Vizuál

Színes világ - Milyen régi a színes fényképezés?

2020.04.30. 10:05
Ajánlom
A képírók az első perctől mindent elkövettek, hogy színessé változtassák a fotográfiákat. De vajon mikortól beszélhetünk színes fényképezésről?

1839 januárjában a világ ámulva fogadta a hírt a képkészítés újfajta módjáról. Az ámulást az váltotta ki, hogy szinte emberi kéz nélkül, maga a természet alkotta meg valaminek, valakinek hű képmását. Ez volt a J.N. Niépce és L.J.M. Daguerre által kidolgozott eljárás, melynek eredményeként megszülettek az ezüstözött rézlemezre készült, szép csillogású dagerrotípiák

Ezt követően, kisebb hírveréssel, de mégis ismertté vált a W.H. Fox Talbot által kidolgozott másik módszer, ahol papírra készült először egy negatív kép, majd a róla levett másolat is.

1841734k-205339.jpg

Vízbe néző térdelő női aktról 1855-1858 között Párizsban (?), Auguste Belloc által készített sztereó dagerrotípia. A műtárgyfotón érzékelhető a fényképtárgy kiterjedése. (Fotó/Forrás: Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtár gyűjteménye)

Az új technikák megjelenésével párhuzamosan megfogalmazódott a velük szembeni hiányérzet is: a kép – bár hűen másolja tárgyát – nem adja vissza annak színeit. Ily módon nem láttatja azt, milyen színes is a világ.

286635k-205051.jpg

Zachariás Lukács, kézdivásárhelyi örmény textilkereskedő portréja, az 1850-es években Bécsben, F.K. Strezek által készített sztereó dagerrotípián. A műtárgyfotón a tokba épített sztereónéző is látható, melyen át nézve a portré térhatású képpé állt össze a szemlélő fejében. (Fotó/Forrás: Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtár gyűjteménye)

A képírók az első perctől mindent elkövettek, hogy a rendelkezésükre álló eszközökkel orvosolják ezt a problémát. A dagerrotípiákat például finom mókusszőr ecsettel színezték, főleg a hölgyek halvány arcpírját és ékszereik szépségét hangsúlyozva.

A sóspapír képeket (ebben az esetben pusztán sós vízben megúsztatták a papírt, és vitték fel rá a fényérzékeny vegyületet), a talbotípiákat (ezeknél a képeknél a negatív és a pozitív kép is sóspapír) és az albumin fényképeket (a legszélesebb körben ismert 19. századi fotópapír, nevét az érzékenyítő anyagot a felülethez rögzítő kötőanyagról, a tojásfehérjéből nyert albuminról kapta), akárcsak a többi 19. századi technikát, gyakorta színezték, festették.

32008451-204908.jpg

Széchényi Béla gróf jelmezben, Pest, 1867, színezett albumin, Borsos és Doctor felvétele (Fotó/Forrás: Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtár gyűjteménye)

A fotografálásról az évtizedek alatt felhalmozott tudásnak mintegy összefoglalását jelentették a kromotípiák. Ezek a többnyire többrétegű, átfestett fényképek, melyek szakszerűen elkészítve és keretbe foglalva nemcsak a szín élményét adták vissza, hanem távtartóiknak köszönhetően térhatást is keltettek. Ilyen eljárással az 1860-as évektől az 1900-as évek elejéig készültek fényképek olyan megrendelők kérésére, akik meg tudták fizetni ennek az aprólékos munkának az árát.

4201651-204740.jpg

Ismeretlen asszony, 1880 körül, kromotípia, ismeretlen felvétele (Fotó/Forrás: Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtár gyűjteménye)

Veress Ferenc a mindenféle technikát kipróbáló neves kolozsvári fényképész, évtizedeken keresztül kereste a színes fényképezés megoldását, mindhiába. Heliokrómiának elnevezett fényképei érdekes kísérleti, mára színüket vesztett, darabok maradtak.

Akárhogy is, minden próbálkozás és részsiker ellenére, a fényképezés megmaradt „színek nélküli” monokróm technikának.

Az igazi áttörést az 1904-ben feltalált és szabadalmaztatott, üvegre készülő autokróm (autochrome) hozta meg,

amely már valódi színes fényképészeti eljárásnak nevezhető. Mibenlétét megfogalmazhatjuk úgy is, hogy egy direktpozitív technika, azaz a fényképezés során egy – pozitív – felvétel készül, ami nem sokszorosítható. Az új fényképészeti technika a francia Lumière fivérek, Auguste és Louis nevéhez köthető, akik azt kidolgozták, majd 1907-től elkezdték a speciális üveglemezek gyári előállítását.

52015143-204509.jpg

Gyermekek a szabadban, 1908-1910, sztereó autokróm, ismeretlen fényképező felvétele (Fotó/Forrás: Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtár gyűjteménye)

Az autokrómok színessége abból eredt, hogy az üveglapot bevonták keményítőszemcsékkel, melyeket előtte vörösre, zöldre és kékre megszíneztek, és a felvétel készítésekor a fény először ezeken – mint színszűrőkön – haladt át, s csak azután a fényérzékeny anyagon.

A kép fényforrás elé helyezve vált láthatóvá.

Az 1900-as évektől az 1930-as évek közepéig alkalmazták ezt az eljárást. 1932-től már celluloid hordozót is használhattak az üveg helyett. Főleg igényes amatőrök készítettek ilyen fényképeket kedvtelésből.

620082861k-204353.jpg

Két nő a szabadban, 1910 körül, autokróm, ismeretlen felvétele (Fotó/Forrás: Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtár gyűjteménye)

Tapasztalatom szerint autokrómok meglehetősen ritkán fordulnak elő a jelentősebb fényképgyűjteményekben, bár megbecsült darabok, de kiállításokon időről időre találkozhatunk szép példányokkal.

A fényképezés magyarországi kezdeteinek emlékeiről is olvashat hamarosan megjelenő Fényképtárgy című kötetünkben. Addig is böngésszen a Magyar Nemzeti Múzeum online adatbázisában!

Fejléckép: Két nő a szabadban, 1910 körül, autokróm, ismeretlen felvétele (forrás: Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtár gyűjteménye)

FÉNYKÉPTÁR

Mi ez a sorozat?

Hogyan, milyen elvek szerint épül fel, majd gyarapodik egy történeti fényképgyűjtemény? Mit jelent, hogy az analóg fényképek nemcsak képi tartalmak hordozói, hanem tárgyak is? Mire tanít egy fotóarchívum testközelből? A fénykép vajon elválasztható-e a tértől, időtől és attól a társadalmi környezettől, amelyben keletkezett, vagy kimondhatjuk: a fényképek története egyúttal használatuk története? Milyen forrásokkal dolgozunk? Mihez kezd – és mihez kezdhet még – egy történész a fényképekkel?

Sorozatunk írásaiban a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának történész-muzeológusai – többek közt – e kérdésekre keresik a választ egy-egy konkrét példán keresztül.

Magyarország legrégibb és legnagyobb történeti fényképgyűjteménye több mint százesztendős múltra tekint vissza. Munkatársai gyűjtik, rendszerezik, és feldolgozzák a magyar történelemre vonatkozó fényképfelvételeket, emellett a tár fotótörténeti és fotótechnika-történeti fényképanyaga is jelentős. Jelenleg összesen több mint 1 millió felvételt őriz, ebből több mint 200 ezret egyedileg nyilvántartva, a többit időrendi, tematikus rendszerezésben. A gyűjtemény műtárgynak számító fényképei kutathatók és a folyamatos digitalizálásának hála, egyre több kép érhető el a Nemzeti Múzeum online adatbázisában.

További érdekességeket olvashatsz a Fényképtárról sorozatindító cikkünkben.

A sorozat korábbi részeiért KATTINTS>>>

Legnépszerűbb

Színház

Nem adják fel a várat a színművészetisek, megtelt a Vas utca támogatókkal

Nem sikerült kiüríttetnie az egyetemi épületeket Szarkáéknak, sőt, a diákok visszafoglalták az Ódry Színpadot is. Pénteken este megtelt a Vas utca az egyetemfoglalókat támogató szimpatizánsokkal.
Klasszikus

Fiatal karmester áll a Nemzeti Filharmonikus Zenekar élére

A legfiatalabb Junior Príma-díjas karmester, Rajna Martin magyar szerzők műveit dirigálja az együttes élén vasárnap este a Müpában.
Jazz/World

10 lemez Londonból, ami után mást fogsz gondolni a jazzről

Az Egyesült Királyságban reneszánszát éli a jazz. Ahogy az lenni szokott, a műfaj időről időre kidugja a fejét az ágyásból, felbukkan itt-ott, néhány éve pedig szárnyakat kapott az olyan könnyebb műfajoktól, mint a hiphop, a dub, a techno és a trance. Összeszedtem azokat az albumokat, amiket hallanod kell, ha London és a jazz új arcára vagy kíváncsi.
Vizuál

Egy aszfaltpattanás is lehet műtárgy – A Fiat 500 a képzőművészetben

Olaszországban a mobilitást jelentette a nagy tömegek számára – voltak, akik egyenesen úgy fogalmaztak, hogy „ez volt az autó, mely a volán mögé ültette Itáliát”. Magyarországon az első nyugati autóként jelent meg a 60-as évek végén. Hangos volt, pici és a motorja is csak valamivel erősebb, mint egy robogónak, mégis a legtöbb tulajdonos számára feledhetetlen emlékek sora kötődött a mára már kultikus ikonná vált Fiat 500-hoz.
Színház

Lábnyomot kaptak a Halhatatlanok Társulatának új tagjai

Szombat délelőtt újabb lábnyomokkal gazdagodott a Pesti Broadway az Operettszínház előtt. Az 1996-ban alapított Halhatatlanok Társulata öt év kihagyás után választott új tagokat még májusban, most pedig ünnepélyes keretek között avatták fel a díj részeként fémbe öntött lábnyomokat.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál kult50

„A nagy teher összeszed” – Gera Marina a Kult50-ben

„Úgy álltam hozzá, hogy ezt a maratont én most lefutom, de úgy, hogy ez most az én csúcsom lesz. Nagyon akartam nagyon jól megcsinálni, de az a görcs, amit a megfelelési vágyhoz kötök, nem volt bennem. Ha mondják, hogy ezt csak most az egyszer tudjuk felvenni, többször nem, akkor csak azért is hozom a legjobb formám, ilyen szempontból sportoló alkat vagyok, a nagy teher összeszed, és nem szétesek tőle” – árulta el Gera Marina, az ország első Nemzetközi Emmy-díjas színésznője a sikerét meghozó Örök tél című filmről.
Vizuál Film

Több mint 10 millió euróval támogatta a magyar filmszakmát a Kreatív Európa MEDIA

Az Európai Unió számos díjnyertes magyar film fejlesztését, forgalmazását, valamint filmfesztivál megrendezését támogatta Magyaroroszágon a Kreatív Európa MEDIA alprogramjának keretében a 2014-2020 közötti időszakban.
Vizuál magazin

Egy aszfaltpattanás is lehet műtárgy – A Fiat 500 a képzőművészetben

Olaszországban a mobilitást jelentette a nagy tömegek számára – voltak, akik egyenesen úgy fogalmaztak, hogy „ez volt az autó, mely a volán mögé ültette Itáliát”. Magyarországon az első nyugati autóként jelent meg a 60-as évek végén. Hangos volt, pici és a motorja is csak valamivel erősebb, mint egy robogónak, mégis a legtöbb tulajdonos számára feledhetetlen emlékek sora kötődött a mára már kultikus ikonná vált Fiat 500-hoz.
Vizuál hír

25. alkalommal rendezik meg az ország legszínesebb képzőművészeti eseménysorozatát

A Budapest Art Week tíz napja alatt számos programmal és kiállítással várják az érdeklődőket a szervezők. Az egyedülálló esemény felvonultatja a hazai vizuális művészet színe-javát. Az idei Art Weeken a több mint 30 kortárs galéria, 20 kiállítótér, 12 múzeum és 8 műterem mellett számos kísérőprogrammal találkozhatnak az érdeklődők. Aki pedig szeretne még jobban a BAW közösségéhez tartozni, egy különleges Art Weekes arcmaszkot is beszerezhet.
Vizuál morphoto

KÉP-regény: ArtsCape avagy a rettegés felső foka

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a fokvárosi ArtsCape centerről mesél.