Vizuál

Tudás- és közösségépítés az új Néprajzi Múzeumban

2022.10.27. 16:40
Ajánlom
A nyár egyik szenzációja volt a Néprajzi Múzeum új épületének bejárása, a tetőkert felfedezése. Ősszel új korszak kezdődött, elindult a szakmai munka az intézményben. Molnár József múzeumpedagógussal és Koltay Erika néprajzos muzeológussal arról beszélgettünk, milyen programokkal várják a közönséget.

A Néprajzi Múzeumot nagy üvegfelületek, transzparens kiállítóterek, átláthatóság és nyitottság jellemzi. Az épület is azt üzeni, hogy nem elzárni, hanem megmutatni szeretnék a tárgyakat. A múzeum új épületébe belépve nem egy klasszikus kiállítóhely fogad minket, ahol szigorú rend uralkodik, inkább egy kreatív tér, ami lehetőséget ad az önálló felfedezésre, miközben számos játékos, interaktív elem teszi szórakoztatóvá a múzeumi barangolást. Erős szándék, hogy többféle korosztály otthonosan érezze magát az intézményben.

Még nem lakták be teljesen az egész házat, de már a kiállításokhoz kapcsolódó múzeumpedagógiai programokkal várják a látogatókat, amelyek közös nevezője az interaktivitás és az élmény.

„Fontos célcsoport a múzeum számára a felnőtt korosztály is. Ezek a foglalkozásaink nemrég indultak, és jelenleg zárt formában működnek, »tesztcsoporti« formában. Ehhez segítségünkre vannak az V. kerületi nyugdíjas csoportjaink, akik a korábbi helyszínünkön is rendszeresen látogatták a felnőtteknek szóló programjainkat. Még sok eseményünk kísérleti fázisban működik, meg kell szoknunk az új tereket, de tudatosan törekszünk a múzeumhoz kötődő közösség kialakítására” – hangsúlyozza Koltay Erika múzeumpedagógus az irányokat.

CLIGETBUDAPEST_PalkoGyorgy_0522_21_print-114200.jpg

A Néprajzi Múzeum épülete (Fotó/Forrás: Palkó György / Néprajzi Múzeum)

„A korosztályok alapproblémáit tettük fókuszba” – ismerteti a programok vezérfonalát Molnár József múzeumpedagógus, aki munkatársaival az elmúlt nyarat azzal töltötte, hogy a megépült, új kiállításokhoz fejlesztettek múzeumpedagógiai foglalkozásokat, óvodától-érettségiig. „A kicsiknek a kapcsolódás a fontos, a kiskamaszok szeretnék megmutatni magukat, a középiskolások pedig a világról gyűjtenek be információkat és illesztik bele a világképükbe. Az óvodából iskolába kerülő gyerekek legfőbb kérdése a »Ki lesz a barátom?«, ők a szomorú koszorúnak keresnek barátot a Megérkeztünk kiállításhoz kidolgozott foglalkozáson. A középiskolásoknak szóló, Talált tárgyak: A kendő című foglalkozásunk a 2015-ben, a szerb-magyar határon talált, menekültek által hátrahagyott tárgyakkal dolgozik, és társadalmi kérdésekre keres válaszokat.

Az élő társadalmi kérdésfeltevéssel azt igyekszünk megmutatni, hogy a múzeum nem egy múltba zárt vitrin, hanem a saját életünket bemutató, a jelen problémáira reflektáló helyszín.”

A programstruktúra kialakításában szerepet kapnak a közelben működő kulturális intézmények is. A Néprajzi Múzeum és a Millennium Háza közös, múzeumpedagógiai programja – Átjáró címmel – három helyszínen járja körül az út, az utazás kérdését. A Műcsarnokban egy spirituális utazást vizsgálnak meg a diákok, a Néprajzi Múzeumban egy muszlim kendő kapcsán a menekültek útját veszik végig, szót ejtve mind a menekültek, mind a befogadó országok félelmeiről és reményeiről, míg a Millennium Házában egy videóinstalláció összegzi mindkét utat.

neprajzi_1-163255.jpg

Molnár József és Koltay Erika múzeumpedagógusok (Fotó/Forrás: Néprajzi Múzeum)

„Nekünk, múzeumpedagógusoknak – fejti ki Molnár József – legfontosabb partnereink a pedagógusok, hiszen ők hozzák el hozzánk az osztályaikat. Nekik szól a szakmai tapasztalatcserét szolgáló PedAgóra programunk. Komplett tantestületeknek mutattuk be már a kiállításokat és a hozzájuk kapcsolódó foglalkozásokat. Tapasztalataink szerint kifejezetten kíváncsiak voltak az új múzeumra, hamar felismerték, hogy új eszközöket kínálunk nekik a tanóráikhoz. A MÉTA tér arra is alkalmas, hogy a tanárok kihelyezett órát tartsanak nálunk.”

A foglalkozások többsége iskolai csoportoknak szól, de a múzeumpedagógus csapat szeretné megszólítani a szülőket is. Erre találták ki a MÉTA Matiné programot, kéthetente változó témákkal, s miközben az egyik múzeumpedagógus a gyerekekkel foglalkozik, a másik párhuzamosan a szülőknek tart foglalkozást.

A szakemberek közösségi térként tekintenek a múzeumra, fontos céljuk odaszoktatni a kamaszokat iskola után, szeretnék, ha a Néprajzi egyfajta találkozópontként működne.

tesztosztaly_Neprajzimuzeum_InczeLaszlo8of21-105701.jpg

Múzeumpedagógiai foglalkozás a Néprajzi Múzeumban (Fotó/Forrás: Incze László / Néprajzi Múzeum)

„Vannak olyan tereink, ahová nyugodtan beülhetnek tanulni az iskolások, és ahol tabletek, okos táblák, magic wall segíti az ismeretszerzést. Bátorítjuk, sőt kezdeményezzük, hogy a múzeumot önállóan is használják a diákok, megnézzék az őket érdeklő tárgyakat, kikutassák a történetüket, használati módjukat” – támasztja alá Koltay Erika azon szándékukat, hogy segítsék a diákokat kiegészíteni a tanulmányaikat a műtárgyi környezetben.

A kifejezetten közösségi programokra szánt, interaktív MÉTA tér – amely nevét egyrészt egy népi labdajátékról kapta, másrészt a múzeum, élmény, tudás, alkotás szavak kezdőbetűiből alkotott betűszó, jelezve a hely különböző funkcióit – használatához rendkívül kedvező árú jegyet lehet venni, és 250 forintért tíz napig korlátlanul vissza lehet jönni.

Itt el lehet bújni, olvasni, filmet nézni, játszani, alkotni, megbeszélni a kiállításokon látottakat vagy a felmerülő kérdések után kutatni.

NM_Muzej_2022_InczeLaszlo-32-105659.jpg

Múzeumpedagógiai foglalkozás a Néprajzi Múzeumban a Múzeumok Éjszakáján (Fotó/Forrás: Incze László / Néprajzi Múzeum)

Berendeztek egy szabadon használható könyvtárat is a múzeum kiadványaiból, amely segítséget nyújt a gyerekeknek az óráikra való készülésben. Filmklubot is indítottak, ahol olyan néprajzi tematikájú mozgóképes alkotásokat vetítenek, amelyek sehol másutt nem láthatók, s ha lehetőség van rá, elhívják a filmeket létrehozó stábtagokat. Az eddigi esteken jó tapasztalatokat szereztek, tartalmas és bensőséges beszélgetések kerekedtek a filmvetítések után.

A múzeumpedagógusok a nyitás előtt komoly európai tanulmányutakon vettek részt Észtországban, Walesben és Svédországban, ahonnan mindenki igyekezett hazahozni a jó mintákat. Az etnobotanikai tudással rendelkező Koltay Erika például a Walesi Nemzeti Botanikus Kertben is járt, ahol korszerű példákat látott arra, miként lehet bemutatni, és mai viszonyokra átültetni a népi növényhasználat ezernyi ága-bogát. „Szeretnénk a fenntarthatóságot, a környezetvédelmi szemléletalakítást beépíteni a foglalkozásainkba, és most olyan helyre költöztünk, ahol erre is nagyobb lehetőségünk adódik a Városliget közelsége miatt.”

Szerző: Jankó Judit

Támogatott tartalom.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Nagy oratóriumokat játszik a Zeneakadémián a Haydneum

Meghirdette 2024/25-ös évadát a Magyar Régizenei Központ, a jövőre különösen nagyszabású Zeneakadémia Bérlet mellett továbbra is lesz Őszi, illetve Egyházzenei Fesztivál, és a fortepianót a középpontba állító sorozatukat is folytatják.
Könyv

„A gyermeknevelésnél is fontosabb lesz a szülőnevelés” – Steigervald Krisztián a Lírástudók vendége

Közgazdászként fordult a figyelme a pszichológia felé, az utóbbi hónapokban pedig a bestsellerlistára is felkúszott Generációk harca a figyelemért című könyvével. Podcastunkban Steigervald Krisztiánnal beszélgetett Grisnik Petra.
Zenés színház

Történelmi pszichothriller operai köntösben – közeleg a Borisz Godunov bemutatója

A Kossuth-díjas Bretz Gábor címszereplésével viszi színre április 27-én a Magyar Állami Operaház Muszorgszkij Borisz Godunov című alkotását, amely az 1869-es ősváltozatban először hangzik el Magyarországon.
Vizuál

Fellini klasszikusait vetítik a Puskinban

Május 2. és 23. között az olasz filmművészet egyik legjelentősebb rendezőjének három alkotását vetítik a budapesti Puskin Moziban. A közönség újra nagyvásznon élheti át Az édes élet, a 8 és ½, valamint az Amarcord című filmeket.
Zenés színház

Meseoperát mutatnak be a Vigadóban

Engelbert Humperdinck Jancsi és Juliska című darabját láthatja a közönség a Szent István Filharmonikusok Pastorale című ifjúsági sorozatában, április 20-án és 21-én.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

A hazai színjátszás kiválóságaival készül Herendi Gábor új filmje

A Kincsem és a Valami Amerika rendezőjének legújabb, Futni mentem című romantikus komédiája november 28-tól látható a mozikban. A közvetlen állami támogatás nélkül készülő produkciót rövid videóban jelentette be Udvaros Dorottya, Ember Márk és Lovas Rozi.
Vizuál hír

Megvannak az idei Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjasai

Elek Judit filmrendező és forgatókönyvíró, Piros Ildikó színésznő, Gulyás Buda operatőr, Selmeczi György zeneszerző és Deimanik Tamásné Baba fénymegadó kiemelkedő pályáját méltatja idén a Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjjal.
Vizuál hír

Tiszteletbeli Arany Pálmát kap Cannes-ban Hajao Mijazaki animációs filmstúdiója

A világ legrangosabb szemléjének tiszteletbeli elismerését első alkalommal ítélik oda kollektíven. A legendássá vált Ghibli Stúdió nevéhez 1985-ös megalakulása óta számos felejthetetlen animációs film fűződik.
Vizuál ajánló

Ha május, akkor Artmozik éjszakája!

Oppenheimer, Szegény párák, Érdekvédelmi terület, Lefkovicsék gyászolnak, Magyarázat mindenre – néhány sikerfilm a közelmúltból, amelyet ismét átélhetünk az Artmozik éjszakáján, de a szervezők premier előtti vetítésekkel is készülnek.
Vizuál ajánló

Hamarosan megnyílik az Esterházy Art Dating díjazottjainak kiállítása

Kádár Emese képzőművész és Sárai Vanda kurátor sikeres együttműködésének lenyomata a hamarosan nyíló NOT_FOUND című kiállítás, melynek középpontjában az a gondolat áll: miként befolyásolja a digitalizáció az elmúlásról alkotott képzeteinket.