Vizuál

Ültem a Jóbarátok kanapéján, fogtam Oscar-szobrot és még a Teszlek Süveg is beosztott

A Warner Bros. stúdiótúrája Hollywoodban
2018.09.14. 11:20
Ajánlom
Az egyik legpatinásabb amerikai filmstúdió programja egyszerre ad betekintést a filmkészítés kulisszatitkaiba, és reklámozza szenvtelenül a saját termékeit. Nemcsak azt tudhatjuk meg az ilyen programokon, miért néz ki minden amerikai utca ugyanúgy a filmeken, de akár a klasszikus filmekből származó kincsekre is bukkanhatunk.

Los Angeles, a stúdiók városa

Bár sokak szerint Hollywood fénye megkopott, még mindig van valami rejtélyes és izgalmas az Álomgyár működésében. Mindenki kíváncsi rá, hogyan készülnek a legnagyobb kasszasikerek, vagy hogy mi zajlik a színfalak mögött – a stúdiólátogatásként hirdetett turistaprogramok pedig pont ezt az igényt igyekszenek kielégíteni. A városban és környékén húsznál is több stúdió működik, ezek közül pedig öt kínál népszerű szervezett túrákat. Ahogy az elmúlt évtizedekben átalakult és globalizálódott a filmgyártás, úgy a filmstúdiók szerepe is megváltozott: nagy részük beolvadt valamelyik hatalmas médiakonglomerátumba, és az aktuális filmgyártásban betöltött szerepük is csökkent.

Míg korábban a szó szoros értelmében a stúdiók birtokolták a legnagyobb sztárokat és filmjeiket is, mára legtöbbjük inkább csak támogató, forgalmazó, valamint a forgatási helyszínt és kellékeket biztosító bérbeadóként működik.

Ma már leggyakrabban nem házon belül fejlesztik a filmötleteket, hanem a producerek komplett csomagokkal (forgatókönyv, rendező, színészek) házalnak a stúdióknál és egyeznek meg velük a gyártásról és forgalmazásról.

Ettől függetlenül hihetetlen érdekes betekinteni az itt zajló munkába, és felidézni a hollywoodi Aranykor legismertebb filmjeit és sztárjait. A stúdiótúrák pedig pontosan ezt ígérik – más kérdés, hogy a hangsúlyok legtöbb esetben eléggé eltolódtak a tájékoztatás és szórakoztatás szavakból képzett infotainment kifejezés szórakoztatás felére. A leghíresebb valószínűleg a Universal stúdiótúrája. A legtöbb oldalon borsos ára ellenére is remek értékelésekkel rendelkezik, engem mégis ez vonzott legkevésbé, hiszen ez ígéri a legkevesebb valódi stúdióélményt. A Universalé inkább

tematikus, vidámparkszerű kalandtúra, amelyből kevesebbet tanulhatunk magáról a filmgyártásról, viszont állítólag baromi jól szórakozhatunk

a King Kong, vagy épp a Halálos iramban-sorozat gúnyájára felhúzott akcióprogramokon. A Sony stúdió programja az egyik legpatinásabb: mikor még az MGM-hez tartozott, olyan filmek készültek itt, mint az Óz, a csodák csodája, vagy épp a Lázadás a Bountyn, az utóbbi idők sikerei közé pedig olyan filmek tartoztak, mint a Pókember, vagy a Man in Black - Sötét zsaruk. Meglepő módon a világ legnagyobb filmstúdiójává avanzsált Disney nem nyújt hagyományos stúdiótúrát, helyette csillagászati összegért befizethetünk az egy hetes, szállást és ellátást is tartalmazó Adventures by Disney: Backstage Magic című programjukra, amit valamiféle Disneyland-szerű élményként tudok elképzelni, filmes köntösben. Adolf Zukor egykori stúdiójának, a Paramountnak a túráját tipikusan ínyenc filmrajongóknak ajánlják – ez az a program, ami szinte teljes egészében a stúdióról és működésének megismeréséről szól.

A filmvilág Napóleonja: a magyar, aki feltalálta Hollywoodot

Kapcsolódó

A filmvilág Napóleonja: a magyar, aki feltalálta Hollywoodot

Zukor Adolfot nem érdekelte a filmművészet - ő egyedül pénzt akart keresni. Megalapította a világ egyik első filmstúdióját, ötletei nélkül Hollywood ma nem létezne - vagy legalábbis nem ebben a formában. Vetélytársait kegyetlenül félreállította, miközben átlagos, fényűzés nélküli életet élt a filmipar egykori ura.

gallery-studiotour-7-122306.jpg

A stúdió egyik jelképe (Fotó/Forrás: wbstudiotour.com)

Csábítóan hangzik, de én mégsem ezt, hanem a Warner Bros.-t választottam, mely hasonlót ígért olyan, mézesmadzagnak is beillő címekkel megspékelve mint a Jóbarátok, a Harry Potter vagy épp a Batman sorozat.

Ráadásul mostanság nagyon jól megy a stúdiónak, ezért is keltette fel az ő programjuk az érdeklődésemet. Kíváncsi voltam, hol és hogyan is készül a varázslat. 

A Warner remek nyári szezont tudhat maga mögött, a Disney-vel karöltve pedig sikerült kirántaniuk a hollywoodi blockbustereket abból az árokból, ahova tavaly nyáron kerültek. A legtöbb stúdió ugyanis a legnagyobb dobásokat igyekszik nyárra időzíteni, a tavalyi bevételek viszont évtizedek óta a leggyengébbek voltak, olyan buktáknak köszönhetően, mint A múmia, a Valerian és az ezer bolygó városa, vagy épp a Baywatch. Az idei nyár viszont bővelkedett sikerekben, a legnagyobbak, a Bosszúállók: Végtelen háború, vagy a Hihetetlen család 2 pedig a Disney istállójából származnak, ezért a 2018-ast máris az ő nyaruknak bélyegezték.

A Forbes szerint viszont "A nyár stúdiója" trófea legalább annyira megilleti a Warner Bros.-t is, hiszen több, kisebb pénzből készült sikert mutattak be a mozikban, ráadásul mindegyik bátran folytatható, akár franchise-szá is bővíthető a jövőben. A Crazy Rich Asian-t a közönség mellett a kritika is éltette, és sokan máris a romantikus komédiák megmentőjét látják benne; a Meg - Az őscápa sikere valószínűleg még a stúdiót is meglepte; az Ocean's 8 - Az évszázad átverése pedig a Szellemirtók után bebizonyította, hogy nem feltétlen elvetélt ötlet női szerepgárdával újraforgatni egy filmet. Az apácát most mutatták be a mozik, de itthon és külföldön is dőlnek rá a nézők, a kritikák ellenére is – és akkor még nem beszéltünk a tévés szegmensről, ami egyre nagyobb szerepet kap a stúdión belül, és itt készül például a The Big Bang Theory című sorozat is, aminek befejezése nemrégiben hatalmas hírverést keltett. 

 

A Warner Bros. stúdió története

a négy Warner-fivérrel kezdődik, akiknek szülei Lengyelországból emigráltak Kanadába. A filmbizniszbe a három legidősebb fiú vágott bele először azzal, hogy filmvetítőket vásároltak, és olyan mozikat játszottak jellemzően bányászvárosok munkásembereinek, mint A nagy vonatrablás, vagy Az egy amerikai tűzoltó élete. Mindkét rövidfilm az első filmklasszikusok közé tartozik, amelyek már összefüggő történettel és dramaturgiával rendelkeztek. 1903-ban filmszínházat nyitottak, 1904-ben belevágtak a filmforgalmazásba, majd 1918-ban megnyitották stúdiójukat Hollywoodban.

Az első, igazán nagy sztárjuk Rin Tin Tin, a kutya volt, akit a világháborúban szolgáló katonák vittek Amerikába Franciaországból.

Jack_Warner_portrait_copy-123546.jpg

Jack Warner, az egyik alapító fivér (Fotó/Forrás: Wikipedia)

Filmjei akkora sikert arattak, hogy házon belül csak "A jelzálogkölcsönzőnek" hívták a kutyát, aki heti ezer dollárért dolgozott, a legfinomabb koszton élt, és külön személyzete volt – viszont a színészekkel ellentétben soha nem panaszkodott, ezért a producerek odáig voltak érte. A korai évek másik sztárjának a rendező Ernst Lubitsch számított. A sikerek ellenére a Warner az olyanok mellett, mint a Paramount vagy az MGM, megmaradt kisebb stúdiónak. A 20-as években mégis az egész filmvilág tőlük volt hangos, ők mutatták be ugyanis az első hangosfilmként számon tartott A jazzénekes című mozit, elindítva a hangosfilmváltást. A 30-as években a Warner-re ragasztották a gengszter-stúdió címet olyan filmeknek köszönhetően, mint A kis cézár, vagy A közellenség. A következő évtizedek legsikeresebb, itt készülő filmjei közé olyan klasszikusok tartoznak, mint A máltai sólyom, Az üldözők, a Haragban a világgal, a Nem félünk a farkastól, a Mechanikus narancs, a Halálos fegyver, vagy a Mátrix

Mindezek a stúdiótúra egy-egy pontján fel is bukkannak valamilyen formában, de inkább csak egyfajta mementóként - körülbelül két-két és fél órás program egyfajta múzeumi tárlat és ügyes marketingkampány is egyben.

A legnagyobb hangsúlyt a még ma is futó, tehát aktívan pénzcsináló filmek kapják. A Warnernél a legnagyobb húzónévnek a DC-karakterek (Batman, Superman és társai az Igazság Ligájában) és a Harry Potter-franchise számít. Utóbbit tekintve viszont beszédes, hogy nem annyira a nemsokára a második filmmel mozikba érkező Legendás állatok és megfigyelésüket reklámozzák, hanem inkább az eredeti sorozatot, az az ugyanis, amiért valóban odáig volt a közönség. Az ajándékboltban a Harry Potteres bögrékért, varázspálcákért és csecsebecsékért még mindig egy vagyont kérnek el, a Legendás állatok-sorozat pólóira és figuráira viszont már 75%-os kedvezményt adnak...

IMG_20180906_151555-124013.jpg

Harry Potter-es varázspálcák a stúdió ajándékboltjában (Fotó/Forrás: Szabó Ádám)

Golfautóval Hollywoodban

Egy-egy túracsoportba 10-12 ember fér be, reggel 8:30-tól délután 3-ig félóránként indul egy turnus, általában egyszerre 3 ilyen csoporttal. Minden csoport kapott maga mellé egy idegenvezetőt, aki ugyanazokon a helyszíneken vezette végig az embereket, de bátran lehetett tőle kérdezni, és ő is érdeklődött a túra kezdetén, ki melyik sorozatot vagy filmet kedveli, hogy arra tudja kihegyezni mondandóját és a látnivalókat. Az első állomás egy moziterem volt, ahol a népszerű talkshow-vezető, többszörös Oscar-házigazda Ellen DeGeneres mondott mozgóképes köszöntőt, majd egy montázst láthattunk a stúdió legsikeresebb filmjeiből. Ezután pattantunk golfkocsiba és hajtottunk az első megállóhoz, ami egyfajta kosztümkiállítás volt: egy szinten az Igazság Ligája főszereplőinek kosztümjeit nézhettük meg néhány, kincset érő eredeti képregény társaságában.

A túravezető szerint a kiállított darabok szinte mind valóban szerepeltek a filmben, így olyan sztárok viselték őket, mint Gal Gadot vagy Ben Affleck.

Nem meglepő, hogy a jelmezekből több is készült, és mindegyik méregdrága, hiszen az egyre jobb minőségű kamerák miatt a jelmeztervezők kénytelenek a legjobb minőségű anyagokat használni és a lehető legnagyobb pontosságra törekedni. Hiába azonban a részletgazdagság a ruháknál, amikor a Supermant alakító Henry Cavill-nek digitálisan kellett eltüntetni a bajszát, mert a szuperhősfilm kiegészítő forgatásakor már javában forgatta a Mission Impossible nemrég bemutatott legújabb részét. Ha csak ennyi baj lenne az Igazság ligája filmmel, talán a kiállítás is érdekesebbnek tűnt volna. Sajnos viszont a film úgy ahogy van borzalmas. Nem is nagyon akadt csillogó szemű rajongó a csoportomban. Nem úgy egy emelettel feljebb, ahol a Harry Potter ruhatárát és szereplőit ismerhettük meg. Beültem a Teszlek Süveg alá is, ami a filmhez hasonlóan kicsit morfondírozott magában, majd nagy hanggal kikiáltott a Griffendél diákjának – kénytelen voltam hát a túra végén venni egy pár, házamnak megfelelő zoknit az ajándékboltban...

IMG_20180906_130714-124618.jpg

Chris Pine karakterjének motorja a Wonder Woman című filmből (Fotó/Forrás: Szabó Ádám)

A következő egy külső helyszín volt, amit házon belül csak "a legtipikusabb amerikai utcának" hívnak: a boltsorból, parkból és templomból álló utcarészletet több tucat produkcióban játszotta már el az átlag amerikai kisváros szerepét, a Szívek szállodájától kezdve a Haragban a világgal-ig. Minden ilyen díszlet könnyű elemekből felépített, így egyszerűen átalakítható, a boltokat pedig az igényeknek megfelelően bárminek felépíthetik borbélyüzlettől kezdve a virágosig.

Az utca mellett álló fák teljesen hétköznapinak tűnnek, pedig valójában nem azok: a díszletesek a filmben látható évszaknak megfelelően díszítik fel a fákat, azaz ha nyár van, szép, zöld leveleket erősítenek az ágakra, őszi jelenetkor pedig mindezt kicserélik egy köteg, előre elkészített sárga levéllel.

A hóesés sokáig a legnagyobb kihívásnak számított: a korai időkben darált papírt használtak, ez viszont állandóan a színészek szájába került és lehetetlenné tette a beszédet, ráadásul, ahogy a kamerák fejlődtek és a kép részletgazdagabbá vált, egyre nehezebben lehetett hónak eladni. Próbálkoztak műanyaggal, sóval, sőt, az Óz, a csodák csodájában azbesztet is használtak. Ma már vagy speciális, erre a célra gyártott műhavat, vagy egyszerű keményítőt használnak. Utóbbi előnye, hogy nemcsak jól néz ki, de abból sincs baj, ha a színészek szemébe vagy szájára hullik, hiszen egyszerűen lenyelhető és a beszédet se nehezíti meg. 

41517494_1964026803898119_6729911490213576704_n-125045.jpg

Ismerős kisvárosi főtér, ahol még a fa sem az, aminek látszik (Fotó/Forrás: Szabó Ádám)

Ezután egy Dzsungel-setnek nevezett megálló következett, ami túravezetőnk szerint az egyedüli ilyen díszlet Hollywoodban: a valódi fákból, és mozgatható műbozontokból álló helyszínen vették fel például a Jurrasic Park legendás üldözési jelenetét a T-rexel és az autóval. A fák között futó út nincs több 10-15 méternél, miközben a filmen úgy tűnik, mintha szinte kilométerekig folyna a hajsza. Persze ez is csak filmes trükk, hiszen a stáb ezt a pár métert variálta díszletelemekkel és számítógéppel, hogy sokkal hosszabbnak tűnjön. Itt található egy The cabin nevű faház, ami jellemzően bárokat és csehókat játszik, és aki nézte a sorozatot, az egyből felismerte benne a Pretty Little Liars helyszínét.

A fák között megbúvó apró tavat viszont általában olyan jól átalakítják a vásznon, hogy élőben látva nehéz elhinni, hogy egy apró kacsaúsztatón kívül bármi másra is használható - pedig például ebben a sekély vízben küzdött harciasan Tom Cruise is Az utolsó szamuráj című filmjében. 

Jugle1-125712.jpg

A Jungle Lagoon nevű forgatási helyszín a tóval (Fotó/Forrás: wbstudiotour.com)

A túra ezután a stúdión belüli utcákon folytatódott, melyek úgy néznek ki, mint egy teljesen átlagos, filmbeli amerikai kisváros utcácskái – talán azért, mert pontosan azok. Néhány udvaron még gyerekbiciklik, rollerok is hevertek a fűben, autó viszont szinte mindegyik ház előtt állt, mintha valóban laknának bennük. Valami hasonló a helyzet: ezeknek a díszleteknek a többitől eltérően nem csak a homlokzata készült el, hanem valójában felépítették az egészet, kívül-belül. Hétköznapokon filmes szakemberek dolgoznak bennük, ha pedig szükséges, filmes forgatási helyszínként is szolgálnak, így a stúdió két legyet ütött egy csapásra. 

Ezután a golfkocsi a hangár méretű hatalmas stúdiókhoz kanyarodott, melyeken tábla jelzi, mely filmek és sorozatok forognak bennük.

Ezeken a táblákon a filmcímek vannak többségben, de mára már megfordult a trend: jelenleg körülbelül a stúdió 80%-át használják különböző tévéműsorok, és mindössze 10-20%-át filmek.

Ottjártamkor egyetlen film forgott épp, az Annabelle című horror harmadik része, amit persze hét lakat alatt őriztek, így nem is nézhettük meg a forgatást. Betekinthettünk viszont egy vadonatúj tévésorozat díszletébe, amit ősszel mutat majd be a CW nevű csatorna: az All American című show egy középiskolás amerikai foci tehetségről szól; ennek egy öltözőhelyiségét nézhettük meg. Mivel egy működő stúdióról van szó, rendszeresen belefutottunk egy-egy tévéműsor munkatársaiba, szembejött például a The Rookie című show díszletese, vagy épp a Halálos fegyver sorozat sminkese is. Persze nem ismertük fel őket, de golfkocsijukon egy apró táblácska áll, hogy kik is ők és melyik produkción dolgoznak.

IMG_20180906_140351-130209.jpg

A 27A jelű színpad táblája (Fotó/Forrás: Szabó Ádám)

A következő állomás a stúdió műhelye volt, ahol a díszletek és kellékek készülnek. Itt gyártják az Oscar-ceremónia díszleteit is, néhány túlméretezett Oscar-szoborba tehát belefuthattunk. Ezután ismét egy kiállítást nézhettünk meg: ez volt a Denevérbarlang, a Batman-sorozat valamennyi kocsijával. Az autók többsége valóban működőképes, és persze mindegyik méregdrága - legtöbbe A sötét lovag tankszerű kocsija került, de ennek is van a legtöbb és legspeciálisabb szerepe. A rendező Christopher Nolan legendásan precíz és konzervatív: nemcsak azon kevesek közé tartozik, aki még mindig filmre forgat, de igényessége a film minden részletére kiterjed.

A Batmobilnak például a filmben látott trükkök nagy részére valóban képesnek kellett lennie, amelyekre pedig mégsem, arra az autó egy lekicsinyített modelljét használták.

A járgányokat általában kizárólag kaszkadőrök vezethetik, de akadt kivétel. A Mindörökké Batman Batmobilját például tervezője vitte el néhány körre stúdión belül, ameddig össze nem törte azt. Mivel ő készítette a kocsit, olcsón megúszta a drága malőrt. A Robint alakító Chris O'Donnell óriási autóőrült, és valahogy sikerült kikönyörögnie, hogy ő is volán mögé ülhessen – persze szintén összetörte a kocsit, neki viszont ki is kellett fizetnie a kárt. 

IMG_20180906_141615-130611.jpg

A sötét lovagból ismert Batmobil (Fotó/Forrás: Szabó Ádám)

A Warner Bros. egyik legnagyobb épülete a díszletraktár, ennek mi csak egy kis részét járhattuk be, de ez is tele volt érdekességekkel.

A hozzánk hasonló látogatók számára több vitrint is felállítottak olyan relikviákkal, mint Tom Cruise sisakja a Top Gun-ban, vagy Johnny Depp napszemüvege a Fekete misében, illetve A máltai sólyomban használt sólyomszobrok különböző változatai.

IMG_20180906_142800-130934.jpg

A máltai sólyom szobrai (Fotó/Forrás: Szabó Ádám)

A raktár nagy része viszont valódi kellékekből áll, különböző kategóriákba rendezve: több száz játékfigura, csillár és lámpa, asztalok, és az amerikai elnökről készült portrék és szobrok sorakoznak a helyiségekben; de külön szobája van a telefonoknak és mobiltelefonoknak is, hogy bármely korban játszódó filmet fel lehessen szerelni velük. A tárgyak egy részén cetli lógott, rajta sokszor egy-egy sorozat logójával: a díszletesek ugyanis a forgatásra készülve idejönnek, és a cetlikkel lefoglalózzák az egyes kellékeket. Egy régi ruhafogast például a Barry című sorozat díszletese einstandolt, egy készletnyi bóján pedig a Shameless logója virított. A raktárban olyan kincsekbe is belebotlottunk, mint az a szék, amelyen a Szárnyas fejvadász Rachelje ült, vagy a Casablanca egyik csillárja. Szintén itt mutatták meg, milyen kellékeket használnak, ha a színészeknek át kell esniük egy üvegen, vagy eltörniük egy palackot, de még akkor is mű gumitávirányítót adnak a kezükbe, ha azt kell püfölniük vagy idegesen nyomkodniuk.

IMG_20180906_142754-131300.jpg

A Shameless című sorozat számára félretett bóják (Fotó/Forrás: Szabó Ádám)

A túra végül egy interaktív résszel zárul, amit már kísérő nélkül, magunkban felfedezhettünk fel. Ez igazából az addig látottak egyfajta keveréke: van, ahol a Haragban a világgal ikonikus ruhadarabjai, A halott menyasszony makettje, vagy épp a Gravitáció űrkapszulája van kiállítva, máshol hollywoodi sztárok első filmszerepeibe kukkanthatunk bele, vagy azt leshetjük meg, hogyan húzzák fel a 3D-s háttereket a Mátrix, vagy a Harry Potter egy-egy jelenetében. Lehet fotózkodni Freddy Krueger ruhájával, a Vészhelyzet dokijainak igazolványával, vagy Phoebe gitárjával is.

IMG_20180906_143741_1-131744.jpg

Telefon-rengeteg a kelléktárban (Fotó/Forrás: Szabó Ádám)

A Jóbarátok 14 éve ért véget, de népszerűségét ez a stúdiótúra is bizonyítja.

A Central Perk kávézó díszleteiből például több is van: az egyikbe én is beültem fotózkodni (természetesen szigorúan a legendás kanapéra), de ugyanitt egy rövid forgatás-imitáció erejéig egy jelenetben minket is beleszerkesztenek a sorozatba. A túra szintén egy Jóbarátok-os kávézóval ér véget, ahol bár kávét nem, de egy vizet megihatunk. Egy külön kis szobát szenteltek a díjaknak, amiket a stúdió filmjei és sorozatai kaptak. Itt fényképezkedtem egyet egy valódi Oscar-szoborral, és persze rögtön kiszaladt a számon a legnagyobb közhely: a díj tényleg nehezebb, mint várná az ember. A stúdiólátogatás, ahogy az lenni szokott, az ajándékbolttal zárul, ami eléggé reprezentatív abból a szempontból, melyek a stúdió legnépszerűbb, vagy épp legtöbbet reklámozott produktumai: a Jóbarátok, a The Bing Bang Theory, a Harry Potter és az Igazság ligája

IMG_20180906_150045-132142.jpg

A Jóbarátok-beli Central Perk kávézó díszletének legendás kanapéján (Fotó/Forrás: Szabó Ádám)

 

Mi az ára, hogy bejuss a Warnerhez?

Mindez egy felnőtt jeggyel 65 dollárba (kb. 18 ezer forint) került, ami valamennyivel drágább, mint a Paramount vagy a Sony hasonszőrű programjai, de körülbelül fele a Universalénak, igaz, ott egész napra szól a belépő. Az ilyen stúdiólátogatások egyik fő vonzereje, hogy akár sztárokkal is találkozhatunk – mint említettem, főleg sorozatok forognak jelenleg a Warnernél, amelyek nagy részét nem követem, de a háttérembereken kívül nem igazán találkoztunk színészekkel. A túra végén a kezdőponthoz visszaszállító fuvarunkra várva viszont a stúdió egyik munkatársa hívta fel a figyelmünket a parkolóban ácsorgó és beszélgető napszemüveges, vakítóan vörös hajú lányra – a Riverdale-ből ismert Madelaine Petsch volt az, így a sztárlest is kipipálhattuk.

A hasonló programok filmrajongókat ugyanúgy vonzanak mint olyanokat, akik csak arra vágynak, hogy hozzánk hasonlóan megpillantsanak egy tévéből ismert arcot. Épp ezért szakmaiságot vagy valódi mélységet kár is számon kérni; igaz, túravezetőnk mindent megtett és igyekezett minél több kulisszák mögötti infót belecsempészni a két órába. A Warner Bros. stúdiótúrája a maga gyermekbetegségeivel együtt is színes és érdekes program, ami inkább meghozza az étvágyat Hollywood iránt, mintsem kielégíti azt. De talán pont ez a célja: a Warnernél az átlagtúra mellett befizethetünk Classic, 5 órás Delux, és tematikus horrortúrára is. 

Benzinkútról egyengette fél Hollywood szexuális életét egy volt tengerészgyalogos

Kapcsolódó

Benzinkútról egyengette fél Hollywood szexuális életét egy volt tengerészgyalogos

Scotty Bowers Hollywood legismertebb kerítője volt az Aranykorban - hihetetlen szexuális kalandjait pedig nem is fél megosztani a nagyérdeművel: lerántja a leplet Cary Grant, Katharine Hepburn vagy épp Cole Porter hálószobatitkairól is.

"Hollywoodban úgy tartották: ezek a közép-európaiak, ezek tudják a szakmát"

Volt idő, amikor referenciának számított Hollywoodban, ha valaki Közép-Európából származott - mondta el Muszatics Péter, akinek a jelenségről írt könyve most, a Könyvhétre jelent meg. A beszélgetésből az is kiderül, hogy a régióból származó filmesek hatása még mindig kézzel tapintható az amerikai filmeken.

Hollywoodi színésznőnek köszönhetjük a wifit

Hollywoodi színésznőnek köszönhetjük a wifit

Hedy Lamarrt mindenki csak gyönyörű hollywoodi dívaként ismerte, aki már első filmszerepével botrányhősnővé vált. Pedig később feltalálóként is jelentős eredményeket ért el, szabadalmát a mai napig emberek milliói használják.

Nincs mozi, ahol ne tűnne fel a vásznon a magyar származású producer neve

Nincs mozi, ahol ne tűnne fel a vásznon a magyar származású producer neve

William Fox-t az tette naggyá, ami a legtöbb korabeli sztár karrierjének végét jelentette: a hangosfilm. Filmes ízlése megkérdőjelezhető volt, de tudta mi kell a nézőknek. Ő alkotta meg az egyik első szexszimbólumot a vásznon, és ő harcolta ki, hogy bárki filmezhessen Amerikában. Túl naggyá lett - ez hozta el bukását is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Újabb Mijazaki-klasszikus jön a mozikba

Folytatódik az ADS Service Ghibli-sorozata, amely során Mijazaki Hajao újabb remekműve kerül nagyvászonra: az 1989-es A Kiki – A boszorkányfutár április 3-tól lesz látható a magyar mozikban.
Vizuál

Peter Lindbergh képeivel érkezik a Budapest Fotófesztivál

Országos premierrel indítja programsorozatát a Budapest Fotófesztivál – Magyarországon először a Műcsarnokban láthatók a legendás német divatfotográfus, Peter Lindbergh ikonikus alkotásai.
Klasszikus

Minden, amit a Máté-passióról tudni kell

A zenetörténet két talán legismertebb passiója – a János- és a Máté-passió – Johann Sebastian Bach nevéhez fűződik, utóbbit az idei Bartók Tavaszon is hallhatja a közönség. Most elárulunk néhány érdekességet róla!
Zenés színház

Horváth István a Magyar Állami Operaház kamaraénekese lett

A népszerű tenort a március 23-i Bánk bán-előadás tapsrendje alatt érte a meglepetésszerű bejelentés: a következő szezonban a Magyar Állami Operaház legnagyobb címét viselheti.
Klasszikus

5+1 érdekesség Bartók Mikrokozmoszáról

Bartók Béla Mikrokozmosz című zongorasorozatának tételei, valamint a zeneszerzőt inspiráló mezőségi dallamok állnak a Mezőség-Mikrokozmosz című összművészeti előadás fókuszában. Előbbiről árulunk el most néhány érdekességet.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Peter Lindbergh képeivel érkezik a Budapest Fotófesztivál

Országos premierrel indítja programsorozatát a Budapest Fotófesztivál – Magyarországon először a Műcsarnokban láthatók a legendás német divatfotográfus, Peter Lindbergh ikonikus alkotásai.
Vizuál ajánló

Újabb Mijazaki-klasszikus jön a mozikba

Folytatódik az ADS Service Ghibli-sorozata, amely során Mijazaki Hajao újabb remekműve kerül nagyvászonra: az 1989-es A Kiki – A boszorkányfutár április 3-tól lesz látható a magyar mozikban.
Vizuál kritika

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Vizuál magazin

KÉP-regény: A Filmszemle félrelép

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal az újból megrendezett Magyar Filmszemle kapcsán mondja el a véleményét a filmfesztiválokról és a magyar filmgyártásról.
Vizuál ajánló

Színház, képzőművészeti nézőpontból – megnyílt Katkó Tamás kiállítása

Egyszer volt, színház volt… címmel nyílik Katkó Tamás fotóművész kiállítása a Műcsarnokban. A tárlat az alkotó eddigi életművéből válogat: színházi kötődésű, autonóm fotográfiai munkásságát foglalja össze az 1980-as évektől a 2010-es évekig.