A magyar képzőművészet egyik legnagyobb hatású mesterének, a 19. századi magyar festészet egyik legjelentősebb alakjának, Szinyei Merse Pálnak az életművét mutatja be a Magyar Nemzeti Galéria új kiállítása. A november 12-től látogatható, mintegy 120 művet felvonultató kiállítás kép és kultusz összefüggéseit vizsgálja Szinyei életművében. A kiállítás Szinyei fő műveit magyar és nemzetközi kontextusban mutatja be.
A tárlatra több mint húsz külföldi festmény – köztük Monet, Sisley, Corot, Courbet, Gainsborough remekművei – érkezett neves köz- és magángyűjteményekből.
Nemcsak a Szinyei-életműből láthat a közönség gazdag, számos ritkán látható művet felvonultató válogatást, hanem Szinyei kultuszát is eddig példátlan részletességgel tekinti át a tárlat, olyan művészek alkotásain keresztül, mint Ferenczy Károly, Rippl-Rónai József, Bernáth Aurél vagy a kortársaink közül Konkoly Gyula, Tót Endre és Szabó Ábel.

Rippl-Rónai József: Szinyei Merse Pál arcképe, 1911 (olaj, karton; 70,5 × 96 cm) (Fotó/Forrás: Magyar Nemzeti Galéria)
A kiállítást eredetileg 2020-ban, a művész születésének 175. és halálának 100. évfordulója alkalmából tervezte megrendezni a Magyar Nemzeti Galéria. A világjárvány azonban felülírta a múzeum tervét, így a tárlat most, 2021 őszén valósulhat meg. Idén viszont több olyan alkotást is kiállítanak, amit tavaly még nem tudtak volna bemutatni, s amit a múlt században is csak ritkán láthatott a közönség. Ilyen például a Fehér fa (1909) című, magántulajdonban lévő alkotás, amely több mint száz év után látható ismét kiállításon, vagy Szinyei Merse Pál Vitorlás a Starnbergi-tavon (1867) című festménye, amely nyolcvan év után kerülhetett vissza Magyarországra.
A Nemzeti galéria tudományos főigazgató-helyettese, Szücs György a hazatért festmény november 3-i sajtóbemutatóján elmondta, az alkotás korábban a Szépművészeti Múzeum tulajdonában volt, 1944-1945 fordulóján azonban a gyűjtemény nyugatra menekítése során eltűnt, és egészen mostanáig lappangott.

Szinyei Merse Pál: Vitorlás a Starnbergi-tavon, 1867 (olaj, fa, 13,5 × 15,6 cm) (Fotó/Forrás: Magyar Nemzeti Galéria)
A kis méretű alkotást a közelmúltban egy amerikai hagyatékban fedezte fel Szarvasy Mihály magyar származású, New York-i műgyűjtő, aki megszerezte és a múzeumnak adományozta,
majd a New York-i magyar főkonzulátus segítségével haza is juttatta Szinyei Merse Pál festményét – közölte a főigazgató-helyettes, akinek becslései szerint az alkotás műtárgypiaci értéke 20-30 millió forint körül lehet.
Hessky Orsolya, a készülő kiállítás egyik kurátora elmondta, miközben Szinyei a plein air festészet technikáit kikísérletezte, számos kis méretű festményt készített. Ezek egyik legszebb példája a Vitorlás a Starnbergi-tavon című munka, amely az emblematikus főműhöz, a Majálishoz vezető út egyik első lépésének is tekinthető.
Szinyei Merse Pál a 19. századi magyar képzőművészet formabontó, úttörő alakja, a magyar festészet első nagy koloristája. A művész müncheni tanulmányai alatt Carl von Piloty legendás osztályában tanult és a korabeli müncheni művészeti élet legkiválóbb festőivel barátkozott.
Fő képei a legismertebb magyar festmények közé tartoznak, a magyar kulturális emlékezet fontos részét képezik már több mint egy évszázada.
A munkásságának első szakaszában festett művei – Majális, Lila ruhás nő, Hóolvadás, Pacsirta, Léghajó – kulcsszerepet játszottak a modern magyar művészet megteremtésében.

Szinyei Merse Pál: Pacsirta, 1882 (olaj, vászon, 163 × 128 cm) (Fotó/Forrás: Magyar Nemzeti Galéria)
Szinyei nagysága abban rejlik, hogy francia kortársaival, az impresszionistákkal egy időben, de tőlük teljesen függetlenül, önállóan fedezte fel a napfény formákat felbontó és színalakító szerepét. Ő volt az első magyar festő, aki következetesen, teljesen korszerű és újító módon valósította meg a modern eszményeket a magyar festészetben, amely először általa tudott lépést tartani a legkorszerűbb európai áramlatokkal.
Szinyei életútját egyrészt a 19. századi kortársak műveinek kontextusában, másrészt az élete végén kialakult kultuszából visszavezetve, a beérkezett művész pozíciójából visszatekintve ismerhetjük meg a tárlaton.
A kiállítás központi alkotása a magyar festészet egyik legismertebb műve, a Majális.

Szinyei Merse Pál: Majális, 1873 (olaj, vászon, 127 × 162,5 cm) (Fotó/Forrás: Magyar Nemzeti Galéria)
A kép nemcsak a művész kultuszában játszott főszerepet, hanem önmagában is ikonikus jelentőséggel bír. A műnek az egyetemes művészetben betöltött helyét különleges, erre a kiállításra készített kisfilm járja körül. A kiállítás másik érdekessége a színtannal foglalkozó egység, amely a színek és a színérzékelés tudományán keresztül segít értelmezni Szinyei színgazdag festményeit.
A Magyar Nemzeti Galéria Kép és kultusz – Szinyei Merse Pál művészete című kiállítása november 12. és 2022. február 22. között látogatható. A kiállítás kurátorai: Hessky Orsolya, Krasznai Réka, Prágai Adrienn.