Vizuál

Szobában barkácsolt kereszt és frappáns mondatok

2010.08.03. 11:48
Ajánlom
Gerber Pál első életműkiállításának ad otthont a Ludwig Múzeum. Ez alkalomból beszélgettünk vele a művészet és az élet dolgairól.

Még szűk két hétig látható Gerber Pál (Tatabánya, 1956-) Egy énekkart keresek, ahol még énekelnek és egy mosodát, ahol még mosnak című kiállítása Ludwig Múzeumban. Ez alkalomból beszélgettünk a művésszel, akit Bencsik Barnabás, a Ludwig Múzeum igazgatója, olyan alkotóként jellemzett, mint aki „zavarba ejtő és meglehetősen előzmények nélküli művészi látásmóddal" bír.

- A kiállítást végignézve az jutott eszembe, hogy maga egy romantikus ember, akiben a világ megváltó lendület buzog. Így van ez?
- Ezt még soha senki nem mondta, de így belegondolva, igen, romantikus ember vagyok, de visszakérdeznék: miben lehetett tetten érni a romantikát?

- Nem a hollywoodi romantikára gondoltam, hanem az eredeti értelemben vett romantikára, ami tele van elvágyódással és csalódottsággal. Például számomra A Férfiasság, a Nőiesség, a Házasság és az Igazság hajója törött árboccal hazafele tart című munkája nagyon szomorúnak tűnt.
- Én nem így látom. Pontosabban én máshogy viszonyulok a dolgokhoz. Nem érzelmekkel állok a történésekhez, csupán konstatálom a helyzeteket. A velem történő eseményeket is nagyon higgadtan tudom nézni.

 -Ez egy tudatos művészi döntés vagy alkatilag ilyen? 
Azt hiszem alkatilag is ilyen vagyok, de természetesen van benne tudatosság. Ez a fajta a világhoz való viszonyulásom érett fejjel alakult ki. És azt is gondolom, hogy kell egyfajta érzelmi semlegesség, távolságtartás ahhoz, hogy az ember helyesen tudja nézni a dolgokat.

- Tehát ennél a munkánál egyszerűen csak megállapította, hogy ez a helyzet? 
Így van. Még azt sem mondanám, hogy egy általános kijelentés volt ez a munka. Annyit szerettem volna mondani vele, hogy ezek a dolgok nagyon sokszor zátonyra futnak. Nem kesergek rajta, azzal már nem lehet változtatni a dolgon, hiszen megvannak az okok, ami miatt ez a helyzet kialakult.

- Maga buddhista? 
Azt is mondhatnám, de nem tartozom semmilyen felekezethez, így a buddhistákhoz sem, de nagyon sok bölcsesség található a buddhizmusban.

- Ha valakinek ennyi szöveges munkája van miért nem ír? 
Nekem az írás legalább olyan fontos, mint a festés, de azért határozom meg magam képzőművészként, mert mennyiségileg az alkotásaim nagyobb része a képzőművészeti munka. Képzőművésznek tartom magam, aki adott esetben nem festékkel, hanem szöveggel is kifejezi magát.

- A festményein nagyon kevés színt használ. Ez is ennek a szemléletmódnak köszönhető?
Ez 1985-re nyúlik vissza, amikor nagy nemzetközi felfutása volt a nagyméretű vásznakon, sok színt használó képeknek. Engem meg ez egy picit zavart, hogy mindig jönnek trendek, amik nyakon öntik a világot, és akkor azt, és úgy, kell csinálni. Ez a trend persze jól el is adta magát. Úgy gondoltam, hogy kéne valamit tenni, hogy a festészet ne ebben vesszen el. Ekkor születtek az első „színtelen" képeim, amiket nagyon izgalmasnak találtam. Szóval így kezdtem el fekete-fehér képeket festeni. Ugyanakkor ez a hozzáállás felvet egy másik kérdést, a szembenállás kérdését. Hiszen a színekről való lemondásom is annak indult, de vajon megengedheti-e magának valaki, hogy pusztán egy szembenállás határozza meg a gondolatait, a cselekedeteit? Mert hogy ez ugyanolyan ostobaság, mint úszni az árral.

- Fest színes képeket is? 
Igen, néha, amikor úgy érzem, hogy az adott témát jobban ki tudom fejezni színekkel.

- Igen impozánsan hat A művészet súlya című munkája, amiben úgy tűnik, hogy a művészet legyőzi a valóságot.

Nem akarom legyőzni a valóságot. Én mindig is úgy gondoltam, hogy a művészet része a valóságnak. Amire ennél a műnél gondoltam, az az volt, hogy amikor azt mondjuk, hogy a művészet súlya, akkor a művészet jelentőségére gondolunk. Ugyanakkor szó szerinti értelemben tényleg mérlegen mérhető a művészet. Mondjuk egy szobor 56 kilogramm, tehát a libikókát ilyen konkrét fizikai formában is lenyomja az a tárgy, a szekrény ellenében, és így egyszerre jelenik meg a két tárgy sugallta jelképes és konkrét tartalom.

- Akkor mondhatjuk azt is, hogy aminek 56 kilogramm a súlya, az művészet?
Ez egy frappáns visszafordítás lenne. Lemérek egy jó festményt, ami 20 kilogramm, akkor 20 kilogramm a művészet, de ha egy nagyobb méretű, szintén kvalitásos festményt mérek le akkor lehet hogy 120 kilogramm. Eszerint lehetne úgy vásárolni, hogy kérünk 20 kiló művészetet, mire kiraknának a pultra egy húsz kilós szobrot, amivel meg lenne oldva a probléma.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Ezek Renée Fleming kedvenc szopránáriái

Az egyik legnépszerűbb amerikai operaénekes, Renée Fleming hat kedves áriáját gyűjtötte össze. Meglepő, de hiányzik egy nagyon fontos darab a listáról.
Plusz

Elhunyt Heller Ágnes

A filozófus kilencven éves volt, a 444 értesülése szerint Balatonalmádiban érte a halál.
Klasszikus

Holnap kezdődik a Fesztivál Akadémia a Zeneakadémián

A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagy koncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Zenés színház

Jesszumpeppi, az előzetes alapján borzasztónak tűnik a Macskák filmváltozata

Olyan világsztárok főszereplésével jön a Macskák című Lloyd Webber-musical filmváltozata, mint Taylor Swift, Ian McKellen és Judi Dench. Nem tűnik jónak.
Színház

Csákányi, Grecsó, Lackfi és a Sztalker Zsámbékon

Telt házzal mennek Zsámbékon a nyári színházi és felolvasószínházi előadások, amelyek a város több, emblematikus helyszínén várják a közönséget a Romtemplom és a Bázis vonzásában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál Film

Öt kisfilm Európáról – Így látják a fiatalok az EU-t

Online elérhetőek az Európai Bizottság EUandME kampányának díjnyertes alkotásai, köztük Galambos Levente Rejtett értékek című filmje, amely a környezetvédelem, a fenntarthatóság és a tárgyak és az emberi kapcsolatok megújíthatóságáról beszél.
Vizuál galéria

Hulladékból készült Gigacsiga a Művészetek Völgyébe

A vigántpetendi Cirque du Tókertben felállított alkotás a környezetvédelemre és az újrahasznosítás fontosságára hívja fel a figyelmet, miközben a művész olyan mintákat követ az alkotás során, mint Giacometti, vagy éppen Picasso. Galériánkban az alkotói folyamatot is végigkövethetik.
Vizuál fényképTár

Einstand a Múzeumkertben

Az Esti Hírlap forgatási fotói az újságban végül nem jelentek meg. Most a Fidelio FényképTár sorozatát olvasóival pedig még az internetes bázisba kerülés előtt megosztják a felvételeket múzeum munkatársai.
Vizuál ajánló

„A lassú idő a sivatag felől jön" - mozikban a Yao utazása

Szívhez szóló alakítással tér vissza a filmvászonra az Életrevalók francia szupersztárja, Omar Sy. Mától vetítik a mozik a francia-szenegáli road-moviet, a Yao utazását. 
Vizuál galéria

14 érdekesség Rembrandt épp restaurálás alatt álló Éjjeli őrjáratáról

A Rijks Múzeum július elején megkezdte a festmény nyílt színi restaurálását. A projektet online és a helyszínen is nyomon követhetik az érdeklődők. Ennek apropóján összegyűjtöttünk néhány izgalmas tényt a képről.