Vizuál

Tényleg Van Gogh rajzai, vagy átverés az egész?

2016.11.18. 08:23
Ajánlom
Kutatók vitáznak arról, hogy a közelmúltban megtalált, 65 vázlatot tartalmazó pénztárkönyv rajzait valóban Vincent van Gogh készítette-e. A könyv csütörtökön jelent meg világszerte, Vincent Van Gogh, le Brouillard d'Arles, Carnet retrouvé (Vincent van Gogh, Az arles-i köd, Megtalált füzet) címmel - adta hírül az artdaily.com

Az amszterdami Van Gogh Múzeum szerint bizonyosan nem a művész keze munkája, míg más kutatók az utóbbi évek egyik legnagyobb művészettörténeti felfedezésének tartják a vázlatokat. A holland múzeum kissé lekicsinylő közleményében azt állítja, hogy az „úgynevezett elveszett vázlatfüzet”, melyet egy francia könyvkiadó fog majd megjelentetni, közönséges hamisítvány, és „kizárt dolog, hogy Van Gogh-é”.

Más kutatók viszont azt állítják, hogy a múzeum közleménye puszta „irigységből” fakad, és ahogy az AFP-nek nyilatkoztak; nem ez lenne az első eset, hogy a Van Gogh Múzeum téved.

Az „elveszett” vázlatok a holland festő idejéből származnak, méghozzá éppen Arles-ból, a francia városból, ahol Van Gogh a leghíresebb festményeit alkotta meg. A múzeum drámai közbelépésére azután került sor, hogy az elismert francia kiadó, a Le Seuil bemutatott pár vázlatot az újságíróknak Párizsban. Bernard Comment, a könyv szerkesztője kiállt a rajzok eredetisége mellett, azt állítva, hogy a Van Gogh múzeum korábban is tévedett már, és volt olyan mű, amelyről később bebizonyosodott, hogy valóban Van Gogh műve.

„Ők a templom őrzői, elkerülhetetlen, hogy ezt mondják”

- nyilatkozta az AFP-nek, de több elismert tudós is meg van győződve a vázaltok valódiságáról. „Kicsit visszavehetnének, és mutathatnának több tiszteletet, ahelyett, hogy szópárbajba kezdenek” - tette hozzá Comment.

Szerintük Van Gogh a vázlatokat egy Cafe de la Gare nevű fogadó pénztárkönyvébe rajzolta, ahol 1888 és 1890 között többször is megszállt. A rajzok egy része művészbarátjáról, Paul Gauguinről és a fogadó tulajdonosáról, Marie Ginoux-ról készültek.

Bogomila Welsh-Ovcharov, kanadai Van Gogh-kutató így nyilatkozott; „Nem hittem el, amit látok. Rájöttem, hogy amit a kezemben tartok, kétség sem fér hozzá, hogy az egyik legnagyobb művész munkája.”Ronald Pickvance, brit kutató is ujjong; „forradalmi felfedezés a Van Gogh-történelemben.” A könyv kiadója elmondta; a könyvet a Cafe de la Gare archívumában találták, egy nő tulajdonában volt, aki Dél-Franciaországban lakott.

A legtöbb vázlat az Arles környéki vidéket ábrázolja, ahol Van Gogh élt és alkotott élete utolsó éveiben.

A Van Gogh Múzeum ezzel szemben azt közölte, hogy ők már évek óta ismerik az ominózus könyvet, de az eredetiségével kapcsolatban számos kérdés felmerült. A nyilatkozatban azt állítják, hogy a 65 vázlatot tartalmazó könyvről 56 jó minőségű fotó készült, melyet szakértőik régóta tanulmányoznak; szerintük a rajzok nem Van Gogh-tól származnak. Miután 2013-ban számos eredeti rajzot megvizsgáltak, a kutatók kitartanak véleményük mellett. Álláspontjuk szerint ezek a rajzok Van Gogh műveinek csupán utánzatai.

A kutatók megvizsgálták a stílust, a technikát, és arra jutottak, hogy a könyv számos toporáfiai hibát tartalmaz, és a rajzoló más színeket használt, mint Van Gogh. A vázlatok barna tintával készültek, Van Gogh pedig nem használt ilyen színeket 1888 és 1890 között. Az eddigi legdrágábban elárverezett – egyébként a kérdéses korszakból származó - Van Gogh-festmény a Dr. Gachet arcképe című kép, mely 82,5 millió dollárért (24 milliárd forint) cserélt gazdát New Yorkban, 1990-ben. A kutatók becslése szerint a vázlatkönyv nagyjából 140 millió dollárt (40 milliárd 600 millió forint) érne egy mostani aukción.

Update

Szakértők részvételével tartandó nyilvános vitát javasol a francia kiadó az amszterdami Van Gogh Múzeumnak. A megjelenés napján javasolt nyilvános eszmecsere a kiadó szerint várhatóan lehetővé teszi, hogy lezárják a művek eredetisége körüli vitát. A Van Gogh Múzeum közölte: "bizalommal" várja a nyilvános vitát, de eleve "világos válaszokat követel a füzet kapcsán feltettet kérdésekre". Louis Van Tilborgh, a múzeum egyik vezető szakértője szerint ugyanis a Le Seuil közleménye nem tartalmaz "semmilyen új érvet" sem a múzeum kifogásaira vonatkozóan.

Louis Van Tilborgh az AFP francia hírügynökségnek szerda este kijelentette, hogy a rajzok alkotója nem Van Gogh, hanem egy utánzója. "Ez a személy, aki az utánzatokat készítette, 20 századi, Van Gogh utáni reprodukciókat használt fel" - jelentette ki a szakértő.

Valaki mindent beleadott, hogy elhitesse, hogy a rajzok Van Goghtól származhatnak: utánozta a stílusát, az ikonográfiáját, de az utánzás közben hibákat követett el.

A kiadó csütörtöki közleménye szerint az általa javasolt vita lehetőséget nyújt arra, hogy "megvilágítsák, milyen feltételek mellett tartja fenn magának az eredetiség meghatározásának jogát a Van Gogh Múzeum".

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

15 sor színház: Büszkeség és balítélet

Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy rengeteg kultúrát fogyasztunk nap mint nap, kár, hogy élményeinknek csupán töredékét oszthatjuk meg olvasóinkkal. A következő rövid írás a Vígszínház Büszkeség és balítélet című előadásáról szól. 15 sor színház.
Vizuál

Peter Lindbergh képeivel érkezik a Budapest Fotófesztivál

Országos premierrel indítja programsorozatát a Budapest Fotófesztivál – Magyarországon először a Műcsarnokban láthatók a legendás német divatfotográfus, Peter Lindbergh ikonikus alkotásai.
Vizuál

Újabb Mijazaki-klasszikus jön a mozikba

Folytatódik az ADS Service Ghibli-sorozata, amely során Mijazaki Hajao újabb remekműve kerül nagyvászonra: az 1989-es A Kiki – A boszorkányfutár április 3-tól lesz látható a magyar mozikban.
Klasszikus

Minden, amit a Máté-passióról tudni kell

A zenetörténet két talán legismertebb passiója – a János- és a Máté-passió – Johann Sebastian Bach nevéhez fűződik, utóbbit az idei Bartók Tavaszon is hallhatja a közönség. Most elárulunk néhány érdekességet róla!
Zenés színház

Horváth István a Magyar Állami Operaház kamaraénekese lett

A népszerű tenort a március 23-i Bánk bán-előadás tapsrendje alatt érte a meglepetésszerű bejelentés: a következő szezonban a Magyar Állami Operaház legnagyobb címét viselheti.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Petíció indult Vészabó Noémi Munkácsy-díjának visszavonásáért

Petíció indult annak érdekében, hogy vonják vissza Vészabó Noémi Munkácsy-díját, az aláírók szerint a kitüntetett „minimálisan elvárható szakmai alapokat is nélkülöző, amatőr festői életúttal rendelkezik.”
Vizuál hír

Peter Lindbergh képeivel érkezik a Budapest Fotófesztivál

Országos premierrel indítja programsorozatát a Budapest Fotófesztivál – Magyarországon először a Műcsarnokban láthatók a legendás német divatfotográfus, Peter Lindbergh ikonikus alkotásai.
Vizuál ajánló

Újabb Mijazaki-klasszikus jön a mozikba

Folytatódik az ADS Service Ghibli-sorozata, amely során Mijazaki Hajao újabb remekműve kerül nagyvászonra: az 1989-es A Kiki – A boszorkányfutár április 3-tól lesz látható a magyar mozikban.
Vizuál kritika

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Vizuál magazin

KÉP-regény: A Filmszemle félrelép

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal az újból megrendezett Magyar Filmszemle kapcsán mondja el a véleményét a filmfesztiválokról és a magyar filmgyártásról.