Vizuál

Taroltak a női operatőrök a Zsigmond Vilmos Filmfesztiválon

2021.09.27. 16:05
Ajánlom
A fesztivál fődíját, a Zsigmond Vilmos-díjat a Portré a lángoló fiatal lányról című francia film fényképezéséért Claire Mathon kapta, de a legjobb film, a legjobb kisfilm és a legjobb kísérleti film kategóriában is női operatőr kapott elismerést. A filmkritikus zsűri tagjaként vettünk részt a szegedi fesztiválon.

Különleges tudás az operatőröké. A technológia, a kamera birtoklása mellett elengedhetetlen, hogy impulzívan, az adott pillanatra reflektálva is tudjanak alkotni. Nélkülük elképzelhetetlen a film varázsa, a (mozgó)kép festői ők, bennük bíznak a színészek és rájuk támaszkodnak a rendezők. A filmrajongók tudják, milyen alapvető a szerepük egy film megszületésében, és nem csak a forgatásokon: az előkészítésben és az utómunkálatokban is társalkotók. Mégis, kevés olyan hely van a világon, mint a szegedi Zsigmond Vilmos Filmfesztivál, ahol a város szülöttje, a világhírű operatőr emléke előtt tisztelegve az operatőrök teljesítményére figyelnek, ahol a képi megfogalmazást, a film egyedi vizualitását jutalmazzák.  

A Filmkritikus zsűri tagjaként a fesztivál vendégei voltunk az elmúlt héten Szegeden, ahol a teltházas, megnyitó díszelőadáson Enyedi Ildikó A feleségem története című filmjével és az azt követő közönségtalálkozóval kezdődött el a vetítéssorozat.

A rákövetkező napokban a versenyprogram mellett, részt vettünk Kardos Sándor, a fesztivál idei életműdíjas operatőrének mesterkurzusán, valamint az Origo Filmstúdió által kezdeményezett filmszakmai kerekasztal-beszélgetésen. A pandémia ellenére tavaly nem maradt el a fesztivál, ha szerényebb körülmények között is, de a második hullám előtt még éppen meg tudták tartani a vetítéseket. Idén, az immár ötödik Zsigmond Vilmos Filmfesztiválon visszatért az élet a nemrég felújított, gyönyörű műemlék épület, a Belvárosi mozi termeibe. Szabó Éva Andrea, a fesztivál megálmodója, művészeti vezetője úgy tervezi, hogy jövőre újra a nyár elején rendeznék meg a fesztivált, gondolkodnak a kreatív dokumentumfilmek meghívásáról, és bíznak abban, hogy legközelebb már újra külföldről is fogadhatnak alkotókat. 

Az idei versenybe az előzsűri több mint 400 nevezésből válogatta ki a 11 nagyjátékfilmet, és a több blokkban vetített 30 rövid-, és kísérleti filmet. A világ minden tájáról érkeztek alkotások, Európa mellett láttunk Fülöp-szigeteki, dél-koreai, dél-amerikai és mexikói alkotásokat, a nagyjátékfilmes programban több mexikói és dél-amerikai film is szerepelt, olyan világhírű, sokszorosan díjazott alkotásokkal megmérettetve, mint az Élősködők, vagy a fődíjat elnyerő francia operatőr Claire Mathon filmje, a Portré a lángoló fiatal lányról mellett.

A szombat esti díjátadón a fesztivál egyik alapítója, Szabó Gábor zsűrielnök hangsúlyozta, az elmúlt évek során nagyot emelkedett az immár ötödik alkalommal megrendezett fesztivál presztízse, idén már a legmagasabb elismerésekkel rendelkező filmeket is nevezték a seregszemlére. Ugyanakkor egy új filmhez – korábbi sikereitől függetlenül – mindenki egyenlő eséllyel, a nulláról kezdhet hozzá, éppen ezért az idei díjazottak között szerepelnek pályájukat kezdő operatőrök és befutott művészek egyaránt.

Bántó Csaba operatőrnek, Hajdu Szabolcs Békeidő című filmjének fényképezéséért ítéltük oda a filmkritikusok zsűrijének díját, és szintén ő vehette át a Vision Team és a Special Grip Hungary által felajánlott „a legjobb fiatal operatőrnek” járó elismerést is. Mint Bántó Csabától megtudtuk, a pandémia miatt online debütált Békeidőt ő maga is Szegeden látta először moziban, nagyvásznon.

A kritikuszsűrit lenyűgözte a film vizuális megformálása – írtuk indoklásunkban a Békeidő operatőri munkájáról – az a mód, ahogyan a kamera fokozatosan tárja fel a szituációk térbeli és emberi környezetét.

A jelenetek hatásához a szokásosnál is nagyobb mértékben járul hozzá a világítás és az operatőri munka atmoszférateremtő ereje, ami hivalkodás, magamutogatás nélkül hoz létre emlékezetes, retinába égő képeket, ezzel segítve a film felkavaró tartalmának a közvetítését.

Hagyomány, hogy a Zsigmond Vilmos filmfesztivál szakmai zsűrije életműdíjjal ismeri el valamely hazai operatőr kiemelkedő jelentőségű munkásságát. Idén a zsűri döntése alapján Kardos Sándor – A kis Valentino, az Álombrigád, az Egészséges erotika, az Eldorádó, A legényanya, A hídember című filmek társalkotója – kapta az elismerést. Kardos Sándor több filmjét is műsorára tűzte a fesztivál, ő maga mesterkurzust tartott, valamint fotógyűjteményéből, a Hórusz Archívum képeiből, A bomlás virágai címmel nyílt kiállítás a szegedi Fekete Házban.

Az 5. Zsigmond Vilmos Filmfesztivál díjazott operatőrei:

  • Fődíj - Zsigmond Vilmos-díj: Claire Mathon (Portré a lángoló fiatal lányról - rendező: Céline Sciamma) 
  • A legjobb nagyjátékfilm - Natalia Cuevas (Bosszú - rendező: Rodrigo Fiallega)
  • A legjobb kísérleti film - Hejüsz Betti (Még emlékszem - rendező: Chilton Flóra)
  • A legjobb kisjátékfilm - Vince Alina (Mónika nem akar a földön járni - rendező: Korom Anna)
  • Szeged város díja - Gyuricza Mátyás (Kelet - rendező: Dávid Attila)
  • A filmkritikus-zsűri díja - Bántó Csaba (Békeidő - rendező: Hajdu Szabolcs)
  • A legjobb fiatal művész - Bántó Csaba (Békeidő - rendező: Hajdu Szabolcs
  • A diákzsűri elismerése - Faraz Alam (Kanya - rendező: Apoorva Satish)
  • Az ezüsthaj zsűri díja - Jorge Carmona (Frontera Azul - rendező: Tito Köster, Jorge Carmona)

Fejléckép: Portré a lángoló fiatal lányról (fotó: Mozinet)

 

Online mutatják be Hajdu Szabolcs új filmjét

Kapcsolódó

Online mutatják be Hajdu Szabolcs új filmjét

Ezzel a Békeidő lesz az első magyar nagyjátékfilm, amely a neten debütál. A járványhelyzet következtében a mozik kényszerű bezárása sarkallta az alkotókat arra, hogy unikális módon online platformon forgalmazzák a nemrégiben elkészült alkotást. Közben egy címplágium-ügy is felütötte a fejét.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„Ha az ember idős, már sokkal szabadabb” – születésnapi interjú a 80 éves Vidovszky Lászlóval

Nemrég ünnepelte nyolcvanadik születésnapját, március 2-án pedig a Zeneakadémia is koncerttel köszönti Vidovszky László Kossuth-díjas zeneszerzőt. A jeles alkalom apropóján pályája indulásairól, zeneszerzői motivációiról és alapelveiről kérdeztük a komponistát.
Színház

Átadták a Kortárs Magyar Dráma-díjat: Pintér Béla és Horváth János Antal az idei kitüntetettek

A Radnóti Zsuzsa dramaturg alapította elismerést idén Pintér Béla érdemelte ki több évtizedes munkásságáért és színpadi szövegeiért. Különdíjat kapott Horváth János Antal, a Loupe Színházi Társulás alapítótagja.
Színház

Miért kell eljutni a tragédiáig? – Budaörsön rendezi meg a Hamletet Alföldi Róbert

Megtartották a h.ml.t. című előadás próbáját. Shakespeare drámáját április 20-án mutatják be a Budaörsi Latinovits Színházban, de a premiert még megelőzi egy nyílt próba márciusban, a Színházak Éjszakáján.
Klasszikus

„Egy álmom válik valóra” – interjú Mohai Bálint fagottművésszel

A Concerto Budapest szimfonikus zenekar március 3-i Mozart-napjának nyitókoncertjén csendül fel az örök érvényű mester Esz-dúr sinfonia concertantéja oboára, klarinétra, kürtre és fagottra (K. 297b). Ennek apropóján beszélgettünk az együttes szólamvezetőjével.
Zenés színház

Párkapcsolati dráma színes háttér előtt – A víg özvegy Zürichben

Az operettműfaj megújítójaként is emlegetett ausztrál rendező, Barrie Kosky ezúttal Lehár-műhöz nyúlt. Produkciójában ezúttal sem alkalmazott túl radikális eszközöket, már amennyiben nem tekintjük annak az emberi lélek mélységeit feltáró elemzést.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Ezekkel a kiállításokkal várja idén a látogatókat a Szépművészeti és a Nemzeti Galéria

Az ókori Mezopotámia örökségét bemutató nagyszabású tárlattal, Munkácsy Mihály születésének 180. évfordulója előtt tisztelgő emlékkiállítással, valamint Anna Margit életművéből nyíló tárlattal is készülnek.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Legyetek jók, ha tudtok!

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal egy megrázó élményéről számol be, amit húszéves korában, egy javítóintézeti fotózáson élt át.
Vizuál ajánló

Zac Efron pankrátorként tér vissza a mozikba

Márciustól látható a mozikban a Vaskarom című életrajzi dráma, amely az amerikai pankráció leghíresebb családjának történetét mutatja be. Az A24 égisze alatt készült alkotás operatőre Erdély Mátyás volt.
Vizuál kritika

Denis Villeneuve már a tökéletességet ostromolja – megnéztük a Dűne második részét

Az első fejezethez hasonlóan a Dűne: Második rész ugyancsak összművészeti remekmű lett, amelyben a szórakoztatás és a művészi koncepció varázslatos összhangba került. Denis Villeneue nagyeposza egy valódi audiovizuális orgia, amely minden alkotóelemében a tökéletességre törekszik.
Vizuál hír

Ingyenes művészettörténet kurzust indít a Képzőművészeti Egyetem középiskolásoknak

A tanfolyam márciusban indul, és május végéig folyamatosan be lehet kapcsolódni. A fiataloknak csupán regisztrálniuk szükséges a részvételhez.