Vizuál

Ukrán filmes üzent a magyar nézőknek

2022.03.21. 13:25
Ajánlom
Irina Tsilyk videóüzenetet küldött a Verzió Filmfesztivál nézőinek abból az alkalomból, hogy a fesztivál jótékonysági céllal hat ukrán dokumentumfilmet tesz elérhetővé. A tíz napon át tartó jótékonysági kölcsönzés teljes bevételét az Ukrajnában maradt dokumentumfilmesek támogatására fordítják. 

A Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál kiáll Ukrajna mellett. A fesztiválon korábban bemutatott hat dokumentumfilmből álló válogatással online adománygyűjtést indít testvérfesztiváljának, a Docudays UA-nak. Ukrajna legnagyobb dokumentumfilm fesztiválja egyidős a Verzióval és idén márciusban tartották volna a 19. kiadásukat. Most a fesztiválszervezés helyett a Docudays UA stábja nemzetközi adományokat gyűjt és koordinál, hogy az Ukrajnában maradt dokumentumfilmesek munkáját támogassa. A filmeseket felszereléssel, technikai eszközökkel és alapszükségleteik ellátásával támogatják a közösségi adománygyűjtésből, hogy folytathassák munkájukat Kijevben és további megszállt városokban, mint Harkov vagy Mariupol. Céljuk megörökíteni a putyini agressziót, a háború eseményeit és következményeit. A Verzió hisz benne, hogy a most forgatott anyagok meghatározó képsorai lesznek a közeljövőnek és hiteles információforrásai az utókornak.

A Verzió oldalán elérhető hat ukrán dokumentumfilm az előző években szerepelt a fesztivál programjában. Közös bennük, hogy mindegyik alkotás segít megérteni a kortárs Ukrajnát, az elmúlt évek társadalmi megmozdulásait, valamint az ukrán-orosz kapcsolat viszontagságait. 

Irina TsilykA Föld oly kék, mint egy narancs rendezője videóüzenetben osztotta meg a Verzió nézőivel, hogy miért tartja fontosnak a dokumentumfilmesek munkáját ezekben a percekben is:

Az elmúlt hetek mindent megváltoztattak. Ukrajna lángba borult, Oroszország valódi népirtásba fogott Ukrajna ellen, de mi ellenállunk, és megvédjük a hazánkat. Hiszem, hogy győzni fogunk.

Közben azt kérdezem magamtól, hogy mikor időszerű filmet forgatni, forgatókönyvet írni, filmeket vetíteni, és megvitatni azt, hogy háborús időkben miben áll a művészet ereje?

Az elmúlt években erre kerestem a választ, mert szerintem nagyon is van ereje. Legalábbis a művészet bír valamennyi erővel, hiszen minden ember másképp reagál. Miközben vannak, akik fegyverrel a kezükben védik a hazát, addig mások történeteket mesélnek, ami szintén nagyon fontos. Mert a hallgatás is lehet egyfajta bűn.

Irina Tsilyk, A Föld oly kék, mint egy narancs című filmjét néhány éve forgatta a Donyec-medence vörös zónájában. A történet egy anya és négy gyereke filmforgatását idézi fel, akik a háború mindennapi valóságáról a képzeletük segítségével szeretnék elterelni a figyelmüket. Bár folyik a háború, van, ami nem változott: a gyerekek iskolába járnak, házi feladatot írnak, felvételire készülnek, és összeszólalkoznak egymással apróságokon. Vannak azonban más, nehezebben kifejezhető dolgok, amelyek észrevétlenül megváltoztak: Násztya elismeri, hogy a háború kitörése óta ingerlékenyebb és nehezebb vele kijönni. Miroszlava a háborút az ürességhez hasonlítja. A közös filmkészítés egy eszköz arra, hogy ezt az űrt betöltsék, és értelmet adjanak a velük történteknek.

A március 21. és 31. közötti kölcsönzés ideje alatt befolyt teljes összeget a Docudays UA-nek utalják át a szervezők, valamint a filmekért fizetett jogdíjakkal is az Ukrajnában maradt rendezőket támogatják. A jótékonysági akció során vetített filmekről ITT olvashatnak

Fejléckép: Irina Tsilyk (fotó / forrás:  Verzió Filmfesztivál)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Vizuál

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.
Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Könyv

Vámos Miklós: Kegyetlen állat az ember

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az osztrák Christoph Ransmayr Egy félénk férfi atlasza című könyvét ajánlja. Gondolataira a Kalligram gondozásában megjelent kötet fordítója, Adamik Lajos reagál.
Klasszikus

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál kritika

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Vizuál magazin

KÉP-regény: A Filmszemle félrelép

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal az újból megrendezett Magyar Filmszemle kapcsán mondja el a véleményét a filmfesztiválokról és a magyar filmgyártásról.
Vizuál ajánló

Színház, képzőművészeti nézőpontból – megnyílt Katkó Tamás kiállítása

Egyszer volt, színház volt… címmel nyílik Katkó Tamás fotóművész kiállítása a Műcsarnokban. A tárlat az alkotó eddigi életművéből válogat: színházi kötődésű, autonóm fotográfiai munkásságát foglalja össze az 1980-as évektől a 2010-es évekig.
Vizuál hír

Tőkés Anna animációs filmje is versenyez Annecyban 

Élsport, ambíció, feszültség, extrém lelki és fizikális terhelés – ezeket a témákat dolgozza fel Tőkés Anna Az utolsó dobás című filmje, amelyet beválogattak a világ egyik legrangosabb animációs szemléje, az Annecy Nemzetközi Animációs Fesztivál diplomafilmes versenyprogramjába.
Vizuál interjú

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.