Vizuál

Tíz árnyalat az ezer tó országáról

2012.02.25. 07:00
Ajánlom
A Pekka of Finland harsány színekkel, izgalmas formákkal népszerűsíti a finn életérzést, és könnyedén fogalmazza képekbe az északi ország ősi-modern mítoszait.

Az óriási bőröndökből előbukkanó, Európát beutazó kép-konvoj Finnország legmenőbb alkalmazott grafikusainak egy-egy, kifejezetten a turnéra készített munkáját rejti. A művek jólesőn-játékosan bizonyítják, hogy a vodka és a szőkeségek mellett - a tárlat alcíme Kortárs illusztrációk a pia és a szőkék földjéről - továbbra is a design a finnek legkelendőbb exportcikke. Mindennek felmutatásával a kiállítás egyszeriben ízléses, vagány és roppant vonzó országimázs-csomaggá is változik a kArton Galéria terében.

A tárlat tíz markáns impressziót, látomásszerű pillanatképet mutat be az ezer tó országáról. Az egységes méretű - majd' embernyi nagyságú - anzixok fényről és sötétről tett személyes vallomások, a természet közelségének, a tradíciók továbbélésének falfelületnyi megfogalmazásai. Persze számos módon bejárhatjuk a galéria terét, számomra azonban Antti Uotila op- és pop-art megoldásokból építkező, óriási képeslapra hasonlító kollázsa jelentette látogatói túrám origópontját, ahova aztán - a többi tabló színével, hangulatával - jól esett visszatérnem. Uotila címeroroszlánt, hattyút - Finnország nemzeti madarát -, jókora sügeret és sirályt, meredek hegyoldalon bandukoló medvét, fákat, köveket ábrázol együtt az érzékeinket zavarba hozó, nonfiguratív, játékos illúziókkal. Neonos víziója sajátos, közelképekből kirajzolódó szubjektív nagytotált ad.

Folytassuk virtuális barangolásunkat Sanna Mander képénél, amely a maga laza stílusában nem kevesebbet vállal, mint Finnország flórájának bemutatását. A növényhatározószerű elrendezés helyett egy furcsa palackból - afféle nordikus Pandora szelencéjéből - kiszabaduló, hatalmas virágbokrétát képzeljünk el, amely glóriaszerűen árad szét a sötét alapozáson. Pietari Posti szürreális kréta-erdejében - fái kifejezetten Magritte: A titkos játékos című alkotását idézik - fejetlen, lompos farkú, nagymacskaszerű lények rejtőzködnek, Sac Magique szirupos vattacukor-világát pedig ravasz tekintetű, vagy épp könnyező, pink elefántok lakják. Előbbit a végtelen, finn nyírfaerdők ihlették, utóbbi a fiatalság gondtalan lollipop-felszíne alatt megbújó nehézségeket tematizálja.

Santtu Mustonen Forró, csapadékos nyáréjszakáját a hatvanas évektől errefelé alighanem bármelyik pszichodelikus indie-zenekar jó szívvel elfogadná albumborítónak. Mintha egy suhanó viharvadász-különítmény nyitva feledett objektíve kapott volna le egy apokaliptikus, vad zivatart. Féktelenséget, száguldást, a határok felrúgását érzékelteti a kép, vagyis - feltételezem - egy átlagos, forró, finn buliestét. Minni Havas fotorealisztikus igényű munkáján tetovált testű, kötött zoknis viráglányokként jeleníti meg a három Gráciát. Hátuk mögött - akárha kiégett fényképet néznénk - Szent Iván-éj tüze lobog. De az is lehet, hogy eleven fáklyaként ők maguk válnak a tűz martalékává.

Míg az előző két alkotás az önfeledt tombolást, az elragadtatottságot, Rami Niemi (ön)-ironikus munkája a katzenjammeres másnapokat ragadja meg. A borisszák ébredését krétarajzszerűen ábrázoló sűrű képen csavarhúzós, forrasztópákás alakok dolgoznak serényen - tán azon, hogy lehalkítsák a hasogató, belső hangokat. Niemi részletgazdag munkája képregényszerűen kanyargó, apró, egymással összefüggő jelenetekből áll össze. Inka Järvinen tollaktól, sásszerű növényzettől légies, térképrészletnek ható, felülnézeti partszakasza olyan, mintha elektrográfiát ötvözne land-arttal. Lotta Nieminen képe kezdetleges számítógépes játékok világát, Janine Rewell A hattyú születése című munkája pedig az absztrakt rajzfilmeket, videoklipeket juttatja eszünkbe.

Körsétánk végén könnyen beláthatjuk, hogy ezek a világszerte foglalkoztatott, bögre- és pólómintákat, szórólapokat és koncertplakátokat tervező fiatal grafikusok mennyire ügyesen bánnak a huszadik század második felére jellemző képzőművészeti sztár-trendek ikonográfiájával, illetve milyen szívesen kölcsönöznek ötleteket az utcaművészettől is. A kiállítótérben egy vetítőn futó, illetve az interneten is elérhető további munkáik arról árulkodnak, hogy kezük alól vizuálisan vonzó világ bontakozik ki. Ám volna itt még valami. A példaértékű, gondos összefogás, támogatási háló méghozzá, ami képeiket Magyarországra hozta. A kiállítók ugyanis egytől egyig a Pekka cég alkalmazásában állnak, a tárlat így akár tekinthető az ügynökség - igazán impozáns - portfóliójának is. Idén tudniillik Helsinki a világ design fővárosa, a Pekka of Finland pedig a rendezvénysorozat utazó nagykövetségeként, kihelyezett, kedvcsináló tagozataként is funkcionál. Tehetségekben nálunk sincs hiány, művészet-menedzsment terén azonban érdemes pár pillantást a finnekre vetnünk!

Interjúnkat a kArton Galéria tulajdonosával, Kozma Péterrel itt olvashatják.                 

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Kilép a POSZT-ot szervező cégből a Magyar Színházi Társaság

A szervezet azt sérelmezi, hogy nem tudják megfelelően gyakorolni tulajdonosi és ellenőrzési jogukat. FRISSÍTÉS: Karsai György kilép a POSZT Tanácsadó Testületéből.
Klasszikus

Nem vagyok kétlaki - Interjú Selmeczi Györggyel 

Kisorosziban Selmeczi György, Orbán György, Vajda János és Csemiczky Miklós zeneszerzők fogadták a Partitúra stábját. Miklósa Erika és Batta András a kamerák előtt pillanthatott be a kortárs magyar zeneszerzés Négyek-nek is nevezett csoportja semmihez sem hasonlítható alkotói miliőjébe.
Klasszikus

Alig egy hónap, és kezdődik Érdi Tamás nyári fesztiválja

Ötödik alkalommal rendezik meg a Klassz a pARTon! fesztivált. Idén negyven koncertet, összesen 62 programot látogathatunk a hazai vízpartokon.
Klasszikus

Így gyakorolj! – Tabea Zimmermann brácsaművész tanácsai

A hazánkban is gyakran megforduló brácsaművész, Várjon Dénes zenészpartnere a Strad hasábjain hat pontban szedte össze tanácsait a fiatal (vonós)hangszereseknek.
Színház

Balogh Tibor válasza Karsai Györgynek

A POSZT Szakmai Tanácsadó Testületének tagja nyílt levélben reagál Karsai György egyetemi tanár, színikritikus hétfőn közzétett írására, amelyben lemond a POSZT Tanácsadó Testületi tagságáról.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál gyász

Firenze elbúcsúzott Franco Zeffirellitől

Firenzeiek és a világ minden tájáról érkezett turisták ezrei vettek búcsút hétfőn a firenzei Palazzo Vecchióban a város nagy szülöttjétől, a 96 éves korában szombaton elhunyt Franco Zeffirelli filmrendezőtől.
Vizuál hír

Ember Sári nyerte az idei Leopold Bloom Díjat

A fiatal alkotó munkái olyan kérdésekkel foglalkoznak, mint a másság, a modernizmus, a formalizmus, a testünkkel való kapcsolat vagy az etnikai és faji különbözőségek, mindezt komplex módon például néprajzi vagy antropológiai kontextusba helyezve.
Vizuál ajánló

Támogatói jeggyel úszhatjuk meg a sorban állást a Múzeumok Éjszakáján

Országszerte mintegy 400 intézmény várja a közönséget csaknem 2000 programmal június 22-én, a 17. Múzeumok éjszakáján, melynek "fővárosa" Szombathely lesz. Néhány újítást is bevezettek a szervezők.
Vizuál hír

Több hónapos programsorozattal emlékeznek a száz éve elhunyt Csontváryra

A június 19-én kezdődő sorozat keretében neves szakemberek tematikus előadásai vezetik végig az érdeklődőket Csontváry Kosztka Tivadar életútján, szakmai és személyes megközelítésből egyaránt.
Vizuál interjú

Rófusz Ferenc: „Ma Európában a klasszikus kultúra és a keresztény üzenet is érdektelenné válik”

Negyven év várakozás után elkészült Rófusz Ferenc festményfilmje, Az utolsó vacsora. Leonardo da Vinci világhírű freskója tizenegyperces animációs filmben elevenedik meg, szerdától Kecskeméten, a KAFF versenyprogramjában látható.