Vizuál

Szerelem a velocipéden

2014.06.04. 06:58
Ajánlom
Modern világunkban, különösen a huszonegyedik századi Magyarországon nagyon kevés olyan dolog van, aminek mindenki, vagy majdnem mindenki feltétel nélkül képes örülni. Talán két kivétel van: a jó idő és a biciklizés. Ha pedig a kettő együtt jár, az felér egy fél világbékével. KRITIKA

Ha az ember megáll a Deák téri metró mellett, és elkezdi figyelni az arra elhaladó bringásokat, lát mindenfélét: kigyúrt vízvezeték szerelőt, szőrös műfordítót, szigorú némettanárt, kecses divattervezőlányt, széplelkű postást, másnapos állatkerti gondozót. Ez az örökké változó kavalkád a maga ezer színével teszi élhetővé Budapestet, miközben a kerékpározásnak hála egyre szebb vádlikkal és formás bokákkal telik meg fővárosunk.

Csupa ilyen vidám gondolat keríti hatalmába a betérőt a Néprajzi Múzeumban nyílt Bicikliváros című kiállításon. A tárlat a Kárpát-medence bringás mekkájának számító Szabadka mellett Budapest kerékpáros történelmével is foglalkozik, de az igazi érdekességek a délvidéki városhoz kötődnek. Például a szabadkai biciklizés atyjának is tartott Vermes Lajos portréja, amelyen a bátor, bajszos férfiú egy velocipéd tetejéről néz lefelé. Vermes Lajosról az is kiderül, hogy egyszer "elvelocipédezett" Szabadkáról Palicsra. Ez nyolc kilométert jelent, ami önmagában is komoly távolság, de a kiállított korabeli velocipéd megtekintése után szinte hihetetlen teljesítménynek tűnik. A nagyjából két méter átmérőjű első, és körülbelül tizenhét centiméter átmérőjű hátsó kerékből álló jármű ugyanis gyakorlatilag alkalmatlan emberi használatra. Ilyenkor a néző kicsit elszégyelli magát, hiszen a cilinderben karikázó férfiak mókásnak tűnnek, azonban ha jobban belegondol, nélkülük ma nem létezne modern kerékpározás. Az ő hatalmas eséseik, törött bordáik és szétnyílt szájpadlásaik ébresztették rá a tizenkilencedik század végének tervezőit, hogy létre kell hozniuk egy egyszerűbben használható szerkezetet. Ez volt a manapság is használatos bicikli elődje, amelynek már mindkét kereke ugyanakkora, a biciklista pedig középen, a vázon ül, nem valamelyik keréken.

A tárlatot a számos gyönyörű, régi bicikli és kerékpáros cucc mellett a remekül megírt kiegészítő szövegek teszik kifejezetten élvezetessé. Megismerhetjük például Pénztárnok Marit, aki az 1910-es évek első számú femme fatale-ja volt Mezőkövesden. Nevét onnan kapta, hogy felismerte a matyó hímzésben rejlő komoly anyagi lehetőségeket, amelyeket ki is használt: megrendelői között számos pesti arisztokrata, sőt grófok és bárók is akadtak. Ezen kívül pedig ő volt az első mezőkövesdi nő, aki bringázni kezdett. Mari az elbeszélések szerint szabadelvű, haladó gondolkodású, emellett pedig végzetesen gyönyörű asszony volt, ami a kevésbé szép és haladó kövesdieket iszonyúan zavarta. Annyira, hogy még gúnydal is született Mariról:

Te kövesdi menyecske
Szégyelheted magadat.
Kanadába kiküldted az uradat.
Kanadába kiküldted az uradat.
Te meg itthon biciglin
Tologattatod magadat.

A nők szerepvállalása amúgy is érdekes kérdés volt a kerékpározás hajnalának számító századfordulón. Abban minden férfi egyetértett, hogy egy igazi hölgy számára mindenféleképpen illetlenség egy hosszú vasrúddal a lába között, két keréken száguldozni. A századforduló asszonyai azonban nem hagyták magukat, bringára pattantak, kirobbantva ezzel az egyik első divatháborút. A kérdés ugyanis az volt, hogy a nők hosszú szoknyában, vagy bőszárú nadrágban biciklizzenek. Míg előbbinél a kivillanó bokák, utóbbinál az addig csupán férfiak által hordott ruhadarab okozta elnőietlenedés volt a kritikusok fő érve.

A Bicikliváros kiállításon olyan bringatörténeti kuriózumokkal is megismerkedhetünk, mint a legfontosabb magyar kerékpárgyár, a Weiss Manfréd által alapított Csepel névadási szokásai. Korabeli plakátokon, hirdetéseken találkozhatunk meg a harmincas-negyvenes évek népszerű modelljeivel: a Csodával, a Toroczkóval, a Villámmal, a Diadallal, a Superrel, a Rapiddal, a Leánykával, valamint a névadás csúcsát jelképező Pajtikával. Sok darab közülük élőben is megtekinthető, az egyik terem falán például egy eredeti Csoda lóg.

A tárlaton azonban nem csupán a budapesti bringás létet meghatározó Csepel műveivel találkozhatunk. Szabadka a volt Jugoszlávia idején az ország legjobb versenybringásainak otthona volt, mert itt működött az Európa-szerte ismert Spartacus sportklub. A szabadkai Szparit pedig a Partizán, a jugoszlávok Csepelje látta el gépekkel, melyek közül néhány versenymodell a nemrég elhunyt Tarapcsák Miklós, ismertebb nevén Pajti bácsi gyűjteményének köszönhetően a Néprajzi Múzeumban is megtekinthető. Pajti bácsi az ötvenes-hatvanas években maga is versenyzett Budapesten, az azóta eltelt évtizedekben pedig biciklijavítással és tervezéssel foglalkozott legendás csepeli műhelyében - mesteri szinten.

A három nagyobb részből álló kiállításon külön terem foglalkozik azokkal a művészeti alkotásokkal, melyek a biciklizéshez kapcsolódnak. Ezek közül kiemelkedik a zentai Bíró Miklós festőművész munkássága, aki "Ki tehet róla, hogy szeretem a köveket" címmel egész ciklust szentelt a kerékpározásnak. A Banja Luka-i kötődésű Edita Kadric képein a bicikli, mint a szerelmi aktus helyszíne jelenik meg, ahogy például a Dávid behatol Mariannába című alkotáson látható.

A bicikli tehát nem csupán közlekedés- és sporteszköz, hanem a szerelem hírnöke is. Talán erre gondolt Vermes Lajos is, amikor száztizenkét évvel ezelőtt felült velocipédjére, és elindult a messzeség felé, ahol Palicsot sejtette.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Még háromszor látható A vágy villamosa Budaörsön

Blanche DuBois még három alkalommal kér bebocsátást a húga, Stella otthonába és életébe a Budaörsi Latinovits Színházban. Tennessee Williams klasszikusa, az Ördög Tamás által rendezett A vágy villamosa – amit a 2024. februári bemutató óta közel háromezren láttak – május 30-án búcsúzik Budaörstől.
Plusz

Elhunyt Ferenc pápa

A római katolikus egyház első latin-amerikai vezetőjét 88 éves korában, húsvéthétfőn, április 21-én reggel 7 óra 35 perckor érte a halál.
Könyv

„A humor és a mosoly a létezés kovásza” – olvasson bele Ferenc pápa közelmúltban megjelent memoárjába!

Februárban jelent meg magyarul Remény című önéletrajza, az első memoár, amelyet hivatalban lévő pápa adott közre. A közelmúltban elhunyt egyházfő exkluzív fényképekkel színesített könyvében elmeséli családja és saját életútját, valamint reflektál korunk legégetőbb társadalmi kérdéseire is.
Vizuál

David Lynch, Stanley Kubrick és Mijazaki Hajao filmjei is szerepelnek az Artmozik éjszakáján

Mindössze két mozijegy áráért hetven film közül válogathatunk az egész éjszakán át tartó Artmozik éjszakáján, amely során az elmúlt év legkiválóbb darabjait láthatja a közönség a fővárosi művészmozikban. A programban klasszikus alkotások is szerepelnek. 
Vizuál

15 sor film: Csongor és Tünde

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a Csongor és Tünde animációs filmről szól. 15 sor film.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Koltai Lajos és Rudolf Péter veheti át a Savaria Filmszemle életműdíját

A 12. Savaria Filmszemlére minden korábbinál több nevezés érkezett, a vetítések mellett könyvbemutatóval, szakmai beszélgetésekkel, valamint Törőcsik Mari hagyatékából összeállított kiállítással is várják az érdeklődőket. 
Vizuál ajánló

Mátyássy Áron filmjével folytatódik a Filmrendezők klubja

Április 28-án 19 órától a Művész Mozi Bunuel termében láthatja a közönség a 2009-es Utolsó idők című filmet a Magyar Játékfilmrendezők Egyesülete eseményén. A vetítést követően a rendező mesterkurzust tart a résztvevőknek.
Vizuál kritika

15 sor film: Csongor és Tünde

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a Csongor és Tünde animációs filmről szól. 15 sor film.
Vizuál ajánló

David Lynch, Stanley Kubrick és Mijazaki Hajao filmjei is szerepelnek az Artmozik éjszakáján

Mindössze két mozijegy áráért hetven film közül válogathatunk az egész éjszakán át tartó Artmozik éjszakáján, amely során az elmúlt év legkiválóbb darabjait láthatja a közönség a fővárosi művészmozikban. A programban klasszikus alkotások is szerepelnek. 
Vizuál magazin

KÉP-regény: A teremtés bukása

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal azt a kérdést teszi fel, emlékszik-e még valaki Ray Wilsonra? Egyúttal azt is megválaszolja, miért érthető, ha a kérdésre a válasz: nem.