Vizuál

Válaszolt a mexikói követség a Frida Kahlo-kiállítást ért támadásra

2018.08.10. 15:10
Ajánlom
„Frida Kahlo: kommunista, trockista, de mindezek előtt, művész” – szögezi le David Nájera nagykövet a Magyar Időkben megjelent cikkre reagálva. A lapban támadott kiállítást már ez első héten tízezer látogató tekintette meg.

Állásfoglalás Szakács Árpád a Magyar Idők című újságban tett kijelentéseivel kapcsolatban, amelyek sértik a nemek közti egyenlőtlenséget címmel juttatta el véleményét a sajtónak David Nájera, mexikó nagykövete.

Frida Kahlo: kommunista, trockista, de mindezek előtt, művész.

Mexikó magyarországi nagykövetsége mélységesen sajnálja, hogy Szakács Árpád július 14-i cikkében a Magyar Idők napilapban, rossz kontextust használt a Magyar Nemzeti Galéria Frida Kahlo kiállításával kapcsolatban, és mindemellett egy olyan kifejezés használt, amely nem csak sértette a világszerte ismert mexikói művész megítélését, hanem sérti a személyiség szabad kibontakozásának jogát is, egy durva szójáték segítségével, amely Kahlo magánéletére és politikai hovatartozására utal” – szól a nagyköveti állásfoglalás.

GettyImages-464447713-132010.jpg

Trockij és felesége, Natalia Sedova Frida Kahlo társaságában, 1937 (Fotó/Forrás: Fine Art Images/Heritage Images/Getty Images)

A hivatalos válasz az Így népszerűsítik a kommunizmust állami pénzből című cikkére reagált, ami a Kinek a kulturális diktatúrája? sorozat (ugyanennek részeként jelent meg a Billy Elliot bírálata is) tizedik részeként jelent meg. Az eredeti cikkben a szerző több kulturális intézményt is bejár képzeletbeli sétáján, rámutatva a hibákra, kommunizmust propagáló momentumokra azok működésében. A Petőfi Irodalmi Múzeum és egy rövid szegedi kitérőt követően a Ludwigban a Manifesto után a Kahlo-tárlat is kérdéseket vetett fel a szerzőben: „nem hiszik el, de Budapesten újra előkerült Trockij, ezúttal Frida Kahlo ágyából, aki anno igen mélyreható barátságáról biztosította az ifjú forradalmárt, mindezt Lenin-, Sztálin- és Marx-portrék alatt.” Ezek után pár színes mondatban összefoglalja a művésznő magánéletet. 

A kiállítás kapcsán egyébként zavarba ejtően skizofrénnak bizonyult a hivatkozott lap hozzáállása. A fenti cikk mellett ugyanis Fekete Pétert idézve számoltak be a kiállítás megnyitójáról – amelyen egyébként a mexikói nagykövet is részt vett –, ahogy azt is megírták, hogy a látogatottsága egy hét után tízezer fő fölött járt. De született júliusban egy beharangozó cikk, ahol a kurátort kérdezték a részletekről, illetve a héten született még egy, Kahlo művészetét központba állító, politikai felhangoktól mentes beszámoló is.

Frida Kahlo elsősorban egy mexikói művész volt, és egy forradalmár asszony a maga idejében; ez egy olyan tényező, amely összekapcsolja őt a kortárs társadalmi dinamikával és

olyan mindmáig érvényes ügyekkel, mint a nemek közötti egyenlőségért folytatott harc és a szólásszabadság,

mind személyes szinten, mind a művészet és a kultúra terén” – mutat rá David Nájera nagykövet.„Frida Kahlo életét és munkásságát nem lehet megmagyarázni anélkül, hogy figyelembe ne vennék, hogy több mint száz évvel ezelőtt Mexikóban egy forradalom vette kezdetét, és az ország olyan liberális célországgá változott, amely a világ minden tájáról művészeket, írókat, fotósokat és filmkészítőket vonzott magához, egy olyan időszakban, amely Mexikó kulturális újjászületéseként ismert.”

„Frida Kahlo kiállítása - amely július 7-től november 4-ig látogatható a nyilvánosság számára - Budapest legfontosabb művészeti kiállítása, amely a mexikói művészt különböző szempontokból mutatja be, amelyek sokféleképpen, szabadon értelmezhetők; mindazonáltal

Kahlo pályája azt illusztrálja, hogy munkájának és életének minden aspektusát egy alapvető elem vezérli: a szabadság

- zárja állásfoglalását Nájera. A dokumentumot teljes terjedelmében közöltük.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Egy karmesternek szüksége van lábra, amin áll”

Felnőtt egy generáció, amely saját bőrén tapasztalhatta meg, mi is Wagner művészetében a téboly és a bűvölet – köszönhetően Fischer Ádámnak.
Színház

Nincsenek skatulyái – Simon Zoltán

A fiatal színművész éveken át vizilabdázott, férfias testalkata, erős egyénisége mégis skatulyázás nélkül teszi lehetővé számára különböző figurák megformálását a színpadon.
Vizuál

Libanoni Oscar-jelölt film, új Sorrentino, Pawlikowski és Farhadi - kezdődnek a Mozinet Filmnapok

Enyedi Ildikó, Nemes Jeles László, Paulo Sorrentino, Asghar Farhadi, Pawel Pawlikowski, Penélope Cruz, Javier Bardem - néhány név azok közül a művészek közül, akiknek filmjeit megcsodálhatjuk a 8. Mozinet Filmnapok vetítésein, szombattól kedd estig országszerte az art mozik hálózatában.
Színház

Nem provokál, mégis provokatív – Fekete Ádám

Az a fajta művészi és emberi szabadság az alapja ma is minden munkájának, amit a Táp Színháznál tanult. Fekete Ádám a KULT50-ben megjelent portréja.
Színház

„Megismertem, mik a határaim” – Zoltán Áron

Úgy véli, minden fiatal színésznek hasznára válna, ha néhány évet egy vidéki színháznál töltene el. Jelenleg a Vígszínház társulatát erősíti, ahol jobbnál jobb szerepek találták meg.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Vizuál Ostrom

Újabb díjat nyert az Ostrom című rövidfilm

A Diák Oscar bronzfokozata után újabb elismerésben részesült Kovács István diplomafilmje: a luxemburgi CinEast filmfesztivál közönségdíjával jutalmazták.
Vizuál premierek

Libanoni Oscar-jelölt film, új Sorrentino, Pawlikowski és Farhadi - kezdődnek a Mozinet Filmnapok

Enyedi Ildikó, Nemes Jeles László, Paulo Sorrentino, Asghar Farhadi, Pawel Pawlikowski, Penélope Cruz, Javier Bardem - néhány név azok közül a művészek közül, akiknek filmjeit megcsodálhatjuk a 8. Mozinet Filmnapok vetítésein, szombattól kedd estig országszerte az art mozik hálózatában.
Vizuál Film

Az Egy nap nyerte a nagydíjat Luxemburgban

Első magyar filmként Szilágyi Zsófia alkotása nyerte a luxemburgi CinEast filmfesztivál nagydíját (Grand Prix).
Vizuál magazin

Így készült a legendás fotó Dalíról és a repülő macskákról

Philippe Halsman, a múlt század egyik legkiemelkedőbb portréfotósa egész munkássága alatt arra törekedett, hogy feltárja alanyai személyiségének valódi lényegét. De Dalí belső valóságának megragadása összetett feladat volt.
Vizuál kult50

Bucsi Réka kozmikus vonzódásai

Időről-időre felmerülő Oscar-esélyeivel és a legújabb kori magyar animációs színtér húzóneveként, állandó szereplője a kulturális híreknek. Bucsi Réka a KULT50-ben megjelent portréja.