Vizuál

Taymor itt, Taymor ott

2010.11.24. 19:40
Ajánlom
Julie Taymort sokan szeretjük. Ez a poszt róla szól - annál is inkább, mert lassak keződnek a Pókember-preview-k New Yorkban, és az amerikai mozikban elindul A vihar vetítése.

Julie Taymor rendező és látványtervező. Van, aki Az Oroszlánkirály Broadway- és West End-változatáért rajongja, van, aki az Oedipus Rexet nem tudja feledni és van, aki a Fridát tette be ezerzszer a DVD-lejátszóba. Az biztos, hogy amihez hozzányúl, ott a látvány elsöprő erejű, és az is valószínű, hogy bábot használ.

Ennek a gyökere a hetvenes évekig nyúlnak vissza - Taymor egyébként 1952-ben született -, egy seattle-i workshophoz, ahol megismerkedett a vajangtechnikával, illetve egy indonéz maszkos tánccal, a topenggel. Korábban Párizsban Jacques Lecoqnál sajátította el a pantomim alapjait, később Awaji szigetén tanulmányozta a bunrakut, és Japánba is ellátogatott tanulási céllal. Az egyetemen mitológiai és folkór témában írta szakdolgozatát, aztán élt Indonéziában, ahol egy nemzetközi színészcsapat vezetője volt.

Első színházi munkáiban a bábokért, a jelmezekért és a látványért felelt, első rendezéseit a nyolcvanas években követte el. Az 1986-os Vihar (rövidített változat, kifejezetten fiatalok számára az American Shakespeare Festival keretében), az 1992-es Stravinsky-rendezés, az Oedipus Rex (Saito Kinen Festival, vezényelt Seiji Ozawa; japán Emmy-díjjal jutalmazva), A varázsfuvola (1993, Firenze, Zubin Mehta vezényelt; később a rövidített változtot a Metropolitanben is elkészítette) és a Salome (1994, Szentpétervár, Valerij Gergijev dirigálásával) referenciálisnak számítottak színházi körökben, az áttörést azonban az 1997-ben színre vitt Disney-musical, Az Oroszlánkirály hozta meg neki. A jelmezekért és a rendezésért egyaránt Tony-díjat zsebelt be, utóbbi kategóriában ő volt az első nyertes nő, az 1999-es West End-premiert követően Olivier-díjat, a londoni kritikusok és az Evening Standard napilap díját is megkapta. (Aki Londonban jár, ne kerülje el a Lyceum Theatre-t!)

Az utóbbi tíz évben Taymor filmesként is komoly sikereket ért el: a Titus és a többszörös Oscar-díjas Frida a prózai vonalat erősítik, az Across the Universe (magyarul: Csak a szerelem kell) pedig Beatles-dalokból összeállított jukebox musical.

2007-ben jöttek az első hírek arról, hogy őt választották rendezőnek Glen Berger, Bono és Edge Spider-Man - Turn Off The Dark című, hatvanmillió dollárba kerülő musicaljéhez, amelynek premierje többszöri időpont-módosítás után január 11-én lesz. (Szokatlanul hosszú ideig, 11 hétig próbáltak, köszönhetően a speciális effekteknek és a levegőben zajló rizikós mutatványoknak.)

Egy évvel később kezdte forgatni A vihart, a hollywoodi stúdiókat is sújtó gazdasági válság miatt azonban úgy látszott, dobozban marad az alkotás, amelynek főszerepét, a nőiesített Prosperót Helen Mirren játssza. A szerencse azonban mellé(nk) állt, így a New York-i és Los Angeles-i mozik december 10-én elkezdik játszani a Shakespeare-dráma filmváltozatát. (Ezen a linken 17 kép van A viharból, amelyben Helen Mirren mellett Alfred Molina, Chris Cooper, Alan Cumming, Felicity Jones és Russell Brand játszanak.)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Klasszikus

Fischer Ádám is fellép a Royal Albert Hallban

A holdra szállás 50., Viktória királynő születésének 200., a Proms megalapítója, Henry Wood születésének 150. évfordulójára emlékezik a BBC Proms rendezvénysorozata, amelyen idén először környezetvédelemmel kapcsolatos zeneműveket is műsorra tűztek.
Zenés színház

Liliom hazatalál

Április 26-án mutatja be a Budapesti Operettszínház a Molnár Ferenc színműből készült világhírű musicalt, a Carouselt. Béres Attila rendezővel a Liliom iránti rajongásáról és a készülő előadásról beszélgettünk.
Jazz/World

Budapesten játszik John McLaughlin, a gitárlegenda

John McLaughlin, olyan zenészóriásokkal játszott együtt, mint Miles Davis, Jimi Hendrix, vagy Jaco Pastorius, az ő nevéhez fűződik az első jazz-rock album, és a szimfonikus zene, a jazz és az indiai zene legelső fúziója. Ezúttal a The 4th Dimension nevű zenekarával lép fel április 20-án.
Tánc

Így fog kinézni a kibővített Trafó előtere és kávézója!

A szeptemberben induló évadban új terekkel, kávézóval, pénztárral, ruhatárral várja látogatóit az intézmény. A tavaszi időszakban pedig a Liliom utca felől tudják megközelíteni a házat az érdeklődők.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál tűz

Kimentették a Notre-Dame festményeit

Az utolsó festményeket, 15 darab 17. századi képet is átszállították pénteken a tűzvész pusztította párizsi Notre-Dame-ból a Louvre múzeumába, miután a műkincseket és ereklyéket már az elmúlt napokban kimenekítették a katedrálisból.
Vizuál morphoto

KÉP-regény: A Notre-Dame lángjai

Ezt az egészet igazándiból sosem akartam megírni, de most olyan helyzetet teremtett az élet, hogy egyszerűen muszáj! 1992 nyarát Párizsban hédereltem végig egy cimbimmel, és ez megváltoztatta az egész életemet. Előtte ugyanis szerelmes voltam, utána meg már nem. Miközben állítólag Párizs a szerelmesek városa. Hát, nekem sikerült ezt is inverzben lehozni!
Vizuál Cannes 2019

A nagy visszatérők fesztiváljának ígérkezik Cannes

Jim Jarmusch zombifilmjével nyílik a 72. cannes-i fesztivál május 14-én. Visszatér és versenybe száll az Arany Pálmáért Pedro Almodóvar, Ken Loach, Xavier Dolan, Terrence Malick és a Dardenne fivérek is, a zsűri elnöke Alejandro González Inárritu lesz.
Vizuál fényképTár

Róbert bácsi – jótevő vagy csaló?

A nagylelkű adakozót mindenki csak így ismerte Budapesten: Róbert bácsi. A városhoz tartozó egyik jellegzetes figura volt ő. Hogy ki is ő valójában, az már a kortársaknak is komoly fejtörést okozott, sőt rendőrségi nyomozás is volt az ügyben..
Vizuál interjú

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel.