A Vízivárosi Galéria kiállításainak a sorában mindig kiemelt szerepet kap a művészcsaládok bemutatása. A közönség nagy érdeklődéssel tanulmányozza a szülők és gyermekeik művészi alkotásait, hasonlóságokat, karakteres megjelenési formákat keres. Ezúttal egy olyan művészcsalád tagjainak a műveivel találkozhatunk, ahol sajnos a kiváló tehetségű művészszülők már nem élnek. A Bohus Zoltán (+ 2017) és Lugossy Mária (+ 2012) házaspár elsősorban szobrászként tevékenykedett és mindkettőjük számára az üveg használata kivételes jelentőségű volt.
Bár Bohus Zoltán a Magyar Iparművészeti Főiskola díszítő-festő szakán végezett, már az 1970-es években fémszobrászattal foglalkozott és az üveg, mint jól formálható anyag plasztikai lehetőségei vonzották. Több fémplasztikát készített Budapest köztereire, de nemzetközi hírnevét elsősorban üvegkompozícióival vívta ki.
Különleges technikát dolgozott ki, amelynek alapja a hideg üveg ragasztásos, fémgőzöléses, csiszolásos, polírozásos megmunkálása volt.
Térkompozícióinak különleges megjelenését a fény, a szín és a transzparencia kivételesen harmonikus összhangja teremtette meg. A hazai múzeumok és rangos külföldi gyűjtemények féltett darabjai közt találjuk alkotásait. Évtizedeken keresztül a Magyar Iparművészeti Főiskola, majd az egyetem, később a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem tanáraként tevékenykedett, ahol 1993 és 1996 között a Szilikát Tanszék, majd 2010-ig az Üveg szak vezetője volt. Munkásságát számos hazai és külföldi kitüntetéssel díjazták, Kossuth díjas, Érdemes művész volt, 2014-ben a nemzet művészének választották.
Lugossy Mária szintén a térplasztikák világában teljesítette ki művészi tehetségét. Ötvösként végzett a Magyar Iparművészeti Főiskolán. Konstruktív látásmódja határozta meg a pályakezdés éveit, ő is először fémmel dolgozott. A győri szobrászati művésztelepen építészekkel együttműködve a közterek formálásával a városi környezet művészi alakítását tervezték.
Új anyagokkal kísérletezett, plexivel, ásványokkal, optikai üveggel foglalkozott. A geometrikus és organikus formákat egyaránt használta. Később emberi figurákat is applikált a térkompozíciókba.
Az üveghatású fekete gránit méltóságteljes megjelenést kölcsönzött műveinek. Munkái a világ minden táján megtalálhatók különböző múzeumi és művészeti gyűjteményekben. A számtalan nemzetközi díjazás és elismerés mellett 1993-tól a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia tagja lett, székfoglaló kiállítása a Kiscelli Múzeumban volt. A Magyar Művészeti Akadémia 2007-ben vette fel soraiba. 2012-ben Érdemes művész kitüntetésben részesült.
A képre kattintva galéria nyílik:
A Százados úti műteremben nevelkedett Bohus testvérek szintén művészi pályát választottak. Az idősebb fiú, Bohus Áron a plasztikai formálás tradícióját folytatja. Leginkább a szobrászat-kisplasztika és az érmészet műfaja vonzza. Anyaghasználatban a fém megmunkálása foglalkoztatja. Alkalmazott művészeti aktivitás jellemzi a hétköznapokban, elsősorban cégéreket tervez, valamint hazai és nemzetközi díjak kisplasztikai kompozíciót készíti el. Nagy műgonddal mintázott érmeinél a számítógépes és rajzi tervezés technikáját is alkalmazza. A fotózás és videó technika sem áll távol tőle.
Bohus Réka a plasztikáról alakított gondolatainak kifejezésére nagyobb hangsúllyal használja a fotó és a számítógépes print lehetőségeit. Konstruktív tárgyi elemekből összeállított plasztikai kompozícióit lefotózza, önálló alkotásokként kezeli a két dimenzióban megjelenő tárgyi együttest.
Érdekes egy térben látni a Bohus művészházaspár fém- és üvegkompozícióit a plasztikai tárgyként értelmezett fotók kétdimenziós vizuális valóságával.
A művész elődök látásmódja, formavilága óhatatlanul tovább él az utódok munkásságában. A Bohus művészcsalád sajátosan egymásra épülő szellemisége tölti meg egy időre a Vízivárosi Galéria kiállítótereit.
(szöveg: Gergely Mariann)
A kiállítás megtekinthető: 2019 október 11-ig.
1027 Budapest, Kapás u. 55. K-P 13.00-18.00, SZO 10.00-14.00
Fejléckép: Lugossy Mária: Organic Landscape (Fotó: Vízivárosi Galéria)