Vizuál

Tereskova: "Olyan rossz hazafi vagyok, mint a dalai láma"

2016.02.17. 08:15
Ajánlom
Csalódnunk kell, ha a feminizmus állandóan visszhangzott frázisait várjuk Nagy Kriszta Tereskovától. Ellenben kiderül, hogy miért nem tartja helyénvalónak a nyilvános szoptatást, mikor lesz egyenlő nő és férfi, és miért szörnyen nehéz szabadnak lenni. Azt viszont sehogy nem tudtam belőle kihúzni, milyen alkotásokat várjunk tőle áprilisban.
Nagy Kriszta Tereskova

Nagy Kriszta Tereskova

- Orbán-portréi nyomán került legutóbb reflektorfénybe 2014-ben, melyeket azért készített el, mert mint mondta, a csapból is ő folyt. Most, két év elteltével kinek lehetne elkészíteni a portréját?

- Én érzem, mi folyik az én csapomból, és lesz is egy kiállításom áprilisban a Godot-ban, de még nem merem elmondani, mire készülök. Annyit elárulok, hogy nem politika, és nem bevándorlók. Ömlik a csapból, mindent eláraszt, de ez egy személyes dolog.

Orbán-portré

Orbán-portré (Fotó/Forrás: Nagy Kriszta Tereskova / Facebook)

- Ha jól gondolom, Orbánban nem a politikai szereplő érdekelte, hanem az ember, aki meghatározza az életünket.

- Nem, Orbán Viktor számomra egyenlő volt a politikával. Általa a politika olyan személyessé vált, hogy már nem lehetett elválasztani a személyétől, és a családtól, a barátoktól. Átfolyt a családi és a személyi határokon, a közélet befolyt a magánszférába.

- Ezeket a portrékat mindkét oldalról vásárolták. Mit gondol a beszűkült közéleti gondolkodásról, mely a bal- és jobboldalt két szélsőséges pólusként értelmezi, és nem enged átjárást? Mit tehet ez ellen a művész?

- Ahhoz képest, ami volt akkor, amikor elkezdtem a sorozatot, a két oldal csak egyre vadabbul tépi egymást. Nagyon félek, miközben ezt nézem. Amikor láttam háborús képeket filmeken, soha nem értettem, hogy tudnak így beindulni emberek, hogy erőszakig fajulnak a dolgok. Nem értem a csávót a lövészárokban, hogy mi a fenének van ott, hogy miért nem rohan haza a családjához, az anyukájához vagy a feleségéhez. Hogy hogyan képes a saját életét kockáztatni, sőt, nyilvánvalóan kioltatni egy négyzetméter földért, vagy egy határ földért, vagy egy országrészért. Én alapvetően nem szeretem az életet, de ilyen ostobaságért sosem halnék meg. Amiről beszélek, az az, hogy háborús hangulat szelét érzem, és sajnálni fogom az embereket, akik ebbe belehalnak. Mit tehet a művész? A művész arra van, hogy a világot megváltsa. De az erőszakkal szemben én megsemmisült vagyok, béna. Csak akkor megyek ki a csatamezőre, ha nincs merszem bevenni a mérget. És talán, de csak talán, akkor mennék bele test-test elleni harcba, ha védenem kellene magam. De igazából a védelmet is Istenre bíznám. Védjen meg ő. Én egy olyan rossz hazafi vagyok, mint a dalai láma.

Nagy Kriszta Tereskova

Nagy Kriszta Tereskova (Fotó/Forrás: Nagy Kriszta Tereskova / Facebook)

- Ez azt is jelenti, hogy a kultúra intézményét nem feltétlenül a magyarsághoz köti?

- Hát bocsánat, de a kultúra hamarabb volt, mint a magyarság! (nevet)

- Biztosan hallott a Free The Nipple mozgalomról, melynek képviselői a mellbimbó tabustátuszával akarják leszámolni. Nem ez az egyetlen irányzat, mely arra hívja fel a figyelmet, hogy a női test túlszexualizált.

- Minden mellbimbó szexuális. A férfié, és a nőé is. De szexuális a száj is. Ha egy bankban egy férfi úgy van öltözve, hogy látom a mellbimbóját, és egyébként bejön a csávó, és nyalogatja a száját, nyögdécsel, és Hamvas Bélát idéz, akkor az nekem szexi. És azt hiszem, ha ez fordított esetben történik, és egy bankárlány a mellbimbóját tolja a retinámra, az szexi, mindegy a nemi hovatartozás. Én jobban beizgulok egy férfi mellbimbójára, mint egy nőére, egyértelműen. Amikor én a mellemet és bimbóját láthatóvá teszem, így vagy úgy, színpadon vagy fotón, azt tudatosan teszem. Hogy miért? Azt hiszem, a színpadon azért teszem, mert úgy érzem, kell valamit adnom a közönségnek, ha már olyat nem kaphatnak, mint egy koncerten. Ha műveimen, a képeimen, a műtárgyaimon, ha festőművészként teszem, akkor azt úgy teszem láthatóvá, mint Mikelándzseló [1] a szobrain, mint az akt részét. Azzal azonban egyetértek, hogy ha egy férfi mellbimbó nem szexuális, akkor a női mellbimbó sem az, s ha az egyik látható, akkor miért ne lehetne a másik is az. És egyáltalán, minek beszélünk mellbimbókról, amikor az összes szelfi egy szexuális felhívás, és ha egy muszlim ezt meglátja, nem annyira csoda, ha odabasz. Így találkoznak a kultúrák.

A 2015 júniusában nyílt Úgy szeretnék beszélni veled, mint férfi a férfivel (FEMINIZMUS 2015) című tárlat egyik képe

A 2015 júniusában nyílt Úgy szeretnék beszélni veled, mint férfi a férfivel (FEMINIZMUS 2015) című tárlat egyik képe (Fotó/Forrás: Nagy Kriszta Tereskova / Facebook)

- Mit mondana a biztonsági őrnek, aki kitessékeli a gyermekét szoptató édesanyát egy gyorsétteremből?

- Vitába elegyednék vele, rákérdeznék a szabályra, ami alapján kitessékeli. Elvégre az emberek egy étteremben esznek, ahogy a baba is. Én sosem etettem a mellemből étteremben gyereket, és szerintem az evés undorító dolog. Hasonló, mint a bélmozgásainkat megmutatni egészen az ürítésig. Ha fel akarok szedni egy csávót, biztos nem falok salátát az orra előtt, mindenféle zöldségszárakkal az orromba fúródva. Szerintem magánügy a szoptatás, ahogy a pisilés, a kakálás, és hangsúlyozom, az evés önmagában is. Tudom, hogy ez nem a leghelyesebb vélekedés. Szerintem ne túrjunk a szánkba húscafatért, sem az orrunkban, és ne tápláljunk gyereket egy mellbimbó által mások előtt. Ez van.

- A legutóbbi kiállítás címe, ahol megjelent, Rendezetlen nőügyek volt. A férfiak az ismert történelem kezdete óta dominálnak, de mennyi idő telik el, míg egyenlőség lesz?

- Édes ez a kérdés. Ön ezek szerint nyitott arra, hogy rendeződjenek ezek az ügyek?

- Jobban örülnék egy olyan társadalomnak, ahol nemétől függetlenül mindenki a neki való helyén ülne.

- Ha a feketék felszabadulását és Amerika elnöki székének elfoglalását nézem, és figyelembe veszem a folyamatok gyorsulását, száz évet mondok. Száz év, és eljutunk oda, hogy a szolga lehet férfi is egy nő-férfi kapcsolatban. 

A 2015 júniusában nyílt Úgy szeretnék beszélni veled, mint férfi a férfivel (FEMINIZMUS 2015) című tárlat egyik képe

A 2015 júniusában nyílt Úgy szeretnék beszélni veled, mint férfi a férfivel (FEMINIZMUS 2015) című tárlat egyik képe (Fotó/Forrás: Nagy Kriszta Tereskova / Facebook)

- Vannak feminista férfiak?

- Volt olyan pasim, aki azt állította, hogy ő az. De én csak egyetlen feminista férfiról tudok. Ő Tarantino. A legutóbbi filmjében [az Aljas nyolcasban – a szerk.] csüggedni láttam, mintha azt érezné, nincs megoldás. De hagyjuk, ő feminista, és több, sokkal több is ennél. Ő nem a nemek egyenlőségében hisz, hanem a nő útmutatásában, a nő elöljáróságában, abban a világban, ahol a nő az első, és mögötte áll a férfi. A nő erősebb, mint a férfi, tanultabb és okosabb, kitartóbb, és meg tud szabadulni olyan helyzetekből, ahonnan a férfi nem, mert a férfi tanult, a nő meg érez! A nő mindenre képes, amire a férfi, és báj dö véj a férfi nem képes mindenre. A nőben durva bizonyítási vágy van, hogy több legyen a férfinál, akit többre tartanak nála. Azt hiszem, a férfi és a nő egyenlő, de olyan évezredes csicskáztatás folyik a nő kárára, hogy nem biztos, hogy megelégszem az egyenlőséggel a két nem között, hanem vágynék inkább arra, hogy háromezer évig szolgáljanak a férfiak. Az okos fejemre hallgatva persze kénytelen vagyok azt mondani, hogy nem kell, hogy szolgáljanak, jó, legyünk egyenlőek. Nem könnyű feladat. De legalább beszélhetünk róla.

Nagy Kriszta Tereskova az Orbán-képekkel

Nagy Kriszta Tereskova az Orbán-képekkel (Fotó/Forrás: Nagy Kriszta Tereskova / Facebook)

- Azt mondta egyszer, Jim Morrison idepisálna az asztalra, ha itt lenne, de azért irigyeljük a szabadságát. Hogy látja, tényleg irigylik az emberek azt a fajta szabadságot, amit Ön is képvisel? Kell az embereknek a szabadság, vagy ez csak a művészek – nehéz vagy könnyű – privilégiuma?

- Azt hiszem, a szabadság nagyon vonzó dolog az emberek szemében, de őrült veszélyes. A társadalom összeomlana, ha nem lennének keretek, amiket nem lehet átlépni. A szabályok kordában tartják a tömegeket, ha felrúgnánk ezeket, anarchia lenne. Ennek a szabadságnak az ellentéte nem a rabság, és nagyon veszélyes magára a szabad emberre is. Főleg rá veszélyes. Ha nem tudsz alkalmazkodni a kötöttségekhez, számkivetetté válsz. Számkivetettnek lenni nagyon nehéz sors, és magányos. Senkinek nem ajánlom, hogy szabad legyen.

- Milyen alkotásokat várhatunk Öntől mostanában?

- Nem titkos, de még nem akarom kikotyogni. Olyan dologgal foglalkozom, ami úgy vájja bele a mindennapjainkba magát, mint akár a politika. Olyan egyszerű és természetes dolog, hogy nem jutna eszébe senkinek, de szerintem kormeghatározó. Majd áprilisban kiderül.

[1] Michelangelo [a szerk.]

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Milyen tempóban játsszuk a Kilencedik szimfóniát?

Őrületesen gyors Kilencediket játszott az Óbudai Danubia Zenekar a Zeneakadémián, egy órán belül végeztek a szimfóniával. Beethoven nem forog a sírjában, sőt, valószínűleg ezzel lenne elégedett.
Plusz

A füttyművészet Paganinije: Hacki Tamás 75 éves 

Hacki Tamás füttyművész, a fütyülés Paganinijének is nevezett orvosprofesszor február 18-án lesz hetvenöt éves. 
Könyv

Könyvek selejtezése miatt támadják a rendrakási szakértőt

Marie Kondo itthon is ismert módszere „forradalmasította a rendrakást”, a könyvekkel kapcsolatos tanácsai miatt azonban világszerte felháborodtak a könyvmolyok. Valóban csak azok a könyvek kellenek, amelyek örömöt hoznak az életünkbe? Vagy az irodalom ennél összetettebben működik? Tekinthető a könyv pusztán tárgynak? Kell-e selejtezni a könyveket?
Tánc

Most már ilyen is van: férfi spicc-cipő

A nemi egyenlőség kérdése a balettet is utolérte: egyre több férfi vágyik új magasságokba, néhányan már spicc-re is felmerészkednek.
Klasszikus

Már lehet jelentkezni a Virtuózok ötödik évadába

A Virtuózok következő, Kamara Virtuózok elnevezésű ötödik évadába február 15-től jelentkezhetnek olyan muzsikáló csoportok, amelyekben családtagok és iskolatársak, barátok, tanár-diák kapcsolatok mutatkoznak meg a klasszikus zenén keresztül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál rembrandt

Halálos betegek utolsó kívánságát teljesíti egy alapítvány a Rembrandt-kiállításon

Több ágyhoz kötött vagy súlyos betegségben szenvedő utolsó kívánsága volt már, hogy szeretné még látni Rembrandt valamelyik művét. Különösen az Éjjeli őrjárat számít népszerű kérésnek. Nekik segít egy holland jótékonysági szervezet, hogy teljesüljön a vágyuk és eljuthassanak a számukra különösen fontos helyekre.
Vizuál oscar-díj

Mégis mutat mindenkit a tévé az Oscar-átadón

Visszakozott a filmakadémia: mind a 24 díjat a gálaműsor közvetítése alatt adják át. A filmakadémia pénteki rövid közleménye szerint a tagságtól kapott visszajelzések miatt változtatták meg a korábbi döntést.
Vizuál hír

Megvannak a Berlinale idei nyertesei

François Ozon Ezüst Medvével távozhat, a legjobb női és férfi színész díjazottja pedig ugyanabból a filmből került ki és a független díjak között egy magyar győzelemnek is örülhetünk.
Vizuál gyász

Elhunyt Bruno Ganz, aki játszott angyalt, vámpírt és Hitlert is

A Bukás című filmben Adolf Hitlert alakító színész 77 éves volt.
Vizuál ajánló

A monoton, mégis változó világ zenei lenyomata – Changing Grey Live a Ludwigban

A Changing Grey, azaz Zságer Balázs-Žagar és Genser András elektronikus zenei duója február 16-án, szombaton, 18.30-tól különleges helyszínen, a Ludwig Múzeum kiállítóterében ad koncertet, amelyet az improvizált látványvilág tesz még izgalmasabbá.