Vizuál

Szobában barkácsolt kereszt és frappáns mondatok

2010.08.03. 11:48
Ajánlom
Gerber Pál első életműkiállításának ad otthont a Ludwig Múzeum. Ez alkalomból beszélgettünk vele a művészet és az élet dolgairól.

Még szűk két hétig látható Gerber Pál (Tatabánya, 1956-) Egy énekkart keresek, ahol még énekelnek és egy mosodát, ahol még mosnak című kiállítása Ludwig Múzeumban. Ez alkalomból beszélgettünk a művésszel, akit Bencsik Barnabás, a Ludwig Múzeum igazgatója, olyan alkotóként jellemzett, mint aki „zavarba ejtő és meglehetősen előzmények nélküli művészi látásmóddal" bír.

- A kiállítást végignézve az jutott eszembe, hogy maga egy romantikus ember, akiben a világ megváltó lendület buzog. Így van ez?
- Ezt még soha senki nem mondta, de így belegondolva, igen, romantikus ember vagyok, de visszakérdeznék: miben lehetett tetten érni a romantikát?

- Nem a hollywoodi romantikára gondoltam, hanem az eredeti értelemben vett romantikára, ami tele van elvágyódással és csalódottsággal. Például számomra A Férfiasság, a Nőiesség, a Házasság és az Igazság hajója törött árboccal hazafele tart című munkája nagyon szomorúnak tűnt.
- Én nem így látom. Pontosabban én máshogy viszonyulok a dolgokhoz. Nem érzelmekkel állok a történésekhez, csupán konstatálom a helyzeteket. A velem történő eseményeket is nagyon higgadtan tudom nézni.

 -Ez egy tudatos művészi döntés vagy alkatilag ilyen? 
Azt hiszem alkatilag is ilyen vagyok, de természetesen van benne tudatosság. Ez a fajta a világhoz való viszonyulásom érett fejjel alakult ki. És azt is gondolom, hogy kell egyfajta érzelmi semlegesség, távolságtartás ahhoz, hogy az ember helyesen tudja nézni a dolgokat.

- Tehát ennél a munkánál egyszerűen csak megállapította, hogy ez a helyzet? 
Így van. Még azt sem mondanám, hogy egy általános kijelentés volt ez a munka. Annyit szerettem volna mondani vele, hogy ezek a dolgok nagyon sokszor zátonyra futnak. Nem kesergek rajta, azzal már nem lehet változtatni a dolgon, hiszen megvannak az okok, ami miatt ez a helyzet kialakult.

- Maga buddhista? 
Azt is mondhatnám, de nem tartozom semmilyen felekezethez, így a buddhistákhoz sem, de nagyon sok bölcsesség található a buddhizmusban.

- Ha valakinek ennyi szöveges munkája van miért nem ír? 
Nekem az írás legalább olyan fontos, mint a festés, de azért határozom meg magam képzőművészként, mert mennyiségileg az alkotásaim nagyobb része a képzőművészeti munka. Képzőművésznek tartom magam, aki adott esetben nem festékkel, hanem szöveggel is kifejezi magát.

- A festményein nagyon kevés színt használ. Ez is ennek a szemléletmódnak köszönhető?
Ez 1985-re nyúlik vissza, amikor nagy nemzetközi felfutása volt a nagyméretű vásznakon, sok színt használó képeknek. Engem meg ez egy picit zavart, hogy mindig jönnek trendek, amik nyakon öntik a világot, és akkor azt, és úgy, kell csinálni. Ez a trend persze jól el is adta magát. Úgy gondoltam, hogy kéne valamit tenni, hogy a festészet ne ebben vesszen el. Ekkor születtek az első „színtelen" képeim, amiket nagyon izgalmasnak találtam. Szóval így kezdtem el fekete-fehér képeket festeni. Ugyanakkor ez a hozzáállás felvet egy másik kérdést, a szembenállás kérdését. Hiszen a színekről való lemondásom is annak indult, de vajon megengedheti-e magának valaki, hogy pusztán egy szembenállás határozza meg a gondolatait, a cselekedeteit? Mert hogy ez ugyanolyan ostobaság, mint úszni az árral.

- Fest színes képeket is? 
Igen, néha, amikor úgy érzem, hogy az adott témát jobban ki tudom fejezni színekkel.

- Igen impozánsan hat A művészet súlya című munkája, amiben úgy tűnik, hogy a művészet legyőzi a valóságot.

Nem akarom legyőzni a valóságot. Én mindig is úgy gondoltam, hogy a művészet része a valóságnak. Amire ennél a műnél gondoltam, az az volt, hogy amikor azt mondjuk, hogy a művészet súlya, akkor a művészet jelentőségére gondolunk. Ugyanakkor szó szerinti értelemben tényleg mérlegen mérhető a művészet. Mondjuk egy szobor 56 kilogramm, tehát a libikókát ilyen konkrét fizikai formában is lenyomja az a tárgy, a szekrény ellenében, és így egyszerre jelenik meg a két tárgy sugallta jelképes és konkrét tartalom.

- Akkor mondhatjuk azt is, hogy aminek 56 kilogramm a súlya, az művészet?
Ez egy frappáns visszafordítás lenne. Lemérek egy jó festményt, ami 20 kilogramm, akkor 20 kilogramm a művészet, de ha egy nagyobb méretű, szintén kvalitásos festményt mérek le akkor lehet hogy 120 kilogramm. Eszerint lehetne úgy vásárolni, hogy kérünk 20 kiló művészetet, mire kiraknának a pultra egy húsz kilós szobrot, amivel meg lenne oldva a probléma.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Vizuál videó

Így látják a madarak az osztrák fővárost - VIDEÓ

Négy sas segítségével készítettek 360 fokos videót Bécsről. A madarak a Duna-toronyból és egy hőlégballonból indulva filmezték a várost.
Vizuál Film

Végre többet tudunk az új Freddie Mercury-filmről

„A bandában csak egy hisztériás királynőnek van hely.” Kijött a Queen-film első igazi előzetese, és még többet ígér, mint a teaser.
Vizuál velencei biennálé

Képzelt kamerák a Velencei Biennále magyar pavilonjában

Szegedy-Maszák Zsuzsanna kurátor és Waliczky Tamás újmédiaművész képviselik Magyarországot jövőre a 58. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálén.
Vizuál videó

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.
Vizuál pompeji

Színekkel keltették új életre Pompeii-t és Herculaneum-ot

Nemcsak a színpompás panelek érdekesek, de a helyszínek is, ahol kiállították őket. Az igazgató szerint mindez remek módja a múlt a jelen összekapcsolásának.