Vizuál

Szobában barkácsolt kereszt és frappáns mondatok

2010.08.03. 11:48
Ajánlom
Gerber Pál első életműkiállításának ad otthont a Ludwig Múzeum. Ez alkalomból beszélgettünk vele a művészet és az élet dolgairól.

Még szűk két hétig látható Gerber Pál (Tatabánya, 1956-) Egy énekkart keresek, ahol még énekelnek és egy mosodát, ahol még mosnak című kiállítása Ludwig Múzeumban. Ez alkalomból beszélgettünk a művésszel, akit Bencsik Barnabás, a Ludwig Múzeum igazgatója, olyan alkotóként jellemzett, mint aki „zavarba ejtő és meglehetősen előzmények nélküli művészi látásmóddal" bír.

- A kiállítást végignézve az jutott eszembe, hogy maga egy romantikus ember, akiben a világ megváltó lendület buzog. Így van ez?
- Ezt még soha senki nem mondta, de így belegondolva, igen, romantikus ember vagyok, de visszakérdeznék: miben lehetett tetten érni a romantikát?

- Nem a hollywoodi romantikára gondoltam, hanem az eredeti értelemben vett romantikára, ami tele van elvágyódással és csalódottsággal. Például számomra A Férfiasság, a Nőiesség, a Házasság és az Igazság hajója törött árboccal hazafele tart című munkája nagyon szomorúnak tűnt.
- Én nem így látom. Pontosabban én máshogy viszonyulok a dolgokhoz. Nem érzelmekkel állok a történésekhez, csupán konstatálom a helyzeteket. A velem történő eseményeket is nagyon higgadtan tudom nézni.

 -Ez egy tudatos művészi döntés vagy alkatilag ilyen? 
Azt hiszem alkatilag is ilyen vagyok, de természetesen van benne tudatosság. Ez a fajta a világhoz való viszonyulásom érett fejjel alakult ki. És azt is gondolom, hogy kell egyfajta érzelmi semlegesség, távolságtartás ahhoz, hogy az ember helyesen tudja nézni a dolgokat.

- Tehát ennél a munkánál egyszerűen csak megállapította, hogy ez a helyzet? 
Így van. Még azt sem mondanám, hogy egy általános kijelentés volt ez a munka. Annyit szerettem volna mondani vele, hogy ezek a dolgok nagyon sokszor zátonyra futnak. Nem kesergek rajta, azzal már nem lehet változtatni a dolgon, hiszen megvannak az okok, ami miatt ez a helyzet kialakult.

- Maga buddhista? 
Azt is mondhatnám, de nem tartozom semmilyen felekezethez, így a buddhistákhoz sem, de nagyon sok bölcsesség található a buddhizmusban.

- Ha valakinek ennyi szöveges munkája van miért nem ír? 
Nekem az írás legalább olyan fontos, mint a festés, de azért határozom meg magam képzőművészként, mert mennyiségileg az alkotásaim nagyobb része a képzőművészeti munka. Képzőművésznek tartom magam, aki adott esetben nem festékkel, hanem szöveggel is kifejezi magát.

- A festményein nagyon kevés színt használ. Ez is ennek a szemléletmódnak köszönhető?
Ez 1985-re nyúlik vissza, amikor nagy nemzetközi felfutása volt a nagyméretű vásznakon, sok színt használó képeknek. Engem meg ez egy picit zavart, hogy mindig jönnek trendek, amik nyakon öntik a világot, és akkor azt, és úgy, kell csinálni. Ez a trend persze jól el is adta magát. Úgy gondoltam, hogy kéne valamit tenni, hogy a festészet ne ebben vesszen el. Ekkor születtek az első „színtelen" képeim, amiket nagyon izgalmasnak találtam. Szóval így kezdtem el fekete-fehér képeket festeni. Ugyanakkor ez a hozzáállás felvet egy másik kérdést, a szembenállás kérdését. Hiszen a színekről való lemondásom is annak indult, de vajon megengedheti-e magának valaki, hogy pusztán egy szembenállás határozza meg a gondolatait, a cselekedeteit? Mert hogy ez ugyanolyan ostobaság, mint úszni az árral.

- Fest színes képeket is? 
Igen, néha, amikor úgy érzem, hogy az adott témát jobban ki tudom fejezni színekkel.

- Igen impozánsan hat A művészet súlya című munkája, amiben úgy tűnik, hogy a művészet legyőzi a valóságot.

Nem akarom legyőzni a valóságot. Én mindig is úgy gondoltam, hogy a művészet része a valóságnak. Amire ennél a műnél gondoltam, az az volt, hogy amikor azt mondjuk, hogy a művészet súlya, akkor a művészet jelentőségére gondolunk. Ugyanakkor szó szerinti értelemben tényleg mérlegen mérhető a művészet. Mondjuk egy szobor 56 kilogramm, tehát a libikókát ilyen konkrét fizikai formában is lenyomja az a tárgy, a szekrény ellenében, és így egyszerre jelenik meg a két tárgy sugallta jelképes és konkrét tartalom.

- Akkor mondhatjuk azt is, hogy aminek 56 kilogramm a súlya, az művészet?
Ez egy frappáns visszafordítás lenne. Lemérek egy jó festményt, ami 20 kilogramm, akkor 20 kilogramm a művészet, de ha egy nagyobb méretű, szintén kvalitásos festményt mérek le akkor lehet hogy 120 kilogramm. Eszerint lehetne úgy vásárolni, hogy kérünk 20 kiló művészetet, mire kiraknának a pultra egy húsz kilós szobrot, amivel meg lenne oldva a probléma.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Veszélyben van a szimfonikus zenekar intézménye?

Számos veszély fenyegeti a szimfonikus zenekarokat, de ha túlélik, az biztos, hogy a jövő zenekara nem olyan lesz, mint a mai. Fischer Iván szerint ideje megreformálni a zenekarok működését, hogy megfeleljen a következő generációk korszakának.
Klasszikus

Rácz Ödön nagybőgős rekordot döntött A dongóval

Rimszkij-Korszakov eredetileg hegedűre és zongorára írt darabját már majd' minden hangszercsoport képviselői eljátszották, most egy extra gyors nagybőgő verziót mutatunk. Videó!
Vizuál

Sikerfilmek unalmas leírásai

Kitalálod, melyik filmet foglalták össze a netezők egyetlen mondatban? A jellemzésekben csak valós információk szerepelnek - abból viszont a lehető legérdektelenebbek.
Zenés színház

Élő közvetítések sorozata New York-i Metropolitan Operából

Tizenkét élő közvetítésből álló sorozatot indít a New York-i Metropolitan Opera (MET) festői európai és amerikai helyszínekről olyan világsztárok szereplésével, mint Anna Netrebko, Diana Damrau vagy Jonas Kaufmann.
Színház

Idén is vár kicsiket és nagyokat a balatonszárszói Csukás Színház

Sorban érkeznek a szárszói teátrumba az elismert művészek és a minőségi gyerekprogramok.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Gyűjteményes kiállítás nyújt bepillantást a 20. századi magyar fotótörténetbe

A Mai Manó Ház július 14-től látogatható tárlata a Magyar Fotográfiai Múzeum gyűjteményéből öt kiemelkedő magyar fotográfus életművének egy-egy szeletét mutatja be öt eltérő kurátori koncepció alapján.
Vizuál Film

Sikerfilmek unalmas leírásai

Kitalálod, melyik filmet foglalták össze a netezők egyetlen mondatban? A jellemzésekben csak valós információk szerepelnek - abból viszont a lehető legérdektelenebbek.
Vizuál ajánló

Száz film száll versenybe a Bujtor István Filmfesztiválon

Minden eddiginél nagyszabásúbbnak ígérkezik a XI. Bujtor István Filmfesztivál. A filmes versenyprogram mellett koncertek, színházi előadások, hajózás, veterán autós felvonulás, kiállítások és gasztro-programok is várják a mozi rajongókat Balatonszemesen augusztus 17. és 21. között, majd augusztus 22-én a Bujtor István vitorlás Emlékverseny Kenesén, Aligán és Almádiban.
Vizuál Film

Elárverezik Katharine Hepburn Howard Hughesnak írott szerelmesleveleit

Hughes és Hepburn romantikus kapcsolata másfél évig tartott. Nem házasodtak össze, de szerelmi történetük nagy port kavart annak idején Hollywoodban, és a 2004-ben bemutatott Aviátor című filmben is megörökítették.
Vizuál morphoto

KÉP-regény: Madárlesen

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos, aki olyan profi, hogy még azokat a madarakat is lencsevégre kapja, amelyek ott sincsenek.