Vizuál

Tapintható lesz a halál, tárgyiasodik a női test

2016.03.30. 13:17
Ajánlom
Az ART+TEXT BUDAPEST galéria test-fétis-halál fogalmi hármasa köré szervezett kiállítása a két évvel ezelőtt, 69. életévében elhunyt Kerekes Gábor fotográfus gazdag és sokrétű életművéből válogat.

A Body, Fetish, Death című kiállítás anyaga az emberi lét mulandóságának, a test vágyainak és a halál közelségének alapélményét járja körül. Kerekes az archaikus technikákat tudományos fényképekkel vegyíti, a tapintható külvilágot és az emberi psziché titkos mozgatórugóit vizsgálja. Műveire a tárlaton a kitömött állatszobrok és a bizarr okkultizmus fiatal mestere, Szöllősi Géza reflektál. A kiállítás április 23-ig tekinthető meg.

Kerekes Gábor - Kami háttal

Kerekes Gábor - Kami háttal (Fotó/Forrás: ART+TEXT BUDAPEST)

Kerekes Gábor generációjának meghatározó fotósa, a későbbi nemzedékek számára is példamutató megújulással rendelkező, különleges tehetségű alkotóművésze volt. Pályája kezdetén a Budapesti Fényképész Szövetkezetnél, majd a Vasipari Kutatóintézetnél volt fényképész, 1985-től a Képes 7, 1990-től a Képes Európa fotóriportere, majd szabadúszó. 1981-ben a Dokumentációs csoport egyik alapítója, 1986-tól a Fiatal Fotóművészek Stúdiója művészeti vezetője. Európai és amerikai galériák rendszeres kiállítója volt. Sajátos vizuális stílust és iskolát teremtett, melyet oktatómunkájában is képviselt. 1990-ben Balázs Béla-díjjal tüntették ki, 2009-ben pedig érdemes művész címet kapott több évtizedes művészi és művészetoktatói tevékenysége elismeréseként.

Kerekes Gábor - Halott vagy alszik I-II.

Kerekes Gábor - Halott vagy alszik I-II. (Fotó/Forrás: ART+TEXT BUDAPEST)

„A kiválasztott motívumok és Kerekes történeti fotótechnikai eljárásai (zselatinos ezüst, albumin papír, antrakotípia stb.) drámai egységet alkotnak. Kerekes munkásságának különböző állomásaiból – de főleg a kései periódusból – láthatunk műveket a kiállításon, amelyet a „történelmi bizarr” hangulata ural. Ez válik kézzel foghatóvá a saját, esendő, meztelen testével megjelenített „halotti” portrékon, az alkimista ízű természettudományos makro-felvételeken, a szexuális játékszerek vintázs szépségében és a megszállottság fétiseinek frivol kelléktárában is. Az aprólékos vizsgálódás, a technikai kísérletezés, illetve a helyenként igen sötét témaválasztás egységbe foglalja Kerekes munkáit. A 19. századi antrakotípiák bonyolult eljárásai tudományos szintre emelik a művészi aktust; Kerekes minden munkafolyamatot maga végzett el, orvosi pontossággal.” - áll Einsprach Gábor ajánlójában.

Kerekes Gábor - Kőgömb

Kerekes Gábor - Kőgömb (Fotó/Forrás: ART+TEXT BUDAPEST)

„Kerekes Gábor fotóin a fragmentumokban való bemutatás, eltárgyiasítás mintha a legmegfelelőbb eszköze lenne az objektum vizsgálatának. Női testei is elénk vetett húsok, azaz tárgyak. A harisnya és egyéb minimális ruhamaradványok tartják meg emberinek, ambivalens módon vágykeltőnek. Akárcsak a férfiaktok, de nem mutat mást egyik sem, mint egy mészárszék hűtőkamrájában készített fotó. Hacsak nem az, hogy hozzánk hasonló emberi testet látunk.” - mondta Kis Róka Csaba a kiállítás múlt heti megnyitóján.

Szöllősi Géza - Szárnyfej

Szöllősi Géza - Szárnyfej (Fotó/Forrás: Darabos György / ART+TEXT BUDAPEST)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Nem adják fel a várat a színművészetisek, megtelt a Vas utca támogatókkal

Nem sikerült kiüríttetnie az egyetemi épületeket Szarkáéknak, sőt, a diákok visszafoglalták az Ódry Színpadot is. Pénteken este megtelt a Vas utca az egyetemfoglalókat támogató szimpatizánsokkal.
Klasszikus

Fiatal karmester áll a Nemzeti Filharmonikus Zenekar élére

A legfiatalabb Junior Príma-díjas karmester, Rajna Martin magyar szerzők műveit dirigálja az együttes élén vasárnap este a Müpában.
Jazz/World

10 lemez Londonból, ami után mást fogsz gondolni a jazzről

Az Egyesült Királyságban reneszánszát éli a jazz. Ahogy az lenni szokott, a műfaj időről időre kidugja a fejét az ágyásból, felbukkan itt-ott, néhány éve pedig szárnyakat kapott az olyan könnyebb műfajoktól, mint a hiphop, a dub, a techno és a trance. Összeszedtem azokat az albumokat, amiket hallanod kell, ha London és a jazz új arcára vagy kíváncsi.
Vizuál

Egy aszfaltpattanás is lehet műtárgy – A Fiat 500 a képzőművészetben

Olaszországban a mobilitást jelentette a nagy tömegek számára – voltak, akik egyenesen úgy fogalmaztak, hogy „ez volt az autó, mely a volán mögé ültette Itáliát”. Magyarországon az első nyugati autóként jelent meg a 60-as évek végén. Hangos volt, pici és a motorja is csak valamivel erősebb, mint egy robogónak, mégis a legtöbb tulajdonos számára feledhetetlen emlékek sora kötődött a mára már kultikus ikonná vált Fiat 500-hoz.
Színház

Lábnyomot kaptak a Halhatatlanok Társulatának új tagjai

Szombat délelőtt újabb lábnyomokkal gazdagodott a Pesti Broadway az Operettszínház előtt. Az 1996-ban alapított Halhatatlanok Társulata öt év kihagyás után választott új tagokat még májusban, most pedig ünnepélyes keretek között avatták fel a díj részeként fémbe öntött lábnyomokat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál kult50

„A nagy teher összeszed” – Gera Marina a Kult50-ben

„Úgy álltam hozzá, hogy ezt a maratont én most lefutom, de úgy, hogy ez most az én csúcsom lesz. Nagyon akartam nagyon jól megcsinálni, de az a görcs, amit a megfelelési vágyhoz kötök, nem volt bennem. Ha mondják, hogy ezt csak most az egyszer tudjuk felvenni, többször nem, akkor csak azért is hozom a legjobb formám, ilyen szempontból sportoló alkat vagyok, a nagy teher összeszed, és nem szétesek tőle” – árulta el Gera Marina, az ország első Nemzetközi Emmy-díjas színésznője a sikerét meghozó Örök tél című filmről.
Vizuál Film

Több mint 10 millió euróval támogatta a magyar filmszakmát a Kreatív Európa MEDIA

Az Európai Unió számos díjnyertes magyar film fejlesztését, forgalmazását, valamint filmfesztivál megrendezését támogatta Magyaroroszágon a Kreatív Európa MEDIA alprogramjának keretében a 2014-2020 közötti időszakban.
Vizuál magazin

Egy aszfaltpattanás is lehet műtárgy – A Fiat 500 a képzőművészetben

Olaszországban a mobilitást jelentette a nagy tömegek számára – voltak, akik egyenesen úgy fogalmaztak, hogy „ez volt az autó, mely a volán mögé ültette Itáliát”. Magyarországon az első nyugati autóként jelent meg a 60-as évek végén. Hangos volt, pici és a motorja is csak valamivel erősebb, mint egy robogónak, mégis a legtöbb tulajdonos számára feledhetetlen emlékek sora kötődött a mára már kultikus ikonná vált Fiat 500-hoz.
Vizuál hír

25. alkalommal rendezik meg az ország legszínesebb képzőművészeti eseménysorozatát

A Budapest Art Week tíz napja alatt számos programmal és kiállítással várják az érdeklődőket a szervezők. Az egyedülálló esemény felvonultatja a hazai vizuális művészet színe-javát. Az idei Art Weeken a több mint 30 kortárs galéria, 20 kiállítótér, 12 múzeum és 8 műterem mellett számos kísérőprogrammal találkozhatnak az érdeklődők. Aki pedig szeretne még jobban a BAW közösségéhez tartozni, egy különleges Art Weekes arcmaszkot is beszerezhet.
Vizuál morphoto

KÉP-regény: ArtsCape avagy a rettegés felső foka

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a fokvárosi ArtsCape centerről mesél.