Vizuál

Több lehetőséghez jutottak tavaly a női filmrendezők, mint korábban

2021.01.06. 15:15
Ajánlom
Rekordot ért el a legnagyobb bevételű amerikai filmek női rendezőinek aránya 2020-ban egy új amerikai tanulmány szerint.

A kutatást a San Diegó-i Állami Egyetemnek a nők televíziós és filmes munkáit és helyzetét elemző központja végezte. Eredményeik szerint tavaly a száz legnagyobb bevételű film rendezőinek 16 százaléka volt nő, az arány még sosem volt ilyen magas – írta a Variety filmes portál.

Egy évvel korábban 12, 2018-ban pedig csak 4 százalék volt a női rendezők aránya, ami az elemzők szerint azt jelzi, a stúdiókra gyakorolt, a női filmesek támogatását követelő nyomás talán kézzel fogható eredményeket hoz.

Természetesen 2020 a koronavírus-világjárvány miatt egyetlen korábbihoz sem hasonlítható: a filmipart hónapokra állította le.

A legnagyobb költségvetésű produkciók közül voltak nők rendezte filmek is – mások mellett Chloe Zhao Örökkévalók, Cathy Yan Ragadozómadarak és Cate Shortland Fekete Özvegy című alkotása –, melyek csak jövőre kerülhetnek a mozikba.

A két évtizede évente elkészített kutatást a központ igazgatója, Martha Lauzen vezette. A friss tanulmány foglalkozott a mozik bezárása miatt kialakult helyzettel is: először vették számba, hány nőt foglalkoztattak az otthon nézett filmek március-decemberi sikerlistáján (Watched at Home Top 20 Chart) szereplő produkciókban. A listát a Digital Entertainment Group állította össze.

A húszas listára került, otthon nézett filmek rendezői, forgatókönyvírói, producerei, vágói és operatőrei 19 százaléka volt nő, ami valamivel kevesebb, mint a legnagyobb bevételű filmekben mért 21 százalék. Az otthon nézett filmeknek kevesebb mint 10 százalékát rendezte nő, a legnagyobb bevételű mozikét 16.

A női rendezők számára biztató lehet a tendencia, ám sötétebb a kép, minél mélyebbre ásnak a kutatók. A száz legnagyobb bevételű film producereinek 28, executive producereinek 21 százaléka volt nő, ez tavaly óta két százalékpontos növekedést jelent mindkét kategóriában.

A vágók 18, a forgatókönyvírók 12, az operatőrök 3 százaléka volt nő, az utóbbiaké egy százalékponttal emelkedett, a forgatókönyvíróké azonban nyolc, a vágóké öt százalékponttal csökkent.

A kutatók azt is megállapították, hogy azok a filmek, melyeknek legalább egy női rendezője volt, sokkal nagyobb valószínűséggel választottak női vágót, operatőrt és a színfalak mögött más kulcspozíciókban dolgozó női munkatársat.

A nő rendezte filmek forgatókönyvíróinak 53 százaléka volt nő, míg a csak férfiak rendezte filmeknél ez az arány csak 8 százalék volt. A nők rendezte filmek 39, a férfiak rendezte filmek 18 százalékban választottak női vágókat, a zeneszerzőknél 13 és 4 százalék volt az arány.

Noha az előrelépés jelentős volt, a legfontosabb filmek 67 százalékában a színfalak mögötti legfontosabb pozíciókban 0-4 nőt, míg ugyanezen filmek több mint 70 százalékában tíz, vagy ennél is több férfit alkalmaztak rendezőként, forgatókönyvíróként és más fontos munkakörben. Lauzen szerint „döbbenetes a kiegyensúlyozatlanság”.

Fejléckép: Margot Robbie a Ragadozómadarak című filmben (forrás: IMDb)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Ókovács Szilveszter azonnali hatállyal felmondta Kesselyák Gergely szerződését

A karmester-operarendező, aki korábban a miskolci Bartók Plusz Operafesztivál igazgatója is volt, maga is pályázott az Opera élére, és a szakértői bizottság a legtöbb szavazattal támogatta. CIKKÜNK FRISSÜLT ÓKOVÁCS SZILVESZTER KÖZLEMÉNYÉVEL!
Színház

„Önök minden pályázatunkat elutasították” – Közös nyílt levelet írtak a független társulatok

A huszonöt színházi társulat levelét azoknak az „ismeretlen kurátoroknak” címezte, akik a közelmúltban nulla forint támogatást ítéltek meg nekik. A Rózsavölgyi Szalon is beszámolt arról, őket hogyan érintette a döntés. CIKKÜNK FRISSÜLT!
Zenés színház

Rost Andrea nem lép fel a Magyar Állami Operaházban a jövő évadban

Az énekesnő döntéséről tájékoztatta az intézmény főigazgatóját, Ókovács Szilvesztert, és az idén nyárra meghirdetett Varázsfuvola-előadásokból is kilép.
Klasszikus

A zeneélet kivételes művészei fogtak össze a magyar klasszikus zene helyzetének javítása érdekében

Hét Kossuth-díjas művész elnökségével megalakult a Magyar Muzsikusok Szövetsége, melynek célja a klasszikus zene társadalmi elfogadottságának emelése, a magyar zene értékeinek megőrzése és fejlesztése egy átfogó stratégia megalkotásával.
Klasszikus

Száz év hét napban – a BMC Ligeti Fesztiválján jártunk

A Ligeti György születésének századik évfordulója alkalmából rendezett eseménysorozat csúcspontja a Budapest Music Centerben rendezett egyhetes fesztivál volt. Négy, igencsak különböző típusú koncerten jártunk

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál gyász

Elhunyt Szűcs Endre építész

Életének 80. évében elhunyt Szűcs Endre Ybl Miklós-díjas építész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja – tette közzé a hírt a köztestület.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Az argentin aranyháromszög

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal háromrészes sorozatba kezd Argentína legnagyobb exportcikkeiről.
Vizuál ajánló

Egy kettészakadt ország képe rajzolódik ki Reisz Gábor új filmjében

Október 5-én kerül a hazai mozikba a Rossz versek rendezőjének új filmje, amelyben egy tizennyolc éves fiú érettségi vizsgája botrányba torkollik.
Vizuál hír

Pipás Pistáról szóló sorozat készül Tarr Béla közreműködésével

A sorozat egyebek közt arra keresi a választ, tekinthetjük-e hősnek a szegedi tanyavilág legendás bérgyilkosnőjét. A produkciós csapat jelenleg finanszírozási partnereket gyűjt.
Vizuál kritika

Nem ébredhetsz fel, ha el sem aludtál – kritika az Asteroid Cityről

Wes Anderson legújabb filmjében nagyjából azt kapjuk, amit már megszokhattunk tőle: egy szerethető, bolondos történetet, amelynek, meglehet, súlya igazából nincs, de legalább van egy picike szíve.