„A művészet saját funkciója nem az, hogy gondolatokkal álljon elő, hogy koncepciókat hirdessen, hogy szolgáljon például, amint azt gyakran állítják. A művészet célja az, hogy felkészítse az embert a halálra, hogy felszántsa és bevesse lelkét, és megértőbbé tegye őt” – így összegezte egy alkalommal ars poeticáját Andrej Tarkovszkij, a 20. század filmművészetének egyik legmeghatározóbb alakja. Aki pedig ismeri a művész munkáit, az pontosan tudja, hogy ebből a felfogásból szemernyit sem engedett. Ortodox keresztényként filmjeire egész másként tekintett, mint ahogy a rendezők többsége.
Műveiben kérlelhetetlenül kereste a megváltás lehetőségeit, rajtuk keresztül imádkozott.
A művész számos rendező számára abszolút etalon. Ingmar Bergman a legnagyobbnak nevezte az orosz alkotót, Lars von Trier ugyancsak a legfontosabb példaképei közt említi, ráadásul neki címezte Antikrisztus című filmjét is. De szóba hozhatjuk akár Nuri Bilge Ceylant és Theodoros Angelopoulost is, ha pedig magyar példát keresünk, Tarkovszkij hatása vitathatatlanul tükröződik például Tarr Béla munkáin.
Tarkovszkij azon kevés rendezők egyike, aki egyetlen filmjével sem lőtt mellé, művészi felfogását újra és újra sikerült átültetnie aktuális alkotásába,
legyen szó akár történelmi témáról, sci-fibe hajló vízióról vagy apokaliptikus történetről. Épp ezért mindig kivételes lehetőség, ha örökérvényű munkáit nagyvásznon is átélhetjük – úgy, ahogy azok megérdemlik.
A Művész Art Moziban most lehetőségünk is nyílik erre, június 2. és július 14. között ugyanis hétalkalmas vetítéssorozatot tartanak a művész legjobb filmjeiből, amely során péntekenként láthatjuk legjobb munkáit, az Iván gyermekkorától egészen az Áldozathozatalig.
A vetítések időpontjai:
- Június 2. Iván gyermekkora
- Június 9. Andrej Rubljov
- Június 16. Solaris
- Június 23. Tükör
- Június 30. Sztalker
- Július 7. Nosztalgia
- Július 14. Áldozathozatal
További részletek a Művész Art Mozi oldalán.
Fejléckép: Jelenet a Sztalker című filmből (Fotó/Forrás: Janus Films)