Vizuál

Tereskova: "Olyan rossz hazafi vagyok, mint a dalai láma"

2016.02.17. 08:15
Ajánlom
Csalódnunk kell, ha a feminizmus állandóan visszhangzott frázisait várjuk Nagy Kriszta Tereskovától. Ellenben kiderül, hogy miért nem tartja helyénvalónak a nyilvános szoptatást, mikor lesz egyenlő nő és férfi, és miért szörnyen nehéz szabadnak lenni. Azt viszont sehogy nem tudtam belőle kihúzni, milyen alkotásokat várjunk tőle áprilisban.
Nagy Kriszta Tereskova

Nagy Kriszta Tereskova

- Orbán-portréi nyomán került legutóbb reflektorfénybe 2014-ben, melyeket azért készített el, mert mint mondta, a csapból is ő folyt. Most, két év elteltével kinek lehetne elkészíteni a portréját?

- Én érzem, mi folyik az én csapomból, és lesz is egy kiállításom áprilisban a Godot-ban, de még nem merem elmondani, mire készülök. Annyit elárulok, hogy nem politika, és nem bevándorlók. Ömlik a csapból, mindent eláraszt, de ez egy személyes dolog.

Orbán-portré

Orbán-portré (Fotó/Forrás: Nagy Kriszta Tereskova / Facebook)

- Ha jól gondolom, Orbánban nem a politikai szereplő érdekelte, hanem az ember, aki meghatározza az életünket.

- Nem, Orbán Viktor számomra egyenlő volt a politikával. Általa a politika olyan személyessé vált, hogy már nem lehetett elválasztani a személyétől, és a családtól, a barátoktól. Átfolyt a családi és a személyi határokon, a közélet befolyt a magánszférába.

- Ezeket a portrékat mindkét oldalról vásárolták. Mit gondol a beszűkült közéleti gondolkodásról, mely a bal- és jobboldalt két szélsőséges pólusként értelmezi, és nem enged átjárást? Mit tehet ez ellen a művész?

- Ahhoz képest, ami volt akkor, amikor elkezdtem a sorozatot, a két oldal csak egyre vadabbul tépi egymást. Nagyon félek, miközben ezt nézem. Amikor láttam háborús képeket filmeken, soha nem értettem, hogy tudnak így beindulni emberek, hogy erőszakig fajulnak a dolgok. Nem értem a csávót a lövészárokban, hogy mi a fenének van ott, hogy miért nem rohan haza a családjához, az anyukájához vagy a feleségéhez. Hogy hogyan képes a saját életét kockáztatni, sőt, nyilvánvalóan kioltatni egy négyzetméter földért, vagy egy határ földért, vagy egy országrészért. Én alapvetően nem szeretem az életet, de ilyen ostobaságért sosem halnék meg. Amiről beszélek, az az, hogy háborús hangulat szelét érzem, és sajnálni fogom az embereket, akik ebbe belehalnak. Mit tehet a művész? A művész arra van, hogy a világot megváltsa. De az erőszakkal szemben én megsemmisült vagyok, béna. Csak akkor megyek ki a csatamezőre, ha nincs merszem bevenni a mérget. És talán, de csak talán, akkor mennék bele test-test elleni harcba, ha védenem kellene magam. De igazából a védelmet is Istenre bíznám. Védjen meg ő. Én egy olyan rossz hazafi vagyok, mint a dalai láma.

Nagy Kriszta Tereskova

Nagy Kriszta Tereskova (Fotó/Forrás: Nagy Kriszta Tereskova / Facebook)

- Ez azt is jelenti, hogy a kultúra intézményét nem feltétlenül a magyarsághoz köti?

- Hát bocsánat, de a kultúra hamarabb volt, mint a magyarság! (nevet)

- Biztosan hallott a Free The Nipple mozgalomról, melynek képviselői a mellbimbó tabustátuszával akarják leszámolni. Nem ez az egyetlen irányzat, mely arra hívja fel a figyelmet, hogy a női test túlszexualizált.

- Minden mellbimbó szexuális. A férfié, és a nőé is. De szexuális a száj is. Ha egy bankban egy férfi úgy van öltözve, hogy látom a mellbimbóját, és egyébként bejön a csávó, és nyalogatja a száját, nyögdécsel, és Hamvas Bélát idéz, akkor az nekem szexi. És azt hiszem, ha ez fordított esetben történik, és egy bankárlány a mellbimbóját tolja a retinámra, az szexi, mindegy a nemi hovatartozás. Én jobban beizgulok egy férfi mellbimbójára, mint egy nőére, egyértelműen. Amikor én a mellemet és bimbóját láthatóvá teszem, így vagy úgy, színpadon vagy fotón, azt tudatosan teszem. Hogy miért? Azt hiszem, a színpadon azért teszem, mert úgy érzem, kell valamit adnom a közönségnek, ha már olyat nem kaphatnak, mint egy koncerten. Ha műveimen, a képeimen, a műtárgyaimon, ha festőművészként teszem, akkor azt úgy teszem láthatóvá, mint Mikelándzseló [1] a szobrain, mint az akt részét. Azzal azonban egyetértek, hogy ha egy férfi mellbimbó nem szexuális, akkor a női mellbimbó sem az, s ha az egyik látható, akkor miért ne lehetne a másik is az. És egyáltalán, minek beszélünk mellbimbókról, amikor az összes szelfi egy szexuális felhívás, és ha egy muszlim ezt meglátja, nem annyira csoda, ha odabasz. Így találkoznak a kultúrák.

A 2015 júniusában nyílt Úgy szeretnék beszélni veled, mint férfi a férfivel (FEMINIZMUS 2015) című tárlat egyik képe

A 2015 júniusában nyílt Úgy szeretnék beszélni veled, mint férfi a férfivel (FEMINIZMUS 2015) című tárlat egyik képe (Fotó/Forrás: Nagy Kriszta Tereskova / Facebook)

- Mit mondana a biztonsági őrnek, aki kitessékeli a gyermekét szoptató édesanyát egy gyorsétteremből?

- Vitába elegyednék vele, rákérdeznék a szabályra, ami alapján kitessékeli. Elvégre az emberek egy étteremben esznek, ahogy a baba is. Én sosem etettem a mellemből étteremben gyereket, és szerintem az evés undorító dolog. Hasonló, mint a bélmozgásainkat megmutatni egészen az ürítésig. Ha fel akarok szedni egy csávót, biztos nem falok salátát az orra előtt, mindenféle zöldségszárakkal az orromba fúródva. Szerintem magánügy a szoptatás, ahogy a pisilés, a kakálás, és hangsúlyozom, az evés önmagában is. Tudom, hogy ez nem a leghelyesebb vélekedés. Szerintem ne túrjunk a szánkba húscafatért, sem az orrunkban, és ne tápláljunk gyereket egy mellbimbó által mások előtt. Ez van.

- A legutóbbi kiállítás címe, ahol megjelent, Rendezetlen nőügyek volt. A férfiak az ismert történelem kezdete óta dominálnak, de mennyi idő telik el, míg egyenlőség lesz?

- Édes ez a kérdés. Ön ezek szerint nyitott arra, hogy rendeződjenek ezek az ügyek?

- Jobban örülnék egy olyan társadalomnak, ahol nemétől függetlenül mindenki a neki való helyén ülne.

- Ha a feketék felszabadulását és Amerika elnöki székének elfoglalását nézem, és figyelembe veszem a folyamatok gyorsulását, száz évet mondok. Száz év, és eljutunk oda, hogy a szolga lehet férfi is egy nő-férfi kapcsolatban. 

A 2015 júniusában nyílt Úgy szeretnék beszélni veled, mint férfi a férfivel (FEMINIZMUS 2015) című tárlat egyik képe

A 2015 júniusában nyílt Úgy szeretnék beszélni veled, mint férfi a férfivel (FEMINIZMUS 2015) című tárlat egyik képe (Fotó/Forrás: Nagy Kriszta Tereskova / Facebook)

- Vannak feminista férfiak?

- Volt olyan pasim, aki azt állította, hogy ő az. De én csak egyetlen feminista férfiról tudok. Ő Tarantino. A legutóbbi filmjében [az Aljas nyolcasban – a szerk.] csüggedni láttam, mintha azt érezné, nincs megoldás. De hagyjuk, ő feminista, és több, sokkal több is ennél. Ő nem a nemek egyenlőségében hisz, hanem a nő útmutatásában, a nő elöljáróságában, abban a világban, ahol a nő az első, és mögötte áll a férfi. A nő erősebb, mint a férfi, tanultabb és okosabb, kitartóbb, és meg tud szabadulni olyan helyzetekből, ahonnan a férfi nem, mert a férfi tanult, a nő meg érez! A nő mindenre képes, amire a férfi, és báj dö véj a férfi nem képes mindenre. A nőben durva bizonyítási vágy van, hogy több legyen a férfinál, akit többre tartanak nála. Azt hiszem, a férfi és a nő egyenlő, de olyan évezredes csicskáztatás folyik a nő kárára, hogy nem biztos, hogy megelégszem az egyenlőséggel a két nem között, hanem vágynék inkább arra, hogy háromezer évig szolgáljanak a férfiak. Az okos fejemre hallgatva persze kénytelen vagyok azt mondani, hogy nem kell, hogy szolgáljanak, jó, legyünk egyenlőek. Nem könnyű feladat. De legalább beszélhetünk róla.

Nagy Kriszta Tereskova az Orbán-képekkel

Nagy Kriszta Tereskova az Orbán-képekkel (Fotó/Forrás: Nagy Kriszta Tereskova / Facebook)

- Azt mondta egyszer, Jim Morrison idepisálna az asztalra, ha itt lenne, de azért irigyeljük a szabadságát. Hogy látja, tényleg irigylik az emberek azt a fajta szabadságot, amit Ön is képvisel? Kell az embereknek a szabadság, vagy ez csak a művészek – nehéz vagy könnyű – privilégiuma?

- Azt hiszem, a szabadság nagyon vonzó dolog az emberek szemében, de őrült veszélyes. A társadalom összeomlana, ha nem lennének keretek, amiket nem lehet átlépni. A szabályok kordában tartják a tömegeket, ha felrúgnánk ezeket, anarchia lenne. Ennek a szabadságnak az ellentéte nem a rabság, és nagyon veszélyes magára a szabad emberre is. Főleg rá veszélyes. Ha nem tudsz alkalmazkodni a kötöttségekhez, számkivetetté válsz. Számkivetettnek lenni nagyon nehéz sors, és magányos. Senkinek nem ajánlom, hogy szabad legyen.

- Milyen alkotásokat várhatunk Öntől mostanában?

- Nem titkos, de még nem akarom kikotyogni. Olyan dologgal foglalkozom, ami úgy vájja bele a mindennapjainkba magát, mint akár a politika. Olyan egyszerű és természetes dolog, hogy nem jutna eszébe senkinek, de szerintem kormeghatározó. Majd áprilisban kiderül.

[1] Michelangelo [a szerk.]

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Életörömre hangolunk! – Szeptemberben jön a Zsidó Kulturális Fesztivál

Könnyű- és komolyzenei koncertek, irodalmi és gyermekprogramokkal, hazai és nemzetközi művészekkel várja a látogatókat a 24. Zsidó Kulturális Fesztivál szeptember 4. és 12. között. A programokat hét fővárosi helyszínen rendezik meg.
Zenés színház

Traviata a fellegekben – a Fokvárosi Opera flashmobja

A dél-afrikai operatársulat tagjai repülőútjuk közben rövid produkcióval örvendeztették meg utastársaikat, a Brindisit adták elő, Verdi Traviatájából. Videó a cikkben!
Klasszikus

„Abban bízunk, hogy a mi lelkesedésünk a közönségre is átragad” – Hornyák Balázs és Várdai István a Kaposfestről

Idén augusztus 13. és 16. között kerül sor az immár tizenhárom éves múltra visszatekintő kamarazenei fesztiválra, a Kaposfestre. A tervekről és a programról Hornyák Balázs fesztiváligazgatóval és Várdai Istvánnal, az eseménysor egyik művészeti vezetőjével beszélgettünk.
Vizuál

Megkezdődött a Lefkovicsék gyászolnak forgatása

Keserédes, abszurd dramedynek ígérkezik Breier Ádám első nagyjátékfilmje, a Lefkovicsék gyászolnak. A rendezőt elsősorban saját családja identitásának konfliktusai inspirálták. A film premierjére várhatóan jövő ősszel kerül sor.
Színház

Érkezik a Darázs – Az iskolai zaklatásról láthatunk előadást a Margitszigeten

A Delta Produkció és a Kristály Színtér közösen mutatja be szeptember 30-án a Darázs című krimit. Az előadás Kiss-Végh Emőkével és Sodró Elizával a főszerepben, Ördög Tamás rendezésében debütál a Margitsziget új játszóhelyén.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál gyász

Elhunyt Sipos László festőművész

Hetvenkilenc éves korában elhunyt Sipos László, a Magyar Köztársasági Érdemrend lovagkeresztjével kitüntetett erdélyi festőművész, grafikus, a kolozsvári iskola képviselője, a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) rendes tagja
Vizuál ajánló

Miskolcon debütál Csoma Sándor filmje, amelyet Erőss Zsolt története inspirált

Magasságok és címmel készült el Csoma Sándor első nagyjátékfilmje, amely a 2013-ban elhunyt hegymászó, Erőss Zsolt történetén alapul. Az alkotás elsősorban a férfi feleségére, Sterczer Hildára és a gyászfeldolgozására fókuszál. 
Vizuál ajánló

Megérkezett az első előzetes Martin McDonagh új filmjéhez

Egy barátság vége és az észak-írországi polgárháború között von párhuzamot legújabb filmjében Martin McDonagh. Az Oscar-díjas rendező The Banshees of Inisherin című drámája 2023 januárjában kerül a hazai mozikba.
Vizuál ajánló

Megkezdődött a Lefkovicsék gyászolnak forgatása

Keserédes, abszurd dramedynek ígérkezik Breier Ádám első nagyjátékfilmje, a Lefkovicsék gyászolnak. A rendezőt elsősorban saját családja identitásának konfliktusai inspirálták. A film premierjére várhatóan jövő ősszel kerül sor.
Vizuál hír

Megvan, mikor kerülhet a mozikba a Joker folytatása

Sajtóhírek szerint Todd Philips Joker: Folie à deux címre keresztelt filmjére legalább két évet még biztosan várnia kell a rajongóknak: az amerikai mozikban 2024. október 4-én debütálhat a nagysikerű képregénytörténet folytatása.