Vizuál

Történetcsírák a szobrokban

2012.04.07. 07:08
Ajánlom
Nagy Karolina viaszból öntött fényszobrai ragyogó színeikkel ragadják meg a kiállítás-látogatót. Kíváncsiak voltunk rá, hogyan készülnek, és alkotójuk számára mit jelentenek az árnytalan, csillogó objektek. INTERJÚ

- Egyszerű formákkal dolgozol, hétköznapi tárgyakat nem hétköznapi helyzetben mutatsz meg. A Camera Lucida című kiállításodon egy egész szobát rendeztél be belőlük. A labdák gömbök, az izzók vízcseppek alakjára hasonlítanak, az ágy pedig egy téglatestet formáz. Amikor új alkotásba fogsz, először a konkrét tárgyra találsz rá, vagy a formát keresed?

- A camera lucida olyan optikai eszköz, amelynek használata a rajzolásban, a tájékozódásban segíti a művészt. Sablonként funkcionál, sorvezetőül szolgál, mintát ad. A kiállítás címe arra utal, hogy én is mintázatok után kutatok, a tárlaton látható munkáim mindegyike hordoz magán mintákat. Ezek a Lisszaboni ágy kockás ágytakarójától a labdák pöttyein át mindenki által jól ismert motívumok. Olyan hívogató, könnyen azonosítható elemeket kerestem, amik személyes élményeket is előhívhatnak a kiállítás látogatóiból. A szobrokban tehát a befogadók tapasztalataiból kibomló történetcsírák laknak.

- Finoman megmunkált felszínük alatt pedig neoncsövek vagy LED-ek világítanak. Mi a szerepe a fénynek, mondhatjuk, hogy ez jelenti a szobraid lelkét?

- A neont és a LED-eket leggyakrabban fényreklámokban, kirakatokban alkalmazzák. Tárgyak belsejébe helyezve én még nem találkoztam velük. Annak köszönhetően, hogy a fény belülről érkezik, ha úgy tetszik, a tárgyak lelkéből, a szobrok nem vetnek árnyékot. Úgy gondolom, ezek lélekkel telített tárgyak. A beültetett fény ráadásul teljesen átírja a megformázott eszközök eredeti rendeltetését. Köznapi szempontból afunkcionálissá, hasznavehetetlenné teszi, ezzel egyszersmind hozzáférhetetlenné, és csodálnivalóvá is változtatja őket.    

- Különös ellentmondás. A műveidben egyébként is fontosnak érzem az ellentétek szerepét. A fény a sötéttel, a természetes anyagok pedig a mesterséges megvilágítással kerülnek párbeszédhelyzetbe.

- Így igaz. A Függöny című munkám például az elrejtés és a megmutatás szembenállására mutat rá. A villanykörtékből kirakott, fátyolra, lepelre hasonlító mű a mintául vett tárgy eredeti funkciója, vagyis az eltakarás helyett feltárja magát, magára irányítja a figyelmet, megszólít: íme a függöny. Középpontba kerül, de mégsem tudja teljesen bevilágítani a teret. Sajátos derengés veszi körül. Fény és sötét keveréke.

- Hozzá pedig viaszosan ragyogó színek.

- Az élénk színvilágot Portugáliából hoztam magammal. 2008-2009-ben a lisszaboni Szépművészeti Akadémia ösztöndíjasaként ismerkedtem meg a luzitán tárgykultúra, illetve a marokkói iszlám színpompás motívumkincsével. Azelőtt nem is készültek színes szobraim, a Lisszaboni ágy viszont ennek az évnek az emlékét őrzi.

- A Camera Lucida meditatív fényszobája nyugalmat, gyermeki-csodálatos hangulatot áraszt. Mit jelent számodra ez a finoman fénylő tér?

- Nekem az otthonkeresést juttatja eszembe. A fényszoba az én értelmezésem szerint az otthont, az otthonosságot kínálja. A mesék kalandorai, ha a sötét erdőben egy kivilágított ablakot látnak, azonnal elindulnak felé. A fény - azzal, hogy magát felfedi, hogy jelt ad - magához csalogatja, útba igazítja a biztonságot, szállást, nyugalmat kereső, fáradt vándorokat. Lehet, hogy elgondolkodik ugyan egy pillanatra az utazó: vajon, ki lakhat a kunyhóban, épp az erdő közepén, a fény azonban erős, vonzó, ezért reményt jelent számára, léptei a pislákoló világosság felé viszik. 

- Mennyiben kapcsolható ehhez a gondolathoz az anyagválasztásod, hogy viasszal dolgozol?

- A fehér viasz és a fény együttes használata szakrális aurát is kölcsönöz a tárgyaknak. Ehhez az is hozzájárul, hogy a szobraim esetében a logika egy ponton döccen. Az ágy például, amitől stabilitást várunk, itt vékony viaszréteg csak, a plasztikus, pattogó labdák rugalmatlan golyóbisok, és a könyveket sem tudjuk leemelni a polcról, hiszen egybe vannak öntve. Aki belép a kiállítótérbe, egy megdermedt világban találja magát. A kiállított objektumok így transzcendens tartományba kerülnek, ennyiben pedig az előbb említett otthonkeresés  a természetfölöttihez fűződő viszonyunk alakítására irányul.   

- A minap érkeztél haza Párizsból egy művészeti vásárról. Hogy fogadta a szobrokat az ottani közönség?

- A Grand Palais-ban rendezett, Paris Art-on számos francia galéria mellett a Dovin is kiállított. Örömmel mondhatom, hogy sokan érdeklődtek az alkotásaim iránt, sőt, egy kortárs szobrászattal foglalkozó alapítvány meghívott a jövőre rendezendő csoportos kiállítására is.  

- A Camera Lucida című kiállítás számomra mind technikailag, mind pedig gondolatiságában szerves egészet rajzolt ki. Érdekelne, milyen irányba tart a művészeted, min dolgozol mostanában?

- Továbbra is a fény érdekel elsősorban. Készítettem nemrég egy, a csíkos bevásárlószatyrok forma- és motívumkincsét kissé átforgató objektet, és elkezdtem egy light box-ot is, ami ugyancsak paraffinintarziával készül, vagyis viasszal öntöm ki a felületét. Úgy gondolom, ez az irány, számos további lehetőséggel kecsegtet. Szeretnék elmélyülni benne.

Nagy Karolina Camera Lucida című kiállítása április 11-ig tekinthető meg Budapesten, a Magyar Építőművészek Szövetségének kiállítótermében.

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

„Istennek egy törvénye van: a szeretet”

A Hegedűs a háztetőn 1964-ben, a New York-i Broadwayn kezdte világraszóló karrierjét, 1966-ban mutatták be európai színpadon (Anatevka címen), 1971-ben film is készült belőle. Magyarországon 1973-ban, Vámos László emlékezetes rendezésével, Bessenyei Ferenc legendás főszereplésével debütált. Legújabb változatát július 31-én a Margitszigeti Szabadtéri Színházban, Bozsik Yvette rendezésében láthatja a közönség.
Tánc

Elhunyt Axt Lászlóné Ibolya artistaművész

71. életévében elhunyt Axt Lászlóné Ibolya világhírű artistaművész, akit a Fővárosi Nagycirkusz társulata fájó szívvel búcsúztat.
Klasszikus

Zenei utazás Mozarttól Josef Sukig

Álmodozó nyári éjjel címmel július 29-én szabadtéri koncertet az Anima Musicae Kamarazenekar, az Óbudai Társaskör kertjében. A műsorban elhangzanak Mendelssohn, Mozart, Hugo Wolf és Josef Suk művei is, valamint vendégművészként fellép Horgas Eszter és Polónyi Ágnes.
Zenés színház

Kazinczy Ferenc fiáról készít előadást a Madách Színház

Derzsi György és Meskó Zsolt darabja, a Kazinczy, a tizenötödik nyerte a III. Madách Musical Pályázatot, melyet a teátrum műsorra tűz a 2021/22-es évadban.
Zenés színház

Sztárgála és jótékonysági nap Patricia Petibonnal és Lawrence Brownlee-val az Opera Eiffel Műhelyházában

2021. augusztus 21-én 19:00 órától a kivételes francia koloratúrszoprán, Patricia Petibon és a legkeresettebb amerikai bel canto tenor, Lawrence Brownlee ad szabadtéri koncertet az Opera Eiffel Műhelyházának parkjában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Liszt Ferenc miniszobra díszíti Szöul főutcáját

Új miniszobrot készített Kolodko Mihály, aki ezúttal egészen Ázsiáig repült, hogy leleplezze legújabb alkotását.
Vizuál interjú

A magyar animáció világhírű műhelye - interjú Mikulás Ferenccel

1971-ben a Pannónia Rajzfilmstúdió vidéki műtermeként jött létre az immár 50 éves Kecskemétfilm. A legegyszerűbb háttérmunkával, a kifestéssel kezdtek, ma már Balázs Béla-díjas munkatársakkal büszkélkednek és 3D-ben is gyártanak egészestés filmeket. A stúdió vezetőjével, Mikulás Ferenccel beszélgettünk.
Vizuál ajánló

Pazar Vaszary-válogatás a Kieselbach Galéria nyári tárlatán

Vaszary Jánostól nyolc kiváló olajfestmény és több jelentős grafika is látható a Kieselbach Galéria A legnagyobbak - Főművek és fontos képek Munkácsytól Kondorig címmel nyílt reprezentatív nyári tárlatán.
Vizuál hír

Astra Filmland: Budapest London kihívója lehet?

A filmipar csúcstechnológiáit felvonultató, Európa egyik legnagyobb filmparkja épülhet fel Mogyoródon. A hazai befektetők fejlesztésével megvalósuló új központ mintegy 40 milliárd forintos, több ütemben megvalósuló beruházás, tovább erősítheti előkelő pozíciónkat a nemzetközi filmgyártásban.
Vizuál hír

75 év után újra Magyarországon Courbet festménye

Magyar magángyűjtő vásárolta meg, így 75 év után újra Magyarországra került az egykori Hatvany-gyűjtemény jeles darabja, Gustave Courbet Fürdőzők az erdőben című festménye. Rövidesen a magyar közönség is láthatja az értékes alkotást.