Vizuál

Tovatűnt klausztrofób eufóriánk

2012.01.18. 08:50
Ajánlom
A Műcsarnok régi-új kiállítóterében futó Seres Szilvia-videóinstalláció a föld alól kérdezi: hová tűnt a földalattiság?

Alászállunk a mélybe. Vagyis inkább csak átszállunk. A Földalattiról a Mélycsarnokba, felszínről az undergroundba. Hősök tere. "Egy kicsit gettó / egy kicsit metró" - jut eszembe a Neurotic-dal, és valahogy úgy vagyok, hogy Seres Szilvia: Laza optimizmus című videóinstallációját lesve végig Pajor Tamás szövegei lüktetnek a fejemben.

A Laza optimizmus afféle emlékidéző idézetgyűjtemény. Egy eltűnt múlt több hangon, de azonos hangnemben megszólaló nyomozati anyaga. "A szálak összefutnak, mint a tej". A végtelenítve pergő képeken visszafelé pörög az idő. Seres 2006-ban ültette kamera elé interjúalanyait - a hetvenes évek hazai avantgárd közegéből indult alkotókat -, akiktől azt kérte, emlékezzenek vissza a rendszerváltás körüli évek művészeti-kreatív-közösségi pezsgésére, illetve gondolják át azt is, mivé lett, hová tűnt a kilencvenes évek elejének frissessége, hevülete. A megszólítottak - Bárdos Deák Ági énekes, dalszövegíró; Halász Péter színész, rendező; Király Tamás divattervező; Najmányi László képzőművész, performer; Müller Péter Sziámi és Várnagy Tibor képzőművész, művészeti író - egytől egyig keserű nosztalgiával néznek vissza a paradox módon éppen a szabadság által szétvert közösségiségre. Szavaikat, történeteiket Rodolf Hervé videói kísérik úgy is, mint a felelevenített helyzetek, helyszínek, életérzés megelevenítői. A hangok és a képek itt-ott finoman, montázsszerűen érnek össze, koccintva mintegy a megidézettekre.

Hervé házibulikban, kapualjakban, taxiban, konyhákban és szobakoncerteken készített képsorai kiválóan idézik a tovatűnt klausztrofób eufóriát, az önként választott gettót, a kreatív Gesamtkunstwerkben való feloldódást, amit azok alkottak meg a hetvenes-nyolcvanas években, akiknek a szocialista realizmus nem volt terepe, és akik jószerivel akkor keltek, amikor a Nap lement. Babapiskótáktól édes, tollaktól ékes, érett gyümölcsök fedte éretlen testeket látunk, pár négyzetméternyi területen lejtett extatikus táncot, tudatmódosult karnevált. Színes boák között Polaroidok készülnek. A „szakítsd le a Napot"-esztétika helyből megörökíti magát. Hervé legendás kacsája pedig - igen, egy élő, hápogó - átéli, végignézi az egészet. A kamera meg őt.

Fontos szempontok hangoznak el. A bipoláris és az azutáni világ esztétikai és művészetszociológiai összevetései. Alapvető változás - mondják a megkérdezettek -, hogy megszűnt a közös ellenség, átalakultak az értékek, érvénytelen már a fekete és a fehér, és ez igencsak szétzilálta a késő Kádár-korban véd- és dacszövetséggé összeállt underground művészi közeget. Halász Péter úgy érzi az interjú készültekor: a feldobottságtól, kilencvenegy laza optimizmusától lassan, de módszeresen a torokharapdálásig fajult a helyzet. A helyzetre jellemző két fő karakterjegyként a féltékenységet és az irigységet nevezi meg.

A piac törvénye az évek során véget vetett a társadalmi, erkölcsi célt is szolgáló, hetvenes-nyolcvanas éveket meghatározó őszinte, hősies barkács-érának, ahol a hiánygazdaságtól sújtott divattervező anyagokat, a sivár valóságtól elvágyódó művész színházat kreálhatott. Ahol a talajmenti fagyok nem teljesen dermesztették le a földalatti agyakat. Ám ez a színes katakombavilág kétségkívül megsínylette, hogy rádőltek a levegőtlen szocializmus falai. Najmányi, Király és Halász töpreng, elemez, Müller jobbára csak (sziá)mitizál. Mindnyájuk pozíciója igen érdekes, hiszen mégiscsak a piacnélküli világban indult művészként hódították meg a piaci világot. Nosztalgiájuk érthető, noha jórészt kétségkívül biológiai.

Seres Szilvia munkája alighanem pótolhatatlan, megismételhetetlen és kreatív alkotás. Ha tetszik, tetemre hívás, ha tetszik, mitizáló szándékú mű. Véleményem szerint legjobban akkor járunk, ha kordokumentumként nézzük-olvassuk. Keresve sem kaphatott volna jobb teret a Műcsarnok régi-új kiállítóhelyénél, az egykori Menü Pont projektgalériánál, amelynek underground-tematikája okán méltán lett névadója. Ássuk ki az undergroundot, irány a Mélycsarnok!

Laza optimizmus - Seres Szilvia videóinstallációja
Mélycsarnok, a Műcsarnok projektgalériája
Megtekinthető: 2012. február 12-ig

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Koronavírusban halt meg Böröndi Tamás

A Vidám Színpad 65 éves igazgatójának nem volt alapbetegsége - tudta meg a Blikk.
Klasszikus

Átadták a Junior Prima Díjakat zeneművészet kategóriában

Idén is tíz fiatal tehetség vehette át a Junior Prima Díjat zeneművészet kategóriában csütörtökön, a járvány miatt online közvetített díjátadón.
Jazz/World

Debussy a klasszikus címkéje nélkül

Megjelent Harcsa Veronika, Razvaljajeva Anasztázia és Fenyvesi Márton első közös lemeze, amelyen Debussy-dalok hallhatók modern és izgalmas köntösben, úgy, ahogy még biztosan nem találkoztunk velük. Hiányzik az a hang, amit ez a megjelenés képvisel.
Vizuál

Spilák Klára rövidfilmes alakítását díjazták New Yorkban

A magyar színésznőt az SZFE hallgatójának, Rosanics Patrik diplomamunkájában nyújtott alakításáért díjazták.
Plusz

Black Friday helyett válaszd a fenntartható életet!

Fogyasztás helyett boldogság, pénz helyett élet! Ezt üzenik ismert művészek, köztük Vecsei H. Miklós, Pokorny Lia és Kollár-Klemencz László.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Firenzében díjazták Lakos Nóra filmjét

Lakos Nóra HAB című alkotása nyerte a nagy múltú firenzei Cinema e Donne nemzetközi filmfesztivál legjobbjának járó Gilda-díjat.
Vizuál magazin

Aki egyszer legyőzte Chuck Norrist – ma lenne 80 éves Bruce Lee

Alig néhány szerep fűződik a nevéhez, Bruce Lee-t azonban a legnagyobbak között tartja számon a filmipar. Sokoldalúságát mi sem bizonyítja jobban, minthogy harcművészként, színészként, rendezőként, producerként és forgatókönyvíróként is megállta a helyét. Mindössze 32 éves volt, amikor elhunyt, halálának körülményei pedig máig tisztázatlanok.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Színház az egész

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal az idén 85 éves Törőcsik Mariról mesél.
Vizuál hír

Mads Mikkelsen érkezik Johnny Depp helyére a Legendás állatok és megfigyelésük folytatásában

Miután a Warner Bros. Filmstúdió megvált a bántalmazás miatt botrányba keveredő Johnny Depptől, a rajongók a közösségi médiában követelték a színész visszavételét. A stúdió azonban nem engedett a nyomásnak és csütörtökön bejelentette: Mads Mikkelsen veszi át Grindelwald szerepét a Legendás állatokban.
Vizuál interjú

Milyen munka áll Az Év Múzeuma díj mögött?

A múzeumok szakmai szervezete, a Pulszky Társaság idén először ítélte oda Az Év Múzeuma díjat egy tisztán kortárs művészeti profilú múzeumnak. Mennyi munka áll amögött, hogy a Ludwig lehetett a nagy múzeumok kategóriájának nyertese? Dr. Fabényi Juliával, az intézmény igazgatójával beszélgettünk.