Vizuál

Tereskova: "Olyan rossz hazafi vagyok, mint a dalai láma"

2016.02.17. 08:15
Ajánlom
Csalódnunk kell, ha a feminizmus állandóan visszhangzott frázisait várjuk Nagy Kriszta Tereskovától. Ellenben kiderül, hogy miért nem tartja helyénvalónak a nyilvános szoptatást, mikor lesz egyenlő nő és férfi, és miért szörnyen nehéz szabadnak lenni. Azt viszont sehogy nem tudtam belőle kihúzni, milyen alkotásokat várjunk tőle áprilisban.
Nagy Kriszta Tereskova

Nagy Kriszta Tereskova

- Orbán-portréi nyomán került legutóbb reflektorfénybe 2014-ben, melyeket azért készített el, mert mint mondta, a csapból is ő folyt. Most, két év elteltével kinek lehetne elkészíteni a portréját?

- Én érzem, mi folyik az én csapomból, és lesz is egy kiállításom áprilisban a Godot-ban, de még nem merem elmondani, mire készülök. Annyit elárulok, hogy nem politika, és nem bevándorlók. Ömlik a csapból, mindent eláraszt, de ez egy személyes dolog.

Orbán-portré

Orbán-portré (Fotó/Forrás: Nagy Kriszta Tereskova / Facebook)

- Ha jól gondolom, Orbánban nem a politikai szereplő érdekelte, hanem az ember, aki meghatározza az életünket.

- Nem, Orbán Viktor számomra egyenlő volt a politikával. Általa a politika olyan személyessé vált, hogy már nem lehetett elválasztani a személyétől, és a családtól, a barátoktól. Átfolyt a családi és a személyi határokon, a közélet befolyt a magánszférába.

- Ezeket a portrékat mindkét oldalról vásárolták. Mit gondol a beszűkült közéleti gondolkodásról, mely a bal- és jobboldalt két szélsőséges pólusként értelmezi, és nem enged átjárást? Mit tehet ez ellen a művész?

- Ahhoz képest, ami volt akkor, amikor elkezdtem a sorozatot, a két oldal csak egyre vadabbul tépi egymást. Nagyon félek, miközben ezt nézem. Amikor láttam háborús képeket filmeken, soha nem értettem, hogy tudnak így beindulni emberek, hogy erőszakig fajulnak a dolgok. Nem értem a csávót a lövészárokban, hogy mi a fenének van ott, hogy miért nem rohan haza a családjához, az anyukájához vagy a feleségéhez. Hogy hogyan képes a saját életét kockáztatni, sőt, nyilvánvalóan kioltatni egy négyzetméter földért, vagy egy határ földért, vagy egy országrészért. Én alapvetően nem szeretem az életet, de ilyen ostobaságért sosem halnék meg. Amiről beszélek, az az, hogy háborús hangulat szelét érzem, és sajnálni fogom az embereket, akik ebbe belehalnak. Mit tehet a művész? A művész arra van, hogy a világot megváltsa. De az erőszakkal szemben én megsemmisült vagyok, béna. Csak akkor megyek ki a csatamezőre, ha nincs merszem bevenni a mérget. És talán, de csak talán, akkor mennék bele test-test elleni harcba, ha védenem kellene magam. De igazából a védelmet is Istenre bíznám. Védjen meg ő. Én egy olyan rossz hazafi vagyok, mint a dalai láma.

Nagy Kriszta Tereskova

Nagy Kriszta Tereskova (Fotó/Forrás: Nagy Kriszta Tereskova / Facebook)

- Ez azt is jelenti, hogy a kultúra intézményét nem feltétlenül a magyarsághoz köti?

- Hát bocsánat, de a kultúra hamarabb volt, mint a magyarság! (nevet)

- Biztosan hallott a Free The Nipple mozgalomról, melynek képviselői a mellbimbó tabustátuszával akarják leszámolni. Nem ez az egyetlen irányzat, mely arra hívja fel a figyelmet, hogy a női test túlszexualizált.

- Minden mellbimbó szexuális. A férfié, és a nőé is. De szexuális a száj is. Ha egy bankban egy férfi úgy van öltözve, hogy látom a mellbimbóját, és egyébként bejön a csávó, és nyalogatja a száját, nyögdécsel, és Hamvas Bélát idéz, akkor az nekem szexi. És azt hiszem, ha ez fordított esetben történik, és egy bankárlány a mellbimbóját tolja a retinámra, az szexi, mindegy a nemi hovatartozás. Én jobban beizgulok egy férfi mellbimbójára, mint egy nőére, egyértelműen. Amikor én a mellemet és bimbóját láthatóvá teszem, így vagy úgy, színpadon vagy fotón, azt tudatosan teszem. Hogy miért? Azt hiszem, a színpadon azért teszem, mert úgy érzem, kell valamit adnom a közönségnek, ha már olyat nem kaphatnak, mint egy koncerten. Ha műveimen, a képeimen, a műtárgyaimon, ha festőművészként teszem, akkor azt úgy teszem láthatóvá, mint Mikelándzseló [1] a szobrain, mint az akt részét. Azzal azonban egyetértek, hogy ha egy férfi mellbimbó nem szexuális, akkor a női mellbimbó sem az, s ha az egyik látható, akkor miért ne lehetne a másik is az. És egyáltalán, minek beszélünk mellbimbókról, amikor az összes szelfi egy szexuális felhívás, és ha egy muszlim ezt meglátja, nem annyira csoda, ha odabasz. Így találkoznak a kultúrák.

A 2015 júniusában nyílt Úgy szeretnék beszélni veled, mint férfi a férfivel (FEMINIZMUS 2015) című tárlat egyik képe

A 2015 júniusában nyílt Úgy szeretnék beszélni veled, mint férfi a férfivel (FEMINIZMUS 2015) című tárlat egyik képe (Fotó/Forrás: Nagy Kriszta Tereskova / Facebook)

- Mit mondana a biztonsági őrnek, aki kitessékeli a gyermekét szoptató édesanyát egy gyorsétteremből?

- Vitába elegyednék vele, rákérdeznék a szabályra, ami alapján kitessékeli. Elvégre az emberek egy étteremben esznek, ahogy a baba is. Én sosem etettem a mellemből étteremben gyereket, és szerintem az evés undorító dolog. Hasonló, mint a bélmozgásainkat megmutatni egészen az ürítésig. Ha fel akarok szedni egy csávót, biztos nem falok salátát az orra előtt, mindenféle zöldségszárakkal az orromba fúródva. Szerintem magánügy a szoptatás, ahogy a pisilés, a kakálás, és hangsúlyozom, az evés önmagában is. Tudom, hogy ez nem a leghelyesebb vélekedés. Szerintem ne túrjunk a szánkba húscafatért, sem az orrunkban, és ne tápláljunk gyereket egy mellbimbó által mások előtt. Ez van.

- A legutóbbi kiállítás címe, ahol megjelent, Rendezetlen nőügyek volt. A férfiak az ismert történelem kezdete óta dominálnak, de mennyi idő telik el, míg egyenlőség lesz?

- Édes ez a kérdés. Ön ezek szerint nyitott arra, hogy rendeződjenek ezek az ügyek?

- Jobban örülnék egy olyan társadalomnak, ahol nemétől függetlenül mindenki a neki való helyén ülne.

- Ha a feketék felszabadulását és Amerika elnöki székének elfoglalását nézem, és figyelembe veszem a folyamatok gyorsulását, száz évet mondok. Száz év, és eljutunk oda, hogy a szolga lehet férfi is egy nő-férfi kapcsolatban. 

A 2015 júniusában nyílt Úgy szeretnék beszélni veled, mint férfi a férfivel (FEMINIZMUS 2015) című tárlat egyik képe

A 2015 júniusában nyílt Úgy szeretnék beszélni veled, mint férfi a férfivel (FEMINIZMUS 2015) című tárlat egyik képe (Fotó/Forrás: Nagy Kriszta Tereskova / Facebook)

- Vannak feminista férfiak?

- Volt olyan pasim, aki azt állította, hogy ő az. De én csak egyetlen feminista férfiról tudok. Ő Tarantino. A legutóbbi filmjében [az Aljas nyolcasban – a szerk.] csüggedni láttam, mintha azt érezné, nincs megoldás. De hagyjuk, ő feminista, és több, sokkal több is ennél. Ő nem a nemek egyenlőségében hisz, hanem a nő útmutatásában, a nő elöljáróságában, abban a világban, ahol a nő az első, és mögötte áll a férfi. A nő erősebb, mint a férfi, tanultabb és okosabb, kitartóbb, és meg tud szabadulni olyan helyzetekből, ahonnan a férfi nem, mert a férfi tanult, a nő meg érez! A nő mindenre képes, amire a férfi, és báj dö véj a férfi nem képes mindenre. A nőben durva bizonyítási vágy van, hogy több legyen a férfinál, akit többre tartanak nála. Azt hiszem, a férfi és a nő egyenlő, de olyan évezredes csicskáztatás folyik a nő kárára, hogy nem biztos, hogy megelégszem az egyenlőséggel a két nem között, hanem vágynék inkább arra, hogy háromezer évig szolgáljanak a férfiak. Az okos fejemre hallgatva persze kénytelen vagyok azt mondani, hogy nem kell, hogy szolgáljanak, jó, legyünk egyenlőek. Nem könnyű feladat. De legalább beszélhetünk róla.

Nagy Kriszta Tereskova az Orbán-képekkel

Nagy Kriszta Tereskova az Orbán-képekkel (Fotó/Forrás: Nagy Kriszta Tereskova / Facebook)

- Azt mondta egyszer, Jim Morrison idepisálna az asztalra, ha itt lenne, de azért irigyeljük a szabadságát. Hogy látja, tényleg irigylik az emberek azt a fajta szabadságot, amit Ön is képvisel? Kell az embereknek a szabadság, vagy ez csak a művészek – nehéz vagy könnyű – privilégiuma?

- Azt hiszem, a szabadság nagyon vonzó dolog az emberek szemében, de őrült veszélyes. A társadalom összeomlana, ha nem lennének keretek, amiket nem lehet átlépni. A szabályok kordában tartják a tömegeket, ha felrúgnánk ezeket, anarchia lenne. Ennek a szabadságnak az ellentéte nem a rabság, és nagyon veszélyes magára a szabad emberre is. Főleg rá veszélyes. Ha nem tudsz alkalmazkodni a kötöttségekhez, számkivetetté válsz. Számkivetettnek lenni nagyon nehéz sors, és magányos. Senkinek nem ajánlom, hogy szabad legyen.

- Milyen alkotásokat várhatunk Öntől mostanában?

- Nem titkos, de még nem akarom kikotyogni. Olyan dologgal foglalkozom, ami úgy vájja bele a mindennapjainkba magát, mint akár a politika. Olyan egyszerű és természetes dolog, hogy nem jutna eszébe senkinek, de szerintem kormeghatározó. Majd áprilisban kiderül.

[1] Michelangelo [a szerk.]

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Zenés színház

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Vizuál kulisszatitkok

„Itt mindenki beavatott lesz”

Interjú Turnai Tímeával, a PIM-Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet gyűjteményvezetőjével, a Kulisszatitkok, színház kívül-belül tárlat és programsorozat kurátorával.
Vizuál múzeumok éjszakája

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Vizuál india

Nézze élőben, hogy készül egy festmény!

Egész héten a Hopp Ferenc Múzeum kertjében fest Abhishék Szingh indiai művész, aki nemcsak szívesen veszi a látogatókat, de be is vonja őket az alkotásba.
Vizuál plakát

Száz év magyar plakátjai a Magyar Nemzeti Múzeumban

Sör és vetőmag plakátok, színházi és politikai hirdetések is megtalálhatóak a Tolongó idők című időszaki kiállításon.
Vizuál színész

Makulátlan pálya - a színész, akinek minden filmjét Oscarra jelölték

Marlon Brando? Daniel Day-Lewis? Esetleg Jack Nicholson? Valószínűleg ők ugranak be először, ha minden idők legjobb színészére gondolunk. Pedig a legtökéletesebb filmográfiája valószínűleg John Cazale-nak volt - ehhez azonban sajnos korai halála is hozzájárult.