Vizuál

Transzgenerációs sebeket gyógyít Mundruczó Kornél új filmje

2021.11.22. 10:20
Ajánlom
Mundruczó Kornél és Wéber Kata Cannes-ban debütált Evolúció című filmjével nyit a 10. Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztivál november 22-én. A rendezői változat alcímet viselő fesztiválon 12 ország 24 filmjét vetítik az első héten a mozikban, majd a Távmozi programjában.

Tízéves lett a ZSIFI, azaz a Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztivál, amelyet idén hibrid formában rendeznek meg: az első héten a mozikban, azt követően pedig online. A távmozis vetítések tavaly nagy sikert arattak, idén is az egész országból várják azokat, akik személyesen nem tudnak részt venni a fesztiválon. A jubileumot az eddigieknél is jobb, izgalmasabb és nem utolsósorban hosszabb fesztivállal ünneplik meg, idén először rövidfilmes válogatást is kínálnak a Varsói Zsidó Filmfesztivállal közös szekcióban.

A fesztivál célja ma is pontosan ugyanaz, mint amikor elindult: minél sokrétűbb képet adni a zsidóság rendkívül színes és a többség számára ismeretlen világáról, mai állapotáról, zsidókról és nem zsidókról, identitásról, a világról, melyben élünk.

S hogy még különlegesebb legyen az idei ZSIFI, nyitófilmként az országos mozibemutató előtt vetítik Mundruczó Kornél és Wéber Kata régóta várt, Cannes-ban debütált legújabb filmjét, az Evolúciót. A filmet november 25-től országosan is vetítik a hazai mozik.

ca9610604ae643c6ec6945718ab1fb2a-104642.jpeg

Jelenet Mundruczó Kornél: Evolúció c. filmjéből (Fotó/Forrás: Yorick Le Saux)

A rendező Berlinből kapcsolódott be a fesztivál sajtótájékoztatójába, ahol új, zsidó témájú filmje vetítése után válaszolt az újságírók kérdéseire. A film egy család három generációját követi nyomon, a második világháború szürreális emlékétől a mai Berlinig. Éva, Léna és Jónás kapcsolatait átszövik a holokauszt és a 20. század történelmi traumái, miközben minden vágyuk a gyógyulás útjára lépni. Bár Wéber Kata forgatókönyvírónak önéletrajzi kapcsolódása is van a film történetéhez, de Mundruczó Kornél úgy tartja, hogy a kelet-európai történelmi tudat nagyon sok transzgenerációs traumát hordoz, így bárki kapcsolódhat hozzá:

Ez a film elsősorban az identitásról, az identitáskeresésről akart szólni. Számunkra a 21. század legalább annyira fontos volt, mint a második világháború vagy a kommunizmus időszaka.”

Eredetileg a Proton Színház két évvel ezelőtti, a Ruhrtriennalén bemutatott előadásában kezdték el felhasználni Wéber Kata dialóg-töredékeit, amelyeket az édesanyjával való beszélgetések inspiráltak. A színházi előadás Ligeti György Rekviemjéhez készült, Monori Lili és Láng Annamária kettőse már akkor remekelt. Arról, hogy a színház miért transzformálódott át filmmé, így beszélt a rendező:

Nagyon sokszor átjárunk a műfajok között, tulajdonképpen a témák maguk fontosabbak, mint az a művészi forma, amikben aztán végső változatot nyernek.

Mindannyian azt éreztük, hogy ezt a történetet nem szeretnénk „eltüntetni", mint ahogy a színháznak valahogy az a sorsa, hogy elolvad az időben, és megszűnik lenni. Ezért gondoltuk azt – ha szabad így fogalmazni –, hogy egy experimentális filmben próbálunk formát találni neki. Monori Lili és Láng Annamária olyan elképesztő minőségű színészetet mutattak fel már az előadás során, hogy azt éreztem, ezt rögzíteni kell.”

1d4350430ff0623bda2bd03320383c95-104637.jpeg

Monori Lili és Láng Annamária Mundruczó Kornél: Evolúció c. filmjében (Fotó/Forrás: Yorick Le Saux)

Mundruczó Kornél hosszan beszélt a traumafeldolgozás generációkon átívelő folyamatáról és arról, hogy ez hogyan fordítható a közösség javára. Szerinte ezek a történelembe kódolt európai problémák átívelnek nyugat és kelet között, a film is nemzetközi kontextusban értelmezi a traumákat, ezért nem specifikusan magyar történetet látunk. Elsősorban a személyes felelősséget hangsúlyozta abban a kérdésben, hogy mit adunk át a gyerekeinknek. Mint mondta:

Melyek azok a reflexek, amiket mi ugyan hordozunk, de tudatosítjuk-e annyira, hogy nem adjuk tovább artikulálatlanul a következő generációnak.

Ennek van egy genetikai aspektusa, hogy mit hordoz és ad tovább kódolva az ember, de van egy pszichológiai része is, ami meg igencsak fejleszthető, kezelhető. Ez elsősorban a családon belül kezdődik el, és ha ezt kitágítjuk, akkor létre lehet hozni olyan közösségeket, ahol a problémák nem maradnak kibeszéletlenül. Ahol a dialógba-kerülés, a fontos kérdések feltétele megtörténik, megszületik. Minden ilyen közösség segít.

Nem az a lényege, hogy valami rettenetes szomorúsággal és a kellemetlen dolgok szembesülése által az ember még rosszabb kedvűbb legyen, mint amilyen előtte volt, hanem majdnem, hogy ellenkezőleg. Bármi, amit elkezdtünk megfogalmazni, művészetté „csinálni", dialógussá nemesíteni – miután már önmagában kreativitást hordoz ez a folyamat, a beszéd legalább annyira, mint az írás, nem beszélve a filmkészítésről, vagy bármilyen művészeti formáról – segít az önmegismerésben. Az egy következő kérdés, hogy utána bennem megváltozik-e, megszűnik-e a trauma, ebben szkeptikusabb vagyok, de hogy tudatosul, az már önmagában akkora lépés, amit az ember utána hasznosítani tud – elsősorban arra, hogy ne adja tovább a saját leszármazottjainak.”

A rendezvény fő szervezője tíz éve változatlanul a JCC Budapest – Bálint Ház, partnerségben a Gólem Színházzal. A rendezvény fővédnöke Karácsony Gergely főpolgármester. Stratégiai partnerek és támogatók: American Jewish Joint Distribution Committee (JDC), Thalheimer család, MAZS Alapítvány,  Német Szövetségi Köztársaság Nagykövetsége, valamint Izrael Állam Nagykövetsége.

10. Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztivál - A rendezői változat
2021. november 22. – december 5.
Művész mozi, Puskin mozi, Francia Intézet, Távmozi

 

Fejléckép: Mundruczó Kornél és Borbás Gergő a 10. ZSIFI sajtótájékoztatóján / fotó: ZSIFI

A nemzetközi filmkritikusok nagy elismeréssel írnak az Evolúcióról

Kapcsolódó

A nemzetközi filmkritikusok nagy elismeréssel írnak az Evolúcióról

A tavalyi Oscar-jelölés után újra az amerikai szakma radarján Mundruczó Kornél rendező és Wéber Kata forgatókönyvíró. Világszerte felfigyeltek, és elismerő kritikák méltatják a Cannes-ban bemutatott Evolúciót.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Elhunyt Galkó Balázs

75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színművész, rendező – adta hírül családja. Egész életét végigkísérték a versek, fia is egy költeménnyel búcsúzott tőle.
Jazz/World

Esztergályos Máté: „Megmutattuk, hogy lehet békésen működni egymás mellett a jazz-zenei térben”

Április 30-án a Dohnányi Ernő Zenei Központban ünnepli egyéves születésnapját a Szakcsi Rádió. Az évforduló alkalmából Esztergályos Mátéval, a csatorna főszerkesztőjével beszélgettünk az eddig elért eredményekről, visszajelzésekről és arról, hogyan fogadta őket a szakma.
Jazz/World

Animációs klip készült a Symbiosis 5 legújabb dalához

Április 28-án hallgathatja meg először a közönség a Symbiosis 5 Locked In A Box című dalát, amelynek sajátos világát a Cseuz Dániel által készített loop animáció egészíti ki. Az új klip cikkünkben is elérhető!
Színház

Nagy Viktor: „Nem érdemes mindig a fősodorral menni”

Nagyszínpadi Sherlock Holmes-előadással, Molnár Ferenc-darabbal, ír feketekomédiával érkezik a Rejtélyek évada a Thália Színházba. Nagy Viktor művészeti vezető a változó nézői igényekről, médiazajról és a nagy teherbírású társulatról is beszélt a Fideliónak. Interjú.
Színház

Elhunyt Bicskei István színművész

75 éves korában elhunyt Bicskei István Aase-díjas színművész, a vajdasági színjátszás fontos alakja – adta hírül az Újvidéki Színház. Élete során Újvidék mellett játszott Magyarkanizsán, Szabadkán, Békéscsabán és Debrecenben.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Szabadság, sebesség, átalakulás – az autózás és a fotográfia összefonódását mutatja be a Mai Manó új kiállítása

Az autók világát állítja középpontba az Americana – Válogatás Pálfi György fotógyűjteményéből című fotókiállítás. Az április 23-án a Magyar Fotográfusok Ház – Mai Manó Házban megnyílt tárlaton számos világhírű művész képe szerepel.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Tükör

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal arról ír, hogyan, és legfőképpen, miért indít háborút a mesterséges intelligencia ellen, pusztán egyetlen darab tükör segítségével. 
Vizuál hír

Cannes-ban versenyez Kenyeres Bálint rövidfilmje

A magyar rendező No.3 (The Spectacle) című alkotásával száll versenybe az Arany Pálmáért a világ legrangosabb filmfesztiválján. A rövidfilmet több ezer nevezés közül választották be a legjobb tizenegy közé.
Vizuál ajánló

Magyar film napja: ingyenesen nézhetjük újra Makk Károly és Darvas Iván emlékezetes alkotásait

Április 25. és május 4. között tíz klasszikust nézhetünk újra ingyenesen a FILMIO-n, a Nemzeti Filmintézet egyúttal a száz éve született Makk Károlyra és Darvas Ivánra is emlékezik.
Vizuál ajánló

Megéri beköltözni az Uránia moziba a magyar film napján

Közönségtalálkozókat és emlékvetítéseket rendeznek a magyar film napján, április 30-án a budapesti Uránia moziban, ahol a közelmúlt sikerei mellett klasszikus alkotásokat, valamint dokumentum- és ismeretterjesztő filmeket is műsorra tűznek.