Vizuál

Tízéves a Medence Csoport

2010.04.26. 09:49
Ajánlom
A kerek évforduló alkalmából az egyik alapítóval, Gross Andrással, Szitás Tamás beszélgetett.

A Medence Csoport alkotóközösség hivatalosan 2000 elején alakult az Orczy-kert egyik üres medencéjében. Az alkotóközösségből mára egy vállalkozás nőtte ki magát, egy olyan önálló fizikai és szellemi műhely, melyet formatervezők és vizuális kommunikációtervező iparművészek alkotnak. A három alapító tag - Gross András belsőépítész, Terebessy Tóbiás designer és Magyar Gergely kommunikáció-tervező művész már az egyetemi évek alatt ismerték egymást, míg a csoport negyedik tagja, Ónódy Ágnes művészeti menedzser, 2005-ben csatlakozott hozzájuk. A diploma megszerzése után partyk-ra készítettek különböző dekorációs elemeket, majd jött az első, igazi megrendelés, a 2000-es Sydney olimpia kapcsán egy rendezvénysátor elkészítésére kérték fel a csapatot. A munkához azonban hivatalos formát kellett ölteni, így a fiataloknak nem maradt más választása, bele kellett fogni egy vállalkozásba. Bátorságuk meghozta gyümölcsét, az elmúlt tíz évben számos kültéri és beltéri installációt, kiállítást, színházi darabot és egyéb közösségi projekteket valósítottak meg, tervezők, előadóművészek és alkotók közreműködésével, nem kevés sikerrel.

- Minden alkotócsoportnak megvan a saját filozófiája, módszerei. A tieteket hogyan írnád le?

Gross András: - Nagyon fontos, hogy ha belekezdesz valamibe, már rögtön az elején tudja, hogy merre szeretnél menni. Mi egy olyan csoportot akartunk létrehozni, ahol nem az a lényeg, hogy legyen munkánk, hanem, hogy az alkotásokon keresztül egyfajta harmóniát teremtsünk a művészet, a közösség és a környezet között. Ezért is választottuk a természetes anyagokat, a bambuszt és az újrahasznosított anyagokat.

- A bambusz állandó szereplője a munkáitoknak?

- Igen. Ha körbenézel az irodában az itt készült polcok bambuszból készültek, vagy például ennek az asztalnak a lábai is. Az asztallap pedig a Szépművészeti Múzeum Van Gogh kiállításának az újrahasznosított anyagából. Mi nem azért dolgozunk ilyen anyagokkal, mert nincs pénzünk jobbat venni, hanem mert sokkal izgalmasabb és egyértelműen környezettudatosabb magatartás, ha egy meglévő dolgot újrahasználunk, kiegészítjük más természetes anyagokkal és új funkciót adunk neki. Ez egyfajta low tech és low budget gondolkodás. Nem azért járok biciklivel, mert nincs pénzem autóra, hanem mert szeretem. Mi is így vagyunk ezzel.

- Miért pont a bambusz? Nálunk nem őshonos növény...

- Igen, nálunk a bambusz nem tájfajta. A kezdetek kezdetén, mikor a party dekorációkat készítettük, kerestünk egy olyan anyagot, ami könnyű, tartós és nagyon rugalmas. Bodóczky Tóni kollégám papája, aki egy neves sárkányépítő, ajánlotta a bambuszt. Úgy gondolom elég nagy bátorság volt részünkről ezzel a növénnyel dolgozni, mivel a bambusznak nincs Magyarországon hagyománya, legfeljebb dekorációs kelléknek használják. Kerestünk hozzá irodalmat, gyűjtögettük az információt, hogy mit bír, mit tud, és amikor láttuk, hogy ez egy ilyen jó anyag, elkezdtünk tízméteres sátrakat építeni. Az első ilyen nagyméretű installáció a Sydney-sátor volt.

- Van kedvenc projekted?

- Mivel belsőépítész vagyok az én fő területem a kiállítás tervezés. Nagy kedvencem „A szív képei", ami 2005-ben a British Council közreműködésével és támogatásával valósult meg a Millenárison. Ez az emberi szívet bemutató tárlat egy nagyon összetett munka volt. Nekünk kellett kitalálni a koncepciót, összeszedni hozzá a csapatot, a grafikát, az installációt, a kiállítás-elemeket, az interaktív elemeket, a honlapot, el kellett menni egy szívműtétet felvenni, a videót összevágni és bemutatni az anyagot. Az ilyen komplex dolgokat nagyon szeretem. A másik nagy kedvencem az Octopus sátor a Szigeten.

- Amit idén már nyolcadik alkalommal fogtok megrendezni.

- Bizony! Az első Octopus sátor 2003-ban készült el. A Sziget akkori igazgatója, Kardos József, keresett meg bennünket, hogy egyesítsük a komolyzenei és irodalmi sátrat a Labirintussal. Kitaláltuk, hogy az új helyszín neve legyen Octopus, mivel egyrészt a hét szabadművészetet és az összművészetet egy nyolckarú lénynek képzeltük el, másrészt maga a sátor, amit terveztünk szintén nyolcszögletű lett.

- Az Octopus helyszín minden évben más-más tematika köré épül. Idén mit választottatok?

- Az idei év egyik központi témája a víz, pontosabban az édesvíz-folyóvíz-ivóvíz. Mivel azonban nemcsak a saját munkáinkat szeretnénk látni az Octopus területén, kiírtunk egy pályázatot művészeknek, kültéri installációk, szobrok, interaktív elemek elkészítésére, amiből a legjobbakat meg is fogjuk valósítani.

- Hogyan fogjátok megünnepelni a tízéves jubileumot?

- Ez az év egy kicsit az önmagunkról is szól. Májusban fog megjelenni a tízéves katalógusunk, ami egy válogatás az eddigi projektjeinkből. Hat fő tematikai egységre bontottuk a munkánkat: építészet, tárgytervezés, látványtervezés, színházi előadások, közösségi projektek és installációk. A kategóriákon belül hat-hét kiemelt projektet mutatunk be.

- A tíz egy nagyon kerek szám. Ilyenkor az ember összegez, értékel, majd új tervek születnek meg a fejében. Ti mit vártok az elkövetkező időszaktól?

- Ha az elmúlt tíz évre visszatekintek, úgy gondolom, hogy sikeres a működésünk, hiszen elértük a célunkat. Megélünk abból amit csinálunk, ami szerintem mindenképp siker. A jövőre nézve pedig egyrészt folytatjuk amit elkezdtünk, másrészt szeretnénk jobban elmélyülni a dolgokban. Gondolok itt a saját szakmai továbbképzésünkre vagy a nyelvtanulásra. Próbálunk külföldi kapcsolatokat kiépíteni, hogy együtt dolgozhassunk hasonló csapatokkal Európában vagy akár azon túl is, hogy megmérettessük magunkat a nemzetközi porondon is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Megkezdte munkáját Antal Zsolt az SZFE Elméleti Intézetének élén

Sára Balázs és Bodolay Géza után újabb intézetvezető kezdte meg munkáját a Színház- és Filmművészeti Egyetemen.
Jazz/World

Három napon át minden a jazz körül forog

A kilenc éve minden évben április 30-án megrendezett Nemzetközi Jazznap (International Jazz Day) magyar eseményeit a koronavírus-járvány miatt elhalasztották, azonban a szervezők most online pótolják az elmaradt koncerteket, amiket három napon keresztül, öt budapesti és egy felvidéki helyszínről közvetítenek.
Színház

Online tartja legújabb bemutatóját a Pesti Színház

Elmesélhető-e a 20. század történelme egyetlen család, ház vagy kő történetén keresztül? Marius von Mayenburg A kő című drámájában generációról generációra hagyományozott titkok, falakba eltemetett történetek kerülnek felszínre, megértetve valamit saját múltunkból, de leginkább a jelenünkből. Michal Dočekal, a Prágai Városi Színházak igazgatójának rendezése december 5-én látható élő stream formájában.
Jazz/World

„Lesz még, aki rákérdez a hamisságra?” – Megérkezett Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint új klipje

Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint úgy döntöttek, hogy a pandémia okán lelassult időben nem egyben adják ki új lemezüket, hanem havonta bemutatnak egy-egy dalt. Íme a legújabb.
Színház

Auksz Éva: Szerencsére az élet visszaigazolta, hogy jó úton vagyok

A Partitúra december 5-én, szombaton 14.30-tól Dunaújvárosban kalandozik. Itt született a zenés és prózai előadásokban is emlékezetes alakításokat nyújtó Auksz Éva, aki színházi elfoglaltságai miatt nem tudott jelen lenni a Partitúra dunaújvárosi forgatásán, egykori néptáncos fellépéseinek helyszínén, a Bartók Kamaraszínházban, ahol Őze Áron, az intézmény igazgatója vitte körbe a stábot. Auksz Éva ugyanakkor a Fidelio.hu-nak mesélt fiatalkori útkereséséről, mesteréről, Iglódi Istvánról, és egy különleges előadásról, amely a Rózsavölgyi Szalonban megy majd – a korlátozó intézkedések feloldása után.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

KÉP-regény: Mikróban felmelegített valóság, újratöltve

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a valóságshowkról elmélkedik, akár érdemes, akár nem.
Vizuál magazin

Jean-Luc Godard, a francia új hullám legendás alakja 90 éves

A tiszteletbeli Oscar-díjas francia filmrendező nevéhez fűződik a Kifulladásig című alkotás, amelyet a világ legjobb filmjei között tartanak számon.
Vizuál hír

Online látható Tóth Luca fesztiváldíjas kisfilmje

November 30-tól bárki megnézheti Tóth Luca legújabb kisfilmjét, a Berlinalén debütált Lidérc urat. A rendező második függetlenfilmjét 2019-ben mutatták be és azóta közel 90 fesztiválon szerepelt, versenyprodukcióként pedig 12 jelölést váltott díjra.
Vizuál hír

Zenthe Ferencre emlékezik OSZMI

Online programmal emlékezik Zenthe Ferenc születésének századik évfordulójára az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet. A 20. század második felének egyik legmeghatározóbb magyar színművészéről pályatársai csak úgy nyilatkoztak, hogy „nagysága abban is állt, hogy pici epizódban is alázatos és fegyelmezett volt”.
Vizuál gyász

Elhunyt moszkvai Puskin Szépművészeti Múzeum volt elnöke

98 éves korában, koronavírus-fertőzésben elhunyt Irina Antonova, a világhírű moszkvai Puskin Szépművészeti Múzeum volt igazgatója, aki 52 év után, 2013-ban vonult vissza az intézmény éléről.