Vizuál

Szimpátia az ördöggel – Kritika a Jokerről

2019.10.07. 19:55
Ajánlom
A Joker fantáziái veszélyesek, de ez nem jelenti, hogy nem érdemes farkasszemet nézni velük. A Batman-franchise legújabb filmje nem szuperhősfilm, és Joaquin Phoenix zsigeri alakítása teszi naggyá. Spoilermentes kritika.

Christopher Nolan ragyogó Batman-trilógiájának utolsó darabjában Bruce Wayne vállalata a maszkos Bane machinációi nyomán megremeg. A filantróp playboy hatalmas vagyonát ugyanis fegyverkereskedéssel és tőzsdeügyletekkel növeli, és amikor néhány terrorista forradalom útján érvényesítené az érdekeit, a denevérember – aki sosem Gotham népéért cselekszik, mindig Gotham városért, a rendért, a fennálló politikai-gazdasági status quo-ért – először alulmarad. Amikor közelharcba kerül Bane-nel, kiderül, a milliárdokból összetákolt jelmez semmit sem ér a nyers erővel szemben. Bane maga alá gyűri a szuperhőst.

joker-8-183038.jpg

Joker (2019): Jelenet a filmből (Fotó/Forrás: Warner Bros.)

Bane ijesztő: egy valódi, tettre kész forradalmár, aki képes rögtönítélő bíróság elé vetni az elitet, emberáldozatot hozni egy jobb világért – legyen az delíriumos fantázia vagy beváltható valóság. A Nolan-trilógia középső filmjében Joker hasonlóan érzékeli, hogy nincsen valami rendben. A gazdagok és a szegények közötti szakadék mélyül, együttélésünk pedig nélkülözi az empátiát, a valódi érzelmeket, az őszinteséget. Mégis – Joker, akit a tragikus sorsú Heath Ledger formált meg – mindvégig bohóc marad, még ha szörnyen okos is. A film végén úgy számol, hogy bátran kiszolgáltathatja magát a Batmannek, aki nem fogja megölni. „Szükséged van rám, én teszlek teljessé” – mondja neki.

Joker alulmarad, hiszen egy percig sem hiszi, hogy felülkerekedhet.

Anarchiája mutatvány, görbe tükör, még úgy is, hogy a Heath Ledger-féle Joker végsőkig elszánt, politikus alkat. Végül a rend visszaáll: a tettrekész, de rossz útra tért Harvey Dent renoméját hazugság árán állítják vissza, úgy is, hogy egyébként Félarcúként végezte. Batman úgy határoz, hogy visszavonul. Valójában – ahogy azt Slavoj Žižek kifejti a Zűr a paradicsomban című könyvében – nem rá nincsen szükség, hanem arra az elitre, amelyet képvisel.

joker-6-183038.jpg

Joker (2019): Jelenet a filmből (Fotó/Forrás: Warner Bros.)

Itt az új Batman Joker film, s úgy tűnik, egyetlen járható út volt Joaquin Phoenix számára. Ez a Joker eredettörténete, amelyben Thomas Wayne, a későbbi denevérember apja a közemberekkel pökhendi felsőosztály tagja, Alfred, az inas meghunyászkodó szolga, a kisfiú, Bruce pedig semmit nem ért az egészből. A főhős a mentális betegségekkel küzdő, labilis Arthur Fleck – akinek Jokerré válását követjük végig. Nemhogy nem politikus alkat: kisember és megbízhatatlan narrátor, akivel kapcsolatban azt sem tudjuk, hogy mi valóság, és mi a fantáziájának terméke.

Nem forradalmár, maga is meglepődik, amikor emberek az ő arcfestését viselik maszkként. Dühös nihilizmusa azonban egybevág a modern ember képzelgéseivel.

Főgonosszá tenni a Wayne családot, és közel kerülni a Jokerhez bátor lépés volt a Warner Bros. stúdió részéről, akik konkurenseik, a Disney, a Marvel és a Netflix mellett szorongva belátták, hogy legnagyobb sikereik – a Mechanikus narancstól a Született gyilkosokig – bűnözőkhöz, pszichopatákhoz és számkivetettekhez kötődnek.

joker-10-183037.jpg

Joker (2019): Jelenet a filmből (Fotó/Forrás: Warner Bros.)

A filmet kisebb, a média által nagyobbra duzzasztott „botrányok” kísérték, mivel sokan úgy vélik, az erőszakos fantáziákra építő történet táptalaja lehet terrorakcióknak, gyűlölet-bűncselekményeknek. A Jokert vádolták azzal, hogy himnusz az incelkultúrához és az öncélú, magányos anarchiához. A Joker mindezek egyike sem. Ez egy Scorsese-film, amelyet nem Scorsese rendezett – és legalább annyit köszönhet a Taxisofőrnek vagy A komédia királyának, mint a Batman franchise-nak.

Arthur Fleck a periférián élő, haknikből élő bohóc, akitől az első jelenetben néhány utcagyerek elveszi a reklámtábláját, és összeveri egy sikátorban. Arthur mentálisan beteg, hét különböző dilibogyót szed, és minden jel szerint szociális juttatásokra van utalva. Ha az állam nem biztosítja számára a gyógyszereket, elszabadul a pokol. Anyjával, Pennyvel (Frances Conroy) él, kedvenc műsora Murray Franklin tévés házigazda (Robert De Niro) esti showja, dédelgetett álma (ahogy a képregényekben is), hogy standup komikus legyen.

joker-11-183037.jpg

Joker (2019): Jelenet a filmből (Fotó/Forrás: Warner Bros.)

Csak az a baj, hogy nem vicces. Ha nevetni kezd, a néző abbahagyja.

Nézni is kényelmetlen ezt a figurát; olyan, mint egy időzített bomba, soha nem tudni, mikor fog robbanni. A Heath Ledger-féle Joker története állandóan változott, amikor arról beszélt, hogyan keletkeztek az arcán forradások, Jack Nicholson figurája pedig a klasszikus képregénysztorit követte, ott a Joker maró kemikáliába esett, és szétégett az arca. Ez egyszerű egzisztencialista történet, egy magányos férfi jelentőségért, megbecsülésért folytatott sikertelen küzdelme, amelyben legalább akkora dolog három ember meggyilkolása, mint megcsókolni egy nőt (Zazie Beetz) a szomszédból. A legnagyobb ütést azonban épp az a Thomas Wayne (Brett Cullen) húzza be Jokernek, aki Gotham megmentőjeként szeretne tetszelegni.

joker-9-183038.jpg

Joker (2019): Jelenet a filmből (Fotó/Forrás: Warner Bros.)

Méltányolni kell, hogy Todd Phillips – a végtelenül ostoba Másnaposok-trilógia rendezője – olyan filmet alkotott, amely magasról tesz a szuperhősfilmek felé támasztott elvárásokra. Nincsenek látványos (és fárasztó) CGI-jelenetek, őrült robbantások, lövöldözések. A Joker atmoszférája fülledt és fullasztó, Lawrence Sher kameramunkája nyomán festői képsorok készültek.

Az alkotók a nyolcvanas évekbe képzelték el a cselekményt, ami a lehető legjobb palettára helyezte a filmet.

Ahogy Travis a Taxisofőrben, úgy a Joker is stukkerrel próbálgatja megtámogatni férfisságát. A küszködő standup komikusban A komédia királya antihősére ismerünk. Todd Phillips és Scott Silver forgatókönyve a legmeredekebb, a csúcspontot jelentő jelenetben a legerősebb. Az izlandi zeneszerzőnő, Hildur Guðnadóttir score-ja pedig azért is figyelemreméltó, mert nem a már legyártott képsorokhoz készült, hanem a forgatókönyv fejlesztési szakaszában – így történhetett, hogy Phoenix táncát egyenesen megihlette az eredeti filmzene.

joker-7-183038.jpg

Joker (2019): Jelenet a filmből (Fotó/Forrás: Warner Bros.)

Joaquin Phoenix vagy tíz kilót fogyott a szerep kedvéért, ami az amerikaiak szemében általában egyet jelent a színészet iránti elköteleződéssel.

Miután a Velencei Filmfesztiválon fődíjas lett, szinte borítékolható az Oscar-jelölés is, s azon sem lepődnénk meg, ha elnyerné. Minden percében zsigeri, élő, gyakran hideglelős, s ami ebben a karakterben még fontosabb, szerethető alakítást kapunk tőle. Táncjelenetei talán ikonikus képsoraivá válnak a legújabb kori mozinak, vérfagyasztó és szégyellős nevetésében valós emberi érzelmekre ismerünk. Nem az a Joker, aki anarchista próféta lehet, hanem az a figura, aki bármikor megszülethet közöttünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Megértés és tolerancia a középpontban – évadot hirdetett a Fesztiválzenekar

Don Giovanni-minifesztivál, A kékszakállú herceg vára, Wagner, Mahler, Mozart, világhírű énekes szólisták és hegedűművészek sora várja a BFZ közönségét a 2025–26-os évadban.
Klasszikus

15 sor klasszikus: Tenor-Passió

A Fidelio 15 sor címmel futó rovatát azért indítottuk el, hogy szubjektív módon mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás Orosz Balázs énekművész diplomahangversenyéről szól. 15 sor klasszikus zene.
Klasszikus

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Vizuál

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.
Színház

Kazári András: „Még nem találtunk föl a színháznál jobbat”

Kazári András már kamaszként közel került a színházhoz, rajong a szakmájáért a mai napig. Az Újszínház művészét legfrissebb bemutatójuk, A hóhér kötele kapcsán a szerep kihívásairól, egy mesekastélyszerű színházépületről és a TikTok-generációról kérdeztük.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál kritika

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Vizuál magazin

KÉP-regény: A Filmszemle félrelép

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal az újból megrendezett Magyar Filmszemle kapcsán mondja el a véleményét a filmfesztiválokról és a magyar filmgyártásról.
Vizuál ajánló

Színház, képzőművészeti nézőpontból – megnyílt Katkó Tamás kiállítása

Egyszer volt, színház volt… címmel nyílik Katkó Tamás fotóművész kiállítása a Műcsarnokban. A tárlat az alkotó eddigi életművéből válogat: színházi kötődésű, autonóm fotográfiai munkásságát foglalja össze az 1980-as évektől a 2010-es évekig.
Vizuál hír

Tőkés Anna animációs filmje is versenyez Annecyban 

Élsport, ambíció, feszültség, extrém lelki és fizikális terhelés – ezeket a témákat dolgozza fel Tőkés Anna Az utolsó dobás című filmje, amelyet beválogattak a világ egyik legrangosabb animációs szemléje, az Annecy Nemzetközi Animációs Fesztivál diplomafilmes versenyprogramjába.
Vizuál interjú

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.