Vizuál

Trópusi depresszió – Kudász Gábor Arion fotókiállítása Szentendrén

2024.05.24. 10:25
Ajánlom
Befejezetlen épületek, soha meg nem nyitott vasútvonalak, növényzet által benőtt romok, különös pózokban megfagyott emberek és csoportok. Kudász Gábor Arion vietnámi utazásának fotóanyagából nyílt kiállítás a szentendrei Vajda Múzeum PhotoLab kiállítóterében.

„...az örökké felhős trópusi ég árnyékok és perspektívák nélküli világot idéz meg, ahol a megszakított jövő félbehagyott épületei mintha csak tünetei lennének a mindent átható trópusi depressziónak” – hangzott el Polyák Levente urbanista megnyitóbeszédében Kudász Gábor Arion szentendrei fotókiállításán. A bemutatott úti fotók nem elégítik ki azokat az egzotikus vágyainkat, amelyeket Vietnámhoz kapcsolnánk: nem látjuk az érintetlen dzsungelt, a gyarmatosítás előtti épületeket, a máshogy élés ellopott pillanatait, a pre-modern élet kellékeit. Az eltávolított „másik”, amit szeretnénk a képekbe belevetíteni, beszennyeződik a zavaróan hasonló, a banálisan ismerős által, ami hívatlan vendégként avatkozik be az általunk idealizált másholba.

A távolság technikája bevett módszere az utazás fotográfiájának, amely elsősorban a különbségekre, a másságra koncentrál.

Az időbeli vagy térbeli távolság, „amely a beleérzést követeli meg és mindent absztrakttá tesz”, ahogy Walter Benjamin írja, végső soron az én megjelenítése a tárgyak távoli terében. A távolság technikája az a társadalmi-esztétikai gyakorlat, amelynek során az egyébként közvetlenül megélt, használt, tapasztalt dolgok az eltávolítás hatására összehasonlíthatatlanná válnak, a máshol területére lesznek száműzve, az ént kiléptetik a saját teréből.

Tropical_Depression_enterior_fotoDeimBalazs1-101339.jpg

A Trópusi depresszió című kiállítás részlete (Fotó/Forrás: Deim Balázs / Ferenczy Múzeumi Centrum)

Ezzel szemben a közelség technikája – ahogy Walter Benjamin az anekdota kapcsán leírja – a tárgyakat az én gravitációs terébe vonzza be. Az anekdota nem hogy nem követeli meg, lehetővé sem teszi a beleérzést, mert túl közel van: eltűnt belőle a Másiknak a nyoma, amelynek a terébe át lehetne lépni.

Kudász Gábor Arion fotói egyszerre használnak eltávolító és közelítő elemeket. Az egzotikum távolsága azonban itt nem tud érvényesülni, mert a jelenkor tárgyai, ruhái, betonszerkezetei minduntalan kibeszélnek az eltávolított helyzetből, a kiszakadt ponyvák mögül, kizökkentik a nézőt. A spontánnak, ellopottnak tűnő pillanatokról jobban megnézve kiderül, hogy komponáltak és az idilli együttlét árnyairól árulkodnak, a modernizáció félbehagyott nagy történeteit, a csontvázként magasodó nagy épület-struktúrákat, a befejezetlen vonatállomást pedig keresztül-kasul befonják az összecsomózódott kábelek, burjánzó trópusi növényzet, a résekben megjelenő „parazita” építészet, amellyel az emberek lekerekítik a modernség éleit.

Arion_megnyito_fotDeimBalazs12-101342.jpg

A Trópusi depresszió című kiállítás részlete (Fotó/Forrás: Deim Balázs / Ferenczy Múzeumi Centrum)

Ebben a világban minden egymás mellé kerülhet.

Háy János Vietnámról szóló szavaival szólva: „…a faragott szoborszentek mellett ott az anyagi világ minden kelléke...” Az egymás mellé rendelés azonban nem hoz létre valódi kontrasztokat: az örökké felhős trópusi ég árnyékok és perspektívák nélküli világot idéz meg, ahol a megszakított jövő félbehagyott épületei mintha csak tünetei lennének a mindent átható trópusi depressziónak.

Kudász Gábor Arion kiállítása október 13-ig látogatható Szentendrén a Vajda Múzeum PhotoLab kiállítóterében.

Fejléckép: Kudász Gábor Arion: Galaxy Grotto, 2019 (forrás: Ferenczy Múzeumi Centrum)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Egy csipetnyi Párizs Budapesten – ingyenes utcabál a Francia Intézet előtt

Anaïs Rosso francia művész, valamint Lakatos Mónika és FolkTriója is fellép július 12-én a Francia Intézet által szervezett ingyenes eseményen, ahol kulturális és gasztronómiai programokkal várják az érdeklődőket.
Könyv

Igazi művész a hamis próféták világában – új életrajzi könyv jelenik meg David Lynchről

Októberben vehetik kézbe a magyar olvasók Ian Nathan könyvét, amely részletesen mutatja be az idén januárban elhunyt filmrendező, festő, fényképész, David Lynch munkásságát és életét. A kötet a Troubadour Books gondozásában jelenik meg, Illés Róbert fordításában.
Klasszikus

Bach a falumúzeumban – zalai orgonán készült felvétel a barokk mester műveiből

Mátyás István orgonaművész a jelenleg a zalacsébi templomban található, hányattatott sors után megmentett hangszeren rögzítette Johann Sebastian Bach olyan műveit, amelyek kisebb méretű orgonán is játszhatók.
Zenés színház

Keresztes Tamás és Sodró Eliza is beugrik a nagybőgőbe – rendhagyó operettgála készül Veresegyházon!

Milyen bonviván Nagy Ervin? Vajon Sodró Elizának is délibábos a Hortobágy? A szokatlan kérdésekre a Mézesvölgyi Nyár ad majd válaszokat augusztus 13-án, érkezik ugyanis Peller Károly rendhagyó operettgálája.
Színház

A Kean nyerte az Underground Nemzetközi Színházi Fesztivál nagydíját

Az Aradi Kamaraszínház Kean című előadása fesztivál-nagydíjat nyert az Underground Nemzetközi Színházi Fesztiválon. Az Aradi Kamaraszínház tagja, Harsányi Attila színművész három előadást játszott a seregszemlén.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál kritika

Attól még egy mese sem válik igazsággá, hogy nincs benne hazug állítás – kritika a Bodkin című sorozatról

A Netflix hétrészes minisorozata épp úgy játszik az igazsággal, ahogy mi játszunk a valóság illúziójával. Jez Scharf alkotása egyszerre okos médiareflexió, groteszk ír népmese és csípős humorú bűnügyi történet. Bodkin kritika.
Vizuál magazin

A Dél zseniális gyermeke – dokumentumfilm készült William Faulknerről

Heteken át tartó részeg tivornyák, nőügyek, kitalált történetek a háborúban szerzett sérülésekről és persze Nobel-díj, amiért szinte könyörögni kellett, hogy átvegye – egy új dokumentumfilmben izgalmas történetek elevenednek meg William Faulkner életéből.
Vizuál gyász

Elhunyt Michael Madsen

Az amerikai színészt a közönség egyebek közt Quentin Tarantino filmjeiből is ismerhette. Michael Madsen hatvanhat éves volt, a menedzsere bejelentése szerint halálát szívroham okozta.
Vizuál hír

Ilyen lenne Munkácsy festménye 2025-ben – lezárult az LG és a Magyar Nemzeti Galéria pályázata

Közel 700 nevezéssel zárult az LG Magyarország és a Magyar Nemzeti Galéria közösen meghirdetett fotópályázata. Az első helyezett pályaművet Munkácsy Mihály Rőzsehordó nő című festménye inspirálta.
Vizuál hír

Három magyar alkotót is meghívott tagjai közé az amerikai filmakadémia

Több mint ötszáz filmes alkotót és szakembert hívott meg tagjai közé az Oscar-díjakról döntő amerikai filmakadémia. Az új tagok között idén is vannak magyar filmesek: Szakács Györgyi, Jancsó Dávid, valamint Varga Balázs szavazhat mostantól a világhírű elismerésről.