Vizuál

Történetcsírák a szobrokban

2012.04.07. 07:08
Ajánlom
Nagy Karolina viaszból öntött fényszobrai ragyogó színeikkel ragadják meg a kiállítás-látogatót. Kíváncsiak voltunk rá, hogyan készülnek, és alkotójuk számára mit jelentenek az árnytalan, csillogó objektek. INTERJÚ

- Egyszerű formákkal dolgozol, hétköznapi tárgyakat nem hétköznapi helyzetben mutatsz meg. A Camera Lucida című kiállításodon egy egész szobát rendeztél be belőlük. A labdák gömbök, az izzók vízcseppek alakjára hasonlítanak, az ágy pedig egy téglatestet formáz. Amikor új alkotásba fogsz, először a konkrét tárgyra találsz rá, vagy a formát keresed?

- A camera lucida olyan optikai eszköz, amelynek használata a rajzolásban, a tájékozódásban segíti a művészt. Sablonként funkcionál, sorvezetőül szolgál, mintát ad. A kiállítás címe arra utal, hogy én is mintázatok után kutatok, a tárlaton látható munkáim mindegyike hordoz magán mintákat. Ezek a Lisszaboni ágy kockás ágytakarójától a labdák pöttyein át mindenki által jól ismert motívumok. Olyan hívogató, könnyen azonosítható elemeket kerestem, amik személyes élményeket is előhívhatnak a kiállítás látogatóiból. A szobrokban tehát a befogadók tapasztalataiból kibomló történetcsírák laknak.

- Finoman megmunkált felszínük alatt pedig neoncsövek vagy LED-ek világítanak. Mi a szerepe a fénynek, mondhatjuk, hogy ez jelenti a szobraid lelkét?

- A neont és a LED-eket leggyakrabban fényreklámokban, kirakatokban alkalmazzák. Tárgyak belsejébe helyezve én még nem találkoztam velük. Annak köszönhetően, hogy a fény belülről érkezik, ha úgy tetszik, a tárgyak lelkéből, a szobrok nem vetnek árnyékot. Úgy gondolom, ezek lélekkel telített tárgyak. A beültetett fény ráadásul teljesen átírja a megformázott eszközök eredeti rendeltetését. Köznapi szempontból afunkcionálissá, hasznavehetetlenné teszi, ezzel egyszersmind hozzáférhetetlenné, és csodálnivalóvá is változtatja őket.    

- Különös ellentmondás. A műveidben egyébként is fontosnak érzem az ellentétek szerepét. A fény a sötéttel, a természetes anyagok pedig a mesterséges megvilágítással kerülnek párbeszédhelyzetbe.

- Így igaz. A Függöny című munkám például az elrejtés és a megmutatás szembenállására mutat rá. A villanykörtékből kirakott, fátyolra, lepelre hasonlító mű a mintául vett tárgy eredeti funkciója, vagyis az eltakarás helyett feltárja magát, magára irányítja a figyelmet, megszólít: íme a függöny. Középpontba kerül, de mégsem tudja teljesen bevilágítani a teret. Sajátos derengés veszi körül. Fény és sötét keveréke.

- Hozzá pedig viaszosan ragyogó színek.

- Az élénk színvilágot Portugáliából hoztam magammal. 2008-2009-ben a lisszaboni Szépművészeti Akadémia ösztöndíjasaként ismerkedtem meg a luzitán tárgykultúra, illetve a marokkói iszlám színpompás motívumkincsével. Azelőtt nem is készültek színes szobraim, a Lisszaboni ágy viszont ennek az évnek az emlékét őrzi.

- A Camera Lucida meditatív fényszobája nyugalmat, gyermeki-csodálatos hangulatot áraszt. Mit jelent számodra ez a finoman fénylő tér?

- Nekem az otthonkeresést juttatja eszembe. A fényszoba az én értelmezésem szerint az otthont, az otthonosságot kínálja. A mesék kalandorai, ha a sötét erdőben egy kivilágított ablakot látnak, azonnal elindulnak felé. A fény - azzal, hogy magát felfedi, hogy jelt ad - magához csalogatja, útba igazítja a biztonságot, szállást, nyugalmat kereső, fáradt vándorokat. Lehet, hogy elgondolkodik ugyan egy pillanatra az utazó: vajon, ki lakhat a kunyhóban, épp az erdő közepén, a fény azonban erős, vonzó, ezért reményt jelent számára, léptei a pislákoló világosság felé viszik. 

- Mennyiben kapcsolható ehhez a gondolathoz az anyagválasztásod, hogy viasszal dolgozol?

- A fehér viasz és a fény együttes használata szakrális aurát is kölcsönöz a tárgyaknak. Ehhez az is hozzájárul, hogy a szobraim esetében a logika egy ponton döccen. Az ágy például, amitől stabilitást várunk, itt vékony viaszréteg csak, a plasztikus, pattogó labdák rugalmatlan golyóbisok, és a könyveket sem tudjuk leemelni a polcról, hiszen egybe vannak öntve. Aki belép a kiállítótérbe, egy megdermedt világban találja magát. A kiállított objektumok így transzcendens tartományba kerülnek, ennyiben pedig az előbb említett otthonkeresés  a természetfölöttihez fűződő viszonyunk alakítására irányul.   

- A minap érkeztél haza Párizsból egy művészeti vásárról. Hogy fogadta a szobrokat az ottani közönség?

- A Grand Palais-ban rendezett, Paris Art-on számos francia galéria mellett a Dovin is kiállított. Örömmel mondhatom, hogy sokan érdeklődtek az alkotásaim iránt, sőt, egy kortárs szobrászattal foglalkozó alapítvány meghívott a jövőre rendezendő csoportos kiállítására is.  

- A Camera Lucida című kiállítás számomra mind technikailag, mind pedig gondolatiságában szerves egészet rajzolt ki. Érdekelne, milyen irányba tart a művészeted, min dolgozol mostanában?

- Továbbra is a fény érdekel elsősorban. Készítettem nemrég egy, a csíkos bevásárlószatyrok forma- és motívumkincsét kissé átforgató objektet, és elkezdtem egy light box-ot is, ami ugyancsak paraffinintarziával készül, vagyis viasszal öntöm ki a felületét. Úgy gondolom, ez az irány, számos további lehetőséggel kecsegtet. Szeretnék elmélyülni benne.

Nagy Karolina Camera Lucida című kiállítása április 11-ig tekinthető meg Budapesten, a Magyar Építőművészek Szövetségének kiállítótermében.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Lemondott Lőrinczy György az NKA alelnöki posztjáról

Az Origo értesülései szerint Kásler Miklós miniszter elfogadta Lőrinczy György indokait a lemondást illetően.
Klasszikus

Bencze Máté döntős a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyében

A Magyarországot képviselő fiatal szaxofonos az öt döntős közé jutott a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyén Edinburghben.
Könyv

Könyvtáros osztag kutatja fel a könyveket, amikre csak halványan emlékeznek az olvasók

Előfordult már, hogy egyszerűen nem tudott kiverni a fejéből egy könyvet? Néhány részletére emlékezett, de a címre vagy a szerzőre egyáltalán nem. A New York-i Közkönyvtár a legképtelenebb esetekben is próbál segíteni.
Klasszikus

Jelenleg ez a tizenkilenc éves fiú a világ legtöbbet hallgatott csellistája

Már ami a lemezeladási adatokat illeti. Sheku Kanneh-Mason fellépett a brit királyi esküvőn, és 100 ezer példányban adták el a debütáló lemezét. Még nem töltötte be a huszadik életévét.
Vizuál

Réz András: Az utolsó mozielőadás

Nem kell pánikolni, ez az írás nem Peter Bogdanovich azonos című 1971-es filmjének elemzése. És nem is apokaliptikus vízió, amelyben az utolsó mozielőadást a világvége miatt nem követik továbbiak. Hanem Réz András elmélkedik a mozi jövőjéről.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Vizuál robot

Mesterséges intelligencia alakíthatja át a mozit - akár már a közeljövőben

Az okostelefonok, okosotthonok és okoshűtők után itt vannak az okosfilmek is? A jövőben forradalmi technológiák segíthetnek a stúdióknak a megfelelő forgatókönyvek kiválasztásában, miközben a robotok akár a színészek helyét is átvehetik.
Vizuál magazin

Szfinxek és obeliszkek városa: egyiptománia és szabadkőművesség Budapesten

Van egy mondás, amely szerint Rómában ma több obeliszk áll, mint Karnakban, az ókori egyiptomiak egyik fő vallási központjában. Talán sokak számára meglepő lehet, hogy Budapesten is többet tudnánk összeszámolni egy városi séta alkalmával.
Vizuál

Réz András: Az utolsó mozielőadás

Nem kell pánikolni, ez az írás nem Peter Bogdanovich azonos című 1971-es filmjének elemzése. És nem is apokaliptikus vízió, amelyben az utolsó mozielőadást a világvége miatt nem követik továbbiak. Hanem Réz András elmélkedik a mozi jövőjéről.
Vizuál ajánló

Csendes áramlat

Idén lenne 85 éves Nagy B. István Munkácsy-díjas festőművész, akinek tiszteletére Csendes áramlat címmel rendezett emlékkiállítást a Pesti Vigadó galériája.
Vizuál banksy

Banksy nem örült neki, hogy kiállítást rendeztek a műveiből az oroszok

A graffitiművész Banksy tudta és hozzájárulása nélkül rendeztek munkáiból kiállítást Moszkvában. A művész kifogásolta, hogy elveivel ellentétben a tárlat látogatóinak még fizetniük is kell, mint mondta, ő sohasem kérne pénzt az emberektől, akik látni akarják a képeit.