Vizuál

Tereskova: "Olyan rossz hazafi vagyok, mint a dalai láma"

2016.02.17. 08:15
Ajánlom
Csalódnunk kell, ha a feminizmus állandóan visszhangzott frázisait várjuk Nagy Kriszta Tereskovától. Ellenben kiderül, hogy miért nem tartja helyénvalónak a nyilvános szoptatást, mikor lesz egyenlő nő és férfi, és miért szörnyen nehéz szabadnak lenni. Azt viszont sehogy nem tudtam belőle kihúzni, milyen alkotásokat várjunk tőle áprilisban.
Nagy Kriszta Tereskova

Nagy Kriszta Tereskova

- Orbán-portréi nyomán került legutóbb reflektorfénybe 2014-ben, melyeket azért készített el, mert mint mondta, a csapból is ő folyt. Most, két év elteltével kinek lehetne elkészíteni a portréját?

- Én érzem, mi folyik az én csapomból, és lesz is egy kiállításom áprilisban a Godot-ban, de még nem merem elmondani, mire készülök. Annyit elárulok, hogy nem politika, és nem bevándorlók. Ömlik a csapból, mindent eláraszt, de ez egy személyes dolog.

Orbán-portré

Orbán-portré (Fotó/Forrás: Nagy Kriszta Tereskova / Facebook)

- Ha jól gondolom, Orbánban nem a politikai szereplő érdekelte, hanem az ember, aki meghatározza az életünket.

- Nem, Orbán Viktor számomra egyenlő volt a politikával. Általa a politika olyan személyessé vált, hogy már nem lehetett elválasztani a személyétől, és a családtól, a barátoktól. Átfolyt a családi és a személyi határokon, a közélet befolyt a magánszférába.

- Ezeket a portrékat mindkét oldalról vásárolták. Mit gondol a beszűkült közéleti gondolkodásról, mely a bal- és jobboldalt két szélsőséges pólusként értelmezi, és nem enged átjárást? Mit tehet ez ellen a művész?

- Ahhoz képest, ami volt akkor, amikor elkezdtem a sorozatot, a két oldal csak egyre vadabbul tépi egymást. Nagyon félek, miközben ezt nézem. Amikor láttam háborús képeket filmeken, soha nem értettem, hogy tudnak így beindulni emberek, hogy erőszakig fajulnak a dolgok. Nem értem a csávót a lövészárokban, hogy mi a fenének van ott, hogy miért nem rohan haza a családjához, az anyukájához vagy a feleségéhez. Hogy hogyan képes a saját életét kockáztatni, sőt, nyilvánvalóan kioltatni egy négyzetméter földért, vagy egy határ földért, vagy egy országrészért. Én alapvetően nem szeretem az életet, de ilyen ostobaságért sosem halnék meg. Amiről beszélek, az az, hogy háborús hangulat szelét érzem, és sajnálni fogom az embereket, akik ebbe belehalnak. Mit tehet a művész? A művész arra van, hogy a világot megváltsa. De az erőszakkal szemben én megsemmisült vagyok, béna. Csak akkor megyek ki a csatamezőre, ha nincs merszem bevenni a mérget. És talán, de csak talán, akkor mennék bele test-test elleni harcba, ha védenem kellene magam. De igazából a védelmet is Istenre bíznám. Védjen meg ő. Én egy olyan rossz hazafi vagyok, mint a dalai láma.

Nagy Kriszta Tereskova

Nagy Kriszta Tereskova (Fotó/Forrás: Nagy Kriszta Tereskova / Facebook)

- Ez azt is jelenti, hogy a kultúra intézményét nem feltétlenül a magyarsághoz köti?

- Hát bocsánat, de a kultúra hamarabb volt, mint a magyarság! (nevet)

- Biztosan hallott a Free The Nipple mozgalomról, melynek képviselői a mellbimbó tabustátuszával akarják leszámolni. Nem ez az egyetlen irányzat, mely arra hívja fel a figyelmet, hogy a női test túlszexualizált.

- Minden mellbimbó szexuális. A férfié, és a nőé is. De szexuális a száj is. Ha egy bankban egy férfi úgy van öltözve, hogy látom a mellbimbóját, és egyébként bejön a csávó, és nyalogatja a száját, nyögdécsel, és Hamvas Bélát idéz, akkor az nekem szexi. És azt hiszem, ha ez fordított esetben történik, és egy bankárlány a mellbimbóját tolja a retinámra, az szexi, mindegy a nemi hovatartozás. Én jobban beizgulok egy férfi mellbimbójára, mint egy nőére, egyértelműen. Amikor én a mellemet és bimbóját láthatóvá teszem, így vagy úgy, színpadon vagy fotón, azt tudatosan teszem. Hogy miért? Azt hiszem, a színpadon azért teszem, mert úgy érzem, kell valamit adnom a közönségnek, ha már olyat nem kaphatnak, mint egy koncerten. Ha műveimen, a képeimen, a műtárgyaimon, ha festőművészként teszem, akkor azt úgy teszem láthatóvá, mint Mikelándzseló [1] a szobrain, mint az akt részét. Azzal azonban egyetértek, hogy ha egy férfi mellbimbó nem szexuális, akkor a női mellbimbó sem az, s ha az egyik látható, akkor miért ne lehetne a másik is az. És egyáltalán, minek beszélünk mellbimbókról, amikor az összes szelfi egy szexuális felhívás, és ha egy muszlim ezt meglátja, nem annyira csoda, ha odabasz. Így találkoznak a kultúrák.

A 2015 júniusában nyílt Úgy szeretnék beszélni veled, mint férfi a férfivel (FEMINIZMUS 2015) című tárlat egyik képe

A 2015 júniusában nyílt Úgy szeretnék beszélni veled, mint férfi a férfivel (FEMINIZMUS 2015) című tárlat egyik képe (Fotó/Forrás: Nagy Kriszta Tereskova / Facebook)

- Mit mondana a biztonsági őrnek, aki kitessékeli a gyermekét szoptató édesanyát egy gyorsétteremből?

- Vitába elegyednék vele, rákérdeznék a szabályra, ami alapján kitessékeli. Elvégre az emberek egy étteremben esznek, ahogy a baba is. Én sosem etettem a mellemből étteremben gyereket, és szerintem az evés undorító dolog. Hasonló, mint a bélmozgásainkat megmutatni egészen az ürítésig. Ha fel akarok szedni egy csávót, biztos nem falok salátát az orra előtt, mindenféle zöldségszárakkal az orromba fúródva. Szerintem magánügy a szoptatás, ahogy a pisilés, a kakálás, és hangsúlyozom, az evés önmagában is. Tudom, hogy ez nem a leghelyesebb vélekedés. Szerintem ne túrjunk a szánkba húscafatért, sem az orrunkban, és ne tápláljunk gyereket egy mellbimbó által mások előtt. Ez van.

- A legutóbbi kiállítás címe, ahol megjelent, Rendezetlen nőügyek volt. A férfiak az ismert történelem kezdete óta dominálnak, de mennyi idő telik el, míg egyenlőség lesz?

- Édes ez a kérdés. Ön ezek szerint nyitott arra, hogy rendeződjenek ezek az ügyek?

- Jobban örülnék egy olyan társadalomnak, ahol nemétől függetlenül mindenki a neki való helyén ülne.

- Ha a feketék felszabadulását és Amerika elnöki székének elfoglalását nézem, és figyelembe veszem a folyamatok gyorsulását, száz évet mondok. Száz év, és eljutunk oda, hogy a szolga lehet férfi is egy nő-férfi kapcsolatban. 

A 2015 júniusában nyílt Úgy szeretnék beszélni veled, mint férfi a férfivel (FEMINIZMUS 2015) című tárlat egyik képe

A 2015 júniusában nyílt Úgy szeretnék beszélni veled, mint férfi a férfivel (FEMINIZMUS 2015) című tárlat egyik képe (Fotó/Forrás: Nagy Kriszta Tereskova / Facebook)

- Vannak feminista férfiak?

- Volt olyan pasim, aki azt állította, hogy ő az. De én csak egyetlen feminista férfiról tudok. Ő Tarantino. A legutóbbi filmjében [az Aljas nyolcasban – a szerk.] csüggedni láttam, mintha azt érezné, nincs megoldás. De hagyjuk, ő feminista, és több, sokkal több is ennél. Ő nem a nemek egyenlőségében hisz, hanem a nő útmutatásában, a nő elöljáróságában, abban a világban, ahol a nő az első, és mögötte áll a férfi. A nő erősebb, mint a férfi, tanultabb és okosabb, kitartóbb, és meg tud szabadulni olyan helyzetekből, ahonnan a férfi nem, mert a férfi tanult, a nő meg érez! A nő mindenre képes, amire a férfi, és báj dö véj a férfi nem képes mindenre. A nőben durva bizonyítási vágy van, hogy több legyen a férfinál, akit többre tartanak nála. Azt hiszem, a férfi és a nő egyenlő, de olyan évezredes csicskáztatás folyik a nő kárára, hogy nem biztos, hogy megelégszem az egyenlőséggel a két nem között, hanem vágynék inkább arra, hogy háromezer évig szolgáljanak a férfiak. Az okos fejemre hallgatva persze kénytelen vagyok azt mondani, hogy nem kell, hogy szolgáljanak, jó, legyünk egyenlőek. Nem könnyű feladat. De legalább beszélhetünk róla.

Nagy Kriszta Tereskova az Orbán-képekkel

Nagy Kriszta Tereskova az Orbán-képekkel (Fotó/Forrás: Nagy Kriszta Tereskova / Facebook)

- Azt mondta egyszer, Jim Morrison idepisálna az asztalra, ha itt lenne, de azért irigyeljük a szabadságát. Hogy látja, tényleg irigylik az emberek azt a fajta szabadságot, amit Ön is képvisel? Kell az embereknek a szabadság, vagy ez csak a művészek – nehéz vagy könnyű – privilégiuma?

- Azt hiszem, a szabadság nagyon vonzó dolog az emberek szemében, de őrült veszélyes. A társadalom összeomlana, ha nem lennének keretek, amiket nem lehet átlépni. A szabályok kordában tartják a tömegeket, ha felrúgnánk ezeket, anarchia lenne. Ennek a szabadságnak az ellentéte nem a rabság, és nagyon veszélyes magára a szabad emberre is. Főleg rá veszélyes. Ha nem tudsz alkalmazkodni a kötöttségekhez, számkivetetté válsz. Számkivetettnek lenni nagyon nehéz sors, és magányos. Senkinek nem ajánlom, hogy szabad legyen.

- Milyen alkotásokat várhatunk Öntől mostanában?

- Nem titkos, de még nem akarom kikotyogni. Olyan dologgal foglalkozom, ami úgy vájja bele a mindennapjainkba magát, mint akár a politika. Olyan egyszerű és természetes dolog, hogy nem jutna eszébe senkinek, de szerintem kormeghatározó. Majd áprilisban kiderül.

[1] Michelangelo [a szerk.]

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Lady Gagának szabadott, amit Radics Giginek nem

Az Egyesült Államokban nagy hagyománya van annak, hogy az új elnököt popsztárok körében eskessék fel. Tegnap Joe Bidennek Lady Gaga énekelt himnuszt, tizenkét éve Aretha Franklin tette felejthetetlenné Obama beiktatását. De Barbra Streisand, Ricky Martin és Gene Kelly egyaránt mutatkoztak hasonló szerepben. És mi az, amiért Radics Gigit tetemre hívták, Lady Gagát viszont nem?
Klasszikus

Bősze Ádám és a Budapesti Vonósok kalauzolnak Schubert világába

A Budapesti Vonósok háromrészes sorozatában a zenetörténet egyik legtitokzatosabb, alig 31 évesen elhunyt zsenijének remekműveit ismerhetjük meg közelebbről január 22-én.
Klasszikus

Bogányi Tibor karmesteri pálca helyett csellót ragad A magyar kultúra napján

Magyar zeneszerzők művei csendülnek fel 2021. január 22-én, pénteken, a magyar kultúra napján 19.30 órakor a Müpában. A pécsi zenekar ünnepi koncertjét a Müpa Home ingyenes közvetítéssorozat keretében élőben követheti majd a közönség az intézmény online platformjain.
Klasszikus

Valós időben, koncert közben is nézői kérdésekre válaszol Hámori Máté és az ÓDZ

No, persze biztosított a zavartalan zeneélvezet is. Az Óbudai Danubia Zenekar új sorozatában a kulisszák mögé vezet, hogy belülről nézzük meg, hogyan folyik egy zenekari próba, mit csinál egy karmester és hogyan születik meg a koncert.
Jazz/World

„Réteken és mezőkön improvizáltam hosszasan”

Nyolcadik szerzői lemezét készítette el Tóth Viktor, a hazai jazz-színtér különleges alakja. A szaxofonos, zeneszerző Have No Fear című albumát a Tóth Viktor Arura Trió rögzítette, az élő anyag ihletője a természet volt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Lidérc úr és a lelki karantén: Díjnyertes rövidfilmek online

Idén januárban a Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál exkluzív online premierekkel lepi meg a rövidfilmek szerelmeseit. A limitált ideig látható válogatásban 4 magyar és 5 nemzetközi, díjnyertes alkotás látható a fesztivál Facebook-oldalán.
Vizuál Film

A bárányok hallgatnak – 6 érdekesség a 30 éves film kapcsán

Tényleg sosem pislog Hannibal Lecter? És miért jut eszembe a molylepkéről Salvador Dalí? Összeszedtünk néhány érdekes tényt a film kapcsán, amely nyomán a világ megismerte az egyik leghíresebb fiktív emberevőt, Hannibal Lectert.
Vizuál hír

Régi magyar némafilmek zenei aláfestéséhez hirdettek pályázatot

Némafilmhez filmzenét! címmel indít pályázatot a Művészetek Völgye és a Nemzeti Filmintézet. A jelentkezési határidő: 2021. március 31. éjfél.
Vizuál hír

A-kategóriás filmfesztiválon debütál a magyar elsőfilmes drámája

Az 51. Goai Nemzetközi Filmfesztiválon mutatják be Krasznahorkai Balázs Hasadék című filmjét. Az elsőfilmesek versenyében szereplő alkotás India után 2021 tavaszán Magyarországon is látható lesz a Budapest Film forgalmazásában.
Vizuál hír

Tiziano-kiállítással ünnepli fennállásának 130. évfordulóját a bécsi Szépművészeti

Az évforduló alkalmából ingyenjeggyel és Tiziano-kiállítással kedveskedik látogatóinak a Kunsthistorisches Museum.