Vizuál

Szimpátia az ördöggel – Kritika a Jokerről

2019.10.07. 19:55
Ajánlom
A Joker fantáziái veszélyesek, de ez nem jelenti, hogy nem érdemes farkasszemet nézni velük. A Batman-franchise legújabb filmje nem szuperhősfilm, és Joaquin Phoenix zsigeri alakítása teszi naggyá. Spoilermentes kritika.

Christopher Nolan ragyogó Batman-trilógiájának utolsó darabjában Bruce Wayne vállalata a maszkos Bane machinációi nyomán megremeg. A filantróp playboy hatalmas vagyonát ugyanis fegyverkereskedéssel és tőzsdeügyletekkel növeli, és amikor néhány terrorista forradalom útján érvényesítené az érdekeit, a denevérember – aki sosem Gotham népéért cselekszik, mindig Gotham városért, a rendért, a fennálló politikai-gazdasági status quo-ért – először alulmarad. Amikor közelharcba kerül Bane-nel, kiderül, a milliárdokból összetákolt jelmez semmit sem ér a nyers erővel szemben. Bane maga alá gyűri a szuperhőst.

joker-8-183038.jpg

Joker (2019): Jelenet a filmből (Fotó/Forrás: Warner Bros.)

Bane ijesztő: egy valódi, tettre kész forradalmár, aki képes rögtönítélő bíróság elé vetni az elitet, emberáldozatot hozni egy jobb világért – legyen az delíriumos fantázia vagy beváltható valóság. A Nolan-trilógia középső filmjében Joker hasonlóan érzékeli, hogy nincsen valami rendben. A gazdagok és a szegények közötti szakadék mélyül, együttélésünk pedig nélkülözi az empátiát, a valódi érzelmeket, az őszinteséget. Mégis – Joker, akit a tragikus sorsú Heath Ledger formált meg – mindvégig bohóc marad, még ha szörnyen okos is. A film végén úgy számol, hogy bátran kiszolgáltathatja magát a Batmannek, aki nem fogja megölni. „Szükséged van rám, én teszlek teljessé” – mondja neki.

Joker alulmarad, hiszen egy percig sem hiszi, hogy felülkerekedhet.

Anarchiája mutatvány, görbe tükör, még úgy is, hogy a Heath Ledger-féle Joker végsőkig elszánt, politikus alkat. Végül a rend visszaáll: a tettrekész, de rossz útra tért Harvey Dent renoméját hazugság árán állítják vissza, úgy is, hogy egyébként Félarcúként végezte. Batman úgy határoz, hogy visszavonul. Valójában – ahogy azt Slavoj Žižek kifejti a Zűr a paradicsomban című könyvében – nem rá nincsen szükség, hanem arra az elitre, amelyet képvisel.

joker-6-183038.jpg

Joker (2019): Jelenet a filmből (Fotó/Forrás: Warner Bros.)

Itt az új Batman Joker film, s úgy tűnik, egyetlen járható út volt Joaquin Phoenix számára. Ez a Joker eredettörténete, amelyben Thomas Wayne, a későbbi denevérember apja a közemberekkel pökhendi felsőosztály tagja, Alfred, az inas meghunyászkodó szolga, a kisfiú, Bruce pedig semmit nem ért az egészből. A főhős a mentális betegségekkel küzdő, labilis Arthur Fleck – akinek Jokerré válását követjük végig. Nemhogy nem politikus alkat: kisember és megbízhatatlan narrátor, akivel kapcsolatban azt sem tudjuk, hogy mi valóság, és mi a fantáziájának terméke.

Nem forradalmár, maga is meglepődik, amikor emberek az ő arcfestését viselik maszkként. Dühös nihilizmusa azonban egybevág a modern ember képzelgéseivel.

Főgonosszá tenni a Wayne családot, és közel kerülni a Jokerhez bátor lépés volt a Warner Bros. stúdió részéről, akik konkurenseik, a Disney, a Marvel és a Netflix mellett szorongva belátták, hogy legnagyobb sikereik – a Mechanikus narancstól a Született gyilkosokig – bűnözőkhöz, pszichopatákhoz és számkivetettekhez kötődnek.

joker-10-183037.jpg

Joker (2019): Jelenet a filmből (Fotó/Forrás: Warner Bros.)

A filmet kisebb, a média által nagyobbra duzzasztott „botrányok” kísérték, mivel sokan úgy vélik, az erőszakos fantáziákra építő történet táptalaja lehet terrorakcióknak, gyűlölet-bűncselekményeknek. A Jokert vádolták azzal, hogy himnusz az incelkultúrához és az öncélú, magányos anarchiához. A Joker mindezek egyike sem. Ez egy Scorsese-film, amelyet nem Scorsese rendezett – és legalább annyit köszönhet a Taxisofőrnek vagy A komédia királyának, mint a Batman franchise-nak.

Arthur Fleck a periférián élő, haknikből élő bohóc, akitől az első jelenetben néhány utcagyerek elveszi a reklámtábláját, és összeveri egy sikátorban. Arthur mentálisan beteg, hét különböző dilibogyót szed, és minden jel szerint szociális juttatásokra van utalva. Ha az állam nem biztosítja számára a gyógyszereket, elszabadul a pokol. Anyjával, Pennyvel (Frances Conroy) él, kedvenc műsora Murray Franklin tévés házigazda (Robert De Niro) esti showja, dédelgetett álma (ahogy a képregényekben is), hogy standup komikus legyen.

joker-11-183037.jpg

Joker (2019): Jelenet a filmből (Fotó/Forrás: Warner Bros.)

Csak az a baj, hogy nem vicces. Ha nevetni kezd, a néző abbahagyja.

Nézni is kényelmetlen ezt a figurát; olyan, mint egy időzített bomba, soha nem tudni, mikor fog robbanni. A Heath Ledger-féle Joker története állandóan változott, amikor arról beszélt, hogyan keletkeztek az arcán forradások, Jack Nicholson figurája pedig a klasszikus képregénysztorit követte, ott a Joker maró kemikáliába esett, és szétégett az arca. Ez egyszerű egzisztencialista történet, egy magányos férfi jelentőségért, megbecsülésért folytatott sikertelen küzdelme, amelyben legalább akkora dolog három ember meggyilkolása, mint megcsókolni egy nőt (Zazie Beetz) a szomszédból. A legnagyobb ütést azonban épp az a Thomas Wayne (Brett Cullen) húzza be Jokernek, aki Gotham megmentőjeként szeretne tetszelegni.

joker-9-183038.jpg

Joker (2019): Jelenet a filmből (Fotó/Forrás: Warner Bros.)

Méltányolni kell, hogy Todd Phillips – a végtelenül ostoba Másnaposok-trilógia rendezője – olyan filmet alkotott, amely magasról tesz a szuperhősfilmek felé támasztott elvárásokra. Nincsenek látványos (és fárasztó) CGI-jelenetek, őrült robbantások, lövöldözések. A Joker atmoszférája fülledt és fullasztó, Lawrence Sher kameramunkája nyomán festői képsorok készültek.

Az alkotók a nyolcvanas évekbe képzelték el a cselekményt, ami a lehető legjobb palettára helyezte a filmet.

Ahogy Travis a Taxisofőrben, úgy a Joker is stukkerrel próbálgatja megtámogatni férfisságát. A küszködő standup komikusban A komédia királya antihősére ismerünk. Todd Phillips és Scott Silver forgatókönyve a legmeredekebb, a csúcspontot jelentő jelenetben a legerősebb. Az izlandi zeneszerzőnő, Hildur Guðnadóttir score-ja pedig azért is figyelemreméltó, mert nem a már legyártott képsorokhoz készült, hanem a forgatókönyv fejlesztési szakaszában – így történhetett, hogy Phoenix táncát egyenesen megihlette az eredeti filmzene.

joker-7-183038.jpg

Joker (2019): Jelenet a filmből (Fotó/Forrás: Warner Bros.)

Joaquin Phoenix vagy tíz kilót fogyott a szerep kedvéért, ami az amerikaiak szemében általában egyet jelent a színészet iránti elköteleződéssel.

Miután a Velencei Filmfesztiválon fődíjas lett, szinte borítékolható az Oscar-jelölés is, s azon sem lepődnénk meg, ha elnyerné. Minden percében zsigeri, élő, gyakran hideglelős, s ami ebben a karakterben még fontosabb, szerethető alakítást kapunk tőle. Táncjelenetei talán ikonikus képsoraivá válnak a legújabb kori mozinak, vérfagyasztó és szégyellős nevetésében valós emberi érzelmekre ismerünk. Nem az a Joker, aki anarchista próféta lehet, hanem az a figura, aki bármikor megszülethet közöttünk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Vizuál

Fedezd fel Frida Kahlo életének helyszíneit!

Lehet-e még újat mondani arról a nőről, aki az életét és az érzéseit ilyen mélységben tárta a nyilvánosság elé, aki saját személyét is a művészete részévé változtatta? Az ikonikus képzőművészek életét bemutató filmek sorában ezúttal a mexikói festőművésznő nyomában járunk.
Fidelio Tours

A Gyógyítókerttől a Pajtaszínházig – Partitúra az Őrségben

Az Őrségben kalandozik a Partitúra kulturális felfedezőműsor szeptember 26-án, szombaton 14.30-tól a Duna tévén. Egyébként az Őrség onnan kapta a nevét, hogy a honfoglaló magyarok őrállókat telepítettek ide az ország nyugati kapujának védelmére.
Színház

Hát én nem vagyok magyar? – Kondor Ernő, a pesti kabaré „feltalálója”

A magyar kabaré története szomorú históriákkal teli, a nagy nevettetők élete sokszor egyáltalán nem volt vidám. De talán az egyik legigazságtalanabb sors a honi kabaré alapítójának, Kondor Ernőnek jutott. Őt már az életében elfelejtették. Pedig pályatársa, Kellér Dezső joggal nevezte őt a műfaj feltalálójának, ugyanis az általa megteremtett irodalmi kabaré a világon egyedülálló volt.
Jazz/World

Frissítette minden idők legjobb 500 albumának listáját a Rolling Stone

Tizenhét évvel első kiadása után napra kész állapotba hozta a Rolling Stone magazin minden idők legjobb 500 albumának listáját, amelynek élén Marvin Gaye What's Going On című albuma felváltotta a Beatles együttes Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band című albumát.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Október 1-jén indul a Szemrevaló Filmfesztivál

A nyitófilm Burhan Qurbani társadalmi kérdéseket feszegető mozija, az idei Berlinale egyik versenyfilmje, a Berlin, Alexanderplatz lesz.
Vizuál hír

100 millió dollárért is elkelhet Botticelli portréja a Sotheby's árverésén

Az alkotás egyike az itáliai reneszánsz mester mindössze tucatnyi portréjának, amelyek fennmaradtak.
Vizuál hír

Elhunyt Goran Paskaljevic szerb filmrendező

A szerb szerzői film egyik legjelentősebb rendezője és forgatókönyvírója pénteken halt meg Párizsban, 73 évesen.
Vizuál lapszemle

Horvát Lili új filmjét dicséri a rangos Variety

Szeptember 24-én mutatták be itthon Horvát Lili megjegyezhetetlen című filmjét. A Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre című alkotásról a Variety közölt méltató kritikát.
Vizuál hír

Már forog Deák Kristóf első nagyjátékfilmje, Az Unoka

Deák magyar alkotóként elsőként, a Mindenki című produkciójáért nyert élőszereplős rövidfilmes Oscar-díjat. AZ UNOKA című mozifilm forgatása 40 napot vesz igénybe, producere Zákonyi S. Tamás, aki a BÚÉK! és a Szabadság, szerelem című nagysikerű filmeket is jegyzi.