Vizuál

Változó játékok New Yorkban

2011.12.24. 08:57
Ajánlom
Jakab Magda a kiállítás képeiről: "Ezek is antropológiai fotók valamilyen szinten. Egyik ismerősöm kis parasztangyalkáknak nevezte őket, igazából van egy sajátos története, hogy miért születtek meg így ezek a képek".

Jakab Magda fotográfus, aki egy évtizede jár a Székelykeresztúr közelében élő gábor-cigányokhoz, jövőre átfogó fotóalbumot készül megjelentetni az erdélyi romákról. Munkája közben tanulta meg, hogyan tud egy erősen férfidominanciájú társadalomban, amilyen az erdélyi gáboroké, nőként fényképezni, és ezt a tapasztalatát kamatoztatta megrendezett fotóin is. Szintén az etnofotó etikai problémáin való gondolkodás juttatta őt arra a vizuális antropológiai álláspontra, hogy alanyait saját önreprezentatív szándékaik figyelembevételével "rendezze össze".

A fotós tudatában van annak, hogy a képeket konstruáló fotósnak óriási felelőssége van abban, hogy mit láttat a valóságból. Ezért döntött úgy, hogy egy amerikai óceánjárón fotósként dolgozva megörökíti a lélekvesztőn a hajó útjába vetődő kubai menekülteket, holott ez elvileg tilos lett volna. A fotográfus ezen a sorozaton is finom erővonalakban fogalmazza meg véleményét, és távol tartja magát a riportfotóban népszerű témák expresszív kifejezőeszközeitől.

Megrendezett fotóiban a fenti tapasztalatok és munkamódszerek kamatoznak. A Változó játékok (Nyári nagytakarítás a fészerben) a művész szülőföldjén, Erdélyben készen talált környezetet, tárgyakat, embereket rendezi össze a giccs logikájának felhasználásával, hogy rámutasson Erdély-képünk összetettségére, egyszerre fájóan érvényes, de veszélyesen idealizált voltára is. A képek finomsága egy belülről jövő, alanyait óvó, de kegyetlen tapasztalatait nem eltitkoló fotográfusi attitűdöt sugallnak, valamint egy olyan önálló esztétikai látásmódot, mely ismeri, de nem érzi kényszerítőnek a kortárs fotográfia áramlatait.

Képeiről egy interjúban így beszélt: "Ezek is antropológiai fotók valamilyen szinten. Egyik ismerősöm kis parasztangyalkáknak nevezte őket, igazából van egy sajátos története, hogy miért születtek meg így ezek a képek. Ez a parasztház ott állt a saját elhanyagoltságában, nagyapám kérésére takarítottunk benne, és a szekrényből előkerültek a régi ruhák, hálóingek, amiket felpróbáltunk, és persze előkerült a fényképezőgép is. Úgy tűnhet a képekről, mintha az egész meg lenne rendezve egy giccses szituációnak, minden ott van, ahol annak lennie kellene, pedig a kislányok, a cirkula (fűrészgép), a macskák tényleg mind ott voltak a helyszínen, csak fel kellett őket használni."

Szilágyi-Nagy Ildikó (2010-ben Móricz Zsigmond irodalmi ösztöndíjas író) képekhez készült novellái olyan rövid írások, amelyek néhány sorban mondanak el egy történetet vagy rögzítenek egy jelenséget. Az író a redukált retorikai készletet használó nyelv és a visszafogott terjedelem mögé visszahúzódó, elhatárolódó, befelé forduló elbeszélőt teremtett. Ezekben az elbeszélésekben a rövidség, a tényszerűség látszatát keltő nyelv alapos poétikai megmunkálást igényel, a tematikus és a retorikai munkának tehát egyensúlyban kell lennie, és kölcsönösen hangsúlyozni egymás összetettségét és szerteágazásait. A tartalomhoz és célhoz jól megválasztott nyelv pontosítja egy történet fókuszát. Ez a potenciál jelentős érték az értelmezés során, ha meggondoljuk, hogy az ilyesféle minimálpróza egyébként növeli a jelentésmezők szétszóródását. Habár ezek az írások kifejezetten Jakab Magda fotósorozatának ihletésére készültek, önállóan is megállják a helyüket, szövegként a Műút 2008/10. számában jelentek meg.

Az eddigi két magyarországi kiállítás (A38 Hajó, 2008; Mai Manó Kávézó, 2010) tapasztalata azt mutatja, hogy a Változó játékok esetében szöveg és fotó egysége növeli a befogadás komplexitását, több látogatót vonz, vitát indít és emlékezetesebb élményt ad a nézőknek/olvasóknak. A kiállítás helyszíne, a Trans Art Area Gallery a 10 Ezer Lépés Magyar Könyvesboltban kitűnő terep a szöveges fotókhoz. A könyvesbolt és pincegaléria pezsgő közösségi tér, amely a hétköznapokban ad találkozóhelyet a New Yorkban élő magyarok több generációjának, tehát a művészetet nem elitkultúraként, hanem közösségi élménylehetőségként kezeli. A Szilágyi-Nagy Ildikó fotóiból ugyanitt rendezett kiállításon és író-olvasó találkozón szerzett tapasztalat alapján azt várjuk, hogy a Változó játékok is a kint élő magyarok többségének érdeklődésére számíthat. A szövegek angolul is olvashatók, mivel a New York-i magyarok egy friss generációjának ez segítség, ugyanis ők, esetleg már a második kint született generációként az anyanyelvüket nem vitték magukkal, hanem visszatanulják. A Trans Art Area Gallery a magyar nyelvű könyvesbolt mellett működik ugyan, de nemcsak magyarnyelvűeket, hanem helyi amerikaiakat is vonz, akik a magyar kultúra iránt érdeklődnek, és nyelvhez nem kötött élményeket vagy angolra fordított magyar irodalmat keresnek.

A kiállítás anyaga fotókönyv formájában itt érhető el.

Jakab Magda, Szilágyi-Nagy Ildikó: Változó játékok
Trans Art Area Gallery - 10 Ezer Lépés Magyar Könyvesbolt, New York, USA
2011. december 18. - 2012. február 29.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„Kezdenek visszaköszönni a ’70-es évek” – színházi emberek tiltakoznak

Kováts Adél, Mácsai Pál, Pintér Béla és Ónodi Eszter is megszólal abban a videóban, amelyet a Nemzeti Kulturális Alap kiszivárgott, radikális átalakítása miatt meghirdetett december 9-i demonstráció kapcsán tettek közzé.
Színház

Vidnyánszky az igazságtalanságok megszüntetését várja a törvénytervezettől

A Magyar Teátrumi Társaság elnöke az M1-nek nyilatkozott az új színháztörvénnyel kapcsolatban.
Plusz

Használt a tiltakozás? Végül nem bántaná az NKA-t az új törvényjavaslat

Nem szerepel a Nemzeti Kulturális Alap átalakítása a Nemzeti Kulturális Tanácsról szóló törvényjavaslatban, de a színházaknak közös fenntartási megállapodást kell kötniük a kormánnyal.
Színház

SZFE: Gothár Péter ügyét ürügyként használják fel az egyetem lejáratására

Közleményben tiltakoznak a Színház- és Filmművészeti Egyetem tanárai az egyetem lejáratása, ellehetetlenítése, a színházvezetői kinevezések befolyásolása és a független színházi szféra sarokba szorítása ellen.
Színház

„Tudsz még hallgatni?” – Beszámoló a színházi alkotók tüntetéséről

A szabad színházért, a kultúra függetlenségéért szerveztek tüntetést december 9-én estére a Madách térre, és noha a bírált törvényjavaslat időközben módosult, sokan úgy érezték, ott a helyük a megmozduláson.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

Keleti Éva: Csak én vagyok, meg a fényképezőgépem

Meg több teremnyi legendás magyar művész és egy csokornyi feltörekvő tehetség. És ami összeköti őket: Keleti Éva kamerája. A fotóművész retrospektív kiállításának december 10-i megnyitója előtt exkluzív tárlatvezetést tartott a Fideliónak.
Vizuál berlin

Az elegancia és az abszurd humor jegyében adták át az Európai Filmdíjakat

Az európai film legnagyobb ünnepéről számol be helyszíni tudósítónk Berlinből, ahol szombat este, a 32. Európai Filmdíj átadóján összegyűlt az európai filmes szcéna színe-java. A helyszín, mint mindig, az ezer nézőt befogadó Nyugat-Berlini színházépület, a Haus der Berliner Festspiele volt.
Vizuál hír

Megették a 120 ezer dollárt érő kiállítási tárgyat – egy banánt

Megette egy látogató Maurizio Cattelan alkotását, egy ragasztószalaggal falra erősített banánt egy Miamiban rendezett kiállításon, ahol előzőleg egy francia műgyűjtő 120 ezer dollárért megvásárolta az olasz képzőművész Comedian (Komédiás) című művét.
Vizuál képregény

KÉP-regény: A lovak meg a sirály

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten arról mesél, hogy milyen az, amikor teljesen mást akar lefotózni, mint ami végül megjelenik a képen.
Vizuál Film

Online elérhető magyar filmek (nem csak) külföldieknek

Mindig is meg akartad mutatni a külföldi ismerőseidnek, hogy miért jók a hazai mozifilmek? Itt a lehetőség!