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Online elérhető művészeti filmek a napfényes Itáliáról

Online elérhető A művészet templomai című népszerű ismeretterjesztő sorozat, első körben hat film, köztük a firenzei Uffizi képtárat, Róma bazilikáit, a milánói Scala történetét, Leonardo és Raffaello életpályáját bemutató alkotások nézhetők.
Színház

Kováts Adél: „Nem csak a járványt kell túlélnünk”

Kováts Adél Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő, a Radnóti Színház igazgatója a napirendben hisz, megpróbál nem egész nap dolgozni, ugyanakkor élvezi is a home office előnyeit. Tudja, hogy a járványt követően szemléletet kell váltanunk, de most a legfontosabbnak a szolidaritást tartja.
Vizuál

Ki a legdrágább kortárs magyar festő? Itt vannak a rangsorok!

A Top10 élő magyar művész rangsora a 2019 aukciós eredmények alapján: Lakner László, Nádler Istán, Reigl Judit.
Plusz

Fesztiválozhatunk idén nyáron? – Hazai körkép a koronavírus árnyékában

Nem lesznek tavaszi fesztiválok Budapesten és vidéken. Lemondták a Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivált. De mi van a nyári programokkal? Ennek jártunk most utána!
Könyv

Milyen olvasmányokat ajánl Szabó T. Anna a karanténos napokra?

Folytatódik Nyáry Krisztián online beszélgetés-sorozata. Az irodalomtörténész április 3-án 16 órától Szabó T. Annát kérdezi arról, hogy mivel tölti a karanténos napokat és milyen olvasmányokat ajánl.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Slow Art Day a Ludwig Múzeum Facebook-oldalán

A Ludwig Múzeumban áprilisban nyílt volna a Lassú élet – Radikális hétköznapok című kiállítás, amely a koronavírus-járvány miatt csak később lesz látható. A veszélyhelyzet miatt a szombati nemzetközi Slow Art Day múzeumba meghirdetett programjai is elmaradnak, a Ludwig azonban két online programot kínál, amelyek a lassú élethez és a kiállításhoz kapcsolódnak.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Szelfinvázió

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten arról elmélkedik, miért kéne letennünk a telefonunkat, és a fényképezés helyett a pillanatnak átadni magunkat.
Vizuál ajánló

Remény és jövőbetekintés a Ludwig Múzeum műveivel

A Ludwig Múzeum The Dead Web – The End című kiállításán bemutatott alkotások között több olyan munka is szerepel, amelyek a Ludwig gyűjteményének művei, és amelyeket a jövőben biztosan láthatunk, ha a múzeum újranyitja kapuit. Melyek ezek az alkotások?
Vizuál Nemzeti Filmintézet

Azonnali segély a szabadúszó filmeseknek

A Nemzeti Filmintézet 50 milliós Filmipari Segélyalapot nyit a koronavírus-járvány miatt nehéz helyzetbe került szabadúszó filmesek azonnali megsegítésére.
Vizuál fotó

Fény az éjszakában – Az első ismert éjszakai felvétel Budapestről

Mi vonzott 300 ezer embert a Duna-partra egy májusi estén 1903-ban? A Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának munkatársa az első ismert éjszakai Budapest-felvételről ír.