Vizuál

Van egy perced?

2012.09.27. 13:12
Ajánlom
Szeptember 25-én kihirdették az Örkény-évforduló alkalmából kiírt művészeti pályázat eredményét és megnyílt a beérkezett művekből, valamint a Moholy Nagy Művészeti Egyetem végzős hallgatóinak Örkény évfordulóval kapcsolatos vizsgamunkáiból összeállított kiállítás az Akvárium Klubban. Első helyezett lett Farkas Milán, Tarnóczi Jakab, Tongori Szilvia, Zemankó Anikó és Engelmann Péter. A kiállítást október 7-ig lehet megnézni.

A Hungarofest Nonprofit Kft. a Salver Productions Kft. kezdeményezését felkarolva hirdette meg a Van egy perced? - Alkoss! című pályázatot, ahol négy kategóriában lehetett nevezni (fotó, grafika, rövidfilm, vegyes művészeti kategória) 14 és 30 év közötti fiataloknak. A beérkezett munkák üzenetükben, tartalmukban és megjelenésükben, valamint szellemiségükben Örkény István munkásságához köthetők és valamilyen egyéni értelmezését adják a groteszk fogalmának. "Érdekes volt látni és egyben örömömre is szolgált, hogy a szerzők a gondolkodó fotográfusok közé tartoznak. A képek nem véletlenszerű pillanatokat örökítenek meg, hanem a legtöbb esetben megrendezett képek. A látvány már a kép elkészülte előtt megszületett a fejekben, valódi reflexiók Örkény írásaira a fotográfia nyelvén." - mondta Oravecz István fotografikus, a fotó kategória zsűrije.

A vegyes művészeti kategóriában az első helyezett Farkas Milán, a második Pordán János, a harmadik pedig Lajos Fanni lett. A fotó kategória legjobbja Tarnóczi Jakab, őt követte Stéger Barbara, majd Csigó Zita. A grafika kategóriában Tongori Szilvia lett az első, Koltay Dorottya Szonja a második és Deák Ferenc a harmadik. A rövidfilm kategória díjazottai Zemankó Anikó és Engelmann Péter. Az egyes kategóriák legjobbjai negyvenezer forint, a második helyezettek húszezer, a harmadik helyezettek tízezer forint pénzjutalomban részesültek. Az első helyezettek emellett a Magyar Nemzeti Bank által kibocsátott ezüst Örkény-emlékérmet vehették át. A díjazottak könyvcsomagot, folyóirat-előfizetéseket és színházjegyeket is nyertek. A díjátadón újságírók, művészek, színészek és Örkény-rajongók együtt köszöntötték a művészeti pályázat nyerteseit, akiket egy négy tagú bizottság választott ki a mintegy száz pályázóból.

Az eseményen Dóka Tibor Gyula, a Hungarofest Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója köszöntötte a megjelenteket és röviden értékelte a pályázati anyagot. "Úgy gondolom, a pályázat sikere is azt bizonyítja, Örkény István művei, különös, csak rá jellemző groteszk szemlélete ma, száz évvel születése után is érdekes a fiatalok számára, megmozgatja a fantáziájukat, ötleteket ad, és alkotásra serkenti őket." Oravecz István, fotografikus a fotó kategória, Andrási Róbert és Regőczy László, a Salver Productions Kft. képviselői a rövidfilm kategória díjazottjait értékelte. Molnár Gyula, a grafika kategória bírálója így fogalmazott:  "A pályázat bizonyítja, hogy mindenki nyertes, mert Örkény írói világa máig frissen hat. A fiatalokkal ugyanúgy folytatja párbeszédét, mint velünk tette. Mindez látható a mai kiállításon."

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Tánc

Cáfolja a megszűnésről szóló hírt az Experidance

A társulat ma adott ki sajtónyilatkozatot, melyben „egyértelműen és határozottan visszautasítják” azt a hírt, mely szerint feloszlanának.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál tűz

Kimentették a Notre-Dame festményeit

Az utolsó festményeket, 15 darab 17. századi képet is átszállították pénteken a tűzvész pusztította párizsi Notre-Dame-ból a Louvre múzeumába, miután a műkincseket és ereklyéket már az elmúlt napokban kimenekítették a katedrálisból.
Vizuál morphoto

KÉP-regény: A Notre-Dame lángjai

Ezt az egészet igazándiból sosem akartam megírni, de most olyan helyzetet teremtett az élet, hogy egyszerűen muszáj! 1992 nyarát Párizsban hédereltem végig egy cimbimmel, és ez megváltoztatta az egész életemet. Előtte ugyanis szerelmes voltam, utána meg már nem. Miközben állítólag Párizs a szerelmesek városa. Hát, nekem sikerült ezt is inverzben lehozni!
Vizuál Cannes 2019

A nagy visszatérők fesztiváljának ígérkezik Cannes

Jim Jarmusch zombifilmjével nyílik a 72. cannes-i fesztivál május 14-én. Visszatér és versenybe száll az Arany Pálmáért Pedro Almodóvar, Ken Loach, Xavier Dolan, Terrence Malick és a Dardenne fivérek is, a zsűri elnöke Alejandro González Inárritu lesz.
Vizuál fényképTár

Róbert bácsi – jótevő vagy csaló?

A nagylelkű adakozót mindenki csak így ismerte Budapesten: Róbert bácsi. A városhoz tartozó egyik jellegzetes figura volt ő. Hogy ki is ő valójában, az már a kortársaknak is komoly fejtörést okozott, sőt rendőrségi nyomozás is volt az ügyben..
Vizuál interjú

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel.