A pályázatra magánszemélyek jelentkezhettek a 2014–19 közötti időszakban megvalósult projektekkel, amelyek középpontjában egy kortárs művészeti esemény, kiállítás, jelenség átgondolt, progresszív, jól adaptálható módszerekkel való közvetítése, interpretációja, pedagógiai megközelítése állt. A megvalósítás formája múzeumpedagógiai foglalkozás, iskolai óra, nyári alkotótábor, témanap, programsorozat, workshop, kiadvány, játék egyaránt lehetett.
A zsűri szempontjai közé tartozott, hogy
a bemutatott projektben a kortárs művészet közvetítése során minél nagyobb szerep jusson a cselekvő befogadói attitűdnek, az élményszerűséget szolgáló, innovatív tevékenységi formáknak, ahogy a művészeti, kulturális ismeretek átadásának gyakorlatában is.
Szükséges, hogy támogassa az önálló gondolkodást-, munkavégzést, valamint az önálló személyiségek tartalmas együttműködését. A projekt törekedjen az életkori sajátosságok figyelembevételével a médiatudatosságra, erősítse a kritikai szemléletet, az önismeretet, a társadalmi felelősségvállalást: tartsa szem előtt a legkülönfélébb társadalmi igényeket. Lényegi elem, hogy a projekt adaptálható legyen, valamint korlátozott anyagi erőforrások közötti is megvalósulhasson.
A VINYL (Vizuális Nevelés Labor) ötlete 2003 őszén fogalmazódott meg Nyíregyházán a művészetközvetítő képzésben résztvevő diákokban, elsősorban a szokásos rajz szakmódszertani gyakorlat megváltoztatása céljából - írják pályázat bemutatkozásában. Az addigi művészetpedagógiai gyakorlat tarthatatlansága és
a diákok ösztönzése révén mintegy alulról építkezve jött létre azzal a céllal, hogy a képzelet és a kreativitás fejlesztésével egy szabad, a kortárs művészet befogadására is fogékony közönséget neveljen ki,
a korábbi rajzpedagógiai módszerek újrafogalmazásával, átalakításával. Nem elhanyagolható törekvésként merült fel az alapítókban, hogy ezáltal, a jelenkor „lélegző művészete bekerüljön az iskola falain belülre. Ezért a VINYL projekt kortárs művészettel foglalkozó akciókat és performatív pedagógiai workshopokat szervez, valamint tantárgy-pedagógiai segédleteket is készít felismerve azt, hogy a megoldást a jövő közönségével való interakcióban kell keresni.
A VINYL működésének eddigi 16 éve alatt ösztönösen egy sajátos műfajt is kialakított illetve megnevezett a maga számára: ez a közösségi performansz. A tagjaiban állandóan megújuló alkotóközösség (több mint 150 résztvevője volt eddig) változatos projektjei e műfaj különböző megjelenési formáinak lenyomatai.
A pályázatra összesen majd harminc jelentkezés érkezett, a második fordulóba kilenc pályázat jutott tovább, amelyek november 15-én pénteken egy mini konferencián mutatkoztak be a zsűri előtt.
az ARTtransfer díj nyertese:
Orosz Csaba – VINYL
A díj összege (bruttó) 300.000 Ft, azaz háromszázezer forint.
A díj összegét az EMMI Kultúráért Felelős Államtitkársága támogatása biztosítja.
a Ludwig Múzeum különdíjában részesültek:
Fám Erika – Magma Műhely: interaktív kísérletek a képelmélet és kortárs művészet megismertetésére
Váradi Emese – Az Art Project Grouptól az Utópia Áruházig
Elismerésben részesültek:
Benyovszky-Szűcs Domonkos – Értsd a Kortárst!
Grászli Bernadett – HACKeLD a MúLTAT_ötven6van
Horváth Judit – Az Iparművészeti Múzeum Ráth György-villájának két időszaki termébe tervezett Körforgásban című kortárs kiállítássorozat bemutatása
Schneller János – Kortárs találkozások
Somogyi Laura és Wolf Eszter – TUU133-terminál
Turcsányi Lilla – A játék játékosítása
A zsűri tagjai:
Dr. FABÉNYI JULIA, a Ludwig Múzeum igazgatója
KASSAI HAJNAL, az EMMI múzeumi főosztályának vezetője
HEMRIK LÁSZLÓ, a Ludwig Múzeum Múzeumpedagógiai Osztályának vezetője
E. CSORBA CSILLA, művészettörténész, a Pulszky Társaság választmányi tagja
Dr. GERMAN KINGA, egyetemi docens – MOME
SZABICS ÁGNES, képzőművész, művészetpedagógus