Vizuál

Színház, képzőművészeti nézőpontból – megnyílt Katkó Tamás kiállítása

2025.03.21. 11:15
Ajánlom
Egyszer volt, színház volt… címmel látható Katkó Tamás fotóművész kiállítása a Műcsarnokban. A tárlat az alkotó eddigi életművéből válogat: színházi kötődésű, autonóm fotográfiai munkásságát foglalja össze az 1980-as évektől a 2010-es évekig. A teljes oeuvre legalább harmincezer fotót tartalmaz, melyeket magán- és múzeumi gyűjteményekben őriznek.

Katkó munkáiban a történések helyszíne a színház – bár készülhettek volna máshol is. Képei azonban nem pusztán egy-egy előadás főbb jeleneteinek kronologikus rögzítései, hanem a látvány rezdüléseinek és képzőművészeti előképek felismeréseinek szinergikus sorozatai is.

A fotókon a művészettörténet klasszikus és modern korszakai utalásszerűen jelennek meg, ugyanakkor az 1980-as évek fotókísérleteinek világát is követhetjük rajtuk.

Munkáiban ikonikus képzőművészeti alkotásokat és azok stílusát idézi fel, ahol az előkép vagy az archetípus egy-egy lenyűgöző fotográfia. Ilyen Rembrandt Éjjeli őrjárata a Carmenben (Erkel Színház, 1993), Rubens Bacchusa a Rubens és a nemeuklideszi asszonyokban (Pesti Színház, 2008), a Georges de La Tour festményeit idéző stílusú fényhatások a Csodaszarvas népében (Arvisura Színház, 1990), vagy a kortárs képzőművészet vizuális megoldásai és gondolatai a Varázsfuvolában (Miskolci Nemzeti Színház, 1995).

Legfőbb stiláris jegye a párás vagy szemcsés kép, amely a mozdulat és a fény megfelelő expozíciójával válik varázslattá. A tánc, a mozgás és a lebegő textília szinte gesztusfestészetként uralják a látványt. Ennek a jelenségnek az egyik magyarázata az, hogy Katkó a pályája elején nem csúcsminőségű technikai eszközöket használt. Kortársai így emlegették egymás között:

Figyeld meg, hogy egy szappanosdobozzal érkezik, és micsoda fotókat készít!

Különleges színhatások jellemzik képeit. Visszafogott palettája gyakran egymással harmonizáló sárgás, zöldes földszíneket emel ki. Máskor az élénkpiros és az indigókék uralják a látványt, de monokróm árnyjátékok, koromszín sziluettszerű alakok és fluoreszkáló figurák is feltűnnek. Bennfentesként érzi, és fel is tudja fokozni a rendező színpadi világítással kapcsolatos látomását, így a fényhatások is képe kompozíciós elemei lesznek.

KatkoTamas-Androgun_BabrandozokAQ-teamTarsulateloadasa2005-111350.jpeg

Katkó Tamás: Androgün Bábrándozók. A Q-team Társulat előadása, 2005 (Fotó/Forrás: Műcsarnok)

Művei szorosan kötődnek az irodalomhoz, ami már gimnazista korában is meghatározta érdeklődését. A Mester és Margarita színházi adaptációiról készült fotói ritkaságnak számítanak, mivel több rendezői nézőpontból, puritán eszközökkel és pompás látványvilággal jelenítik meg a cselekményt.

Az első képkockák fekete-fehérben mutatják a Tanulmány Színház Stúdió szabadtéri felújítópróbáit 1984-85-ből, melyeken meghatározó elem volt a színészi jelenlét és a mágikus tánc.

Az 1920-as évek mozdulatművészetének utóélete is megjelenik a fotókon, melyet eredendően Dienes Valéria (1879 – 1978) táncpedagógus honosított meg. 

1991-ben a Tanulmány Színházból alakult Arvisura Színház is feldolgozta Bulgakov művét, melyet a fotós sejtelmesen fénylő jelenetekkel láttat. 1997-ben pedig a Szegedi Nemzeti Színház barokkos díszletében elevenedtek meg Bulgakov művének szereplői.

A tárlat közel harminc előadás fotóiból válogat, többek között Madách Imre, Esterházy Péter, Szép Ernő és Balázs Béla vagy Shakespeare és Mozart művei adják a par excellence fotók szellemi hátterét. Az alkotói gesztus nem az aktuális színdarab képi feltámasztására keres módot, hanem az általa teremtett autonóm fotográfiai valóságot mutatja meg.

Egyszer volt, színház volt… / Katkó Tamás fotókiállítása

március 14. - június 1. – Műcsarnok#Box

Kurátor: Markovits Éva

További információ itt érhető el. >>>

Fejléckép: Katkó Tamás: Madách Imre – Az ember tragédiája, Nemzeti Színház 2002 (forrás: Műcsarnok)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Alföldi Róbert: „Ezt ma Magyarországon eléggé pontosan lehet érteni”

Az idei évadban a negyedik előadását rendezi: Varsányi Anna A szent című darabját állítja színpadra a Szegedi Nemzeti Színházban. Az ősbemutatót május 2-án tartják. Alföldi Róberttel az abszurd helyzetekről, az inspiráló műhelymunkáról és a jó szerepekről is beszélgettünk.
Klasszikus

Kiemelkedő versenyeredményeket értek el a Zeneakadémia hallgatói

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerző szakos hallgatói számos díjat nyertek a csehországi Ostravában megrendezett 14. GENERACE Zeneszerzőversenyen.
Színház

15 sor színház: Hegedűs a háztetőn

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a székesfehérvári Vörösmarty Színház nagyszínpadi előadásáról, a Hegedűs a háztetőnről szól. 15 sor színház.
Jazz/World

Esztergályos Máté: „Megmutattuk, hogy lehet békésen működni egymás mellett a jazz-zenei térben”

Április 30-án a Dohnányi Ernő Zenei Központban ünnepli egyéves születésnapját a Szakcsi Rádió. Az évforduló alkalmából Esztergályos Mátéval, a csatorna főszerkesztőjével beszélgettünk az eddig elért eredményekről, visszajelzésekről és arról, hogyan fogadta őket a szakma.
Színház

Nagy Viktor: „Nem érdemes mindig a fősodorral menni”

Nagyszínpadi Sherlock Holmes-előadással, Molnár Ferenc-darabbal, ír feketekomédiával érkezik a Rejtélyek évada a Thália Színházba. Nagy Viktor művészeti vezető a változó nézői igényekről, médiazajról és a nagy teherbírású társulatról is beszélt a Fideliónak. Interjú.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Fliegauf Bence új filmjében egy démon áll bosszút a törvény felett állókon

Fliegauf Bence minden filmtámogatási rendszertől teljesen függetlenül, évek óta dolgozik legújabb filmjén, a jelenleg utómunkálatoknál tartó Jimmy Jaguáron. Az alkotótól merőben szokatlan misztikus bűnügyi történet ősztől látható a mozikban.
Vizuál hír

Az építészi tudásra alapozó tehetség – 13 magyar sikertörténetet Velencei Építészeti Biennálén

A május 10-től látogatható a 19. Velencei Építészeti Biennále, amelynek idei főtémája az intelligencia. A Magyar Pavilon olyan építészként végzett alkotók munkásságát mutatja be, akik az építészeti tudásukat szakmán kívül kamatoztatják és sikereket értek el.
Vizuál hír

Cannes-ban, Európa legígéretesebb producerei közt mutatkozhat be Sümeghy Claudia

A Magasságok és mélységek, illetve a Véletlenül írtam egy könyvet című filmet is jegyző Sümeghy Claudiát mutatja be a European Film Promotion (EFP) a Producers on the Move elnevezésű programján.
Vizuál hír

Világsztár japán építészek mutatták be az Új Nemzeti Galériát az Oszakai Világkiállításon

A Városligetben felépítendő Új Nemzeti Galéria épületének tervezői, a Pritzker-díjas japán építésziroda, a SANAA alapítói mutatták be az új múzeumi épület terveit április 28-án a 2025-ös Oszakai Világkiállítás magyar pavilonjában.
Vizuál ajánló

Szabadság, sebesség, átalakulás – az autózás és a fotográfia összefonódását mutatja be a Mai Manó új kiállítása

Az autók világát állítja középpontba az Americana – Válogatás Pálfi György fotógyűjteményéből című fotókiállítás. Az április 23-án a Magyar Fotográfusok Ház – Mai Manó Házban megnyílt tárlaton számos világhírű művész képe szerepel.